Έντυπη Έκδοση

Μπαίνει ο Περικλής, μένουν οι ελλείψεις

Ο Περικλής και ο «χρυσούς αιών» δεν ήταν εποχή παραδεισένια. Η νεοσύστατη δημοκρατία πέρασε στην κυριολεξία διά πυρός και σιδήρου, για να εδραιωθεί, μέσα από έναν Πελοποννησιακό Πόλεμο. Τα προβλήματα ήταν πολλά.

Εκθέσεις-μπουτίκ, μικρές και θεματικές, θα οργανώνει το μουσείο. Ο λόγος; «Δεν είναι πολυδάπανες», είπε ο Δ. Παντερμαλής Εκθέσεις-μπουτίκ, μικρές και θεματικές, θα οργανώνει το μουσείο. Ο λόγος; «Δεν είναι πολυδάπανες», είπε ο Δ. Παντερμαλής Η πολιτική και οικονομική κατάσταση, η φορολογία που κατά το 1/6 πήγαινε υπέρ των μνημείων της Παρθένου Αθηνάς, οι πρώτες αποζημιώσεις στους δημόσιους λειτουργούς (σε μάρκες, όχι μάρκα), το οικοδομικό πρόγραμμα του Περικλή που έγινε σεβαστό και μετά από αυτόν, όπως δείχνει η ολοκλήρωσή του με τον ναό της Αθηνάς Νίκης και του Ερεχθείου. Τα αρχαία τεκμήρια όλων αυτών, νομίσματα, επιγραφές, ανάγλυφα και η προτομή του Περικλή σε μια ιδανική απεικόνιση, ως ώριμου και ήρεμου ηγέτη, θα εισαγάγουν μεθαύριο τους επισκέπτες του Μουσείου της Ακρόπολης σε μια πραγματικότητα που δεν απέχει πολύ από τη σημερινή.

«Να σκεφτείτε ότι πεντακόσια χρόνια μετά τον Περικλή, εκφωνείται λόγος στον οπισθόδομο του ναού του Διός στην Ολυμπία με θέμα αν έκανε κατάχρηση ο Φειδίας στην κατασκευή του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Παρθένου Αθηνάς», μας έλεγε χθες ο πρόεδρος του μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής αναφερόμενος στην έκθεση «Περικλής ο Ξανθίππου» (έως 7 Φεβρουαρίου 2011), με την οποία διάλεξε να γιορτάσει την Κυριακή τα πρώτα γενέθλια του μουσείου.

Προσφέρει και μια ξεχωριστή έκπληξη που απολάμβαναν ήδη από χθες χιλιάδες επισκέπτες. Από μια μεγάλη οθόνη προβάλλονται δέκα σπαρταριστά επεισόδια από την καθημερινότητα της Αθήνας του Περικλή, με τους Αθηναίους να έχουν σκαρφαλώσει στο άγαλμα της θεάς Αθηνάς και να κατεβάζουν τα τιμαλφή στολίδια της για να τα ζυγίσουν. Σκηνές γνώριμες, διαχρονικές, ελληνοφρενικές που απεικόνισε με έμπνευση, χρώμα, κίνηση, γνώση και φρεσκάδα ο δικός μας σκιτσογράφος Στάθης.

Ο κ. Παντερμαλής στον απολογισμό του για τον ένα χρόνο λειτουργίας του μουσείου, που άλλαξε τη ζωή της γειτονιάς στου Μακρυγιάννη και συνέβαλε στην αύξηση επισκεπτών (κατά 197%) και των άλλων μουσείων της Αθήνας, δεν προσπάθησε να εξωραΐσει την κατάσταση. Γνωρίζει πολύ καλά τις ελλείψεις που υπάρχουν (αίθουσα πολυμέσων, επισκέψιμη επιτόπια ανασκαφή, οργανισμός, διευθυντής, κατάλογος εκθεμάτων κ.λπ.), αλλά δεν ξεχνά και τον αγώνα που έκανε το λιγοστό επιστημονικό προσωπικό για να καταφέρει πέρυσι να ανοίξει. Δεν μετανιώνει για τίποτα. Θεωρεί πως ένας ζωντανός οργανισμός, όπως πρέπει να είναι ένα μουσείο του 21ου αιώνα, δεν μπορεί να είναι αψεγάδιαστος. Αλλωστε τα νούμερα τον δικαιώνουν.

