Έντυπη Έκδοση

Η όπερα του φυσικού αερίου

Ο Ναβουχοδονόσορας, ιδρυτής της νεοβαβυλωνιακής αυτοκρατορίας, κατέλαβε το 586 π.Χ. την Ιερουσαλήμ, κατέκαυσε την πόλη και εξόρισε τους κατοίκους στη Μεσοποταμία.

Η ιστορία του ενέπνευσε τον Τζουζέπε Βέρντι να γράψει την όπερα που ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου, το 1842, με τίτλο «Ναβουχοδονόσορ», για να μετονομαστεί δύο χρόνια αργότερα σε «Nabucco».

Ενάμιση αιώνα μετά το 2002, οι διευθυντές πέντε πετρελαϊκών εταιρειών συναντήθηκαν στη Βιέννη για να αποφασίσουν τη δημιουργία ενός αγωγού που θα έφερνε αέριο από την Κασπία και τη Μ. Ανατολή, μέσω Τουρκίας, προς την Ευρώπη, παρακάμπτοντας τη Ρωσία.

Τούρκοι, ούγγροι, αυστριακοί, βούλγαροι και ρουμάνοι αξιωματούχοι πέρασαν το βράδυ τους στην όπερα της Βιέννης, όπου παρακολούθησαν τον «Nabucco». Την επομένη «βάφτισαν» έτσι τον αγωγό που την περασμένη εβδομάδα πήρε και επισήμως ληξιαρχική πράξη γεννήσεως.

Οι πέντε πρωθυπουργοί υπέγραψαν στην Αγκυρα συμφωνία για τον «Nabucco» και η εταιρεία εκμετάλλευσης του, στην οποία συμμετέχουν ισότιμα οι αντίστοιχες πέντε κρατικές εταιρείες αερίου και ο γερμανικός κολοσσός RWE, άρχισε να ψάχνει για χρήμα.

Ο αγωγός, μήκους 3.300 χιλιομέτρων, θα κοστίσει πάνω από 7 δισ. ευρώ, που αναζητούνται εν μέσω οικονομικής κρίσης και επενδυτικής ένδειας. Ομως, αυτό δεν είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο.

Βασική σύλληψη

Αυτό που βασικά λείπει είναι το αέριο που θα γεμίσει τον αγωγό, δυναμικότητας 31 bmc (δισ. κυβικών μέτρων ανά έτος). Πόσω μάλλον που στην ίδια αγορά, την Κασπία και τη Μέση Ανατολή, αναζητούν αέριο και άλλοι δύο υπό κατασκευήν αγωγοί, ο ρωσικός «South Stream» και ο έτερος ευρωπαϊκός, ITGI. Και στους δύο αυτούς αγωγούς, ανταγωνιστικούς -κατ' άλλους απλώς συμπληρωματικούς- του «Nabucco», συμμετέχουν η Ελλάδα και η Ιταλία.

Χωρίς εξασφαλισμένα μακροχρόνια συμβόλαια αγοράς αερίου δεν υπάρχει βιώσιμος αγωγός, λένε οι σκεπτικιστές. Από πού θα βρεθούν τα 31 bmc; Κανένας παίχτης δεν έχει ανοίξει ακόμη τα χαρτιά του. Καμία χώρα δεν έχει δεσμευθεί για τις ποσότητες που θα διαθέσει στον κάθε έναν από τους τρεις αγωγούς.

Η λύση θα μπορούσε να είναι η συμμετοχή του Ιράν, που διαθέτει τεράστια ανεκμετάλλευτα αποθέματα αερίου, όμως, ακόμη, οι ΗΠΑ δεν έχουν δώσει το πράσινο φως. Μια συμφωνία για το πυρηνικό του πρόγραμμα θα ανέτρεπε όλα τα δεδομένα...

Ολοι οι άλλοι παίχτες λένε «ναι» στους αγωγούς, χωρίς να βάζουν νούμερα στο τραπέζι. Και, μάλιστα, λένε ναι σε όλα.

*Οι Τούρκοι παίζουν και με τους Αμερικανούς και με τους Ευρωπαίους, τους Ρώσους, τους Αζέρους, τους Ιρανούς, τους Σύρους, τους Αιγύπτιους, τα Εμιράτα, τους Ελληνες, τους Ιταλούς.

