Έντυπη Έκδοση

Βιβλία και περιοδικά από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων βαδίζοντας στην πόλη

**Διονύσης Λεϊμονής, Το χαμένο ταίρι, μυθιστόρημα, εκδόσεις Ακρίτας, σ. 408, ευρώ 19

Ηθογραφική αθωότητα και παιδική σχεδόν ματιά πάνω στην πολύπαθη ιστορία του Ελληνισμού (από τη Μικρασιατική Καταστροφή και ύστερα) μέσα από την persona μιας γιαγιάς που εξομολογείται, πριν αποκοπεί και αποχωρήσει από τον μάταιο τούτο κόσμο. Ο απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων Διονύσης Λεϊμονής, που ζει στη Νέα Ιωνία Βόλου, ακολουθεί τα χνάρια του Στρατή Μυριβήλη και μιλάει με τον δικό του τρόπο για αξίες και ήθη του Ελληνισμού που χάθηκαν ή τείνουν να εκλείψουν: η γενναιοδωρία, η ευγένεια ψυχής, η απλοχωριά των αισθημάτων, η καθαρότητα και η αγνότητα, η φιλοξενία και η ανεξικακία, η αποδοχή και απόλαυση των χαρούμενων στιγμών που προσφέρει η ζωή, μαζί με τη φιλοσοφημένη εγκαρτέρηση στον πόνο, στην αρρώστια και στα βάσανα. Η αφοβιά απέναντι στον θάνατο, ως επιστέγασμα μιας γεμάτης ζωής, είναι νομίζω απαραίτητο ελιξίριο στους ταραγμένους καιρούς που περνούμε.

**Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, Αρτα 1881-1941

εκδόσεις Παρασκήνιο, σ. 130, ευρώ 18

Στο 13ο βιβλίο του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη, που ζει τα τελευταία χρόνια στο Μενίδι Αιτωλοακαρνανίας κι εργάζεται ως υπεύθυνος στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αράχθου, μιλάει για τη δεύτερη πατρίδα του την Αρτα, ενώ γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από τη Λέσβο. Σ' ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο η όρασή μας πλουτίζει από εικόνες του γεφυριού της Αρτας, από ευζώνους που χορεύουν τσάμικο, από την Παρηγορήτισσα και τον ποταμό Αραχθο, από το χάνι του Καρβασαρά, στη μακρινή εκείνη εποχή που δεν υπήρχαν ξενοδοχεία και οι δρόμοι ήταν ακόμα χωμάτινοι. Το 1910 τα νερά του ποταμού άγγιζαν το κάστρο. Το θρυλικό γεφύρι της Αρτας ήταν σύνορο ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Τουρκία από το 1881 έως το 1912. Το πρώτο ταξί κυκλοφόρησε στην Αρτα το 1924. Αλλά κι ένας αμαξάς που μετέφερε επιβάτες στην καρότσα που έσερνε ένα ευθυτενές άλογο μάς θωρεί από τα βάθη τού χρόνου. Ενα παϊτόνι φωτογραφίζεται μπροστά από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου το 1928. Απόκριες, Κούλουμα, ο Πανάρατος και τα παιδιά που επιδίδονται στο κουτσό, εμποροπανηγύρεις, το ρολόι και η Αρτα χιονισμένη είναι μερικές μόνον από τις νοσταλγικές στιγμές αυτής της φιλόξενης περιοχής που απολαμβάνει ο αναγνώστης αυτού του φροντισμένου τόμου.

**Λένα Κωνσταντέλλου, Τέσσερις όψεις του μοντερνισμού. ΕΛΙΟΤ-ΜΠΟΡΧΕΣ-ΚΑΦΚΑ-ΛΟΡΚΑ, εκδόσεις Φαρφουλάς, σ. 144, ευρώ 9

Το τρίτο δοκιμιακό βιβλίο της Λένας Κωνσταντέλλου, που γεννήθηκε στην Αθήνα από ρουμελιώτες γονείς, σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας κι εργάστηκε -μέχρι συνταξιοδοτήσεως- στο Μουσείο Μπενάκη, «σηματοδοτεί μία ακόμη προσπάθειά» της να εστιάσει στον μοντερνισμό, χωρίς να αγνοήσει «και κάποιες άλλες παραμέτρους της ζωής και της ποίησής τους». Ενα ενδιαφέρον πόνημα με σημαντικές -επιλεκτικά επεξεργασμένες- πληροφορίες για τη ζωή και το έργο αυτών των τεσσάρων γιγάντων του Λόγου.