Σήμερα εργάζονται 200 υπάλληλοι όλων των ειδικοτήτων (αρχαιολόγοι, φύλακες, συντηρητές κ.λπ.). Το μουσείο από τα έσοδα των εισιτηρίων του καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα, που δεν είναι λίγα. Οι μισθοί των υπαλλήλων του καλύπτονται από το υπουργείο Πολιτισμού απ' όπου έχουν οι περισσότεροι αποσπαστεί. Ανάμεσά τους, πολλοί συμβασιούχοι. Καθώς δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί το Π.Δ. με τον κανονισμό λειτουργίας του, όπου θα προβλέπονται οι απαιτούμενες θέσεις εργασίας, αν δεν ανανεωθούν οι συμβάσεις των εργαζομένων «το μουσείο κλείνει». Ηταν σαφής επ' αυτού ο κ. Παντερμαλής, παρ' όλο που δεν θεωρεί το σενάριο αυτό πιθανό.

Πιστεύει όμως πως ως ΝΠΔΔ το μουσείο δεν έπρεπε να φορολογείται και να καταβάλλει ΦΠΑ επί της τιμής του εισιτηρίου (5 ευρώ). Επίσης, θα έπρεπε να διαχειρίζεται το καφέ και τα πωλητήρια τα οποία παρουσιάζουν πολλές ελλείψεις σήμερα. Δεν διαθέτουν καν εκμαγεία των εκθεμάτων του μουσείου, εξαιτίας των χρεών του ΟΠΕΠ (όπου ανήκουν τα πωλητήρια) προς τους προμηθευτές.

Για τους μικροπωλητές, τα παρκαρισμένα οχήματα και το τρενάκι που διέρχεται από τη Διον. Αρεοπαγίτου, ο πρόεδρος του μουσείου δήλωσε ότι οι μικροπωλητές δεν τον ενοχλούν ακόμη κι αν πουλάνε προϊόντα όπως χλαπάτσες, «αφού κάποιοι τα αγοράζουν». «Δεν μπορούσα όμως να φανταστώ ότι θα μου έπαιρνε έξι μήνες για να πείσω τις Αρχές να βάλουν μια σήμανση στην οδό Μητσαίων για να μην παρκάρουν στην είσοδο των ΑμεΑ», είπε.

Για την ανανέωση των εκθεμάτων μάς συνέστησε να ανεβούμε στην αίθουσα του Παρθενώνα, να δούμε μία από τις νότιες μετόπες που ανασυνέθεσε από τα θραύσματά της πάνω σε πλεξιγκλάς «ο προικισμένος συντηρητής Ζαν Μαρκ Κουζνερέφ». Σε λίγο θα δούμε να αντικαθίστανται με τα αυθεντικά κομμάτια τους (από τις αποθήκες) οι άλλες έξι διπλανές μετόπες που φέρουν σήμερα εκμαγεία.

Τα εργαστήρια έχουν δουλειά για τα δέκα επόμενα χρόνια, είπε ο κ. Παντερμαλής. Τώρα δουλεύουν πυρετωδώς με επικεφαλής τον συντηρητή Δημήτρη Μαραζιώτη για την ανασύνθεση της Νίκης του Καλλιμάχου, ύψους 5 μέτρων, που ήταν στημένη εμπρός από τον Παρθενώνα. Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όταν θα κορυφώνονται οι γιορτές για τα 2.500 χρόνια της Μάχης του Μαραθώνα, θα τοποθετηθεί στο τέλος της αίθουσας των αρχαϊκών γλυπτών. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Σχετικά θέματα: Μουσείο Ακρόπολης
Μια χρονιά σε αριθμούς
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Γράψαμε τάνγκο για τον Μαραντόνα
Το Ναύπλιο τιμά Πολωνία και Ελβετία
Βιβλίο
Ερωτας στα χρόνια της αποικιοκρατίας
Μουσείο Ακρόπολης
Μπαίνει ο Περικλής, μένουν οι ελλείψεις
Μια χρονιά σε αριθμούς
Συνέντευξη: Rimini Protokoll
«Προμηθέα Προμηθέα, είσαι εδώ;»
Η Κούνεβα συμμετέχει δι' αντιπροσώπου
Τηλεόραση
Τα κανάλια και το σινεμά
Περιορισμός εξόδων και για το Μουντιάλ
Λιγότεροι συμβασιούχοι στην ΕΡΤ