Έντυπη Έκδοση

Ερωτας στα χρόνια της αποικιοκρατίας

Δεν είναι λίγοι αυτοί, οι οποίοι γνωρίζουν την υπογραφή του Νίνου Φένεκ Μικελίδη, ήδη από τη δεκαετία του '60 στο περιοδικό «Εποχές», κυρίως με την ιδιότητα του κριτικού κινηματογράφου.

Κριτικός σινεμά, σκηνοθέτης, ποιητής και μεταφραστής του Πίντερ, ο Ν. Φένεκ Μικελίδης αποκαλύπτει ακόμη μία πλευρά του Κριτικός σινεμά, σκηνοθέτης, ποιητής και μεταφραστής του Πίντερ, ο Ν. Φένεκ Μικελίδης αποκαλύπτει ακόμη μία πλευρά του Τότε ήταν ένας νέος Κύπριος διανοούμενος, ο οποίος είχε σπουδάσει ελληνική και αγγλική φιλολογία στην Αθήνα. Οι αναζητήσεις του τον είχαν οδηγήσει εκτός Ελλάδας, αφού συνέχισε με σκηνοθεσία και θεωρία του κινηματογράφου στο Λονδίνο και το Παρίσι. Την ίδια εποχή, και συγκεκριμένα το 1963, γυρίζει την ταινία μικρού μήκους «Κύπρον, ου μ' εθέσπισεν...», βασισμένη σε δύο ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, που βραβεύτηκε στα φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι, Λειψίας και Θεσσαλονίκης.

Ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης μεγαλώνει στην πρωτεύουσα Λευκωσία, υπό βρετανική επικυριαρχία. Το πέρασμά του από την εφηβεία στην ενηλικίωση δεν θα γίνει ανεμπόδιστα. Το πνεύμα εκείνων των καιρών σφραγίζεται από την αντίσταση εναντίον της αποικιοκρατίας και το αίτημα της ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα. Ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης θα πάρει μέρος στον ένοπλο αγώνα εναντίον των κατακτητών, θα συλληφθεί, θα περάσει από αποικιοκρατικό δικαστήριο και θα φυλακιστεί τη διετία 1955 - 1956. Αυτή η αλγεινή εμπειρία, επειδή ήθελε μια ανεξάρτητη πατρίδα, θα αποτυπωθεί στο «D.Ρ. 88 - Ημερολόγιο της φυλακής».

Μέχρι σήμερα είχαμε γνωρίσει μια δημιουργική πλευρά του, αυτή του ποιητή. Ποιήματα για τον χρόνο που περνάει, τα οποία ακούγονται σαν νοσταλγικές σάγκες για το παρελθόν, όταν ξανακερδίζεται, πάντα με έρωτα, στο σήμερα ως αυτοσυνειδησία. Τον φίλο του, τον μεγάλο θεατρικό συγγραφέα, τον αείμνηστο Χάρολντ Πίντερ, τον τίμησε μεταφράζοντας στα ελληνικά μια επιλογή από τα ποιήματά του.

Ομως, ο Νίνος μάς επιφύλαξε κι άλλη έκπληξη. Στην ωριμότητά του, επιστρέφει στη νεότητά του, μιλώντας για αυτήν με μυθιστορηματικό τρόπο.

Το «Θρυμματισμένο γυαλί» είναι το πρώτο του μυθιστόρημα, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Εμπειρία». Το εξώφυλλο είναι διακοσμημένο από έναν πίνακα του Γιάννη Ψυχοπαίδη.

Ο προνομιακός λογοτεχνικός τόπος του βιβλίου είναι η ερωτική αναζήτηση και συνειδητοποίηση του Νικηφόρου, ενός νέου φανατικού για τα γράμματα, υπό τη βαριά σκιά του Τόμας Ελιοτ και του Γιώργου Σεφέρη. Ετσι, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μία από τις πύλες, από τις οποίες μπαίνουμε στον μυθιστορηματικό κόσμο του Μικελίδη, είναι ο σεφερικός στίχος από την «Κίχλη» «...θ' αδειάσει η θάλασσα, θρυμματισμένο γυαλί, από βοριά και νότο...».

Αν θεωρήσουμε όπως ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης ταυτίζεται με τον ήρωα, ίσως μπορούμε να μιλήσουμε για ένα Bildungsroman, καθώς έχουμε στις εκατόν τέσσερις σελίδες την πορεία του από την άγνοια στον δρόμο για τη γνώση. Είναι σαφές ότι το ιστορικό πλαίσιο του αντιαποικιοκρατικού αγώνα των Κυπρίων δεν είναι στατικό, αλλά επηρεάζει δραματουργικά τη μυθοπλασία.

Από το μυθιστόρημα δεν απουσιάζουν τα σχόλια εναντίον πρωταγωνιστών της βρετανικής αποικιοκρατίας, όπως το ακόλουθο: «Αντίθετα με την κατοπινή ανθελληνική στάση του, όταν έγινε φερέφωνο της βρετανικής αποικιακής πολιτικής στη διάρκεια του ένοπλου αγώνα, και τον ρόλο του, όπως συζητιόταν πλατιά, στην Ιντέλιτζενς Σέρβις, ο Λόρενς Ντάρελ ήταν πολύ ζεστός με όλους και έδειχνε να ενδιαφέρεται ειλικρινά για τη δουλειά τους».

**Το βιβλίο παρουσιάζεται τη Δευτέρα (8 μ.μ.), στο Σπίτι της Κύπρου (Ηρακλείτου 10). Θα μιλήσουν ο Βαγγέλης Χατζηβασιλείου και ο Νίκος Κωνσταντόπουλος. Αποσπάσματα θα διαβάσουν η Δήμητρα Χατούπη και ο Δημήτρης Λιγνάδης. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Γράψαμε τάνγκο για τον Μαραντόνα
Το Ναύπλιο τιμά Πολωνία και Ελβετία
Βιβλίο
Ερωτας στα χρόνια της αποικιοκρατίας
Μουσείο Ακρόπολης
Μπαίνει ο Περικλής, μένουν οι ελλείψεις
Μια χρονιά σε αριθμούς
Συνέντευξη: Rimini Protokoll
«Προμηθέα Προμηθέα, είσαι εδώ;»
Η Κούνεβα συμμετέχει δι' αντιπροσώπου
Τηλεόραση
Τα κανάλια και το σινεμά
Περιορισμός εξόδων και για το Μουντιάλ
Λιγότεροι συμβασιούχοι στην ΕΡΤ