Έντυπη Έκδοση

Από το χονδρεμπόριο στη λιανική

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΤΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ FRANCHISE Ή ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ

ΣΤΡΟΦΗ στο χώρο της λιανικής αγοράς επιχειρούν όλο και περισσότεροι παραδοσιακοί χονδρέμποροι της ελληνικής αγοράς, ποντάροντας στην επωνυμία, τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους, τα μερίδια, αλλά και την ασφάλεια που προσφέρει η άμεση επαφή με τον τελικό καταναλωτή.

Οντας επί δεκαετίες αντιπρόσωποι ξένων οίκων για προϊόντα και υπηρεσίες στην περιφερειακή εγχώρια αγορά, αρκετοί έλληνες χονδρέμποροι αντιλήφθηκαν ότι επενδύσεις και προσπάθειες χρόνων κινδυνεύουν να χαθούν, στην περίπτωση που αντιπροσωπείες αλλάξουν χέρια ή οι μητρικές πολυεθνικές επιλέξουν αυτόνομη παρουσία στην Ελλάδα. Κάποιοι αντιστάθμισαν εν μέρει αυτό τον κίνδυνο, έχοντας φροντίσει ήδη να επενδύσουν στη λιανική προώθηση των αντιπροσωπειών. Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή της Elmec Sport, που έχασε τη χονδρική αντιπροσώπευση της Nike, αλλά διεκδίκησε να διατηρήσει την εκμετάλλευση του ομώνυμου λαινικού δικτύου στην Ελλάδα, το οποίο εξάλλου είχε δημιουργήσει με ίδια κεφάλαια.

Εκτός από την έξωθεν απειλή, οι χονδρέμποροι κινητοποιήθηκαν προς τη λιανική, διακρίνοντας τη δυναμική ανάπτυξή της τα τελευταία χρόνια, τα περιθώρια κέρδους της δραστηριότητας (υψηλότερα έναντι της χονδρικής διανομής), την καλύτερη ρευστότητα που προσφέρει στις επιχειρήσεις, αφού δεν εξαρτάται από επιταγές και δεν κρύβει σημαντικές επισφάλειες. Επιπλέον, αναγνώρισαν ότι ακόμη και σε επίπεδο μάρκετινγκ, η παρουσία στη λιανική βγάζει από την ανωνυμία τις επιχειρήσεις και τις εδραιώνει στη συνείδηση του καταναλωτή.

Ανεκτές οι απώλειες

*Αν και η παρούσα οικονομική συγκυρία έπληξε σε πρώτη φάση τη λιανική αγορά, εντούτοις παράγοντες του εμπορίου εκτιμούν ότι οι απώλειες είναι ανεκτές και δεν συγκρίνονται σε έκταση ή σε βάθος με εκείνες της χονδρικής ή της βιομηχανίας. Για παράδειγμα, ο όμιλος Sato με πολυετή παρουσία στον τομέα του επαγγελματικού επίπλου και πρόσφατη ενασχόληση με το οικιακό έπιπλο στη λιανική, αναφέρει ότι στο δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2009, οι πωλήσεις των αλυσίδων του υποχώρησαν μεν αλλά σε μικρότερο βαθμό απ' ό,τι οι πωλήσεις επαγγελματικού επίπλου προς επιχειρήσεις. Ο όμιλος Sato σταθερά επενδύει τα τελευταία χρόνια στη λιανική μέσω των αλυσίδων Βο Concept, Maison Coloniale και Divani&Divani, ενώ πρόσφατα λάνσαρε την αλυσίδα φθηνού επίπλου Entos. Σε ισχύ αλλά ακόμη ανενεργή διατηρεί και τη συμφωνία με τη γερμανική ΟΒΙ για τη δημιουργία καταστημάτων οικιακού εξοπλισμού στην Ελλάδα.

*Οι έλληνες παραγωγοί και χονδρέμποροι, εισερχόμενοι στη λιανική, διαλέγουν είτε να δημιουργήσουν δικές τους επώνυμες αλυσίδες, είτε να εξαγοράσουν ή ακόμη και να γίνουν συνεργάτες μεγάλων ξένων λιανικών δικτύων. Λιανικό προσανατολισμό μέσω μεγάλων επώνυμων αλυσίδων έχει επιλέξει ο όμιλος Φουρλή, ύστερα από δεκαετίες ενασχόλησης με τη χονδρική ηλεκτρικών. Μετά την απόσυρσή του από τη λιανική ηλεκτρικών, ο όμιλος επένδυσε σε ΙΚΕΑ και Intersport, που σήμερα αντιπροσωπεύουν το 90% του κύκλου εργασιών του ομίλου.

Τα μεικτά περιθώρια της ΙΚΕΑ κυμαίνονται στο 35% και της Intersport πλησιάζουν το 50%, ποσοστά που απέχουν πολύ από τα πιεσμένα περιθώρια της χονδρικής ηλεκτρικών, ενώ η ταμειακή ρευστότητα που προσφέρουν στον όμιλο, λόγω των μετρητών των συναλλαγών δεν συγκρίνεται με εκείνη της χονδρικής. Ο όμιλος Φουρλή μάλιστα διευρευνά τη δυνατότητα και νέας επέκτασης στη λιανική σε διαφορετικό τομέα από τους υφιστάμενους τα προσεχή χρόνια, απομακρυνόμενος οριστικά από την παραδοσιακή ενασχόληση.

