Έντυπη Έκδοση

Το αύριο των ορχηστρών

Συνεχή αξιολόγηση του ρόλου και της απήχησης των ορχηστρών και ένταξη της Ορχήστρας των Χρωμάτων στα μουσικά σύνολα της ΕΡΤ, περιλαμβάνει η ατζέντα του ΥΠΠΟΤ το προσεχές διάστημα.

Οπως μας είπε ο σύμβουλος του υπουργού Πολιτισμού Γιωργανδρέας Ζάννος, «οι ορχήστρες επιτελούν ένα σημαντικότατο καλλιτεχνικό έργο και για πολλαπλούς λόγους οφείλουν να υπάρχουν. Ομως πρέπει συνεχώς να αξιολογείται το έργο τους, η εκπλήρωση της αποστολής τους και η απήχησή τους στην κοινωνία».

Η ΚΟΑ είναι η «επίσημη» ορχήστρα της χώρας, «που μπορεί να αποδώσει με αξιώσεις μεγάλα συμφωνικά έργα. Εχει ένα σταθερό, αλλά δυστυχώς αρκετά περιορισμένο κοινό, που δεν ανανεώνεται. Πρόσφατα ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής ο Βασίλης Χριστόπουλος, ένας νέος μαέστρος με διεθνή καριέρα, και με στόχο την ανανέωσή της».

Η ΚΟΘ έχει έναν αντίστοιχο ρόλο στη Θεσσαλονίκη «και απέκτησε υψηλό επίπεδο χάρη και στον Μύρωνα Μιχαηλίδη». Ο κ. Ζάννος αντιλαμβάνεται πως η μείωση των επιχορηγήσεων ανάγκασε τις ορχήστρες αυτές να προσαρμοστούν σε έναν μικρότερο προϋπολογισμό. Ομως θεωρεί ότι είναι πιο επιτακτικό από ποτέ να αναζητήσουν εναλλακτικούς πόρους: δηλαδή χορηγίες και εισιτήρια.

Η Ορχήστρα της Λυρικής εξυπηρετεί τις συγκεκριμένες ανάγκες του λυρικού μας θεάτρου «που έχει μεγάλη απήχηση», ενώ η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, ίσως η αρχαιότερη δημόσια ορχήστρα της χώρας, «εξυπηρετούσε κατά κύριο λόγο τις ανάγκες της ραδιοφωνίας και όφειλε να καταγράφει και να προβάλλει τη σύγχρονη ελληνική δημιουργία που πιστεύω ότι αποτελεί εξαιρετικά σημαντική αποστολή. Αν όμως δει κανείς την πορεία της τα τελευταία χρονια έχει την αίσθηση πως οι διοικήσεις τη συντηρούσαν πιο πολύ σαν αγγαρεία, χωρίς να ενδιαφέρονται να την αξιοποιήσουν. Γι' αυτό και σήμερα δεν έχει ιδιαιτερα μεγάλο κοινό πλην της ετήσιας χριστουγεννιάτικης συναυλίας της που έχει γίνει θεσμός».

Σύμφωνα με τον κ. Ζάννο, η Χορωδία της ΕΡΤ είναι ίσως η καλύτερη της χώρας. Υπάρχει όμως ένα θέμα ως προς τον ρόλο που επιτελεί η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ: «Ενώ δημιουργήθηκε για να καλύπτει τις ανάγκες της Ραδιοφωνίας και της Τηλεόρασης στην εκτέλεση έργων "ελαφράς" μουσικής (ελληνικό τραγούδι, κιινηματογραφική μουσική, τζαζ κ.λπ.) μετά την αύξηση του αριθμού των μουσικών της που έγινε πριν από περίπου 15 χρόνια έχασε σε μεγάλο βαθμό τη φυσιογνωμία της και έγινε μια δεύτερη μικρή συμφωνική. Οι συναυλίες της δεν έχουν χαρακτήρα ούτε κάποια συστηματικότητα και περιορίζεται σε συνεργασίες με συνθέτες και τραγουδοποιούς του λεγόμενου έντεχνου που παρουσιάζουν τα τραγούδια τους με συμφωνική ορχήστρα».

Η Ορχήστρα των Χρωμάτων «υπήρξε ένα προσωπικό στοίχημα του Μάνου Χατζιδάκι, ο οποίος αφενός ήθελε να αναδείξει και να παρουσιάσει στο κοινό ένα εναλλακτικό συμφωνικό ρεπερτόριο και έργα που τον είχαν συγκινήσει σε διάφορες περιόδους της ζωής του και αφετέρου έχοντας περάσει από την ΚΟΑ και τα Μουσικά Σύνολα καταλόγιζε στους μουσικούς δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία και ήθελε να αποδείξει με τη δημιουργία της πώς πρέπει να λειτουργεί μια ορχήστρα».

