Έντυπη Έκδοση

Μουσείο Ακρόπολης

Α short guide, και πολύ σας πέφτει

Τι παίρνει μαζί του ο Αμερικανός για να θυμάται το Μουσείο της Ακρόπολης, όταν γυρίσει στο σπίτι του στο Πίτσμπουργκ; Ενα μαγνητάκι για το ψυγείο με 2 ευρώ. Και, ελλείψει καταλόγου, τον σύντομο οδηγό, ένα φυλλάδιο που κοστίζει 5 ευρώ και κυκλοφόρησε άρον άρον πέρυσι, στα εγκαίνια.

Από γκατζετάκια καλά πάει το πωλητήριο του μουσείου Από γκατζετάκια καλά πάει το πωλητήριο του μουσείου Στον έναν χρόνο λειτουργίας του όμως -εγκαινιάστηκε σαν αύριο-, σημειώνοντας ρεκόρ επισκεψιμότητας με 2 εκατομμύρια εισιτήρια (διπλάσιοι επισκέπτες από αυτούς της Ακρόπολης) ξέρετε πόσοι οδηγοί πουλήθηκαν; Μέχρι τον Μάιο είχαν διατεθεί 41.256 ελληνικοί και 40.227 αγγλικοί.

Ο αριθμός δεν είναι ανάλογος με τους επισκέπτες, και ο λόγος είναι προφανής. Το πρόχειρο αυτό φυλλάδιο δεν εξυπηρετεί ούτε εκείνον που θέλει να το έχει ως «οδηγό» στην επίσκεψή του στο μουσείο, ούτε εκείνον που θέλει να το πάρει ως ανάμνηση, ούτε εκείνον που επιθυμεί να το προσφέρει ως δώρο.

Πέρυσι, τις πρώτες μέρες, έβρισκες στα πωλητήρια έναν τόμο του Μπερνάρ Τσουμί με τα σχέδια και τη φιλοσοφία της αρχιτεκτονικής τού κτηρίου. Υστερα από δυο-τρεις παραγγελίες, βλέποντας οι προμηθευτές και πολλών άλλων αντικειμένων ότι πλήρωναν τον ΦΠΑ και δεν ελάμβαναν ούτε μισό ευρώ, σταμάτησαν τη συνεργασία τους με τα πωλητήρια. Τώρα, ο τόμος τού Τσουμί πουλιέται στο βιβλιοπωλείο «Ελευθερουδάκης».

Η έλλειψη καταλόγου κοστίζει στον Οργανισμό Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού σε έσοδα. Κοστίζει στην εικόνα του μουσείου, αλλά και της χώρας διεθνώς. Ετυχε να βρεθώ μπροστά σ' ένα περιστατικό καθημερινό για τους υπαλλήλους των πωλητηρίων. Μια κυρία ζητούσε τον κατάλογο του Μουσείου. Της έδειξαν το φυλλάδιο. «Κατάλογο δεν έχετε;», ρώτησε και πήρε μια μεγαλοπρεπή άρνηση. «Μα, θα ταξιδέψω στο Παρίσι και θέλω να πάω στους φίλους μου ως δώρο τον κατάλογο του Μουσείου», παραπονέθηκε.

Λίγο αργότερα, η κ. Βύλλη Μάκου-Ρώιμπα, ζωγράφος, μας έλεγε: «Τα μουσεία σε όλο τον κόσμο έχουν έναν κατάλογο. Είναι η εικόνα τους, που μπορεί να πάει παντού. Τι ωραιότερο δώρο από το να προσφέρεις τον κατάλογο του Μουσείου της Ακρόπολης. Να δώσεις στον άλλο τη δυνατότητα να ταξιδέψει κι αυτός νοερά. Να το ονειρευτεί...».

Ποιος ο λόγος όμως που δεν τυπώθηκε έναν χρόνο τώρα ο κατάλογος; «Πολύ εύλογη απορία», απαντά ο πρόεδρος του μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής. «Αλλά, όταν όλο το επιστημονικό προσωπικό αναλώνεται σ' ένα σωρό θέματα, δεν περισσεύει χρόνος για να γράψει και τον κατάλογο. Ο κατάλογος, όμως, συντάσσεται. Προσωπικά, θα ήθελα να δω και το audio-guide. Είναι δύο πράγματα που η έλλειψή τους με πονάει».

