Έντυπη Έκδοση

Ρόνι Χορν

Αέναη μεταμόρφωση τόπων και προσώπων

Η Ρόνι Χορν ανήκει αναμφισβήτητα στους καλλιτέχνες που, παρά την ολοένα αυξανόμενη δημοτικότητά τους, παραμένουν αινιγματικοί. Πρώτα απ' όλα είναι το ίδιο το μικρό της όνομα που της επιτρέπει, όντας αντρικό, να διατηρεί μια ανδρόγυνη, ρευστή ταυτότητα. Από την άλλη, είναι η άρνησή της να επιλέξει ένα μέσο έκφρασης ή να ενταχθεί σε μια «σχολή».

Πορτρέτα της εγκατάστασης «Είσαι ο καιρός» Πορτρέτα της εγκατάστασης «Είσαι ο καιρός» Καταφεύγοντας στη φωτογραφία, το σχέδιο, τη γλυπτική και τη γραφή, η Ρόνι Χορν κινείται ήδη από τις πρώτες δουλειές της, στα μέσα της δεκαετίας του 1970, σε έναν ενδιάμεσο, υβριδικό χώρο μεταξύ του μινιμαλισμού και της εννοιολογικής τέχνης.

Την πολυμορφία του έργου της ανακάλυψα εκ νέου στην αναδρομική που είδα αυτό το καλοκαίρι στην Collection Lambert της Αβινιόν, ένα από τα πλέον δυναμικά κέντρα σύγχρονης τέχνης της γαλλικής περιφέρειας. Η σημαντική αυτή έκθεση, που έφτασε στη Γαλλία μετά την πρεμιέρα της στη λονδρέζικη Tate Modern και πριν από την παρουσίασή της στο Whitney Museum of American Art της Νέας Υόρκης, μας επιτρέπει να αποκτήσουμε μια συνολική εικόνα της πολυδιάστατης καλλιτεχνικής της δραστηριότητας.

Μέσα από ένα ισορροπημένο στήσιμο, που ανοίγει γόνιμο διάλογο μεταξύ των διαφορετικών μέσων αλλά και των ποικίλων υλικών (γυαλί, αλουμίνιο, χρυσό), οι Βρετανοί και Αμερικανοί επιμελητές υπογραμμίζουν βασικές αρετές της 54χρονης σήμερα Χορν, όπως η ακρίβεια και η αυστηρότητα της σύνθεσης, η κρυστάλλινη διαύγεια των εικόνων της, η αισθησιακότητα και η ποιητικότητα της ματιάς της. Παράλληλα, αναδεικνύουν έξοχα βασικές εμμονές της, όπως το θέμα της ταυτότητας και της μνήμης, της επιφάνειας και της εσωτερικής όψης των πραγμάτων.

Φωτογραφία άγριου ισλανδικού τοπίου Φωτογραφία άγριου ισλανδικού τοπίου Ο ίδιος ο τίτλος της αναδρομικής «Roni Horn aka Roni Horn» (Η Ρόνι Χορν γνωστή ως Ρόνι Χορν) προαναγγέλλει τον κυρίαρχο άξονα των 120 έργων, που συνολικά παρουσιάζονται. Δεν είναι άλλος από την αρχή της αέναης μεταβολής και μεταμόρφωσης -τόπων, προσώπων, υλικών. Στη γνωστή σειρά πορτρέτων της Ιζαμπέλ Ιπέρ παρατηρούμε τις απειροελάχιστες αλλαγές που επιφέρει η εσωτερική της κατάσταση στο αμακιγιάριστο πρόσωπό της (η Χορν της ζήτησε το 2005 να ξαναζήσει μπροστά στο φακό στιγμές από τους σημαντικότερους ρόλους της). Στις 48 διπλές φωτογραφίες της ανιψιάς της παρακολουθούμε το πέρασμά της από την παιδική ηλικία στη νεότητα. Ενώ στα 100 πορτρέτα της φωτογραφικής εγκατάστασης «Είσαι ο καιρός», ανιχνεύουμε την επίδραση που έχουν στην ψυχολογία της νεαρής Ισλανδής οι μεταβολές των καιρικών συνθηκών.

Δεν είναι τυχαίο ότι η Ρόνι Χορν μοιράζει εδώ και τριάντα χρόνια την καθημερινότητά της ανάμεσα στη γενέθλια πόλη της, τη Νέα Υόρκη, και την Ισλανδία, ένα νησί με έντονη γεωλογική δραστηριότητα. Το έχει μετατρέψει με τα χρόνια σε εργαστήριο και καταφύγιο. Αυτό που την ενδιαφέρει, μέσα από την προσεκτική παρατήρηση και ανάλυση των φυσικών φαινομένων και της αέναης μεταμόρφωσης του τοπίου, είναι να επαναπροσδιορίσει (στην πραγματικότητα να επανακτήσει) τη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον και, κατ' επέκταση, με τον ίδιο του τον εαυτό.

Το νερό, ως πανάρχαιη μεταφορά της ρευστότητας της ζωής αλλά και κατ' εξοχήν ανδρόγυνο στοιχείο, καταλαμβάνει έτσι κεντρική θέση στις εικαστικές της αναζητήσεις. Είτε πρόκειται για φωτογραφίες από ποτάμια, λίμνες, θερμές πηγές και παγετώνες της Ισλανδίας στη σειρά βιβλίων «Το Place» από τη δεκαετία του 1990, είτε για τη φωτογραφική εγκατάσταση «Pi» με θέμα τη ζωή στον Αρκτικό κύκλο, είτε για τα πιο πρόσφατα γλυπτά της από γυαλί, είτε ακόμα για τις μεγάλων διαστάσεων φωτογραφίες της από τον Τάμεση, που συνοδεύονται με σκέψεις δικές της, όπως: «Στον Τάμεση, σε ένα παγόβουνο, στο κρυστάλλινο ποτήρι μου, σε εκείνη τη σταγόνα βροχής, σε αυτό το παγωμένο τζάμι, στα μάτια μου, και σε κάθε άλλο μικροσκοπικό, μικρο-κοσμικό κομμάτι δικό μου (και δικό σου), όλα τα υγρά συγκλίνουν».

* Ως 4 Οκτωβρίου

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Το παιδί που... έφυγε με το μπάντζο
Θέατρο
Αύξηση του κατά κεφαλήν θεατρικού εισοδήματος
Κριτική θεάτρου
Ο Αριστοφάνης και η επιθεώρηση
Συνέντευξη Γρηγόρης Βαλτινός
Δεν ξέρω πολλούς που πήγαν κόντρα στη φύση ή το πεπρωμένο
Εικαστικά
Αέναη μεταμόρφωση τόπων και προσώπων
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ντοκουμέντα του Γιάννη Ρίτσου
Αρχιτεκτονική
Λαϊκή τέχνη και τουριστική αυτοχειρία
Συνέντευξη Αννα Κατερίνα Αντονάτσι
Η μόδα του Μποτσέλι είναι επικίνδυνη για την όπερα