Έντυπη Έκδοση

βαβέλ

Ομιλούμε αυτές τις ημέρες περί «συναίνεσης». Ομιλεί για «συναίνεση» ο Παπανδρέου, ομιλεί για «συναίνεση» η Τρόικα, ομιλεί για «συναίνεση» κι ένα μέρος του Τύπου, ενώ στην πραγματικότητα.

εννοείται αλλά και υποδεικνύεται αν δεν υπαγορεύεται η υποταγή ενός μέρους σε ένα άλλο.

Οταν άλλο διακηρύσσεται και άλλο επιδιώκεται δεν έχουμε να κάνουμε με κάποιο είδος διαστροφής των λέξεων, αλλά με απλή κυβερνητική επί των ανθρώπων. Δεν είναι λοξίες οι λέξεις, λαοπλάνα είναι η εξουσία...

......................................................

Το φαινόμενο είναι ευρύτερο. Αίφνης ο Καντάφι, λόγου χάριν, κατηγορείται για «εγκλήματα κατά της ανθρωπότητος», ήτοι δολοφονίες αμάχων, δηλαδή για το ίδιο ακριβώς που κάνουν και οι «σύμμαχοι» που έχουν επέμβει στη χώρα του.

Αυτή η χρήση των εννοιών και των λέξεων σαν να έχουν δύο πρόσωπα όπως ο Ιανός - όμως μονά-ζυγά δικά μας και τα δυο, έχει κάνει το ψέμα εύκολο και τον έλεγχο της πολιτικής σχεδόν αδύνατον...

Ζούμε σε μια κοινωνία στην οποίαν ο δημόσιος λόγος (και διάλογος) είναι από χέρι υπονομευμένος. Διότι η ορολογία του συντίθεται κυρίως από κατά συνθήκη ψεύδη, από ψευδεπίγραφες έννοιες κι από παρενδεδυμένες λέξεις.

Η κυρίαρχη ιδεολογία έχει επιβάλει στερεότυπα που άλλα λένε κι άλλα εννοούν, ευφημισμούς αλλά και δυσωνυμίες, με αποτέλεσμα μια βαβέλ ασυνεννοησίας και κατά συνέπειαν αποκολοκύνθωσης σε μαζική κλίμακα-

- μωραίνει το σύστημα ους βούλεται απολέσαι.

Επί παραδείγματι: λέμε

«προσωπικά δεδομένα». Δεν υπάρχουν «προσωπικά δεδομένα», υπάρχει γενικό φακέλλωμα, στο οποίον έχουν πρόσβαση οι πάντες: αστυνομία, μυστικές υπηρεσίες, τράπεζες, διαφημιστικές εταιρείες, ασφαλιστικές τοιαύτες και πας τις όστις τυγχάνει ενδιαφερόμενος.

Λέμε, «ανθρώπινα δικαιώματα». Δεν υπάρχουν παρά ως πρόσχημα προπαγάνδας και «ανθρωπιστικών επεμβάσεων» - άλλος ένας όρος κι αυτός λούφας και παραλλαγής κάτω απ' τον οποίον κρύβονται ο ιμπεριαλισμός και η αποικιοκρατία.

Τα «ανθρώπινα δικαιώματα» στην εργασία δεν υπάρχουν· στην υγεία, αργοπεθαίνουν· στην ασφάλιση, έχουν πάρει σύνταξη - μειωμένη κι ατιμωτική. Στην εκπαίδευση, σβήνουν και στην ελευθερία του λόγου, τυλίγονται σε μια κόλλα χαρτί από το πλείστον των ΜΜΕ και βεβαίως από το υπερόπλο της τηλεόρασης.

Λέμε: «ελεύθερη αγορά» και (θα έπρεπε να) εννοούμε το σκλάβωμα των ανθρώπων. Αλλά ούτε η ίδια η αγορά είναι «ελεύθερη», αιχμάλωτη είναι της μη πραγματικής οικονομίας, του τραπεζικού συστήματος και των υπερεθνικών μεγάλων εταιρειών. Των μονοπωλίων και των τραστ.

