Έντυπη Έκδοση

La Chunga, του Mario Vargas Liosa

Στην αρχή ήταν μια ξύλινη κουνιστή πολυθρόνα. Πάνω της καθόταν μια γυναίκα, διφορούμενης ηλικίας, με παντόφλες και με το βλέμμα της χαμένο μέσα της. Επινε αφηρημένη από μια κούπα και προσπαθούσε να μη φαίνεται ερωτεύσιμη.

Αυτή η γυναίκα διηύθυνε μια φτηνή ταβέρνα, όπου σύχναζαν ρεμάλια. Ο κόσμος σ' αυτή τη γωνιά της Λατινικής Αμερικής, το Περού, ήταν ανδροκρατούμενος. Ακόμη είναι. Το θηλυκό αποτελεί σκεύος ηδονής, εμπορεύσιμο είδος. Και η Chunga, μια κρυμμένη φωτιά, η μορφή στην κουνιστή πολυθρόνα, διακόπτει αυτήν τη σειρά. Τολμά να διακηρύξει στο έργο έναν τρίτο δρόμο. Μεταξύ άντρα και γυναίκας στέκεται αυτό το πλάσμα.

Αντρες άμυαλοι, άντρες στο σκληρό πετσί του ρόλου τους και η ηλεκτρική κιθάρα στα χέρια του αφηγητή, σαν περιβάλλον μουσικό και όχι μόνο. Μας διαφωτίζει ο αφηγητής για το πού είμαστε. Βρισκόμαστε σε μια εποχή που τσακίζει ψυχές και κόκαλα. Οπως σήμερα. Οπως πριν από τριάντα χρόνια σε μια μικρή πόλη στην άκρη της ερήμου, την Πιούρα. Οπως πάντα. Στο μέσον, ένα όμορφο κορίτσι, η Μέτσε, που, πριν προλάβει να γίνει γυναίκα, τα δροσερά κόκκινα πέταλά του θα μαδήσουν. Η Μέτσε και ο άντρας με τον οποίον είναι ερωτευμένη. Της φέρεται βάναυσα, τη χτυπάει. Ο Χοσεφίνο είναι ήδη ο νταβατζής της.

Και τότε επεμβαίνει η Chunga. Αυτή στην κουνιστή πολυθρόνα που υποδύεται η Καρυοφυλλιά. Θα σώσει τη μελλοντική πουτάνα, γατί αυτή ξέρει. Τι ξέρει; Εχει γεννηθεί στο Πράσινο Σπίτι κι έχει δει το δρομολόγιο αυτό. Από τον φαλλό του κάθε ανάπηρου εγωισμού, στον χαμό.

Εχω ταξιδέψει στην Κολομβία, έχω γνωρίσει Περουβιανούς, έχω δει τη φωτιά που ακόμα συνεχίζουν να έχουν στην καρδιά και στο κεφάλι τους. Το πάνω και το κάτω. Ξετρελαίνονται με τις γυναίκες. Τις αγαπούν και μετά τις πατούν ανελέητα στον λαιμό μέχρι να χάσουν όλον τον αέρα τους. Τις καταντούν μαραμένες συζύγους, άνεργες, χωρισμένες για ανακύκλωση, φτωχές πουτάνες.

Σ' αυτή τη γωνιά οι άνθρωποι σήμερα ζουν, αύριο μπορεί να σκοτωθούν και το ξέρουν. Γι' αυτό γίνονται πολύ τρυφεροί, σκληροί σαν πέτρες. Για να γλιτώσουν τα όνειρά τους, καταφεύγουν σ' έναν δικής τους επινόησης μαγικό ρεαλισμό. Πριν τους βρει στη γωνία και τους λιώσει η πραγματικότητα. Η ζωή αξίζει όσο τα αλεξίσφαιρα τζάμια, τα ναρκοδολάρια, τα κοφτερά μαχαίρια, το στρίψιμο ενός ζαριού, μια γουλιά ξεδιψαστικής μπίρας.

Ολα αυτά τα άκουσα γράφοντας την Εξομολόγηση σ' έναν κολομβιανό σκύλο. Είναι «αλήθεια». Οσο «αλήθεια» είναι και η Chunga. Οπως κι οι μισο-πραγματικές, μισο-ονειρικές εξομολογήσεις των πρωταγωνιστών-ηθοποιών.

