Έντυπη Έκδοση

Χριστουγεννιάτικες ιστορίες χωρίς φάτνη

Το ερχόμενο Σάββατο έχουμε Χριστούγεννα και το Αστρο της Βηθλεέμ ακούστηκε πως έσπασε δυο γωνίες, ενώ του ράγισαν και οι υπόλοιπες.

Τέλος πάντων, θα βολευτεί και φέτος η παλιοκατάσταση αφού, έτσι κι αλλιώς ο Χριστός-βρέφος δεν χρειαζόταν «μπέιμπι-λίνο», σκούφιες και ειδικά παπλώματα. Τη βόλευε θαυμάσια με το χνώτο του βοδιού και της αγελάδας, νανουριζόταν κι από τα «λα-λα-λα» των αγγέλων κι όλα πήγαιναν περίφημα, ερήμην του κερατά του Ηρώδη που πλατσάδιαζε αθώα νήπια... Μια φρίκη και τότε και τώρα. Για να ξεδώσει όμως ο νους και έχοντας σταθερά την πεποίθηση πως το καλύτερο αντικαταθλιπτικό είναι το βιβλίο κι όχι τα ανατριχιαστικά «εορταστικά» προγράμματα των καναλιών, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΡΤ, καταθέτω μερικές αναγνωστικές προτάσεις. Μέρες που είναι... Πολλά κι ενδιαφέροντα τα βιβλία, αρκεί να σπρώξετε την πόρτα του βιβλιοπωλείου. Λοιπόν:

* «Σελίδες από την ιστορία της Αλεξανδρούπολης και της γύρω περιοχής». Να ένα βιβλίο που ρίχνει φως σε ιστορικά γεγονότα -της γενέτειράς μου- που ουδέποτε διδαχθήκαμε. Επιτέλους, έστω και με καθυστέρηση θα ξεστραβωθούμε· γιατί η ιστορία εκείνης της θρακικής περιοχής, εκτός που είναι πλούσια, συμβαίνει να ακουμπά σε εξαιρετικά κρίσιμες περιόδους από τους προϊστορικούς χρόνους, την αρχαιότητα όπως την καθορίζουν οι ερευνητές και φυσικά τα βυζαντινά χρόνια, την οθωμανική κυριαρχία και την ιδιαιτέρως σκοτεινή, πριν από την οριστική απελευθέρωσή της, εποχή. Πολλά από τα κείμενα δημοσιεύτηκαν στο αξιολογότατο περιοδικό που εκδίδει ο «Πολιτιστικός και Ψυχαγωγικός Σύλλογος Αλεξανδρουπολιτών Αττικής» με την επωνυμία «Φάρος της Αλεξανδρούπολης». Την έκδοση επιμελήθηκε η φιλόλογος Αλεξάνδρα Μποτονάκη. Χορηγός της -εξαιρετικής- έκδοσης είναι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ροδόπης-Εβρου (πριν από τον... Καλλικράτη).

* Ελένη Σαραντίτη «Η Θυσία». Ιστορικό μυθιστόρημα, εκδ. «Πατάκη». Ο Λεωνίδας και οι τριακόσιοι θυσιάζονται για την ελευθερία. Προσφέρονται γεμάτοι έρωτα για την Ελλάδα. Στους βρωμοκαιρούς που ζούμε, το βιβλίο της Σαραντίτη επιχειρεί και καταφέρνει να θίξει τις τύψεις μας με τρόπο συγκινητικό. Επί της ουσίας.

* Χαβιέρ Νεγρέτε «Σαλαμίνα». Ιστορικό μυθιστόρημα, μετ. από τα ισπανικά: Χρύσα Θ. Μπανιά, εκδ. «Ψυχογιός». Η ιστορία μας από Ισπανό ιστορικό αυτή τη φορά. Τα γεγονότα των Μηδικών Πολέμων, από τη σαρωτική νίκη των Αθηναίων κατά της στρατιάς του Δαρείου στον Μαραθώνα ώς τη θυσία των Σπαρτιατών στις Θερμοπύλες, με επιστέγασμα τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

* Αλεξάνδρα Στεφανοπούλου «Το μυθιστόρημα της βασιλικής δυναστείας της Ελλάδας», εκδ. «Φερενίκη». Είτε μας αρέσει είτε όχι, συνυπάρξαμε με βασιλείς, με βασίλισσες και μπόλικα πριγκιπόπουλα. Η ζωή τους δέθηκε με τη νεότερη ιστορία μας. Ας τη μάθουμε. Εχει ενδιαφέρον, από τη στιγμή που οδηγούμε κα περπατάμε στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, στην Αλεξάνδρας, στην Αμαλίας κ.λπ.

* Γιώργος Λεονάρδος «Ξεκλειδώνοντας τη μυστική Θούλη», εκδ. «Λιβάνη». Τον Λεονάρδο τον κατέκτησε το ιστορικό μυθιστόρημα. Ετσι λοιπόν κι εδώ, οι ήρωές του από τις Κυκλάδες ώς τη Βενετία κι από 'κεί στα πέρατα του κόσμου, εξερευνούν τις θάλασσες και τη φαντασία τους.

