Έντυπη Έκδοση

Η βιομηχανία αναζητά διέξοδο στις εξαγωγές

ΟΙ ΑΓΟΡΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ, ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΥΡΙΟΥΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ, ΟΜΩΣ Η ΕΚΠΛΗΞΗ ΗΡΘΕ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΑΦΡΙΚΗ, ΚΑΘΩΣ ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΟΙ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΜΑΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ενθαρρυντικά δείγματα αντίδρασης της ελληνικής βιομηχανίας στη βαθιά ύφεση της οικονομίας, λόγω της δημοσιονομικής κρίσης, γίνονται ορατά κατά τους τελευταίους μήνες, καθώς κάποιες βιομηχανίες στρέφονται αναγκαστικά προς τις εξαγωγές, επιχειρώντας να αντισταθμίσουν τις απώλειες από την πτώση της εγχώριας ζήτησης.

Βιομηχανίες τροφίμων, συσκευασίας, ιχθυοκαλλιέργειες, διυλιστήρια, βιομηχανίες αλουμινίου και σιδήρου εντείνουν τους τελευταίους 10 μήνες τις προσπάθειες διεύρυνσης του πελατολογίου τους στο εξωτερικό ή επιχειρούν να ανοιχτούν πρώτη φορά σοβαρά εκτός Ελλάδος. Στόχος τους, να μειώσουν τις επιπτώσεις από τη μείωση της οικονομικής δραστηριότητας και της κατανάλωσης στην εγχώρια αγορά, διατηρώντας ικανοποιητικό βαθμό απασχόλησης της παραγωγικής τους δυναμικότητας και επομένως τις θέσεις εργασίας. Οι αγορές της Μέσης Ανατολής, των Βαλκανίων αλλά και της Δυτικής Ευρώπης αποτελούν τους κύριους εξαγωγικούς προορισμούς, ωστόσο η έκπληξη τους τελευταίους μήνες έρχεται από τη Βόρεια Αφρική, καθώς αυξάνονται αλματωδώς οι εξαγωγές τσιμέντου, μπετόβεργας, ειδών συσκευασίας κ.ά. Τα επίσημα στοιχεία επιβεβαιώνουν τα πρώτα δειλά σημάδια αντανακλαστικών της ελληνικής βιομηχανίας. Τον περασμένο Ιούνιο, πρώτη φορά έπειτα από αρκετούς μήνες, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 10,6%, φθάνοντας σε αξία τα 7,3 δισ. ευρώ σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2009. Η ισχυρή ανάκαμψη του Ιουνίου ανέστρεψε τα στοιχεία ολόκληρου του εξαμήνου, το οποίο έκλεισε με αύξηση των εξαγωγών κατά 2,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περσινής χρονιάς.

Η αποδυνάμωση του ευρώ έναντι του δολαρίου στο διάστημα Μαΐου-Ιουλίου διευκόλυνε τις εξαγωγές στις δολαριακές αγορές (Αμερική, Μέση Ανατολή, Β. Αφρική), αξιοσημείωτο όμως είναι ότι παρατηρείται αύξηση στις πωλήσεις ελληνικών προϊόντων και στις χώρες της Ε.Ε.

Οι... γνωρίζοντες

Το πρώτο βήμα έγινε από παραδοσιακές εξαγωγικές δυνάμεις του εγχώριου επιχειρείν. Εταιρείες όπως οι Τιτάν, Σιδενόρ κ.ά. αναγκάστηκαν να ενισχύσουν τις εξαγωγές τους προκειμένου να αντισταθμίσουν την, επί τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας.

*Η Τιτάν πέτυχε, παρά την πτώση κατά 23% της οικοδομικής δραστηριότητας, στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου, να εμφανίσει στον τομέα Ελλάδας-Δυτικής Ευρώπης πτώση πωλήσεων μόλις κατά 5,4% στο α' εξάμηνο της χρήσης έναντι του αντίστοιχου διαστήματος της περσινής χρονιάς.

*Αντίστοιχα η Σιδενόρ πέτυχε να αυξήσει τις πωλήσεις της σε επίπεδο μητρικής το α' εξάμηνο, χάρη στην αύξηση των εξαγωγών κυρίως προς τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης και δευτερευόντως προς αυτές της Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής. Παραδοσιακά εξωστρεφείς παραμένουν και οι Coca-Cola, Frigoglass, S&Β, ΑΓΕΤ Ηρακλής, με το μερίδιο μάλιστα της εγχώριας αγοράς στις πωλήσεις τους να μειώνεται ταχύτερα πλέον λόγω κρίσης.

