Έντυπη Έκδοση

ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΩΝ ΝΙΜΠΕΛΟΥΝΓΚΕΝ ΣΕ ΚΟΜΙΚΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΙΛΙΠ ΚΡΕΓΚ ΡΑΣΕΛ

Βάγκνερ με το πενάκι του κομίστα

Ο 60χρονος κομίστας Φίλιπ Κρεγκ Ράσελ είναι ο καλλιτέχνης, ο οποίος έδωσε την πνοή της ένατης τέχνης στην όπερα και τη λογοτεχνία. Η αρχή έγινε με την «La Somnanbula» του Βιντσέντζο Μπελίνι, το 1979, όταν ο Αμερικανός σχεδιαστής ανήκε ακόμη στη χορεία των ασήμων.

Η είσοδος των θεών στη Βαλχάλα (σχέδιο από portfolio), 1977. Η είσοδος των θεών στη Βαλχάλα (σχέδιο από portfolio), 1977. Η προδιάθεσή του έγινε εμμονή, το 1984, όταν άρχιζε να δημιουργεί τη σειρά «Μουσική βραδιά» για την «Eclipse Comics», που είναι η προσαρμογή σημαντικών οπερατικών και λογοτεχνικών έργων, με τη μορφή του κόμικς. Τα έργα αυτά ξαναγεννήθηκαν, γιατί δεν άλλαξε η δομή της ιστορίας τους. Η αλχημεία του Ράσελ τα λάτρεψε ακόμη και μέχρι τα όρια της καρικατούρας στην γκροτέσκ επίστρωσή τους.

Μία από τις χάντρες σ' αυτό το ρασελικό κομπολόι στοχαστικής εικονογραφίας έχει τον τίτλο «Richard Wagner. Το δαχτυλίδι των Νιμπελούγκεν». Μετά την αμερικανική έκδοσή του (2000-2007), από την «Dark Horse», κυκλοφορεί και στα ελληνικά σε μία πολυτελή κασετίνα τεσσάρων τομιδίων («Helm Εκδόσεις», 43,70 ευρώ ). Οι προηγούμενες απόπειρές του είχαν σύμμαχο την πρωτοτυπία, αφού είχε διακινδυνεύσει, χωρίς απώλειες, τη μεταφορά στον κόσμο της ανείπωτης εικονογραφικής πρωτοτυπίας του «Βιβλίου της ζούγκλας» του Ράντγιαρντ Κίπλινγκ. Ο Μορίς Μέτερλινγκ τον είχε σαγηνεύσει με το έργο του «Πελλέας και Μελισσάνθη», που είχε ανεβάσει στην οπερατική σκηνή ο Κλοντ Ντεμπισί. Ο Οσκαρ Ουάιλντ τού είχε «χορέψει» με τα επτά πέπλα της «Σαλώμης» του, ενώ ο μαγεμένος των θεών Βόλφανγκ Αμαντέους Μότσαρτ τον είχε στρέψει στους συμβολισμούς της αρχαίας Αιγύπτου, με τον «Μαγικό αυλό» του.

Εργο ζωής

Ο βετεράνος κομίστας αντιμετώπισε το «Δαχτυλίδι των Νιμπελούγκεν» ως έργο ζωής, και απόδειξη γι' αυτό είναι το γεγονός της εικοσαετούς ενασχόλησης με το μυθολογικό υλικό. Αναπλάθει μία από τις σημαντικότερες αφηγήσεις της μεσαιωνικής Ευρώπης, που βασίζεται στο σκανδιναβικό «Επος των Βόλσουνγκ» (Volsungasaga) και στο γερμανικό «Ασμα των Νιμπελούνγκεν» (Niebelungenlied). Ο πρώτος μεγάλος δάσκαλος απεδείχθη ο Γερμανός Ρίχαρντ Βάγκνερ, με την «Τετραλογία» του, που ξεκίνησε να τη συνθέτει τον Νοέμβριο του 1853. Την ολοκλήρωσε το 1869, με τη γενναία χορηγία του βασιλιά Λούντβιχ του Δεύτερου, που έκτισε στο συνθέτη το Μπαϊρόιτ, για να στεγάσει το όνειρό του, «τη σύνθεση όλων των τεχνών». Ο Αγγλος Τζ. Ρ.Ρ. Τόλκιν εμφύσησε στους αρχετυπικούς μύθους των Νιμπελούνγκεν την ιδιοφυΐα, από το 1937 ώς το 1949, στον «Αρχοντα των δαχτυλιδιών».

Αισθησιασμός

Ο νεότερος της «χρυσής» αλυσίδας, ο Φίλιπ Κρεγκ Ράσελ, κατανοεί ότι η σύνθεση, όταν καλοκουρδίζεται, έχει το μεγαλείο της, ενώ οι συμβολισμοί γνέφουν προς τη μαγεία, προτού χάσει η λέξη το νόημά της και γίνουν όλες οι βραδιές μαγικές. Τα σχέδια έχουν τη ρυθμολογία της μουσικής και η σκηνοθεσία του διαθέτει θεατρικότητα. Ολα τα τεχνικά μέσα του κόμικς δεν είναι αδρανή σημεία, αντιθέτως. Χρώματα, γραμμές, μπαλόνια και καρέ είναι σαν νότες και ημιτόνια, με όργανα εποχής, που ηχούν, όμως, με τη φυσική μουσική των ήχων του μητροπολιτικού κέντρου. Ο Ράσελ εγκωμιάζει τη σκιά και το φως, χωρίς να τα εγκαταλείπει στην ψυχρότητα της τεχνικής. Κάθε άλλο, ο αισθησιασμός είναι η εκ νέου ανακάλυψη του σώματος, γιατί η «δερματικότητα» του χάρτινου ήρωα τον φέρνει εγγύτερα στον αναγνώστη. Συνελόντι ειπείν, η υψηλή μαεστρία του Αμερικανού κομίστα δίνει σάρκα και οστά στο όραμα, χαρίζοντάς του το κρεσέντο του αριστουργήματος.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινούμενα σχέδια/Κόμικς/Σκίτσα
Μουσική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κόμικς
Βάγκνερ με το πενάκι του κομίστα
Φεστιβάλ «Πρωτόλεια Δρώμενα»
Λίγα χρήματα, πολύ ταλέντο
Συνέντευξη: Ντόναλντ Κέιγκαν
Ο σύμβουλος του Μπους μελετάει Θουκυδίδη
Βασίλης Ανδρεόπουλος
Βασίλης Ανδρεόπουλος, μια ζωή γεμάτη τέχνη
Νέες ταινίες
Οταν ξεκινούσε η νουβέλ βαγκ
ΜΜΕ
Απεργιακές κινητοποιήσεις
Οι σειρές που τρέλαναν τα μηχανάκια