Οσο «αληθινή» είναι και η σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη. Ζει μέσα μας μέρες μετά. Δεν χαρίζεται στους άντρες του έργου, αλλά ούτε και στις γυναίκες του. Δημιουργεί ένα υλικό από τσιμέντο και τούλι, από άμμο και γυαλί, από φιλί, φαλλό, πισινό και βυζιά κι εσύ βουλιάζεις μέσα τους όπως σε κινούμενη άμμο.

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη-Chunga είναι πια ώριμη για να γίνει αυτός ο ρόλος. Η ζωή της είναι παράλογη, επαγγελματική, αθλητική, αλήτισσα, υστερική, ερωτική και πολύ τρυφερή. Η κυρία Καραμπέτη ζει μέσα στις μεταμφιέσεις. Αυτή η μεταμφίεση είναι το ανεστραμμένο είδωλο της. Το προαιώνιο παιχνίδι του πόθου.

Η πιο γλυκιά παγίδα που σε κάνει να τα ξεχνάς όλα και να κινείσαι χωρίς σκοπιμότητα. Μόνο να ρουφήξεις αυτό που σε μάγεψε. Η ανθρώπινη συνείδηση αντέχει όσο κι εμείς. Αρα ποτέ δεν είναι αργά. Μπράβο σε μια παράσταση σκληρή, πικρόγλυκη, που γίνεται καθρέφτης μας. Μας ωθεί να τολμήσουμε να ζήσουμε.

(Συγγραφέας Mario Vargas Liosa, Τσούνγκα Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Χοσεφίνο Δημήτρης Λάλος, Λιτούμα Στάθης Σταμουλακάτος, Πίθηκος Γιάννης Λεάκος, Χοσέ Δημήτρης Καπετανάκος, Μέτσε Ηλιάνα Μαυρομάτη, Μουσικός-Μουσική Ισίδωρος Πατέρας, Μετάφραση Μαρία Χατζηεμμανουήλ, Σκηνοθεσία Ελένη Σκότη, Φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος.)

Ομάδα ΝΑΜΑ-θέατρο Επί Κολωνώ, Ναυπλίου 12 και Λένορμαν 94.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Λογοτεχνία
Πειραιάς
Για τους ποιητές της δράσεως και του λόγου
Ο βυσσινόκηπος
Στο ντιβάνι του Δισκαναλυτή
Το εγχείρημα της χειραφέτησης του πνεύματος στον αιώνα του Διαφωτισμού
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Πειραιάς
La Chunga, του Mario Vargas Liosa
Για τους ποιητές της δράσεως και του λόγου
Ο βυσσινόκηπος
Στο ντιβάνι του Δισκαναλυτή
Το εγχείρημα της χειραφέτησης του πνεύματος στον αιώνα του Διαφωτισμού
Κριτική βιβλίου
Συγκομιδή μιας δεκαετίας
Αρχαίες και νεότερες ημέρες τέχνης
Η θεμελιακή διαστροφή του δυτικού πολιτισμού
Οταν το πνεύμα μας δομείται πάνω σε αντιθέσεις
Νόημα και θεμέλια της ορθολογικότητας
Πιστός στις αντιφάσεις του
Μονόδρομος μιας παράλογης ειμαρμένης
Τα χαμένα χρόνια. Ελληνες εναντίον Ελλήνων όπως πάντα
Γυναικείες μορφές στο θέατρο του Σαίξπηρ και της Αναγέννησης
Αποκρυφιστικό, υπαρξιακό θρίλερ
Δωρητές και παρακολουθήσεις για μυστήρια ταλέντα
Πρωτοποριακά μηνύματα από τις σελίδες της Βίβλου και των βιβλίων
Η ψυχή του Δημήτρη Μητρόπουλου
Παιδικά βιβλία
Τα μάτια της γης με θησαυρούς στον Μαραθώνα
Συνέντευξη:Γιώργος Αριστηνός
Επειδή αιχμαλωτίστηκα από τον λόγο
Αφανής αναγνώστης
Διά βίου μάθηση
Από τις 4:00 στις 6:00
Ντροπή, ένα πανάρχαιο συναίσθημα με λίγους αποδέκτες
Εγραφε τραγούδια από καρδιάς
Άλλες ειδήσεις
Μονόλογος της λογικής για την τρέλα (όψη κι ανάποδη)
Οίκτος σε κοινή θέα