*Οι Αζέροι, και με τους Τούρκους, και με τους Ρώσους, και με τους Ευρωπαίους, και με τους Αμερικανούς.

*Οι Βούλγαροι είναι παρόντες και στα τρία «πρότζεκτ».

*Διπλό ρόλο έχουν και οι Ούγγροι, οι Ιταλοί, οι Ελληνες, έως και οι Αυστριακοί, που πούλησαν πρόσφατα στους Ρώσους της GAZPROM το 50% των στρατηγικής σημασίας υπόγειων εγκαταστάσεων αποθήκευσης και διανομής αερίου στο Μπάουμγκαρντεν. Εκεί αναμένεται να καταλήγουν «Na-bucco» και «South Stream»!

Το πράσινο καύσιμο

Μέσα σε αυτό το γαϊτανάκι αντικρουόμενων συμφερόντων, ευκαιριακών συμμαχιών και γεωπολιτικών παιχνιδιών προβάλλει η ανάγκη των Ευρωπαίων να προμηθευτούν το μόνο οικολογικό καύσιμο, το φυσικό αέριο.

Διαθέσιμοι πωλητές είναι Αζέροι, Τουρκμένοι, Καζάκοι, Ρώσοι, Ιρακινοί, Αιγύπτιοι και Ιρανοί. Πιθανοί αγοραστές, σχεδόν όλη η Ευρώπη.

Τόσο η Ουάσιγκτον όσο και οι Βρυξέλλες, έχουν προσπαθήσει να δώσουν ιδεολογικά χαρακτηριστικά στον αποκαλούμενο Νότιο Διάδρομο, από όπου περνούν οι αγωγοί ITGI και «Nabucco». Υποστηρίζουν ότι είναι στρατηγικής σημασίας για την ενεργειακή απεξάρτηση της Δύσης από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Στην πράξη, ο «Nabucco», αν και όποτε κατασκευαστεί, θα αποτελεί μόλις το 5% των ευρωπαϊκών εισαγωγών και θα καταλήγει σε τερματικό σταθμό που ελέγχει κατά το ήμισυ η ανταγωνιστική ρωσική εταιρεία. Σιγά την απεξάρτηση. Αυτό που γίνεται καθαρό είναι πως οι ευρωπαϊκές χώρες παλεύουν να εξασφαλίσουν, εγγυημένες παραδόσεις σημαντικών ποσοτήτων αερίου σε ανταγωνιστικές τιμές.

Οσο για τον «Nabucco», που υποτίθεται ανήκει στον νότιο διάδρομο, μάλλον εξυπηρετεί τα συμφέροντα της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης.

Η απάντηση στην υπογραφή για τον «Nabucco» ήρθε από την Αθήνα: Με ελληνική πρωτοβουλία και ιταλική στήριξη, Βούλγαροι, Ρουμάνοι και Ούγγροι συμφώνησαν να συνδεθούν σε ένα σύστημα αγωγών με Ελλάδα και Ιταλία, στο πλαίσιο του ITGI, η Ε.Ε. ενέκρινε την κατασκευή συνδετήριου αγωγού μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και ο πραγματικός Νότιος Διάδρομος παίρνει σάρκα και οστά.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Διεθνή
Με λέξεις-κλειδιά
Ενέργεια/Φωτοβολταϊκά/Εναλλακτικές/Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ)
Άλλα θέματα στην κατηγορία Διεθνή της έντυπης έκδοσης
Αφγανιστάν
Ο πόλεμος του Ομπάμα
Το κομβόι της σφαγής
Μετανάστες
Σε στεριές και πελάγη
Οι εκτός χάρτη πολίτες
Δολοφονία μπροστά στα μάτια των δικαστών
Η μάχη των αγωγών φυσικού αερίου
Η όπερα του φυσικού αερίου
Ειδήσεις σε 1 Λεπτό
Ισραηλινή κτηνωδία
Le Monde diplomatique
Οι τέσσερις ζωές των ανταρτών Σαντινίστας
Ο αμφισβητούμενος πρόεδρος