Λέμε: «απελευθέρωση της εργασίας» και συμβαίνει αποθηρίωση του κεφαλαίου. Πρόκειται για την προοδευτική κι εν τέλει οριστική κατάργηση των εργατικών κατακτήσεων ενός αιώνα - του τρομερού 20ού Αιώνα. Πρόκειται για την κατάλυση του πολιτισμού της εργασίας, της τέχνης που αυτός ο πολιτισμός παρήγαγε καθώς και των ελπίδων που γέννησε για μια ανθρωπότητα ανθρωπιστική. Διαδικασία που

με τη σειρά της συνοδεύεται από πλήθος αντίστοιχων τραβεστί νεολογισμών όπως η «ευέλικτη εργασία», οι «απασχολήσιμοι», η «διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού» κι άλλα πονηρά παρόμοια.

*****

Ορολογίες της πλάκας και της υποκρισίας, η σημειολογία μιας εξουσίας που μεταλλάσσει τις (αστικές έστω) δημοκρατίες σε τυραννίδες. Κλισέ που έχουν αναχθεί σε φετίχ της μαζικής μας αποβλάκωσης. Με τα οποία οι άνθρωποι σκέφτονται χωρίς καν να το συνειδητοποιούν, έτσι με τη δύναμη της αδράνειας.

«Ανταγωνισμός». Λένε «ανταγωνισμός» ως να επρόκειτο για το πλαίσιο του υγιώς επιχειρείν, ενώ πρόκειται για τον νόμο της ζούγκλας, όπου ο ισχυρότερος τρώει τον ασθενέστερο, ώσπου ο κάθε κλάδος της οικονομίας (εθνικής και διεθνικής) να μονοπωληθεί.

Λένε ότι ο ανταγωνισμός ρίχνει τις τιμές - βεβαίως! μέχρι να οδηγήσει στο μονοπώλιο, οπότε θα τις αυξάνει μόνο του πλέον το τέρας τραστ κατά το δοκούν.

Λένε «κρατισμός» και μέμφονται το κράτος αυτοί που το έχουν στα χέρια τους, πλουτίζουν απ' αυτό, κρατικοδίαιτοι και διαπλεκόμενοι, ενώ ταυτοχρόνως το ξεχαρβαλώνουν και το κάνουν σαν τα μούτρα τους: δυσλειτουργικό για τον λαό, αντιπαραγωγικό για το επιχειρείν και εχθρικό για όσους δεν είναι πελάτες της κομματοκρατίας.

..............................................

«Λαϊκισμός» - η αίσχιστη μομφή κατά του ίδιου του λαού από τους ποπουλιστές και τους δημαγωγούς που τον λεηλατούν και τον καταδυναστεύουν -το «κάτσε καλά» εναντίον όσων δεν έχουν γίνει ακόμα φυτά, θύματα της προπαγάνδας τους.

Με κορυφαίον τον «εκσυγχρονισμό» που σημαίνει ακριβώς το αντίθετο: την επιστροφή των εργαζομένων, αυτών που παράγουν τον πλούτο, στην εποχή του Ντίκενς, στο μεροδούλι-μεροφάι, στο μαμ-κακά-και νάνι.

Χέρι-χέρι, διαφήμιση και προπαγάνδα στη σύγχρονη Βαβέλ άλλα λένε και άλλα εννοούν. Λένε «πολυπολιτισμός» κι εννοούν τη δημιουργία χρήσιμων και προσοδοφόρων γκέτο μέσα στις πόλεις. Λένε «αυτοπροσδιορισμός» κι ανοίγουν την πόρτα για τον διαμελισμό χωρών και τον διχασμό λαών. Μιλάμε για Μη-Κυβερνητικές Οργανώσεις που όμως λαμβάνουν κυβερνητικές χρηματοδοτήσεις.