**Αφιέρωμα στον Κορνήλιο Καστοριάδη, στοχαστή της αυτονομίας. Δεκαοχτώ εισηγήσεις, Σύγχρονη Δελφική Αμφικτυονία, Καβάφεια 2007, σ. 510, ευρώ 29,40

Διαβάζω και ξαναδιαβάζω τις εμπνευσμένες εισηγήσεις των εμβριθών επιστημόνων που μίλησαν για έναν μεγάλο φιλόσοφο του 20ού αιώνα, τον Ελληνα Κορνήλιο Καστοριάδη, που έζησε και έδρασε στη Γαλλία, και του οποίου τα κείμενα στάθηκαν η κύρια πηγή έμπνευσης για την εξέγερση του Μάη του 1968. Ο στοχαστής που, μαζί με τον Κλοντ Λεφόρ, διηύθυνε την επιθεώρηση Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα και έγραψε το περίφημο βιβλίο Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας (1975), έφυγε από τη χώρα μας τον Δεκέμβριο του 1945, κυνηγημένος από τους ναζί, και ρίζωσε στην Ευρώπη, όπου το έργο του έδωσε καρπούς.

**Αντώνης Κάλφας, Με τα διασωθέντα της πίστης κειμήλια. Επτά μακεδονικές ιστορίες, εκδόσεις Παρέμβαση, Κοζάνη, σ. 54, ευρώ 7

Ως άλλος Ηράκλειτος, ο Αντώνης Κάλφας, που γεννήθηκε το 1956 στην Κατερίνη, όπου ζει και εργάζεται, από το 1990, ως φιλόλογος στη δημόσια Μέση Εκπαίδευση, δηλώνει: «Δεν γίνεται να ξαναπείς το ίδιο τραγούδι / Ούτε να ξαναπιείς από το ίδιο ποτήρι» (σ. 19). Εξι ποιήματα που τα διακρίνει η πυκνή μονολογική δραματικότητά τους, και μια ιστορία, με τίτλο Καρτ-ποστάλ, 1921, στεγάζει αυτό το καλαίσθητο βιβλιαράκι. Και, βεβαίως, δεν λείπουν οι απαραίτητες σημειώσεις .

**Λεία Βιτάλη, Απαντα τα θεατρικά, τόμ. Α + Β, εκδόσεις Αιγόκερως/ Δραματουργία, σ. 301 + 320, ευρώ 15,75 και 15,07

Συγκεντρωμένα σε δύο τόμους τα μέχρι τώρα θεατρικά έργα της βραβευμένης Λείας Βιτάλη, που είχε την ευτυχία να δει τα πνευματικά της παιδιά ανεβασμένα σε σκηνές της Ελλάδας, της Κύπρου και της Βρετανίας, συγκροτούν ένα ξεκλείδωτο «σώμα» κωδίκων προς μελέτη από τους επαρκείς θεατρολόγους και θεατρανθρώπους, γενικώς. Η βία και η δίψα για αγάπη, η κακοποίηση και η ανάγκη για αποδοχή, η διαρκής πολεμική σύγκρουση με τους γονείς - και ειδικά με τη μητέρα - μέχρι να συνειδητοποιήσουμε ότι κι αυτή κάποιας άλλης στυγνής μητέρας ήταν κόρη. Θέματα διαχρονικά, από τον Ομηρο, στους τρεις μεγάλους τραγικούς ποιητές, στον Αριστοτέλη και στους σύγχρονους δραματουργούς, αρθρώνονται σ' έναν απολύτως προσωπικό θεατρικό λόγο με διακριτό ύφος και ευανάγνωστα «κλειδιά». Δεν είναι τυχαία η αποδοχή κοινού και κριτικών ενός έργου μάλλον καινοτόμου και πρωτοποριακού για τα ελληνικά δεδομένα. Η Λεία Βιτάλη γράφει και μυθιστορήματα, διηγήματα, σενάρια.

