Έντυπη Έκδοση

ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΕΕ: Η ΒΡΟΧΗ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΚΡΑΙΑ, ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ ΑΠΟ ΣΕΙΣΜΟΓΡΑΦΟΥΣ

Το «γαϊτανάκι» των Τεμπών

Πολιτικο-τεχνικό «γαϊτανάκι» έχει στηθεί γύρω από την κατολίσθηση των Τεμπών. Χθες αποκαλύφθηκε ότι η βροχή δεν ήταν ακραία και ότι δεν υπήρχαν καταγραφές από σεισμογράφους κατά το επίμαχο διάστημα στο γειτονικό εργοτάξιο όπου χρησιμοποιούνται εκρηκτικά για την κατασκευή των σηράγγων.

«Καιρού επιτρέποντος» στα μέσα της Μ. Εβδομάδας, πιθανότατα τη Μ. Πέμπτη, θα ανοίξουν τα Τέμπη για να εξυπηρετηθούν οι ταξιδιώτες του Πάσχα «Καιρού επιτρέποντος» στα μέσα της Μ. Εβδομάδας, πιθανότατα τη Μ. Πέμπτη, θα ανοίξουν τα Τέμπη για να εξυπηρετηθούν οι ταξιδιώτες του Πάσχα «Καιρού επιτρέποντος», στα μέσα της Μεγάλης Εβδομάδας, πιθανότατα τη Μ. Πέμπτη, θα ανοίξουν τα Τέμπη για να εξυπηρετηθούν οι ταξιδιώτες του Πάσχα. Μετά τις γιορτές θα ξανακλείσουν για να ολοκληρωθούν οι εργασίες. Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών διευκρινίζεται ότι η πολιτική βούληση του Δημήτρη Ρέππα ήταν από την πρώτη στιγμή να ανοίξουν τα Τέμπη για το Πάσχα. Η τελική απόφαση όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ληφθεί την επόμενη εβδομάδα σε τεχνικό επίπεδο, με βάση τις εισηγήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών.

«Στάση ευθύνης»

«Ο δρόμος είναι σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με αυτή που υπήρχε πριν από την κατολίσθηση», διευκρίνισαν στην «Ε» συνεργάτες του υπουργού και ζήτησαν «να επιδείξουν στάση ευθύνης ακόμη και όσοι πλήττονται».

Χθες παρουσιάστηκε το πόρισμα της ομάδας ειδικών που έχει συγκροτήσει το Τεχνικό Επιμελητήριο για να διερευνήσει τα αίτια της κατολίσθησης. Ο Σπύρος Καβουνίδης, γεωτεχνικός μηχανικός, που την παρουσίασε έκανε λόγο για συνδυασμό παραγόντων:

* Τα γνωστά από δεκαετίες γεωλογικά προβλήματα των Τεμπών, παρά το γεγονός ότι ώς τώρα δεν είχαν την έκταση του φαινομένου της 17ης Δεκεμβρίου. Η μεγάλη κατολίσθηση αφορούσε πτώση βράχων συνολικού βάρους 800 τόνων. Η τελευταία σημαντική κατάπτωση βράχων είχε σημειωθεί τον Μάρτιο του 2007, περίπου ένα μέτρο από αυτή του περασμένου Δεκεμβρίου και αφορούσε βράχους περίπου 300 κιλών. Τον Αύγουστο του 2008 είχε συνταχθεί μελέτη για τη συγκράτηση των πλευρών της κοιλάδας στο επίμαχο τμήμα της κατολίσθησης, που περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις των αναδόχων του έργου.

* Οι βροχοπτώσεις που προηγήθηκαν των βραχοπτώσεων, παρά το γεγονός ότι οι σταθμοί μέτρησης που βρίσκονται σε κοντινές αποστάσεις δεν έδειξαν ακραία φαινόμενα. Συγκεκριμένα, στον Πυργετό (5 χλμ. από τα Τέμπη) το επίμαχο διάστημα δεν σημειώθηκαν αξιοσημείωτες βροχές. Οι καταγραφές στη Σπηλιά (11 χλμ.) ήταν κοντά στο μέγιστο, αλλά κατά καιρούς έχουν σημειωθεί πολύ υψηλότερες.

* Οι εκρήξεις που γίνονται σε απόσταση περίπου 750 μέτρων από την κατολίσθηση, για τα έργα στις σήραγγες, παρά το γεγονός ότι για το επίμαχο διάστημα δεν υπάρχουν καταγραφές σεισμογράφων. Οπως αποκαλύφθηκε χθες, τα όργανα άρχισαν να μετρούν τις δονήσεις τέσσερις ημέρες αργότερα, ενώ για το επίμαχο διάστημα υπάρχουν στοιχεία από άλλο σεισμογράφο στη βόρεια έξοδο της σήραγγας, σε αρκετή απόσταση από την κατολίσθηση.

