Έντυπη Έκδοση

ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟΥ «ALARME» ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΤΤΙΣ»

Δυο βασίλισσες ενωμένες με μίσος και έρωτα

Μια εγκατάσταση που θα είχε θέση σε Μπιενάλε και διεθνείς φουάρ έχει στηθεί στη σκηνή του θεάτρου «Αττις», περιορίζοντας το σκηνικό χώρο στο μίνιμουμ δυνατό.

Αγλαΐα Παππά (Μαρία Στιούαρτ) και Σοφία Χιλλ (Ελισάβετ), οι δύο πρωταγωνίστριες θα σέρνονται σε δύο στενούς διαδρόμους ενός «κουτιού» Αγλαΐα Παππά (Μαρία Στιούαρτ) και Σοφία Χιλλ (Ελισάβετ), οι δύο πρωταγωνίστριες θα σέρνονται σε δύο στενούς διαδρόμους ενός «κουτιού» Σε δυο στενούς μαύρους διαδρόμους ενός flat κουτιού, που προκαλεί ακροφοβία, οι τρεις ηθοποιοί του «Alarme», της νέας παράσταση του Θόδωρου Τερζόπουλου, που κάνει πρεμιέρα σήμερα, θα πρέπει να αποδείξουν την ικανότητά τους στη χειρουργική... υποκριτική και κίνηση. Αν η Σοφία Χιλλ (Ελισάβετ), η Αγλαΐα Παππά (Μαρία Στιούαρτ) και ο αφηγητής Τάσος Δήμας, οι τρεις ερμηνευτές της εκδοχής του Τερζόπουλου πάνω στο σιλερικό δράμα «Μαρία Στιούαρτ» κάνουν ένα λάθος βήμα μπορεί να βρεθούν στο κενό.

«Είναι μια ενδιαφέρουσα περιπέτεια που άρχισε όταν αποφάσισα να κάνω το συγκεκριμένο σκηνικό», παραδέχεται ο σκηνοθέτης που ενεπνεύσθη και την εγκατάσταση. «Ξέρω ότι έβαλα τους ηθοποιούς σε απίστευτες δυσκολίες όταν αποφάσισα να καταργήσω τη σκηνή και να στήσω το προσκήνιο μπροστά στους θεατές με τη διάταξη μιας κινηματογραφικής οθόνης. Ο θεατής έχει την εντύπωση ότι βλέπει θέατρο και σινεμά μαζί. Διότι οι ηθοποιοί δεν αλωνίζουν πια στο χώρο. Είναι στατικοί, εσωτερικά, όμως, απόλυτα κινητικοί. Κινούνται με το υποδεκάμετρο, με μια ασύλληπτη λεπτομέρεια στους υποκριτικούς κώδικες. Πρέπει, δηλαδή, να είναι τέλειοι για να ισχύσει το νέο σκηνικό δεδομένο. Σούρνονται σαν ερπετά. Είναι μεταξύ χρυσαλλίδων και φιδιών».

Ο Θ. Τερζόπουλος παρομοιάζει το σκηνικό του με ένα «μαύρο μουσείο» και τους τρεις σκηνικούς ήρωες με «εκθέματα που περιμένουν τους θεατές». «Θα εκθέτουν και θα πουλούν τις καταστάσεις τους σε μια εποχή που, όπως λέει ο Μπρεχτ για τον Μεσοπόλεμο, θα βγούμε και θα πουλήσουμε και το πετσί μας. Ε, οι ήρωες του "Alarme" πουλάνε τα αισθήματά τους».

«Εγκατέλειψα τον Σίλερ»

Η παράσταση δεν «πατάει» ακριβώς στο κλασικό έργο του Σίλερ. «Τον Σίλερ τον εγκατέλειψα πολύ νωρίς», ξεκαθαρίζει ο σκηνοθέτης. «Εγκατέλειψα το δράμα του και πήρα την αλληλογραφία των δυο γυναικών που είναι συγκλονιστική».

Μέσα από αυτήν προκύπτει ένα αβυσσαλέο αμοιβαίο μίσος αλλά κι ένας ...«ένας ερωτισμός κι ένας έρωτας συγχωνευτικός που τις τρομάζει περισσότερο από το αμοιβαίο μίσος», όπως υποστηρίζει ο σκηνοθέτης.

Ξαναέγραψε το κείμενο βάσει της αλληλογραφίας, «αναδημιουργώντας συγχρόνως όλη την ιστορία και πραγματευόμενος το ζήτημα γυναίκα-εξουσία». Η μια ηρωίδα υπερέχει, η άλλη είναι υποτελής. «Η υποτελής ενοχοποιεί την ξαδέλφη της, η οποία "παίζει" ότι ενοχοποιείται. Υποκρίνεται. Το έργο είναι, με άλλα λόγια, θρίαμβος του ψεύδους, που όμως αποτελεί βασικότατη αλήθεια του θεάτρου», υπογραμμίζει.