**Θεόδωρος Π. Λιανός, Ανθρώπινη κατάσταση και κοινωνική δικαιοσύνη, Gutenberg, σ. 292, ευρώ 13,71

Ο καθηγητής Οικονομικών Επιστημών Θεόδωρος Π. Λιανός αναζητάει την αναγκαία και ικανή εκείνη συνθήκη για την ευτυχία του ανθρώπου, που πρέπει να είναι το ζητούμενο κάθε πολιτισμού. Κι αυτή δεν είναι άλλη από την κοινωνική δικαιοσύνη, το αντίδοτο στην απληστία, την πλεονεξία και την αδικία. Ο τεχνολογικός πολιτισμός μας νοσεί σοβαρά, αφού όχι μόνο δεν μπόρεσε μέχρι τώρα να λύσει τα προαιώνια προβλήματα του ανθρώπου, αλλά δημιούργησε καινοφανή αδιέξοδα και δισεπίλυτες καταστάσεις, πρωτόγνωρες και καινοφανείς. Είναι καιρός οι πνευματικοί άνθρωποι να σταθούν με αίσθηση ευθύνης απέναντι στα θέματα που εξετάζονται από την Κοινωνιολογία της Τεχνολογίας. Ισως μόνον έτσι θα αποτρέψουμε τη μη αναστρέψιμη οικολογική καταστροφή του πλανήτη μας.

**Εδουάρδο Γκαλεάνο, Καθρέφτες. Μια σχεδόν παγκόσμια ιστορία, μτφρ.: Ισμήνη Κανσή, πάπυρος σ. 400, ευρώ 22,10

Αυτή η αιρετική, γελοιογραφική ιστορία του κόσμου είναι από τα λίγα βιβλία στο κομοδίνο μου που συμβουλεύομαι πριν κοιμηθώ, όσο κουρασμένος κι αν είμαι. Το χιούμορ του Εδουάρδο Γκαλεάνο, που γεννήθηκε το 1940 στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης και από δεκατριών χρονώ μπήκε στον χώρο της δημοσιογραφίας ως γελοιογράφος, είναι καταλυτικό και λυτρωτικό. Γέλασα μέχρι δακρύων διαβάζοντας τα λήμματα για τον Κολόμβο, για τους Μάγιας, για τον Δον Κιχώτη. Εμαθα ότι στον Θερβάντες δεν δόθηκε «βίζα» για την Αμερική γιατί «υπήρχε η υποψία ότι κάποιο εβραϊκό αιμοσφαίριο κυκλοφορούσε στις φλέβες τού μπαμπά τού Θερβάντες. Οι κατώτερες ράτσες συνήθως επιδίδονταν στα γράμματα» (σ. 134). Ο Γκαλεάνο καταδύεται με χάρη στο συλλογικό ασυνείδητο κι αναδύεται κουβαλώντας κρύσταλλα-καθρέφτες της μακραίωνης ιστορίας του ανθρώπινου είδους, που τείνει ν' αυτοκαταστραφεί, όπως οι παράξενοι κάτοικοι του Νησιού του Πάσχα, που αφανίστηκαν αφήνοντας πίσω τους 500 πέτρινους γίγαντες «με το βλέμμα μακριά στον ορίζοντα, πέρα απ' όλους και απ' όλα. Ισως εκείνα τα αγάλματα να ζητούσαν βοήθεια από τους θεούς. Ομως οι θεοί δεν μπορούσαν ν' ακούσουν τις βουβές φωνές τους, χαμένες στα πέρατα της θάλασσας, όπως ακριβώς χαμένος είναι ο κόσμος στην απεραντοσύνη του ουρανού» (σ. 130). Μην το χάσετε!