Ο Σπύρος Καβουνίδης είπε ότι έγιναν υπολογισμοί για την επίδραση με μεγάλη ποσότητα δυναμίτιδας και διαπιστώθηκε ότι η επίδραση είναι μικρή. Παραδέχθηκε ωστόσο ότι συμβάλλει στη διεύρυνση των οπών των πετρωμάτων, όπου διαπιστώνεται συγκράτηση των νερών της βροχής που δευτερογενώς προκαλούν αποσάθρωση των βράχων. Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το αν τα Τέμπη μπορούν να ανοίξουν για το Πάσχα διευκρίνισε ότι εκφράζει την προσωπική του άποψη και τόνισε ότι «έχει ρίσκο» και ότι οι αποφάσεις θα είναι ευκολότερες με καλές καιρικές συνθήκες. Είπε όμως ότι έχει διαταραχθεί η ισορροπία στο τμήμα της κατολίσθησης.

Απουσίες

Στη χθεσινή συνέντευξη στο ΤΕΕ δεν ήταν παρόντες οι καθηγητές του Πολυτεχνείου Γ. Γκαζέτας, Δ. Ρόζος και Γ. Τσιαμπάος που συνυπογράφουν το πόρισμα. Εχει αποχωρήσει λόγω φόρτου εργασίας ο καθηγητής Π. Μαρίνος. Παραβρέθηκε όμως ο πρύτανης Κ. Μουτζούρης, ο οποίος επικαλούμενος την εμπειρία από ένα υπόγειο έργο που προγραμμάτιζε το Πολυτεχνείο στις εγκαταστάσεις στο Λαύριο τόνισε ότι προηγήθηκαν δοκιμαστικές εκρήξεις για να διαπιστωθούν οι επιπτώσεις σε λιθόκτιστο κτίριο. *

Χαριστική η συμπληρωματική σύμβαση λέει τώρα το υπουργείο

«Χαριστική» χαρακτηρίζει το υπουργείο Υποδομών τη συμπληρωματική σύμβαση των 169 εκατ. ευρώ για τις σήραγγες των Τεμπών που φέρει ημερομηνία 28 Αυγούστου 2009 και την υπογραφή του Γ. Σουφλιά.

Σε χθεσινή ανακοίνωση, με αφορμή τις νέες αποκαλύψεις της «Ε», δεν παίρνει θέση στα συγκεκριμένα ζητήματα που έχουν ανακύψει (κοστολόγηση, διαδικασίες εκπόνησης των μελετών, κ.λπ.) και αρκείται να σημειώσει: «Είναι μια απόδειξη του τρόπου με τον οποίο σχεδίασε και διαχειρίστηκε τα μεγάλα έργα η προηγούμενη κυβέρνηση». Αναφέρει μόνο ότι τα θέματα θα αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο της σύμβασης και σε συνεργασία με την Ε.Ε.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ελλείψεις και ατέλειες εντοπίζονται και στις άλλες τέσσερις συμβάσεις για τους αυτοκινητοδρόμους. Το υπουργείο τις καταγράφει και θα προχωρήσει σε νέες ρυθμίσεις ώς το τέλος του χρόνου, σε συνδυασμό με τη μείωση των διοδίων.

Ο τέως υπουργός ΠΕΧΩΔΕ έλυσε τη σιωπή του και εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία κάνει λόγο για «συνήθεις διαστρεβλώσεις της αλήθειας». Δεν αποφεύγει τις νουθεσίες υποστηρίζοντας ότι «με τέτοιες πρακτικές δεν πάει μπροστά ο τόπος»! Επί της ουσίας, ο Γ. Σουφλιάς καταφεύγει στη συνήθη τακτική και υποστηρίζει ότι «δεν έγινε συμπληρωματική σύμβαση». Οχυρώνεται πίσω από διάταξη της σύμβασης που προβλέπει ότι σε περίπτωση τροποποίησης του σχεδιασμού επιβαρύνεται το Δημόσιο, επικαλείται τη μελέτη ανάλυσης κινδύνου που έγινε μετά την υπογραφή της σύμβασης, χωρίς να εξηγεί την καθυστέρηση και υπογραμμίζει ότι «θα ήταν αδιανόητο και εγκληματικό» να αρνηθεί μια κατασκευή που είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των διερχομένων. Υποστηρίζει ότι το κονδύλι των 169 εκατ. ευρώ θα ανακτηθεί για το Δημόσιο από τη συμμετοχή του στα έσοδα των διοδίων μέσα σε τρία χρόνια από την ολοκλήρωση του έργου και ότι η δαπάνη είναι επιλέξιμη για χρηματοδότηση από την Κομισιόν. Προφανώς σε βάρος άλλων έργων...

