Έντυπη Έκδοση

Τσολιά μου...

Τι κοινό έχει ο Ζαν Πολ Γκοτιέ με τη Σοφία Κοκοσαλάκη; Εκτός από το γεγονός ότι είναι αμφότεροι σχεδιαστές μόδας, έχουν με διαφορετικό τρόπο ο καθένας εμπνευστεί από την ελληνική παράδοση.

Δημιουργία του Ζαν Πολ Γκοτιέ Δημιουργία του Ζαν Πολ Γκοτιέ Μια ευκαιρία να δούμε σε αντιπαράθεση το παρελθόν και το παρόν δίνει η έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ενωση με τίτλο «Beyond Dress Codes: Σύγχρονοι σχεδιαστές διαλέγονται με την ελληνική παραδοσιακή φορεσιά», όπου ζωγραφικά σχέδια του σκιτσογράφου Γήση Παπαγεωργίου που απεικονίζουν ενδυμασίες από την Ηπειρο και τη Θεσσαλία ώς τον Πόντο και την Κρήτη συνυπάρχουν με δημιουργίες των Γκοτιέ, Γκαλιάνο, Γιώργου Ελευθεριάδη, Σοφίας Κοκοσαλάκη, Θάνου Κυριακίδη, Αγγελου Μπράτη, Ορσαλίας Παρθένη, Deux Hommes, MiRo κ.ά. Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 27 του μηνός. Την έκθεση επιμελείται η ιστορικός μόδας Λυδία Καμίτση. Ο Γ. Παπαγεωργίου έφτιαξε τα σχέδιά του αφού πρώτα επισκέφθηκε την πλούσια συλλογή ελληνικών ενδυμασιών που έχει συγκεντρώσει ο συλλέκτης Ανδρέας Παπαγεωργίου στη Λίμνη Ευβοίας.

Πρώτα οι πτυχώσεις

Η Λ. Καμίτση σπούδασε ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης, ειδικεύτηκε στη μόδα, εργάστηκε στο Musee de la Mode et du Textile στο Παρίσι και σήμερα διδάσκει στη Σορβόνη, στο Τμήμα Ανθρωπολογίας της Τέχνης. «Προσεγγίζουμε την έκθεση μέσα από τέσσερις ενότητες», μας εξηγεί. «Τα σχέδια των κοστουμιών, τις δημιουργίες των σχεδιαστών, μια μεγάλη συλλογή φωτογραφιών πασαρέλας με "παραδείγματα" δημιουργών που εμπνεύστηκαν από την ελληνική παράδοση και δηλώσεις των σχεδιαστών που συμμετέχουν στις οποίες εξηγούν τη σχέση τους με την Ελλάδα. Οι ξένοι συχνά αποδίδουν φόρο τιμής στην κλασική αρχαιότητα μέσα από τις πτυχώσεις. Ωστόσο, οι σχεδιαστές που φημίζονται για τον καλαίσθητο τρόπο που επιχειρούν τέτοιες "προσμίξεις" είναι δύο: ο Γκοτιέ που σχεδόν αφιέρωσε στην Ελλάδα την κολεξιόν άνοιξη - καλοκαίρι 2006 και αυτή του περασμένου χειμώνα, και ο Τζον Γκαλιάνο που γέμισε ελληνικές αναφορές την περσινή χειμερινή του κολεξιόν. Ο τελευταίος έχει μια εμμονή με τις ξένες κουλτούρες και ανακάλυψε πριν από δύο χρόνια το Λύκειο Ελληνίδων του Λονδίνου. Εκτοτε, εντυπωσιασμένος από τις ελληνικές φορεσιές άρχισε να μαζεύει διάφορα δημοσιεύματα».

- Ποια στοιχεία τούς εμπνέουν περισσότερο;

«Νομίζω πως η φουστανέλα με τις χαρακτηριστικές της πιέτες και τον όγκο της εντυπωσιάζει περισσότερο τους ξένους, αλλά και τους έλληνες δημιουργούς. Επίσης υπάρχουν μερικές λεπτομέρειες στις παραδοσιακές στολές που πάντοτε δίνουν έμπνευση. Ανάμεσά τους η φέρμελη, η φαρδιά υπόλευκη πουκαμίσα, τα κοσμήματα με τα οποία διακοσμούσαν τα ρούχα άνδρες και γυναίκες και, φυσικά, τα πλούσια κεντήματα».

- Και πρόκειται για ρούχα που μπορούν να φορεθούν καθημερινά;

«Μπορούν, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούν όλοι να τα φορέσουν. Οπως όλες οι ενδιαφέρουσες προτάσεις της μόδας που ξεφεύγουν από τα στερεότυπα, έτσι και αυτά τα ρούχα χρειάζονται ευφυΐα και αίσθηση της ελευθερίας για να τα εκτιμήσεις».

- Πιστεύετε ότι οι Ελληνες ή οι ξένοι σχεδιαστές «επιστρατεύουν» συχνότερα εικόνες και σχέδια από το ελληνικό παρελθόν;

«Οι αναφορές των ξένων είναι πολλές και ξεκινούν από τον Μαριάνο Φορτούνι που στις αρχές του 20ού αιώνα έφτιαξε το περίφημο φόρεμα "Δελφός" (εμπνευσμένο από αρχαιοελληνικό χιτώνα), τη Μαντλέν Βιονέ από τη δεκαετία του '20 και του '30 (σχεδιάστρια που έδωσε έμφαση στα λοξά κοψίματα και το ντραπάρισμα), τη Μαντάμ Γκρε (η οποία χρησιμοποιούσε πολύ τις πτυχώσεις), τον Ζαν Ντεσέ (γεννημένος στην Αλεξάνδρεια από έλληνες γονείς εντυπωσίασε τη δεκαετία του '40 και του '50) και φυσικά τη Σοφία Κοκοσαλάκη, από τη νέα γενιά. Σε ό,τι αφορά στους έλληνες σχεδιαστές, ναι, νομίζω ότι οι εικόνες από το παρελθόν δεν μπορούν να λείπουν από τις δημιουργίες τους, διότι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας τους». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μόδα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Μια ματιά, πολλές σκέψεις
Φλόγες απ' τους τοίχους
Θυμήσου, σώμα...
Προσφορά της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας»
Ρομάντζο με τον Ιστγουντ
Κινηματογράφος
Ποιοι ήθελαν την κρίση
Πολιτική σε λευκό φόντο
«Οχι και 50! Είμαι μόνο 49»
Συνέντευξη: Μάικλ Γουιντερμπότομ
«Η βία βρίσκεται παντού»
Συνέντευξη: Μ. Γκουλέγκινα
Η σοπράνο που ταξιδεύει
Δοκιμασία για τα θεάματα
Η κρίση σηκώνει αυλαία
Θέατρο
Το αίνιγμα του Τσέχοφ
Μια σταρ στον «Βυσσινόκηπο»
Εκθεση
Τσολιά μου...
Αρχιτεκτονική
Τα λαϊκά διατηρητέα
Green Design Festival
Πράσινο, περισσότερο πράσινο
Προδημοσίευση
Πώς υπερασπίστηκα τον Μαντέλα
Βιβλίο
Μικρές Οδύσσειες
High infidelity
Από το "Εψιλον" της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας»
Η συνείδηση του οικολόγου