**Αντώνης Δεσύλλας, Μελωδία κρυστάλλων, εκδόσεις ΑλΔΕ, σ. 102, ευρώ 10

Ο Αντώνης Δεσύλλας, που γεννήθηκε, ζει κι εργάζεται στην Κέρκυρα, προτάσσει στα νοσταλγικά του αυτά κείμενα τη φράση «Ενας ύμνος στα άψυχα που μας περιβάλλουν», θέλοντας έτσι να συνοψίσει τη θεματική και να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις του. Με ευαισθησία και τόλμη μιλάει για τις μικρές εκείνες στιγμές που εγγράφονται, μέσα από τις αισθήσεις, στον εγκέφαλό μας, και διεκδικούν τη δική τους «αιωνιότητα». Μυρωδιές και εικόνες από την Κέρκυρα της νιότης του, δοσμένες ποιητικά, άλλοτε σε στίχο κι άλλοτε σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση.

**Αγγελος Καίσαρης, Γάτος στο απόσπασμα, εκδόσεις Πύλη, σειρά: δημοσιο-γράφω/1, σ. 240, ευρώ 13

Ο Αγγελος Καίσαρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Ευάγγελου-Λαοκράτη Μυγδάλη) γεννήθηκε στη Θεσπρωτία τα χρόνια του εμφυλίου πολέμου. Ξεκίνησε τη δημοσιογραφική του καριέρα στη «Δημοκρατική Αλλαγή» το 1966. Στον τόμο αυτό συγκεντρώνει, δημοσιευμένα στον αθηναϊκό Τύπο, «χρονογραφικά» διηγήματά του. Μικρά πεζά με απρόβλεπτο τέλος. Οπως η ιστορία Διαδρομή με τη Σάρα, όπου ο συγγραφέας των φύλλων ενός ημερολογίου γράφει ότι στον κόμβο Νεστάνης, μια χιονισμένη Πρωτοχρονιά, έχασε τη Σάρα, χωρίς να διευκρινίζει αν ήταν ζώο, άνθρωπος, «συνείδηση ήταν, ύπνος ήταν» (σ. 24) αυτό που χάθηκε ανεπιστρεπτί. Μας ξεκαθαρίζει όμως ότι η εγγραφή στο ημερολόγιο που διαβάζει είναι γραμμένη από το δικό του χέρι. Κι εδώ έγκειται η ανατροπή. Τα διηγήματα συντάσσονται σε τρεις δέσμες: «Σε πρώτο πρόσωπο», «Μια νεφέλη ανάμεσά μας» (μια αόρατη γυναίκα παρεμβαίνει) και «Εντός πλαισίου» (εκείνα που απλώς γέμισαν τη στήλη μιας εφημερίδας, χωρίς αυτό να μειώνει τη λογοτεχνικότητά τους).

**David Foenkinos, Αυτόνομες καρδιές, μυθιστόρημα, μτφρ.: Μαρία Μουρκούση, εκδόσεις Κασταλία, σ. 144, ευρώ 13,50

Ο ελληνικής καταγωγής, βραβευμένος γάλλος συγγραφέας οκτώ βιβλίων και κάμποσων κινηματογραφικών σεναρίων έρχεται να μας μιλήσει για τα ερωτικά φετίχ και τα συμπλέγματα δύο μπερδεμένων αναρχοαυτόνομων, με φόντο την «πάλη των τάξεων» και την επαναστατημένη νεότητα που καταφεύγει στη βία, αφού δεν έχει κανέναν θεοποιημένο Ερωτα για να λατρέψει. Λόγος κρουστός, κινηματογραφική ταχύτητα, αφήγηση χωρίς πλατειασμούς. Το απολύτως απαραίτητο για να βυθιστεί ο αναγνώστης στην κόλαση που βιώνουν δύο ανθρώπινες ψυχές. Ο φόβος, απότομος και επίμονος, τους σφίγγει το στομάχι, ο φόβος στο στομάχι τώρα είναι ό,τι πιο επικίνδυνο. Ο φόβος που αποκτά διαστάσεις μαινάδας. Με κομμένη την ανάσα, φλέβες πυρακτωμένες και δίχως ηλικία, βγάζουν τις κουκούλες τους που έχουν μουσκέψει απ' τον ιδρώτα. Σκαρφαλώνουν τη μάντρα με λιγότερη άνεση. Η αβεβαιότητα ότι τους ακολουθούν τους κάνει να χάνουν την ψυχραιμία τους, αλλά και μέρος της επιδεξιότητάς τους· γίνονται προσεγγιστικοί, η προχειρότητα προσωποποιημένη. Αυτό που κάνει φτερά αμέσως είναι η ευθυκρισία τους: ποτέ οι αστυνομικοί αυτοί, ύστερα από τόσο μεγάλη δόση δακρυγόνου - και άοπλοι - δεν θα μπορούσαν να τους έχουν ακολουθήσει. Αυτή η υπόθεση είναι απολύτως αδύνατη. Εκείνο το βράδυ, εκείνη την ώρα, κανείς δεν τους ακολουθούσε. Μόνο ο ίσκιος της απειρίας τους (σ. 119).