*Αντίστοιχη στρατηγική επιχειρεί να καταστρώσει και ο όμιλος Yalco, ο οποίος διαθέτει περισσότερο από 100 χρόνια παρουσίας στο χονδρεμπόριο οικιακών ειδών. Ο όμιλος προωθεί τόσο την ξένη αλυσίδα Habitat όσο και το δίκτυο οικιακού εξοπλισμού Omnishop, το οποίο δημιούργησε πριν μια δεκαετία περίπου. Στις προτεραιότητες του ομίλου σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Omnishop είναι η αναδιάρθωση του δικτύου της και η δημιουργία νέων μεγαλύτερων (έως και 500 τ.μ.) και προβεβλημένων καταστημάτων σε σημεία αιχμής, ενώ έχει ληφθεί η απόφαση εξαγωγής του συγκεκριμένου concept το 2010 στα Βαλκάνια και ειδικότερα στη Ρουμανία. Οσον αφορά τη Habitat, εντός του 2010 προγραμματίζεται το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων στην Ελλάδα, ενώ ο όμιλος βρίσκεται σε επαφές με τη μητρική Habitat, προκειμένου να καθοριστεί η γεωγραφική επέκταση της συνεργασίας των δύο πλευρών.

*Είσοδο στη λιανική μέσω αλυσίδας καταστημάτων ίδιας έμπνευσης έχει επιλέξει ο όμιλος Γιαννούλα, ο οποίος επί μακρόν αποτελούσε βασικό προμηθευτή επίπλων αλυσίδων όπως το Praktiker. Ο όμιλος το 2007 αποφάσισε να αξιοποιήσει τεχνογνωσία και προμηθευτικές πηγές, για να δημιουργήσει τη δική του αλυσίδα με την επωνυμία Planet Home, η οποία σήμερα αριθμεί τέσσερα καταστήματα σε Θεσσαλονίκη, Ρέντη, Παγκράτι και Βαρυμπόμπη. Για το 2009, ο όμιλος εκτιμά ότι ο κύκλος εργασιών του Planet Home θα αγγίξει τα 50 εκατ. ευρώ, καθώς υπολογίζει στην απόδοση των επενδύσεών του, αλλά και στα μερίδια αγοράς που επιδιώκει να κατακτήσει σε μια αγορά πολυδιασπασμένη και με μεγάλα περιθώρια, όπως η αγορά επίπλου και οικιακού εξοπλισμού. Επιπλέον, ο όμιλος σχεδιάζει τη δημιουργία 5-6 καταστημάτων Planet Home την προσεχή τριετία.

*Χαρακτηριστικό παράδειγμα μεταπήδησης στη λιανική, μέσω ενός ελληνικού δικτύου καταστημάτων, είναι η επιλογή του κλωστοϋφαντουργικού ομίλου Χατζηιωάννου να αυξήσει τη συμμμετοχή του στην Sprider, μια αλυσίδα ένδυσης που σήμερα αριθμεί περισσότερα από 70 καταστήματα στην Ελλάδα και έχει παρουσία στη ΝΑ Ευρώπη, και η οποία συνεχίζει να παρουσιάζει θετικούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων και κερδών. Ο όμιλος Χατζηιωάννου ετοιμάζει μάλιστα και δεύτερη λιανική αλυσίδα, στον κλάδο των εσωρούχων, όπου προωθεί την επώνυμη φίρμα Venus Victoria, παραγωγής του ομίλου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Εμπόριο
Επιχειρήσεις
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Κομισιόν
Ευρω-χαλινάρι στις τράπεζες
Στοιχεία ΕΚΤ
Οι ελληνικές τράπεζες μας χρεώνουν με το παραπάνω
Οικονομικό επιτελείο
Τα αδιέξοδα των άδειων ταμείων
Έκτακτη εισφορά
Πληρώστε τώρα, προσφύγετε μετά
Απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων
Με ρυθμό χελώνας η απελευθέρωση υπηρεσιών
Στεγαστικά δάνεια
Ποια επιλογή σάς ταιριάζει
Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Θεμάτων της Κομισιόν
Βόμβα μεγατόνων το εξωτερικό χρέος
ΗΠΑ
Με υποσχετικές πληρώνει τα χρέη η Καλιφόρνια
Τουρκία
Τουρκικά παζάρια με λεφτά του ΔΝΤ
Βουλγαρία
Μία από τα ίδια
Επιχειρήσεις
Από το χονδρεμπόριο στη λιανική
Open Coffee
Καφεδάκι και business deals
Συνέντευξη: Νικήτας Κωνσταντέλλος
Η επέκταση στα Βαλκάνια έφερε έσοδα
Ημιυπαίθριοι χώροι
Χαμένοι στο λαβύρινθο των ημιυπαίθριων
«Να πληρώσω ή όχι;»
Συγχωροχάρτι στους ασυνεπείς
Αλαλούμ στην πολυκατοικία
Ακτοπλοϊα
Τα εξοχικά αύξησαν την κίνηση
Ισχυροί και περιφερειακοί παίκτες
Η ήττα της Σαμοθράκης
Ανταγωνισμός και τιμές
Δρομολογούν νέα κέρδη οι εταιρείες
Συνέντευξη: Πάτρικ Βόλερ
«Δανειακές εγγυήσεις για μικρομεσαίους»
Χρηματοδότηση
Χρήμα μόνο για τους μεγάλους
Χρηματιστήριο Αθηνών
Πώς ξεκόλλησε η αγορά
Ετοιμάζουν τις βαλίτσες τους για το Σίτι
Τράπεζες
Ξεπερνούν το βαρίδι των αυξήσεων κεφαλαίου
Βγενόπουλος - Ορφανίδης
Η κόντρα και οι έλεγχοι
Ευρωπαϊκή Ένωση
Σκληρή λιτότητα στην Ευρώπη