Για τις μεγάλες ελλείψεις που παρουσιάζουν τα πωλητήρια του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού στο Μουσείο της Ακρόπολης ο νέος πρόεδρος του Οργανισμού, Δημήτριος Τσίτος, μας είπε: «Οταν βλέπω τα ράφια να μη λυγίζουν από προϊόντα καίγεται η καρδιά μου. Αλλά όταν χρωστάς στον προμηθευτή ακόμη και τον ΦΠΑ, τι να σου κάνει; Κοιτάζουμε με τον κ. Μπαλαφούτη του ΤΑΠ πώς να ικανοποιήσουμε τους ανθρώπους. Ζητάμε λεφτά από το υπουργείο, αν κι έπρεπε εμείς να του δίνουμε χρήματα και όχι να παίρνουμε. Αλλά τι να κάνεις όταν έχεις έναν οργανισμό που πέρυσι τον Μάρτιο είχε 128 υπαλλήλους και μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές προστέθηκαν άλλοι 180; Είδα πρόσφατα μερικά μουσεία στη Νέα Υόρκη και τα ζήλεψα. Γιατί να μην μπορούμε κι εμείς να διαθέτουμε μια γκάμα με ωραία προϊόντα, που θα προβάλλουν την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς; Ο ΟΠΕΠ, με όλα τα κακά μιας Α.Ε. που εποπτεύεται από το κράτος, θα μπορούσε να προσφέρει πολλά. Γι' αυτό ζήτησα λίγο χρόνο ως το τέλος Ιουλίου, να δω τι προοπτικές έχει».

Και δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Στα αυριανά γενέθλια του μουσείου οι επισκέπτες δεν θα δουν τίποτε παραπάνω απ' ό,τι την πρώτη ημέρα. Ενας ολόκληρος όροφος παραμένει σκοτεινός και άδειος: ο χώρος απέναντι από το καφενείο, όπου θα λειτουργούσε το κέντρο πληροφόρησης με τα πολυμέσα, τις διαδραστικές εφαρμογές και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, προκειμένου να ενημερώνεται καθένας για την ιστορία της Ακρόπολης και τα εκθέματα.

«Η συνταγή για να κρατήσεις αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού για ένα μουσείο είναι να το ανανεώνεις με νέα εκθέματα», είναι η άποψη τού έφορου της Α' ΕΠΚΑ Αλέξανδρου Μάντη, που εκτελεί και χρέη διευθυντή του μουσείου. «Ξημερωθήκαμε προχθές ώς τις 3 το πρωί για να αναρτήσουμε στην αίθουσα του Παρθενώνα μία από τις νότιες μετόπες, που ανασυνθέσαμε από τα θραύσματά της». Ο κ. Μάντης υποστηρίζει ότι πρέπει να κατεβούν και οι υπόλοιπες μετόπες από τον Παρθενώνα για να εκτεθούν. «Δεν μπορούμε να αφήνουμε τα γλυπτά εκτεθειμένα στην ύπαιθρο. Σε λίγο θα μαζεύουμε μόνο τη σκόνη τους. Παλέψαμε 40 χρόνια για να φτιάξουμε αυτό το μουσείο. Τώρα, που το έχουμε, ας το εμπλουτίσουμε. Οσο προστίθενται νέα κομμάτια, γίνεται πληρέστερη η έκθεση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα με όλα τα υπάρχοντα σε όλο τον κόσμο αυθεντικά και αντίγραφα. Σε λίγο το Βρετανικό Μουσείο θα υστερεί».

Με αργούς ρυθμούς προχωράει και η οργάνωση του επιτόπιου μουσείου στον υπόγειο αρχαιολογικό χώρο, ο οποίος υποτίθεται ότι θα εγκαινιαζόταν σ' έναν χρόνο. Ο λόγος; Το επιστημονικό προσωπικό είναι αναγκασμένο να ασχολείται συγχρόνως με πολλά και δεν φτάνει.

Τα πρώτα γενέθλια βρίσκουν το μουσείο και χωρίς οργανισμό λειτουργίας (το πρώτο Π.Δ. χάθηκε στα γραφεία του ΥΠΠΟΤ), με προσωρινό διευθυντή (Αλέξανδρο Μάντη) και πρόεδρο τον Δημήτρη Παντερμαλή να επιμελείται τα πάντα.

«Το ενδιαφέρον της Πολιτείας εξαντλήθηκε πέρυσι στις αθρόες προσλήψεις Μεσσήνιων» έριξε το καρφί του εστιάτορας της περιοχής, διαμαρτυρόμενος γιατί το μουσείο δεν λειτουργεί και τη Δευτέρα, με συνέπεια να πέφτει αισθητά η εμπορική κίνηση. Παραδέχτηκε, όμως, ότι έχει ανεβάσει κατά 20-30% τον τζίρο τους. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Aerosmith
Το ροκ εν ρολ, σαν τη φωτιά, μαζεύει γύρω του τους ανθρώπους
Μουσείο της Ακρόπολης
Α short guide, και πολύ σας πέφτει
Φεστιβάλ Νάξου
Ενας πύργος γεμάτος τέχνη
Κριτική θεάτρου
Ενας κόσμος που πεθαίνει σαν θέαμα
Χιούμορ και μελαγχολία του βωβού κλόουν
Συνέντευξη: Εντμουντ Κίλι
Είμαι ένας αγράμματος με φάτσα νεοελληνιστή
Συνέντευξη: Σαΐκα Τεκάντ
Είμαστε όλοι ένας Αντι-Προμηθέας, αιχμάλωτος του συστήματος
Θέατρο
Ο αντιφατικός Γιώργος Χειμωνάς μέσα από τα μάτια της συντρόφου του
«Τι φόρεμα θέλεις, Λούλα, να φορέσω;»
«Η έντασή του μου προκαλούσε πανικό»