**Matilde Asensi, Ολα κάτω από τον ουρανό, μτφρ.: Μαρία Ακριβάκη, εκδόσεις Λιβάνη, σ. 589, ευρώ 19, 90

Η Ματίλντε Ασένσι γεννήθηκε στο Αλικάντε. Δημοσιογράφος και βραβευμένη, στην πατρίδα της, πεζογράφος. Στο μυθιστόρημά της αυτό ηρωίδα της είναι η Ελβίρα, μια Ισπανίδα ζωγράφος, που πηγαίνει -συνοδευόμενη από την ανιψιά της- από το Παρίσι στην Κίνα, όπου έχει δολοφονηθεί ο σύζυγός της. Κι όμως, αυτό το ταξίδι, που σκοπό έχει την παραλαβή της σορού του Ρεμί από τη Σαγκάη, όπου διέμενε, καταλήγει στο «κυνήγι του θησαυρού» του Πρώτου Αυτοκράτορα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Μεσοπόλεμος, πολιτικές συγκρούσεις. Δράση και αγωνία, περιγραφές αυτής της αχανούς χώρας, ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο. Καλογραμμένο μυθιστόρημα «φυγής». Από τις εκδόσεις Λιβάνη κυκλοφορεί και το βιβλίο της Ο Τελευταίος Κάτωνας.

**Ζηνοβία Μαρνέζη, Αναίσθητοι και ονειροπόλοι. Μια ιστορία αγάπης, δύναμης και ελπίδας για τέσσερις ζωές, εκδόσεις Λιβάνη, σ. 735, ευρώ 19,90

Μια ηθοποιός που αποφεύγει τα σκάνδαλα, αναγκάζεται να αντιμετωπίσει τον γιο της και να του εξηγήσει γιατί τον έδωσε να μεγαλώσει στα ξένα χέρια, «που είναι μαχαίρια» - όπως λέει το λαϊκό άσμα. Μια ιστορία για τη συγχώρεση και τη μετάλλαξη του παρελθόντος μέσα από την αποδοχή των επιλογών που έχουν κάνει οι άλλοι για εμάς, εν αγνοία μας. Η συγγραφέας γεννήθηκε και ζει στο Περγιάλι Κορινθίας με τον σύζυγό της και τα τρία της παιδιά.

**Μαρία Κουγιουμτζή, Αγριο βελούδο, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 216, ευρώ 12,54

Παραβατικές συμπεριφορές και εκστασιακός πανερωτισμός, κόντρα σε όλα τα ταμπού και τις προκαταλήψεις. Η θεσσαλονικιά συγγραφέας επιχειρεί να προκαλέσει τους απανταχού ηθικολογούντες, τραγουδώντας ένα άγριο άσμα ελευθερίας και αποδέσμευσης από κάθε λογής πνευματική και σωματική σκλαβιά. «Αγριο βελούδο είναι το αγκάλιασμα της τρυφερότητας με τη σκληρότητα. Η συνύπαρξη του απαλού με το τραχύ· του τολμηρού με το αθώο. Είναι η δίψα της ψυχής να ζήσει μέσα στο σώμα αλλά και πέρα από αυτό», γράφει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.

