Έντυπη Έκδοση

Από τα ξωτικά στα βαμπίρ

Δέντρα στολισμένα, σάκοι γεμάτοι παιχνίδια, χιονάνθρωποι, καλικάντζαροι και φυσικά Αϊ-Βασίληδες όλων των ειδών.

Παραμύθια στο πνεύμα των γιορτών κυκλοφορούν δεκάδες. Ανάμεσά τους και ένα πολυαγαπημένο: η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» του Τσαρλς Ντίκενς. Ο τσιγκούνης και μισάνθρωπος Σκρουτζ υποκλίνεται στο χρήμα, ώσπου ένα φάντασμα του φανερώνει το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων (Παπαδόπουλος).

Ο Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος στη «Νύχτα που έλαμψε το άστρο...» (Το δόντι) αφηγείται τη γέννηση του Χριστού από την οπτική γωνία των ζώων της φάτνης. Τη δική της μαγεία στις γιορτές προσθέτει «Η μαγισσούλα των Χριστουγέννων» της Ρένας Ρώσση-Ζαΐρη (Ψυχογιός), η οποία κουνάει το ραβδί της και τα κάνει όλα άνω κάτω. Σκανδαλιές κάνει όμως και ο Αταξίμ ο καλικάντζαρος όταν τρυπώνει στο σπίτι της γιαγιάς, στο παραμύθι «Η Ιφιγένεια και ο Καλικάντζαρος» της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή-Κελεπούρη (Ψυχογιός).

Σε παιδιά 8 ετών και άνω απευθύνεται ο «Αϊ-Βασίλης στο ραντάρ» του Βασίλη Παπαθεοδώρου (Καστανιώτης), όπου οι αξιωματικοί μιας στρατιωτικής βάσης στο Κολοράντο δίνουν πληροφορίες για το ταξίδι του Αϊ-Βασίλη. Ενα απρόσμενο ταξίδι κάνουν και οι κάτοικοι μιας πολυκατοικίας που μεταμορφώνεται σε διαστημόπλοιο, έπειτα από λάθος ενός ταράνδου, στο «Πρωτοχρονιάτικο διαστημόπλοιο» του Αρη Δημοκίδη (Μεταίχμιο).

Ομως, πόσα πράγματα ξέρουμε πραγματικά για τον Αγιο Βασίλη; Γιατί φοράει κόκκινα ρούχα; Πώς ονομάζεται η γάτα του; Πού κάνει διακοπές; Οι απαντήσεις στο «Αλήθειες και ψέματα για τον Αγιο Βασίλη» (Μεταίχμιο).

* Αλλα βιβλία έχουν στόχο να ενισχύσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών και να τους καλλιεργήσουν δεξιότητες, ευαισθησίες και δυνατότητες, να τους μιλήσουν για τις σχέσεις με την οικογένεια και την κοινωνία.

Ο ρατσισμός και η σημασία της διαφορετικότητας είναι μερικά από τα μηνύματα του παραμυθιού «Κέλη, η μικρή σφήκα» της Αγγελικής Φλώρου (Τετράγωνο), που μιλά για μια μικρή σφήκα που γεννήθηκε κατάμαυρη, χωρίς τις χρυσαφιές ρίγες.

Καθισμένος σε ένα παλαιό λεωφορείο, ένας παππούς διηγείται στον εγγονό του τους φυλετικούς διαχωρισμούς στην Αμερική των νεανικών του χρόνων. Θυμάται πώς το 1955 στην Αλαμπάμα, μια γυναίκα, η Ρόζα Παρκς, αρνήθηκε να δώσει τη θέση της στο λεωφορείο σε έναν λευκό πυροδοτώντας το κίνημα των πολιτικών δικαιωμάτων των μαύρων στις ΗΠΑ. Εξαιρετική έκδοση με την υποστήριξη της Διεθνούς Αμνηστίας, «Το λεωφορείο της Ρόζας» του Fabrizio Silei (Κόκκινο).

Με ιδιαίτερο τρόπο προσεγγίζει τη σχέση εξάρτησης που αναπτύξαμε με την τηλεόραση και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή η Αμάντα Μιχαλοπούλου στο βιβλίο «Τ+Υ= Αγάπη για πάντα» (Πατάκης) όπου η τηλεόραση ερωτεύεται τον υπολογιστή και φεύγουν από το σπίτι.

Με τη μαμά του, εν τω μεταξύ, τσακώνεται ο Γιόσι το λαγουδάκι στο «Μόνο εσένα αγαπώ τόσο πολύ» της Jutta Langreuter (Παπαδόπουλος). Αρνείται να συγυρίζει τα παιχνίδια, να πλυθεί, και πιστεύοντας ότι αλλού θα περνά καλύτερα, φεύγει από το σπίτι.