Λένε «πολιτική ορθότης» και στο όνομά της έχουν εξαπολύσει την πιο ιταμή αλλά και αποτελεσματική ιδεολογική τρομοκρατία από την εποχή της Ιεράς Εξέτασης. Ο καθένας, αν είναι αντιιμπεριαλιστής μπορεί να κατηγορηθεί για αντιαμερικανισμό. Αν είναι πατριώτης για εθνικισμό. Αν είναι αντισιωνιστής, για αντισημιτισμό. Αν ξέρει πέντε γράμματα, για αρχαιολαγνεία και προγονοπληξία.

Μια οργουελιανή βαβέλ, μια διαρκής καφκική δίκη προθέσεων και ιδεών -οι άνθρωποι έχουν καθιερώσει τα «εγκλήματα γνώμης» - τα ονομάζουν «εγκλήματα μίσους» κι όποιον πάρει ο χάρος (λες κι είναι, λόγου χάριν, κακό να μισείς τον ναζισμό). Επ' αυτού μάλιστα

εξομοιώνουν τον κομμουνισμό με τον φασισμό και τρέχα γύρευε να βρεις οκτάωρο, Πικάσο και Ιησού Χριστό.

Ομως το μεγάλο τους επίτευγμα είναι το «διαίρει και βασίλευε» ήγουν η αξιοποίηση των παθολογιών.

Κάθε τάξη, κλάδος, κατάσταση έχει την παθολογία της, οι γιατροί, οι γεωργοί, οι δημοσιογράφοι, ο δημόσιος τομέας. Η ανάδειξη από τους κρατούντες Δυνατούς αυτών των παθολογιών σε γενικό χαρακτηριστικό της κάθε τάξης (π.χ. «οι γιατροί τα παίρνουν», «οι γεωργοί τεμπελιάζουν» και τα λοιπά) τις απονομιμοποιεί στη συνείδηση των άλλων, τις ξεφτιλίζει και τις καθιστά ευάλωτες στις ορέξεις των... «ελίτ».

Οπου «ελίτ» είναι μια ακόμη κρυπτωνυμία της αστικής τάξης, των εξ αυτής λαμόγιων και «νταβατζήδων».

Τέλος, το πιο οχληρό αλλά και πιο επικίνδυνο με όλο αυτό το έπος της αμερικανιάς στη σημειολογία που ελέγχει την κοινωνία είναι ότι υιοθετήθηκε (μάλιστα με την ευήθεια και τον ζήλο του νεοφώτιστου) από ένα μεγάλο μέρος της μη κομμουνιστικής αριστεράς· που κατέστησε έτσι εαυτήν παρακολούθημα των νεοφιλελεύθερων επιλογών, είτε αυτές εκφράζονταν υπό τη δορά μιας τάχα σοσιαλιστικής ρητορικής, είτε από τις υπαγορεύσεις των λύκων αυτοπροσώπως και φόρα παρτίδα.

Δώστε σε ορισμένους αριστερούς όρους όπως «φαντασιακό», «η αλήθεια του άλλου», «αφήγηση» (αντί για ιστορία), «αναστοχασμός» και πάρτε τους την ψυχή! Και αυτό ακριβώς έκαναν - τους πήραν την ψυχή!

Οπως και να 'χει, ένα τέταρτο του αιώνα αβάσταχτης ελαφρότητας περί το «τις βούλεται αγορεύειν» στην αγορά και στον δημόσιο βίο, ίσως η βλάβη να 'ναι πλέον ανήκεστος...

Αν όχι, θα το δούμε στους δρόμους.

Αν ανθίσει ξανά η ποίηση των ανθρώπων, θα ανθίσει στους δρόμους -στα σαλόνια πλέον τελείται μόνον η νεκρώσιμος ακολουθία όσων ζωγραφίσαν κάποτε στη ζωή μας μια «Κυριακή», μια «σχόλη».

