Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία - 19/07/2009
Έντυπη Έκδοση
Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 19 Ιουλίου 2009
Ισχυροί και περιφερειακοί παίκτες
Σε αγορά για δύο ισχυρούς παίκτες -την Attica Group της MarfiInvestment Group (MIG, συμφερόντων Α. Βγενόπουλου) και την κυπριακή Sea Star Capital Plc (συμφερόντων Ι. Σ. Βαρδινογιάννη) -οδηγούν οι εξελίξεις στο χώρο της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Ο τρίτος ισχυρότερος παίκτης (Μινωικές Γραμμές) έχει αυτοπεριοστεί στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο, καθώς ο νέος μεγαλομέτοχος της εταιρείας Ε. Grimaldi θέλει να επικεντρωθεί η εταιρεία στην Αδριατική και σε γραμμές μεγάλων αποστάσεων.
Η Sea Star Capital Plc εξελίσσεται στο νέο ισχυρό πόλο της ελληνικής ακτοπλοΐας, καθώς ελέγχει δύο από τις ισχυρότερες ελληνικές εταιρείες (ΑΝΕΚ, Hellenic Seaways), ενώ σταδιακά συσπειρώνει ισχυρούς επιχειρηματίες στη μετοχική της σύνθεση.
Μέτοχοι
Ηδη, ισχυρότερος μέτοχος της Sea Star είναι ο Ι. Σ. Βαρδινογιάννης, ποσοστό κατέχει ο εφοπλιστής Β. Ρέστης, ενώ ανακοινώθηκε ότι ο Στ. Χατζηιωάννου (easyGroup) θα αποκτήσει ποσοστό 5,49% της εταιρείας μέσω της συμμετοχής στην επικείμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Τον δεύτερο ισχυρό πόλο συγκροτεί η Attica Group, που ελέγχεται από την MIG. Η εταιρεία ελέγχει τις εταιρείες Blue Star Ferries και Superfast Ferries και κατέχει σήμερα ηγετική θέση στις γραμμές των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Επιδιώκει, μάλιστα, να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της, καθώς παράγγειλε δύο νέα επιβατηγά/οχηματαγωγά τα οποία θα δρομολογηθούν στο κεντρικό Αιγαίο.
Τα κεκτημένα στη γραμμή του Ηρακλείου θέλουν να διατηρήσουν οι Μινωικές Γραμμές. Κυρίως, όμως, η εταιρεία θα επιδιώξει να ελέγξει την αγορά της Αδριατικής, αφού αυτός είναι ο διακαής πόθος του νέου αφεντικού της Ε. Grimaldi.
Μινωικές και Attica Group αναμένεται να «ναυμαχήσουν» για τη μερίδα του λέοντος στην Αδριατική, καθώς από το Σεπτέμβριο ενισχύουν το «οπλοστάσιό» τους. Οι Μινωικές πρόκειται να παραλάβουν το νέο πλοίο τους Cruise ropa με μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς φορτηγών, ενώ η Attica θα παραλάβει το Blue Star ΙΙ, το οποίο θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Μπάρι.
Με ενισχυμένη θέση στην αγορά των Κυκλάδων εμφανίζεται η εταιρεία Aegean Speed Lines, συμφερόντων του εφοπλιστή Λ. Ευγενίδη.
Σε περιφερειακό ρόλο έχει υποχωρήσει η ΝΕΛ (συμφερόντων Απ. Βεντούρη), ενώ μεγάλα οικονομικά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι ΣΑΟΣ (Φ. Μανούσης), G.Α. Ferries (Γερ. Αγούδημος) και Kallisti. Μια σειρά από μικρότερους παίκτες, θα επιχειρήσουν να επιπλεύσουν φέτος, για να δοκιμάσουν στη συνέχεια να ισχυροποιηθούν.
Στο Ιόνιο την αγορά μοιράζονται η Strintzis Lines και η κοινοπραξία Ζακύνθου Ionian Ferries.