Στις παραδοσιακά εξαγωγικές ή εξωστρεφείς εγχώριες επιχειρηματικές δυνάμεις προστίθεται μια νέα γενιά επιχειρήσεων, τις οποίες η δημοσιονομική κρίση βρήκε να έχουν κάνει σημαντική προεργασία επέκτασης των εργασιών τους ή του πελατολογίου τους στο εξωτερικό.

*Ο όμιλος ΜΕΤΚΑ, χάρη στα ενεργειακά έργα που ανέλαβε να κατασκευάσει σε Τουρκία και Συρία, όχι μόνο διατηρεί υψηλό βαθμό απασχόλησης για τα πάγιά του και το δυναμικό του αλλά αυξάνει και τον αριθμό των εργαζομένων του. Η κατασκευή μονάδας συνδυασμένου κύκλου, δυναμικότητας 870 MW, στη Σαμψούντα της Τουρκίας συνέβαλε κατά 41,3 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών του α' εξαμήνου. Βάσει του χρονοδιαγράμματος, εντός του β' εξαμήνου αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή και δεύτερης μονάδας στην Τουρκία, όπως και το μεγάλο έργο στη Συρία.

Η βιομηχανία παραγωγής συστημάτων στάγδην άρδευσης Eurodrip, με σειρά μεγάλων επενδύσεων που διενήργησε σε Τουρκία, ΗΠΑ, Περού κ.α., διενεργεί πλέον στην Ελλάδα μόλις το 11% του κύκλου εργασιών της, ενώ κάνει εξαγωγές σε Ευρώπη, Βόρεια Αφρική, Ρωσία, Ουκρανία και Τουρκία.

*Ανάσα από τις αυξημένες εξαγωγές και τις πωλήσεις του εργοστασίου της στις ΗΠΑ πήρε η ΦΑΓΕ. Οι πωλήσεις στις διεθνείς αγορές στο β' τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 48,2%, με την αγορά των ΗΠΑ να εμφανίζει αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 70,8% και αξίας πωλήσεων κατά 76,4%. Στον αντίποδα οι πωλήσεις στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 6,1%. Στο α' εξάμηνο οι πωλήσεις της στη χώρα μας υποχώρησαν σε όγκο κατά 7,5% και σε αξία κατά 8,5%, ενώ αντίθετα οι πωλήσεις σε άλλες χώρες σημείωσαν άνοδο κατά 32,2% σε όγκο και κατά 32,4% σε αξία. Ετσι, οι πωλήσεις εκτός Ελλάδος αντιστοιχούν στο 42,6% επί της συνολικής αξίας των πωλήσεων έναντι 33,9% τον Ιούνιο του 2009.

*Η πτώση του ευρώ κατά το β' τρίμηνο της χρήσης και η αυξημένη ζήτηση σε Κίνα, Ρωσία και δευτερευόντως στις δολαριακές αγορές ενίσχυσαν σημαντικά πωλήσεις και κέρδη της Πλαστικά Κρήτης. Η μητρική έκλεισε το α' εξάμηνο με πωλήσεις 49 εκατ. ευρώ έναντι 40,9 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα και κέρδη που ξεπέρασαν τα 5 εκατ. ευρώ έναντι 2,9 εκατ. ευρώ πέρσι. Ισχυρά μεγέθη εμφανίζει και η θυγατρική της στην Κίνα, η οποία δουλεύει ήδη σε πλήρη παραγωγική ισχύ, παρά την εγκατάσταση δεύτερης γραμμής παραγωγής μόλις δέκα μήνες πριν. Η ισχυρή ζήτηση στην Κίνα οδηγεί τη διοίκηση της Πλαστικά Κρήτης στο να εξετάζει λήψη απόφασης για εγκατάσταση και τρίτης γραμμής.

*Τις εντυπώσεις στο μέτωπο των εξαγωγών έκλεψε τους προηγούμενους μήνες η Κρι-Κρι. Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία υπερδιπλασίασε το α' εξάμηνο του 2010 τις εξαγωγές της, οι οποίες ανήλθαν στα 6,45 εκατ. ευρώ έναντι 3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009, ξεπερνώντας το 20% επί του κύκλου εργασιών της.