* Βασίλης Τζανακάρης «Εις θάνατον». Η δίκη και η εκτέλεση των έξι (που κρίθηκαν υπεύθυνοι για τη Μικρασιατική Καταστροφή) μέσα από τα πρακτικά, τα παραλειπόμενα και τα «ψιλά» των εφημερίδων, εκδ. «Μεταίχμιο».

* Ευάγγελος Μαυρουδής «Επιστροφή στη Σμύρνη-Ittihat ve Terakki» (Ενωση και Πρόοδος). Το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας με αποδέκτες πολλούς αναγνώστες, εκδ. «Κέδρος».

* Σωτήρης Σπαθάρης «Απομνημονεύματα και η τέχνη του Καραγκιόζη» με προλόγους των Γιάννη Τσαρούχη και Αγγελου Σικελιανού. Η ιστορία και η ελληνική γελαστική θυμοσοφία μέσα από τη ζωή του καραγκιοζοπαίχτη Σωτήρη Σπαθάρη (1892-1973), εκδ. «Αγρα».

* Τάιμοθι Τέιλορ «Η προϊστορία του σεξ» μετ.: Δημ. Ραπτόπουλος, εκδ. «Αιώρα». Ενας αρχαιολόγος αποτυπώνει την εξελικτική πορεία της ανθρώπινης σεξουαλικότητας. Τι έχει αλλάξει και τι παρέμεινε ίδιο στη σεξουαλικότητα του ανθρώπου τα τελευταία τέσσερα εκατομμύρια χρόνια; Πώς συνδέθηκαν με το σεξ οι έννοιες του ερωτισμού, της έκστασης, της αθανασίας και της ομορφιάς;

* Νίκη Μαραγκού «Γεζούλ», εκδ. «Βιβλιοπωλείον της Εστίας». Ενα ιστορικό σλάλομ, με πολλά και ενδιαφέροντα περάσματα, κεντρικό πρόσωπο του οποίου είναι η Τερέζα Μακρή, που ενέπνευσε τον Βύρωνα. Η Κύπρια συγγραφεύς όμως, γλιστρά μες στις εποχές και τους τόπους, ενώνοντας μαστόρικα το Μεσολόγγι με την Αίγινα, την Πόλη με την Κέρκυρα και την Αμμόχωστο του Μεσοπολέμου με την Αθήνα του 19ου αιώνα.

* Χαράλαμπος Αθ. Μπαλτάς «Ιστορικές στιγμές του Ελληνισμού». Από την προϊστορική εποχή ώς το 1821, εκδ. «Παπαδήμα». Ιστορία του Ελληνισμού της Μεσογείου και του Εύξεινου, των Βαλκανίων, της Αιγύπτου και της Κυρηναϊκής. Πώς ο Ελληνισμός ίδρυσε αποικίες, δημιούργησε πολιτισμό και πώς τον διέδωσε σε άλλους λαούς.

* Θωμάς Κοροβίνης «Ο γύρος του θανάτου», εκδ. «Αγρα». Σύγχρονη ιστορία, που απασχόλησε πολλαπλά την Ελλάδα της δεκαετίας του '60. Ομιχλώδεις καταστάσεις με ήρωα τον Αριστείδη Παγκρατίδη (1940-1968) που συνελήφθη και εκτελέστηκε ως ο «Δράκος του Σέιχ Σου». Με το γράψιμο του Κοροβίνη, το δράμα ανασταίνεται ολοζώντανο.

* ΚΥΡ «Κρίση είναι θα περάσει!», εκδ. «Καστανιώτη». Υπέροχος και απολαυστικός όπως πάντα ο ΚΥΡ, Γιάννης Κυριακόπουλος, παρουσιάζει και φέτος το ημερολόγιο του 2011 με μια παρέλαση δραστικών γελοιογραφιών, που είναι εμπνευσμένες από την τρέχουσα εξωφρενική Ιστορία μας.

...Η κρίση θέλει, λοιπόν, καλοπέραση οπότε ένα βιταμινούχο ανάγνωσμα μπορεί να δώσει λίγο κουράγιο και γενικά η Ιστορία να μας ανταμείψει με γνώσεις και πληροφορίες για δεινά και περιπέτειες άλλων καιρών. Ετσι για παρηγοριά, αν μη τι άλλο.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τα Σαββατιάτικα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εκδηλώσεις
Χριστούγεννα στη χώρα των παιδιών
Συνέντευξη: Χρήστος Χωμενίδης
Είναι μπανάλ να δηλώνεις ιερόσυλος
Θέατρο
Το Εθνικό απέκτησε μουσική μπάντα
Εικαστικά
Ζωγραφίζει ειδήσεις σε μάρμαρο
Αρχαιολογία
Στρουμπουλή και άχαρη αλλά, επιτέλους, επώνυμη
Συνέντευξη: Κάτια Γέρου
Σαν ένα μυθιστόρημα πάνω στο θέατρο
Κομικ(ς)οδρόμιο
Πώς το δράμα μεταμορφώνεται σε σάτιρα
Σνούπι: από τη Γη στη Σελήνη