Καρφώνει τον Δ. Ρέππα, θυμίζοντας ότι το ΠΑΣΟΚ είχε ψηφίσει τη σύμβαση, προσθέτοντας μάλιστα και τον ΛΑΟΣ, που τότε δεν ήταν στη Βουλή!

Αυτοψία στην κοιλάδα * Ολοκληρώθηκε το 70-80% των εργασιών λέει η εταιρεία

Την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινώσει η κατασκευάστρια εταιρεία πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης στην κοιλάδα των Τεμπών, ώστε να αποδοθεί το νευραλγικό αυτό οδικό τμήμα ξανά στην κυκλοφορία, αν και φαίνεται ότι το ζητούμενο πλέον έχει να κάνει με το ποιος θα έχει τον τελευταίο λόγο, άρα και την ευθύνη της ασφαλούς διέλευσης.

Χθες υπεύθυνοι της κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» ξενάγησαν δημοσιογράφους από την κεντρική και βόρεια Ελλάδα στα σημεία όπου 70 άτομα εργάζονται στα πρανή της κοιλάδας, ντύνοντας με πλέγματα την πλευρά του Κισάβου που «βλέπει» την εθνική οδό.

Οι υπεύθυνοι της εταιρείας επισήμαναν ότι έως τώρα έχει ολοκληρωθεί το 70-80% των εργασιών. Πρόσθεσαν όμως ότι δεν μπορούν να γνωρίζουν αν θα τελειώσουν οι εργασίες, ώστε να μπορεί ν' ανοίξει ο δρόμος το Πάσχα, αλλά στόχος τους παραμένει να είναι έτοιμοι εντός του χρονοδιαγράμματος των 16 εβδομάδων.

Σύμφωνα πάντως με δημοσιογραφικές πληροφορίες, το «λεπτό σημείο» αφορά τη συνευθύνη της εταιρείας που φέρεται να έχει ζητήσει το υπουργείο Υποδομών για την παράδοση της εθνικής οδού και την ασφαλή διέλευση των εποχουμένων.

Το κόστος αποκατάστασης δεν θα ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ.

Από τους 70 εργαζομένους στα έργα οι 40 είναι αλπινιστές, ενώ οι 30 εργάζονται με μηχανήματα στο οδόστρωμα. Τέλος, ένα ελικόπτερο επιτηρεί τις εργασίες.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Ανάπτυξης
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια
Για το ίδιο θέμα
Την Τετάρτη η απόφαση για τα Τέμπη
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Ανοίγουν το Πάσχα
Το «γαϊτανάκι» των Τεμπών
Διαβλέπει ενέργειες εναρμονισμένης πρακτικής
Ο Σηφουνάκης στέλνει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού Ο.Α. και Aegean
Ευθεία ρήξη με τον Αρειο Πάγο
Πυρά Καστανίδη με αιχμή τον Ζαγοριανό
Περιβάλλον
Αντιρρύπανση αντί για ανέλκυση
«Χωματερές» στα πεζοδρόμιά μας
Ερχονται ευρωπρόστιμα και για τα πουλιά
4.000.000 κτίρια εκτός «πράσινης» επιδότησης
Υγεία
Εξαιρούνται οι εφημερίες από το «ψαλίδι» του 10%
Ακυρώνονται 2.000 ραντεβού κάθε μέρα
Στήριξη των γιατρών από τη Ν.Δ. με πυρά για «νέα χρέη»
Πλήρωσε με τη ζωή του την έλλειψη παιδιάτρου
Ο γάμος μάς ...χοντραίνει
Άλλες ειδήσεις
32 δικογραφίες για τα μπλόκα
Ο ΟΣΕ «πληρώνει» τα γαλάζια πειράματα
Καλοκαίρι με διόδια στην Εγνατία
Νέο πλοίο-προσμονή για φθηνό εισιτήριο
Η ΔΕΗ κόβει το νερό για να πληρώσει ο δήμος
Επικίνδυνα τρόφιμα στην αγορά
Νέα απόρριψη στις αιτήσεις εξαίρεσης - παραιτήθηκε ο συνήγορος
Χειροπέδες σε αστυνομικό
Βραδιές εμπρησμών
Αξιολόγηση σε τρία ΑΕΙ
Μαθητικά.... τσιγαριλίκια στην πενταήμερη
Παραχαράκτες για να πάνε εκδρομή