Σε Ιταλία - Βουλγαρία - Σκόπια

Η Κρι-Κρι ενίσχυσε τις εξαγωγές γιαουρτιού και παγωτών προς τις αγορές της Ιταλίας, Βουλγαρίας και ΠΓΜΔ, προκειμένου να αντισταθμίσει τη μείωση στην εγχώρια ζήτηση αλλά και τον «αιματηρό» ανταγωνισμό που μαίνεται στην αγορά γιαουρτιού. Σημειώνεται ότι η Κρι-Κρι δραστηριοποιείται με δικό της δίκτυο πωλήσεων παγωτού σε Βουλγαρία, Ρουμανία και ΠΓΜΔ.

*Η Crown Hellas Can, εξαιτίας της βουτιάς στην εγχώρια ζήτηση δοχείων για αναψυκτικά στράφηκε σε εξαγωγές προς ευρωπαϊκές αγορές (Βρετανία, Γαλλία, Τουρκία, Ιταλία,), μεταπωλώντας κατά κύριο λόγο σε άλλες εταιρείες του ομίλου Crown Cork & Seal, του οποίου είναι μέλος. Η διοίκησή της αναμένει ότι η μείωση των πωλήσεων σε δοχεία αναψυκτικών στην Ελλάδα θα συνεχισθεί και τους επόμενους μήνες. Ο όμιλος έχει μειώσει το προσωπικό του στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο, ενώ τα συνολικά μέτρα μείωσης κόστους είχαν ως αποτέλεσμα τα μεικτά κέρδη να βελτιωθούν στη μητρική κατά 9,6%, παρά τη συρρίκνωση του όγκου των πωλήσεων.

*Στις εξαγωγές στράφηκε και η Cyclon, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, για να αντιμετωπίσει την κάμψη της ζήτησης στην εγχώρια αγορά, ιδιαίτερα κατά το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Βιομηχανία
Εμπορικό ισοζύγιο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Φορολογία
Η περαίωση βήμα βήμα
Δεύτερο κύμα αλλαγών
Σενάρια για κορσέ ΔΝΤ και μετά το έτος 2013
Δύσπιστη η τρόικα για περαίωση-φόρους
Με αυξημένη ταχύτητα οι μεταρρυθμίσεις
Αλλους πείσαμε, άλλους όχι
Τράπεζες
Χρυσή εφεδρεία η Εθνική για την κυβέρνηση
Τα σχέδια των τραπεζιτών για το Τ.Τ.
Ζητούνται εκατοντάδες δισ. για να καλυφθούν οι κανόνες της «Βασιλεία ΙΙΙ»
Δύο όψεις έχει η κατοχή κρατικών ομολόγων
Το όποιο πρόβλημα θα εμφανιστεί στο μέλλον
Διεθνή
Νορβηγική ψήφος εμπιστοσύνης στα ομόλογα του ευρωπαϊκού Νότου
Γαλλία: Οι εταιρείες μετρούν υπερκέρδη και η αγορά ανέργους
Ζιζάνια και πάλι για τα ομόλογα του Νότου
Σερβίρουν φούσκες στα πιάτα μας
Αγορά
Η ύφεση έφτασε στο ρετιρέ και φέρνει νέα γενιά προβληματικών
Σκληρό μπρα ντε φερ επιχειρήσεων-τραπεζών
Πολυεργαλείο το άρθρο 99, αλλά όχι και πανάκεια...
Το παρασκήνιο μιας κρίσης πολλών αστέρων
Κλονίστηκε, αλλά ελπίζει ο όμιλος Ridenco
Τουρισμός
Πόκερ ελλήνων ξενοδόχων και ξένων τουρ οπερέιτορ
Σχέδια για αεροπορική ομπρέλα χαμηλού κόστους
Πέτυχε το «τεστ ντράιβ»
Επιχειρήσεις
Η βιομηχανία αναζητά διέξοδο στις εξαγωγές
Ασφάλιση
Τα μυστικά της εξαγοράς πλασματικών ετών
Νομοσχέδιο "fast-track"
Πρώτα οι επενδύσεις, μετά το περιβάλλον
Fast track σε... αργή κίνηση
5+1 οικολογικές ανησυχίες για τις διαδικασίες-εξπρές
Κομβικός ο ρόλος της Invest in Greece