Διότι, όταν ένας πρωθυπουργός βαφτίζει το ξεπούλημα «εκμηδενισμό της συμμετοχής του Δημοσίου», τότε οι λέξεις που βγαίνουν απ' το στόμα του έχουν φορέσει μαύρες κουκούλες και σκοτώνουν - τη λογική, τις ελπίδες, αλλά και τις όποιες πιθανότητες για μια στρατηγική συνεννόησης...

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

22 σχόλια

21 Ο/Η Θεοφανια έγραψε: (πριν 8 έτη)
Eκεινο που με απασχολει ειναι οτι βρηκαν προσφορο εδαφος για να τα κανουν ολα αυτα.Αληθεια τι διαολο κανουν οι δημοσιογραφοι της "Ε" που 10 λεπτα πριν σκασει ο Δεκεμβρης μιλουσαν για απολιτικη γενια? Εχω υποσχεθει στον εαυτο μου οτι καποια στιγμη θα βρω ποιοι ηταν[ ανοητως δεν συγκρατησα ονοματα]Θυμαμαι καποια μερα στο λεωφορειο που παρακολουθωντας μια παρεα παιδιων μου ηρθε να ξεσπασω σε τρελλα γελια: γι αυτα τα παιδια ηταν τα απειρα αρθρα που τα αποκαλουσαν απολιτικα?[μιλουσαν για ασχετα με την πολιτικη θεματα ομως ειχαν τετοια ποιοτητα!] Οταν τους απηυθυνα το λιγο παροτρυνοντας τα να συνεχισουν να ειναι με τον ιδιο τροπο πολιτικοποιημενοι ,δηλ. να ψαχνουν πολυ και να μην ειναι ξυλινοι οπως η δικη μου γενια, τα ματακια τους ειχαν μια εκφραση σαν καποιου που κοντευε να πιστεψει οτι για παντα θα τον κρατανε στο σκοταδι και ξαφνικα καποιος αναψε το φως." αληθεια κυρια, πιστευετε οτι ειμαστε πολιτικοποιημενοι ? γιατι και μεις το πιστευουμε οτι ειμαστε ,και δεν καταλαβαινουμε γιατι λενε ολα αυτα για μας. Αρχιζαμε να πιστευουμε οτι δεν γνωριζαμε καλα τι σημαινει πολιτικοποιηση και ειμαστε μπερδεμενοι" Απο εκεινη την ημερα σαν την τρελλη-παει να πει λογικη - καθε μερα οπου συναντιομουνα με παρεες παιδιων τους ελεγα τα ιδια.Με την ιδια ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Ο κ.Μπεης λεει οτι δεν καταλαβε για τα δανεια.Μα τα εγραφαν οι εφημεριδες! ανθρωπο που να γνωριζει λιγωτερα απο μενα οικονομικα δυσκολα να βρεις.Ημουν ομως περα για περα σιγουρη για το τι ετοιμαζουν απο τον συνδυασμο πολλα δανεια- αναποδογυρισμα των λεξεων, περα απο αλλους λογους. Ας ψαξουμε ,αναμεσα στα αλλα που πρεπει να κανουμε ,οπως το να ειμαστε συνεχως στους δρομους, να βρουμε πανω σε ποια σημεια μας μπορεσαν και εχτισαν το ανοσιο κτιριο τους και ας τα ξεριζωσουμε.Ας τους αφησουμε διχως οικοπεδο.Και κυριως ας τα ξεριζωσουμε απο τις καρδιες των παιδιων μας [ παιδια μας φυσικα δεν ειναι κυριως αυτα που γεννησαμε,αλλα αυτα που αναστησαμε.- μονο και μονο απο αυτην τη λεξη καταλαβαινουμε την ποιοτητα των πατεραδων μας και των μαναδων μας ] Στο κατω -κατω, και αφου αρχισε αυτη η συζητηση,αν ρωτησετε καποιον ψυχολογο να σας πει τι σημαινει στην πραγματικοτητα η φραση " οι πολιτικοι αποκλειστικως φταινε για την καταντια μας" θα σας βεβαιωσει οτι οτι ουσιαστικα λεμε το εξης " εγω ειμαι ενα μικρο χαζο παιδι,ο πατερας μου[ο..πολιτικος] που ειχε πειρα εχει την ευθυνη για ο,τι θα γινω η εγινα" Λες και ο πολιτικος μεγαλωσε σε ιδανικο περιβαλλον[ ακομα κι αν εχει καλες προθεσεις ,που συνηθως δεν εχει,ασε που μετα κανα χρονο στην πολιτικη γινεται κλητηρας καποιων πολυ ψηλα[ δηλαδη καπου στον αποπατο] ισταμενων.Ακομα και οι οικουμενικες συνοδοι της εκκλησιας ειναι ενα απλο χαρτι αν δεν τις αποδεχτει ο λαος.Εκει αναμετριουνται κι εκει εγκρινονται η απορριπτονται.Th,mantegna,υπεροχοι!! Ο Θεος να βαλει και τα δυο του τα χερια !!
22 Ο/Η WEIR έγραψε: (πριν 8 έτη)
Στάθη σε διαβάζω πολύ καιρό και σε θεωρώ από τους κορυφαίους αναλυτές της σύγχρονης εποχής.Νομίζω ότι σε σένα ισχύει ότι η δεύτερη ενασχόλησή σου (αρθρογραφία) ξεπέρασε κατά πολύ την ικανότητά στην γελοιογραφία.Κάτι ανάλογο με τον μακαρίτη Καμπανέλλη που ξεπέρασε ως στιχουργός ακόμη και το μεγάλο του ταλέντο στη θεατρική συγγραφή.Σήμερα νομίζω ότι έδωσες το κορυφαίο μέχρι σήμερα σχόλιό σου για την κατάντια της σύγχρονης Ελλάδας και όχι μόνο. Συγχαρητήρια!
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 22