**Αννα Πετροπούλου, Ποιητικές συνθέσεις. Η αναμονή. Στην γκαλερί. Οι φίλοι. Το σκηνικό της έκδοσης. Το σχολείο, εκδόσεις Ιδεόγραμμα, σ. 32

Στο δεύτερο ποιητικό βιβλίο της η Αννα Πετροπούλου κινείται σε ψυχρότερα νοητικά ύψη, η όρασή της εστιάζει κάπου πέρα από τον ορατό κόσμο: Κλειστός ο ουρανός / οι άγγελοι αποχώρησαν / από ένα αφύλαχτο κενό (σ. 23). Η μελαγχολική ψυχή λυτρώνεται λουόμενη στη δρόσο άλλων διαστάσεων, που μόνον οι ποιητές, τα παιδιά και οι αθώοι (γενικώς) μπορούν να προσπελάσουν. Εξαιρετική η επιμέλεια και των δύο βιβλίων της, χάρη στον ακάματο Χρήστο Δάρρα. Στοιχειοθετήθηκαν στο χέρι από τον βετεράνο Παύλο Στούμπο με απλά των 12''.

**Πίτερ Τεμπλ, Στη διαβολεμένη μέρα, μτφρ.: Αντώνης Καλοκύρης, εκδόσεις Τόπος, σειρά: Cult Stories, σ. 432, ευρώ 17,60

Με φόντο το Γιοχάνεσμπουργκ, ο Πίτερ Τεμπλ, που κατάγεται από τη Νότια Αφρική, στήνει ένα άγριο, κινηματογραφικό -θα λέγαμε- σκηνικό, μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται ένα γρήγορο αστυνομικό θρίλερ του 21ου αιώνα, της σύγχρονης οργουελικής εποχής μας, όπου το πιο επικίνδυνο όπλο θεωρείται η σωστή πληροφορία σε λανθασμένους εγκεφάλους.

**Βαλερί Μπριούσοφ, Ερωτας ποστ-ρεστάντ, μτφρ.: Λόισκα Αβαγιανού, εκδόσεις Αστάρτη, σ. 108, ευρώ 12,60

Ο πολυγραφότατος, εργασιομανής κι ευρυμαθέστατος Βαλερί Γιακόβλεβιτς Μπριούσοφ (1873-1924), που γεννήθηκε στη Μόσχα «σε μια οικογένεια εμπόρων με προγόνους δουλοπάροικους», είναι ο «εισαγωγέας» του συμβολισμού στη Ρωσία, ήδη από την ηλικία των 21 ετών, όταν εκδίδει μια ολιγοσέλιδη ποιητική συλλογή, με τίτλο «Ρώσοι συμβολιστές». Ομως ο δικός του συμβολισμός είναι μπολιασμένος με στοιχεία νιτσεϊκού ατομισμού και αμοραλιστικού εστετισμού. Στην ιστορία αυτή πρωταγωνιστής είναι ένας ταλαντούχος μουσικός, που παρά τις ερωτικές του επιτυχίες δεν καταφέρνει να σπάσει το φράγμα της μιζέριας που τον κατατρύχει. Ρέουσα η μετάφραση που εκπόνησε η Λόισκα Αβαγιανού, προϊόν γνώσεως και βασάνου.

**Σταύρος Χρ. Τσέτσης, Ο λαβύρινθος, το σύνδρομο του Σίσυφου και η Πολεοδομία. Σκέψεις για τη ρύθμιση χώρου στην Ελλάδα, εκδόσεις Παπαζήση, σ. 210, ευρώ 30

Ο διδάκτωρ αρχιτέκτων-πολεοδόμος του Ε.Μ.Π. Σταύρος Χρ. Τσέτσης ασχολείται στο άρτιο πόνημά του με το ερώτημα που απασχολεί όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους στους τομείς του αστικού και χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας μας: η ρύθμιση του χώρου και ο προγραμματισμός του αστικού φαινομένου είναι άραγε δυνατόν να ξεφύγει από το σύνδρομο του Σίσυφου; Η μητροπολιτική Αθήνα μετά το 2004 σε αναζήτηση πολιτικών και το αστικό φαινόμενο την εποχή της παγκοσμιοποίησης είναι δύο από τα έξι κεφάλαια του εξαιρετικού αυτού μελετήματος.

