Έντυπη Έκδοση

ΚΡΙΣΗ

Κλάμα για τη ρεκλάμα

Επειτα από μία μακρά περίοδο ευημερίας, η τηλεόραση μπαίνει στο τούνελ της οικονομικής ύφεσης.

Το ψαλίδισμα δε των χρυσών συμβολαίων -τόσο των στελεχών όσο και των τηλεστάρ- φαίνεται να είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Τα τελευταία στοιχεία της Media Services, που προκύπτουν από τον ακριβή αριθμό των εμφανίσεων και τον ακριβή χρόνο διαφήμισης, δείχνουν τη μεγαλύτερη πτώση στη διαφημιστική δαπάνη του μέσου τα τελευταία 20 χρόνια.

Συγκεκριμένα, από τον Ιανουάριο μέχρι τα τέλη του Ιουνίου του 2009 τα έσοδα των τηλεοπτικών σταθμών μειώθηκαν κατά 25,27% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Σε απόλυτους αριθμούς, 353,7 εκατ. ευρώ φέτος έναντι 473,3 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ η μεγαλύτερη μείωση (29,6%) -που έναν πανικό τον προκάλεσε στα οικονομικά, και όχι μόνο, επιτελεία των καναλιών- παρατηρήθηκε τον Μάιο.

Πώς ξέφυγε, όμως, έτσι ο έλεγχος; Φαίνεται ότι ο τρόπος με τον οποίο τα κανάλια είχαν αποφασίσει να αντιμετωπίσουν την επερχόμενη οικονομική κρίση δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Η μείωση, δηλαδή, των τιμολογίων στη διαφήμιση δεν απέδωσε, αφού οι διαφημιστικές επωφελήθηκαν από τα χαμηλά τιμολόγια χωρίς να αυξήσουν τον όγκο της διαφήμισης, αναγκάζοντας τώρα τα κανάλια άρον άρον να αναθεωρήσουν και να ξαναανεβάσουν τα τιμολόγια ακόμη και 120%, κυρίως στη ζώνη prime time. Από τη μεριά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος, Γρηγόρης Αντωνιάδης, διαβεβαιώνει ότι ο ΣΔΕ βρίσκεται σε διαδικασία διερεύνησης των τιμολογίων και των πραγματικών οικονομικών στοιχείων και δηλώνει ότι δεν βλέπει να υπάρχει κάποιο θέμα που να μπορεί να διαταράξει τις σχέσεις με τα κανάλια, καθώς δεν πρόκειται για μια αιφνίδια και πρωτόγνωρη πρακτική.

Ταυτόχρονα, οι τηλεοπτικοί σταθμοί προσπαθούν όψιμα να μαζέψουν ό,τι μπορούν από την κακοδιαχείριση και τις σπατάλες του παρελ- θόντος, βάζοντας χέρι στις αμοιβές των τηλεαστέρων που δέχτηκαν όλοι μείωση, τόσο στην κρατική όσο και στην ιδιωτική τηλεόραση, από 10 έως και 60%.

Μαχαίρι έχει ήδη πέσει και στα μπάτζετ των εκπομπών, ενημερωτικών και ψυχαγωγικών, ενώ οι ιθύνοντες των καναλιών διαμηνύουν στις εταιρείες παραγωγής ότι δεν πρόκειται να δεχτούν αύξηση στο κόστος των εκπομπών ούτε ένα ευρώ.

Τα πιο αθώα, βέβαια, θύματα της κρίσης είναι οι εργαζόμενοι των ολίγων ευρώ που απολύονται σωρηδόν, είτε αυτό αποκτά δημοσιότητα (όπως γίνεται στον Alpha και στον ΑΝΤ1) είτε διακριτικά και αθόρυβα (όπως γίνεται στο Alter).

Στο μεταξύ, ο αντιπρόεδρος του ΑΝΤ1, Θοδωρής Κυριακού, μιλώντας στο συνέδριο των «Financial Times», έλεγε ότι αν δεν αναδιαρθρώσουν τα κανάλια την κοστολογική τους βάση δεν θα επιβιώσουν, επιβεβαιώνοντας ότι η πτώση του συνόλου της διαφημιστικής δαπάνης οφείλεται κυρίως στις σημαντικές μειώσεις των τιμών του διαφημιστικού χρόνου. «Ποτέ δεν ήταν τόσο φτηνή η τηλεοπτική διαφήμιση» δήλωσε χαρακτηριστικά και, όσο να πεις, κάτι θα ξέρει.

Παρά τις απώλειες, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, σε πλεονεκτικότερη θέση βρίσκεται το Mega που το πρώτο εξάμηνο του 2009 κρατάει το 31,6% της διαφημιστικής πίτας, με 111,9 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν ΑΝΤ1(21,2%), Star (16,3%), Alpha (15,4%) και Alter με 11%.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Media
Με λέξεις-κλειδιά
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ)
Σχετικά θέματα: on - off
Παρουσιαστή, το δελτίο να 'χει δράκο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Media της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη
«Ο καθένας ας κάνει την αυτοκριτική του»
on - off
Κλάμα για τη ρεκλάμα
Παρουσιαστή, το δελτίο να 'χει δράκο
Περιοδικά
Τραγική επέτειος