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Στη στήλη
ναυτίλος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Πολιτική της έντυπης έκδοσης
Δημόσιος τομέας
Στον Economist η αλήθεια, στη Βουλή τα παραμύθια
Στο σφυρί, περισσότερα και γρηγορότερα
Οικονομική πολιτική
«Να πληρώσει η Ελλάδα για να μην το ξανακάνει»
Υπουργείο Οικονομικών
Διπλασιάζουν τα μέτρα που εξήγγειλαν τον Απρίλιο
Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
Διαφωνίες, από την «αναδιάρθρωση» τώρα και στην «αναδιάταξη»...
Κυβέρνηση
Συναινετικά αρνούνται κατ' εντολήν συναίνεση
Νέα Δημοκρατία
Ν.Δ.: Οχι στη «συνταγή ασφυξίας», ναι στην εξυγίανση
Δηλώσεις Σαμαρά
«Υπάρχει συναίνεση για να αλλάξουμε τη συνταγή»
Δηλώσεις Μέρκελ
Λιγότερες διακοπές και αργίες μάς ζητά η Μέρκελ
Υπουργείο Εξωτερικών
Σκληραίνει ο Δρούτσας απέναντι στην Αγκυρα
ΣΥΡΙΖΑ
Επίθεση με βαριές κουβέντες από τον Τσίπρα
Οικολόγοι Πράσινοι
Οικολόγοι: Ναι σε διάλογο ουσίας
ΚΚΕ
Παπαρήγα: «Θέλουν τη συναίνεση, αλλά μετράνε το πώς»
Υπόθεση των υποβρυχίων
Ανοίγουν λογαριασμούς για τις υποβρύχιες μίζες
Πρόεδρος της Δημοκρατίας
«Οχι» στην πυρηνική ενέργεια
Βουλή
Καβγάς με Γερμανούς σε... εθιμοτυπική συνάντηση
Εκδήλωση στην «Αθηναΐδα»
Θέλουν να βγάλουν λάδι τον Εφραίμ
Άλλες ειδήσεις
Και την Ακρόπολη!