**Χαρά Μπακονικόλα, Κάτοπτρα του χρόνου. Δοκίμια για το θέατρο του 20ού αιώνα, εκδόσεις Αιγόκερως - θέατρο, σ. 267, ευρώ 16,88

Η καθηγήτρια Χαρά Μπακονικόλα ασχολείται συστηματικά με τη θεωρία του δράματος, τη φιλοσοφία της τραγωδίας και το σύγχρονο ευρωπαϊκό θέατρο. Με πλούσιο συγγραφικό, ερευνητικό και διδακτικό έργο συγκεντρώνει στον τόμο αυτό μελετήματα που έχουν ήδη δημοσιευτεί σε περιοδικά και θεατρικά προγράμματα ή έχουν ανακοινωθεί σε συμπόσια και ημερίδες. Χωρίζονται σε τρεις ενότητες: i. Δραματουργοί και θέματα, ii. Το θέατρο εν δράσει, iii. Με αφορμή μια παράσταση. Η εμβρίθεια, η επιστημονικότητα, η βαθιά γνώση του θεάτρου και η αγάπη για τους ανθρώπους που υπηρετούν την τέχνη τού Διονύσου είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά προτερήματα της Χαράς Μπακονικόλα.

**Frances Yates, Ροδοσταυρικός Διαφωτισμός, εκδόσεις Κουκκίδα / σειρά: Τριπτόλεμος 1, σ. 471, ευρώ 21,10

Η Francis Yates (1899-1981), σημαντική ερευνήτρια της Αναγέννησης και λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, αποκαλύπτει την αλήθεια για την καταγωγή της σύγχρονης επιστήμης και εντάσσει στους αποκρυφιστικούς κύκλους μεγάλες μορφές, σαν του Ντεκάρτ, του Μπέικον, του Κέπλερ και του Νεύτωνα. Η μυστηριώδης (για τους πολλούς) «Αδελφότητα των Ροδοσταύρων» συνέβαλε -ως φαίνεται-, ήδη από τις αρχές του 17ου αιώνα, στην ανατολή μιας καινούριας εποχής, όπου ο άνθρωπος γνώρισε και επέδρασε δυναμικότερα πάνω στη Φύση.

**John Η. Finley, Θουκυδίδης, μτφρ.-αναλυτική βιβλιογραφία: Τάσος Κουκουλιός, εκδόσεις Δ.Ν. Παπαδήμα, επτά εικόνες εκτός κειμένου και χάρτες, ευρώ 24,03

Ο καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ εξετάζει το πολιτικό και πνευματικό κλίμα μέσα στο οποίο έδρασε και έγραψε ο μεγάλος ιστορικός. Μέσα από την εμβριθή μελέτη των κειμένων του σκιαγραφείται με απλό και εύληπτο τρόπο η περιρρέουσα ατμόσφαιρα των χρόνων του Πελοποννησιακού Πολέμου, έως την ειρήνη του Νικία και τη Σικελική εκστρατεία. Υφολογικές και φιλοσοφικές παρατηρήσεις υψηλής διεισδυτικότητας καθιστούν αυτό το πόνημα απαραίτητο εργαλείο για κάθε φιλόλογο, βιβλιόφιλο και αρχαιολάτρη που επιθυμεί να κατανοήσει σε βάθος τον Θουκυδίδη και την εποχή του. *

ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

**Ιστορία εικονογραφημένη, Φεβρουάριος 2011, τ. 512, διεύθυνση: Χαριλάου Τρικούπη 5, Αθήνα, τηλ.:210-3623993. Κεντρικό βιβλιοπωλείο: Πανεπιστημίου 46, τηλ: 210-3611880

Η συμβολή του Ελευθερίου Βενιζέλου στη δημιουργία και ανάπτυξη των θεσμών του ελληνικού κράτους κυριαρχεί σ' αυτό το τεύχος. Ο Αλέξανδρος Χαρκιολάκης γράφει για την έντεχνη μουσική στα χρόνια της Κατοχής. Παρουσιάζεται το δεύτερο μέρος του «Η ομοφυλοφιλία τού σήμερα. Ο σοδομισμός τού χθες».

