Έντυπη Έκδοση

Η λογοτεχνία στα 35 m.m.

Ενας πλαστικός χειρουργός, του οποίου η γυναίκα είχε υποστεί σοβαρά εγκαύματα σε αυτοκινητικό, μαζί με την πιστή οικονόμο του κρατάνε αιχμάλωτη στην απομονωμένη επαύλη του πρωτού μια γυναίκα, για την οποία συνθέτει νέο δέρμα.

Ο γάλλος συγγραφέας Τιερί Ζονκέ με σπουδές Φιλοσοφίας, έγραψε περισσότερα από 20 μυθιστορήματα, η πλειονότητα των οποίων ανήκαν στον χώρο της αστυνομικής λογοτεχνίας και διέθεταν ένα έντονα πολιτικό υπόβαθρο. Ο ίδιος είχε αποκαλύψει ότι η καθημερινή ανάγνωση εφημερίδων αποτελούσε την κυριότερη έμπνευσή του. Το μυθιστόρημά του Mygale, που αρχικά εκδόθηκε το 1984 και στο οποίο περιγράφει τις παράλληλες ιστορίες ενός χειρουργού και ενός ληστή, που βαθμιαία θα διασταυρωθούν, ξεχώριζε από το σύνηθες πλαίσιο των υπόλοιπων βιβλίων του. Σε βασικά σημεία του φανέρωνε τις επιρροές από το φιλμ τού 1960 Μάτια χωρίς πρόσωπο (Les yeux sans visage) του συμπατριώτη του Ζορζ Φρανζί και αποτέλεσε το γνωστότερο έργο του συγγραφέα εκτός Γαλλίας, αφού μεταφράστηκε τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Βρετανία. Δυστυχώς, ο Ζονκέ πέθανε το 2009, πριν προλάβει να δει το μυθιστόρημά του στη μεγάλη οθόνη από έναν αναγνωρισμένο ευρωπαίο σκηνοθέτη.

Ο Αλμοδόβαρ βρήκε κοινές παραμέτρους στο βιβλίο τού Ζονκέ με το δικό του κινηματογραφικό σύμπαν σε θέματα όπως η περιπλοκή των ανθρώπινων σχέσεων και των δεσμών αίματος, η υπερβολή της ερωτικής έκφρασης και ο διχασμός του φύλου, επιχειρώντας μια όχι τόσο πιστή σεναριακή μεταφορά. Από τον τίτλο ήδη της ταινίας γίνεται αντιληπτή η πρόθεσή του να επικεντρωθεί στον ρόλο της αισθητικής παρέμβασης στη διαμόρφωση της ανθρώπινης εικόνας. Το νέο δέρμα, ως μάσκα, ως στοιχείο μια καινούριας ταυτότητας και ταυτόχρονα η επιστημονική γνώση στα χέρια ενός απελπισμένου ιατρού, ως όπλο επιβολής και εκδίκησης, μοιάζουν ευπρόσδεκτες ιδέες στον κόσμο της αλμοδοβαρικής αισθητικής. Το Αρσενικό παρουσιάζεται έντονα κυρίαρχο σε σχέση με προηγούμενες ταινίες του ισπανού δημιουργού, κάτι που γίνεται εμφανές μέσα από τον χαρακτήρα του πλαστικού χειρουργού, από τις δύο σκηνές βιασμού, και συμβολικά στην τελική του επικράτηση με θηλυκή μορφή. Οι προσθήκες ωστόσο στον σεναριακό ιστό σε επίπεδο εντυπώσεων χάνουν την εμβέλειά τους εξαιτίας κυρίως των πολλαπλών αναφορών που ο Αλμοδόβαρ προσπαθεί να συγκεράσει. Από το εισαγωγικό πλάνο, φόρο τιμής στο Τολέδο του Μπουνιουέλ και τη θρυλική Τριστάνα, τον μύθο του δρος Φρανκεστάιν, το χιτσκοκικό φαίνεσθαι και είναι προσώπων και πραγμάτων μέχρι τον Φρανζί, αν σκεφτούμε την αφοσιωμένη βοηθό -υπηρέτρια του χειρουργού. Επιλέγει τους μηχανισμούς τού θρίλερ, μόνο που από αυτό απουσιάζει σχεδόν ολοκληρωτικά το σασπένς . Οι πράξεις των προσώπων και τα κίνητρά τους προσπαθούν να εξηγηθούν μέσα από ένα παρατεταμένης διάρκειας όνειρο-φλασμπάκ και η καλλιεργούμενη αίσθηση πολλαπλών ανατροπών τελικά εξανεμίζεται σε έναν και μοναδικό ουσιαστικά αιφνιδιασμό για τον θεατή. Οι ερμηνείες παραμένουν ιδιαίτερα συγκρατημένες, αγγίζοντας σε αρκετά σημεία τα όρια της απάθειας. Ο Αντόνιο Μπαντέρας, που συνεργάστηκε για έκτη φορά με τον Αλμοδόβαρ, σε συνέντευξή του δήλωσε ότι στα γυρίσματα τον προέτρεψε μεταξύ σοβαρού και αστείου το φιλμ να είναι κωμωδία. Η πρόθεση όμως του ισπανού σκηνοθέτη να κάνει τόσο εμφαντικά όσο ποτέ στο παρελθόν μια ταινία είδους οδήγησε στο να αγνοήσει την πρότασή του. Η προσέγγιση, κάποιες στιγμές περίεργα σαγηνευτική και κάποιες άλλες χαρακτηριστικά επιδερμική, δεν δικαιώνει κανέναν από τους δύο.

Info: Η ταινία προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους από 20 Οκτωβρίου από την ODEON. Το βιβλίο του Τιερί Ζονκέ Μυγάλη, η δηλητηριώδης αράχνη κυκλοφορεί στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Η χαμένη γενιά
Η ευκολία του εγκλήματος
Η χαμένη μάχη της μνήμης
Παράλληλοι δρόμοι στον Γάγγη
Εξεγερμένες ψυχές σε Κέρκυρα, Λέσβο, Σμύρνη, Πόλη
Εργα συλλεκτικά και ακριβοθώρητα
Γνώριζε ο Ομηρος το αλφάβητο;
«Καθολικός» σημαίνει «οικουμενικός»
Πτυχώσεις του Πραγματικού
Η διαχρονικότητα των δημοτικών τραγουδιών
Fuoco di Etna / Αταξινόμητο
Διήγημα
Στιγμές
Συνέντευξη
Ο Γιάννης Λειβαδάς και η τέχνη της γραφής του
Η τρίτη ανάγνωση
Εγώ, ο Κλαύδιος
Από τις 4:00 στις 6:00
Απορίες που ζητούν απαντήσεις
Η απόλυτη μπάντα του κάντρι ροκ
Άλλες ειδήσεις
Η λογοτεχνία στα 35 m.m.
Εκδήλωση για τον Οδυσσέα Ελύτη στη Ζάκυνθο
Η ομίχλη τα φυλάει