Την «Παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας», που άλλοι την κοροϊδεύουν και άλλοι τη θαυμάζουν, αφηγείται ο Χρήστος Μπουλώτης (Polaris). «Το πιο ωραίο δώρο», δηλαδή την αγάπη, υμνεί το ομώνυμο παραμύθι με τα σκατζοχοιράκια της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη (Σαββάλας). Στον αντίποδα, στο βιβλίο «Ο θυμός της Αλίνας» ο Ζαν Φρανσουά Σαμπά μιλά για το συναίσθημα του θυμού συνδέοντας τις αντιδράσεις της πρωταγωνίστριάς του με τα στοιχεία της φύσης (Πατάκης).

Τέλος, η σειρά με τίτλο «Είναι στο χέρι σου» της Τζόι Μπέρι (10-14 ετών, Παπαδόπουλος) επιχειρεί με σκίτσα να κάνει ευκολότερο το πέρασμα από την εφηβεία. Τα τέσσερα πρώτα είναι τα εξής: «Είμαι κύριος του εαυτού μου», «Εχω το θάρρος της γνώμης μου», «Φέρομαι πάντα έξυπνα», «Βάζω στόχους και τους πετυχαίνω».

* Η μόδα, όμως, των βαμπίρ συνεχίζεται για τους έφηβους αναγνώστες: Ο έρωτας του Εντουάρντ και της Μπέλα συνεχίζεται μέσα από το τέταρτο βιβλίο της Στέφανι Μέγιερ με τίτλο «Χαραυγή» (Platypus). Με έναν δημοφιλή έρωτα, αυτόν της Εβερ και του Ντέιμεν καταπιάνεται και το πέμπτο βιβλίο της σειράς «Οι αθάνατοι» της Αλισον Νόελ που έχει τίτλο «Το αστέρι της νύχτας» (Ψυχογιός). Από την άλλη στο τέταρτο βιβλίο των «Vampire diaries» της Λίζα Τζέιν Σμιθ, με τίτλο «Η σκοτεινή σύναξη» (Ψυχογιός) βρικόλακες και λυκάνθρωποι δίνουν τον υπέρ πάντων αγώνα.

* Μικροί σε νέες περιπέτειες. Για τους πρωταγωνιστές του παραμυθιού «Ο ιπτάμενος δίσκος» του Ευγένιου Τριβιζά (Μεταίχμιο) η περιπέτεια ξεκινά όταν μια φρυγανιά, μια καυτή πιπεριά, ένας κύβος ζάχαρης, ένας δακρυσμένος γιαρμάς και η παρέα τους παίρνουν μια κοσμοϊστορική απόφαση: να δραπετεύσουν από την κουζίνα.

Στο παραμύθι «Οι καλοί και οι κακοί πειρατές» του Αντώνη Παπαθεοδούλου (Παπαδόπουλος), οι πειρατές αποκαλύπτουν τα μυστικά τους. Μυστήριοι άντρες, παιδιά με υπερφυσικές δυνάμεις και μια χρονομηχανή συνθέτουν την ιστορία δράσης του Δημήτρη Μαμαλούκα «Κρις Πινόκιο-Νοεμί Αστράκη. Τα παιδιά του χρόνου. Μια περίεργη χρονομηχανή» (από 11 ετών, Ψυχογιός).

* Η Ιστορία αλλά και η μυθολογία σε σύγχρονη προσέγγιση. «Σόλων, ο σοφός νομοθέτης» και «Περικλής» μόλις προστέθηκαν στη φροντισμένη σειρά «Η πρώτη μου ιστορία» των εκδόσεων Παπαδόπουλος, με την υπογραφή του Φίλιππου Μανδηλαρά. Οι μύθοι του Αισώπου γίνονται κουκλοθέατρο και οι πάνινοι ήρωες δίνουν σοφές συμβουλές στο βιβλίο «Το κουκλόσπιτο του Αισώπου» της Ελισάβετ Αραβίδου (Τετράγωνο). Εικονογραφημένη και ειδικά διασκευασμένη για παιδιά η «Οδύσσεια» που κυκλοφορεί σε επαναφήγηση Βεατρίκης Κάντζολα-Σαμπατάκου (Σαββάλας).

* Και μια έκπληξη. Ενα ανέκδοτο παραμύθι με τίτλο «Στο κοτέτσι» που είχε γράψει η Πηνελόπη Δέλτα το 1922 για τη 10χρονη τότε ανιψιά της Ειρήνη Μπενάκη κυκλοφορεί τώρα σε επιμέλεια Μ. Πικραμένου από τις εκδόσεις Τετράγωνο. 7

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Αφιέρωμα
Γιορτές με βιβλία
Αναλύοντας την κρίση
Βιογραφίες και μαρτυρίες
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα
Γιορτές με βιβλία
Αναλύοντας την κρίση
Βιογραφίες και μαρτυρίες
Από τα ξωτικά στα βαμπίρ
Συνέντευξη: Μάρκους Σλάϊζνερ
Από την πλευρά του κτήνους
Κινηματογράφος
Ανήθικος κολοσσός
Μουσεία
Εδώ Βερολίνο, εδώ Περγαμος
Παιδί
Από που θέλουν τα παιδιά
Συνέντευξη: Γιώργος Κιμούλης
«Ντρέπομαι για τη γενιά μου»
Αρχαιολογική έκθεση
Το τέλος, μια νέα αρχή