**Νέα ευθύνη, περιοδικό ελευθερίας και γλώσσας. Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2011, τ. 3, διεύθυνση: Πατησίων και Πολυτεχνείου 1, τηλ.: 210-5200077

Αρθρο του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη «Ο Ντοστογιέφσκι και η ηθική». Ο ποιητής Στέλιος Λουκάς φέρνει στο φως μια, άγνωστη στο μεγαλύτερο μέρος της, συνέντευξη με τον Εκτορα Κακναβάτο.

**Νέα Παιδεία, τριμηνιαία έκδοση του παιδευτικού προβληματισμού της Επιστημονικής Ενωσης «Νέα Παιδεία», τ. 136, διεύθυνση: Σόλωνος 77, τηλ.: 210-3636007

Αφιέρωμα στην προσχολική εκπαίδευση. Ενθετο: άρθρα, έρευνες για την εκπαίδευση. Βιβλιοκριτικές, βιβλιοσυστάσεις.

**Νυκτεγερσία, Πανεπιστήμιον της Βαρβαρότητας, Μάιος 2010, εκδόσεις Εξάρχεια.

Στο πρώτο μέρος: Κορνήλιος Καστοριάδης, Emma Goldman και Γιώργος Μπουρλής. Στο δεύτερο, κείμενα για την ανθρώπινη φύση. Δημήτρης Κωνσταντίνου, Howard Zinn κ.ά.

**Διαβάζω, μηνιαία επιθεώρηση βιβλίου, Φεβρουάριος 2011, τ. 515, διεύθυνση: Χαριλάου Τρικούπη 38, Αθήνα, τηλ.: 210-3388008-9.

Οσα βιβλία «ταξίδεψαν» το 2010 κλείνονται στον φάκελο «Απολογισμός της ελληνικής πεζογραφίας 2010». Η Μαρία Ξυλούρη επιμελείται το αφιέρωμα στον Ρέιμοντ Κάρβερ. Οπως πάντα, κριτικές και παρουσιάσεις.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Στη στήλη
Από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Πειραιάς
La Chunga, του Mario Vargas Liosa
Για τους ποιητές της δράσεως και του λόγου
Ο βυσσινόκηπος
Στο ντιβάνι του Δισκαναλυτή
Το εγχείρημα της χειραφέτησης του πνεύματος στον αιώνα του Διαφωτισμού
Κριτική βιβλίου
Συγκομιδή μιας δεκαετίας
Αρχαίες και νεότερες ημέρες τέχνης
Η θεμελιακή διαστροφή του δυτικού πολιτισμού
Οταν το πνεύμα μας δομείται πάνω σε αντιθέσεις
Νόημα και θεμέλια της ορθολογικότητας
Πιστός στις αντιφάσεις του
Μονόδρομος μιας παράλογης ειμαρμένης
Τα χαμένα χρόνια. Ελληνες εναντίον Ελλήνων όπως πάντα
Γυναικείες μορφές στο θέατρο του Σαίξπηρ και της Αναγέννησης
Αποκρυφιστικό, υπαρξιακό θρίλερ
Δωρητές και παρακολουθήσεις για μυστήρια ταλέντα
Πρωτοποριακά μηνύματα από τις σελίδες της Βίβλου και των βιβλίων
Η ψυχή του Δημήτρη Μητρόπουλου
Παιδικά βιβλία
Τα μάτια της γης με θησαυρούς στον Μαραθώνα
Συνέντευξη:Γιώργος Αριστηνός
Επειδή αιχμαλωτίστηκα από τον λόγο
Αφανής αναγνώστης
Διά βίου μάθηση
Από τις 4:00 στις 6:00
Ντροπή, ένα πανάρχαιο συναίσθημα με λίγους αποδέκτες
Εγραφε τραγούδια από καρδιάς
Άλλες ειδήσεις
Μονόλογος της λογικής για την τρέλα (όψη κι ανάποδη)
Οίκτος σε κοινή θέα