Την υποκρισία και των δύο πλευρών υποδαυλίζει διαρκώς ο αφηγητής, ο οποίος «άλλοτε την ανακόπτει, άλλοτε την αποπροσανατολίζει, άλλοτε τη στρέφει αλλού», προσθέτει ο Τερζόπουλος. Πάντοτε όμως επιβιώνει επί σκηνής ένα ζητούμενο. «Η παράσταση είναι ένας ύμνος στο άπιαστο, σ' αυτό το αδιατύπωτο, στον έρωτα. Γνωρίζω γυναίκες που η μια διεκδικεί την άλλη, αλλά και που η μια διεκδικεί μέσω της άλλης το άπιαστο, αυτό που μας μπερδεύει, που δεν ξέρουμε και πρέπει κατεπειγόντως να γνωρίσουμε. Δεν είναι η κορόνα, το στέμμα ή ο θρόνος. Είναι η δυναστεία του έρωτα. Μάλιστα στιγμές-στιγμές φτάνει να απομυθοποιείται η διαμάχη και οι δυο γυναίκες ξαφνικά συμπεριφέρονται σαν κατίνες, σαν να είναι δυο νεόπλουτες της καλής κοινωνίας ή της παλιάς μπουρζουαζίας που εκθέτουν τον εαυτό τους σε peep show».

Ακούγεται σαν ένας άλλος Τερζόπουλος. «Οχι, δεν είναι», προεξοφλεί .«Αλλωστε, πρόκειται για ένα ερωτικό έργο, που βρίσκεται στον άξονα του έρωτα στον οποίο έχω προχωρήσει ήδη με τα "Κουαρτέτα", τη "Λήθη", το "Κεκλεισμένων των Θυρών" και τη "Μαντεμουαζέλ Ζυλί"».

Και ο ίδιος, όπως οι ηρωίδες του «Alarme», αναζητάει ερωτικά «κάτι που να με υπερβαίνει. Μπορεί να είναι ένα ταξίδι, μια ιδέα, μπορεί και μια ιδεοληψία, ένας περίπατος, ένας διάλογος. Η ίδια η δουλειά μου. Είναι από τις σπάνιες φορές που είμαι ερωτευμένος με το έργο», εξομολογείται. «Ολη η ζωή μας είναι αυτή η περιπέτεια. Ενα μεγάλο ταξίδι».

«Να επαναπροσδι- ορίσουμε τη ζωή»

Μόλις επέστρεψε από ένα πραγματικά μεγάλο ταξίδι, από την Πολιτιστική Ολυμπιάδα της Σεούλ, όπου μίλησε για την κρίση στην Ελλάδα και την παγκοσμιοποίηση. Σήμερα «επαναπροσδιορίζονται τα πάντα κι εμείς πρέπει να είμαστε πανέτοιμοι να τα ξαναδούμε όλα από την αρχή», υποστηρίζει. Δεν αναφέρεται μόνο στην τέχνη. «Μιλάω για τον εαυτό μας, τις σχέσεις, το σπίτι, τους γονείς, τους φίλους, το αυτοκίνητό μας. Ηδη από την αρχή της χιλιετίας είδαμε πως καταρρέουν οι μύθοι, οι ιδεολογίες και τα στερεότυπα δεκαετιών. Είδαμε τα κόμματα να καταρρέουν το ένα πίσω απ' το άλλο. Και φτάσαμε στην Ελλάδα να έχουμε τρία δεξιά κόμματα και κανένα αριστερό».

Το ζητούμενό του είναι σαφέστατο: «Θα ήθελα μια πιο συγκεκριμένη Δεξιά και μια πιο κινητοποιημένη και πολύ μαχητική Αριστερά. Θα ήθελα να ξαναδώ, όπως τη δεκαετία του '60, τους δύο πόλους. Ολα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν από την αρχή. Και πάνω απ' όλα η ίδια η ζωή μας». Φέρνει ένα ωραίο παράδειγμα: «Αυτές τις μέρες μαγειρέψαμε στο θέατρο και φάγαμε όλοι μαζί. Ξαναβρίσκουμε τη χαμένη συλλογικότητα. Είναι μια ευκαιρία να ξανακοιταχτούμε στα μάτια, να ξαναγελάσουμε, να ξανακλάψουμε. Και ίσως ξαναβρεθούν κάποιες βασικές αξίες».

info: Κοστούμια: Λουκία. Μουσική: Παναγιώτης Βελιανίτης. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Χορός
Παραμύθι με πικρή γεύση ουτοπίας
Εικαστικά
«Χρωστάει» τις ομπρέλες στη γυναίκα του
Θέατρο
Δυο βασίλισσες ενωμένες με μίσος και έρωτα
Αρχιτεκτονική
Οι Ρωμιοί αρχιτέκτονες έφεραν στην Πόλη δυτικό αέρα
Λογοτεχνία
Ερωτας από το Γέιλ μέχρι τα Ταμπούρια
Τηλεόραση
Κάποιοι απεργάζονται συρρίκνωση της ΕΡΤ
Κάλλιο αργά παρά ποτέ
Νέος κύκλος Californication
Προκήρυξη για 26 θέσεις
Άλλες ειδήσεις
Ημερίδα για την ψηφιακή τηλεόραση