Ο Γ. Ζάννος υπήρξε δικηγόρος του Μάνου Χατζιδάκι και νομικός σύμβουλος της Ορχήστρας των Χρωμάτων και θυμάται πως «όσο ζούσε ο Μ. Χατζιδάκις, στηρίχθηκε στις χορηγίες και στα εισιτήρια. Θυμάμαι την αγωνία του να εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση κάθε συναυλίας».

Οταν πέθανε, «η ελληνική πολιτεία αισθάνθηκε την υποχρέωση να συνεχίσει τη λειτουργία της ορχήστρας κάνοντάς την εποπτευόμενο φορέα του ΥΠΠΟΤ, χωρίς όμως να γίνει αξιολόγηση της ανάγκης θεσμοθέτησης μιας ακόμα συμφωνικής ορχήστρας. Η μετέπειτα περίοδος με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Γιώργο Κουρουπό και μόνιμο μαέστρο τον Μίλτο Λογιάδη, ήταν επίσης επιτυχημένη. Ομως οι καθυστερημένες επιχορηγήσεις δεν επαρκούσαν για τις ανάγκες της και δημιουργήθηκαν ελλείμματα που σήμερα ανέρχονται σε 2 εκατομμύρια ευρώ». Μας θυμίζει επίσης πως από τους 40 μουσικούς της «οι μισοί έχουν και δεύτερη μόνιμη δουλειά στο Δημόσιο -οι περισσότεροι στη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ. Ομως πλέον η ΕΡΤ το απαγορεύει αυτό».

Ενόψει των παραπάνω προβλημάτων το ΥΠΠΟΤ αποφάσισε την ένταξη των «Χρωμάτων» στην ΕΡΤ, «λύση που συζητήθηκε με τους ανθρώπους της ορχήστρας. Θα γίνει ειδική νομοθετική ρύθμιση για να ενταχθούν εκεί οι 14-15 μουσικοί τους που δεν εργάζονται αλλού».

Και με ποιον τρόπο θα συμπληρωθεί ο αριθμός των 40; «Θα γίνει μια επαναξιολόγηση του ρόλου και της φυσιογνωμίας των ορχηστρών της ΕΡΤ, η οποία θα αποφασίσει αν η ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής θα συνεχίσει να απαρτίζεται από 62 μουσικούς ή θα μειωθεί και θα μετεξελιχθεί σε μια γνήσια ορχήστρα ελαφράς μουσικής. Σε αυτή την περίπτωση, όσες θέσεις εξοικονομηθούν από την ορχήστρα αυτή θα συμπληρώσουν τα "Χρώματα". Σε αντίθετη περίπτωση θα χρειαστεί να προκηρυχθούν νέες θέσεις για την Ορχήστρα των Χρωμάτων. Πάντως δεν υπάρχει θέμα συγχώνευσης».

Η νομοθετική ρύθμιση για την ένταξη στην ΕΡΤ προγραμματίζεται να συμπεριληφθεί στο επόμενο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή. «Σύντομα αναμένεται να διοριστεί και καλλιτεχνικός διευθυντής στα Μουσικά Σύνολα. Σε κάθε περίπτωση οι τρεις ορχήστρες στην ΕΡΤ πρέπει να βρουν τις ισορροπίες μεταξύ τους και να αποδείξουν ότι καλύπτουν συγκεκριμένες ανάγκες. Διαφορετικά δεν θα συνεχίσει η ΕΡΤ να συντηρεί τρεις ορχήστρες».

Στις σκέψεις του ΥΠΠΟΤ είναι ακόμα η διοικητική αυτοτέλεια των Μουσικών Συνόλων «είτε ως Γενική Διεύθυνση Μουσικών Συνόλων είτε και ως θυγατρική». Πάντως «τα μουσικά σύνολα δεν είναι οι μόνοι οργανισμοί που αξίζουν χρηματοδότηση: το Ωδείο Αθηνών και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης πρέπει να υποστηριχθούν με κάθε τρόπο».

«Σε τέτοιες εποχές», υπογραμμίζει ο Γ. Ζάννος, «ο κόσμος έχει πολύ περισσότερο ανάγκη την τέχνη. Είναι μια ευκαιρία για τις ορχήστρες να αναδείξουν και να κάνουν γνωστό το τόσο σημαντικό έργο τους σε όλα τα κοινωνικά στρώματα».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Πολιτισμού
Μουσική
Σχετικά θέματα: Μουσική
Το κράτος κάνει φάλτσα
Πάθη και λάθη στη σκηνή...
Για το ίδιο θέμα
Το κράτος κάνει φάλτσα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Το κράτος κάνει φάλτσα
Πάθη και λάθη στη σκηνή...
Το αύριο των ορχηστρών
Φεστιβάλ Αθηνών
Χριστός πάσχων
Θέατρο
Υπόθεση εργασίας
Κριτική βιβλίου
Καταφύγιο στα βιβλία
Κρίσεις για την κρίση
Ιστορίες έρωτα και εξουσίας
Αγκαλιά με τον δολοφόνο
Επί προσωπικού
Τα παιδία διαβάζει