Έντυπη Έκδοση

Ο πρόεδρος της επιτροπής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Λόρενς Κάρντις μάς μιλάει για το ελληνικό σινεμά

«Ο κινηματογράφος είναι η πιο λαϊκή μορφή τέχνης»

Από ταινία σε ταινία και από αίθουσα σε αίθουσα, ο Λόρενς Κάρντις ήταν πνιγμένος, με ένα ασφυκτικό καθημερινό πρόγραμμα, το δεκαήμερο που διήρκεσε το 52ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Στη μόνιμη συλλογή του ΜοΜΑ υπάρχουν ταινίες του Αγγελόπουλου, του Βούλγαρη, του Κακογιάννη και άλλων Ελλήνων σκηνοθετών, λέει ο Λόρενς Κάρντις Στη μόνιμη συλλογή του ΜοΜΑ υπάρχουν ταινίες του Αγγελόπουλου, του Βούλγαρη, του Κακογιάννη και άλλων Ελλήνων σκηνοθετών, λέει ο Λόρενς Κάρντις Ο Αμερικανός Κάρντις, που έχει τον αέρα ενός τυπικού Νεοϋορκέζου και ένα στιλ που θυμίζει το αυστηρό ύφος των ακαδημαϊκών, είναι ο ανώτερος επιμελητής κινηματογράφου του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) και για λίγες μέρες ήταν ο φετινός πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του δικού μας φεστιβάλ. Τον συναντήσαμε ένα μεσημεράκι στο φασαριόζικο καφέ τού «Ολύμπιον», εκεί όπου οι σινεφίλ κάνουν μια στάση να ξαποστάσουν με ένα καφεδάκι στα γρήγορα, πριν τρυπώσουν στην επόμενη ταινία.

- Είναι η πρώτη φορά που έρχεστε στη Θεσσαλονίκη;

«Είχα ξαναέρθει πριν από μερικά χρόνια πάλι για το φεστιβάλ. Εχω πάει σε μερικά μουσεία της πόλης: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό κ.ά. Μόλις τελειώσει το φεστιβάλ θα φύγω κατευθείαν για την Αθήνα. Θέλω να επισκεφθώ το Μουσείο της Ακρόπολης. Αυτό είναι must».

- Στη συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής εκφραστήκατε πολύ κολακευτικά για τις μικρού μήκους ταινίες του Κωνσταντίνου Γιάνναρη.

«Οσον αφορά το ελληνικό σινεμά, για μένα η "ανακάλυψη" ήταν ο Γιάνναρης. Θα δείξω τις ταινίες του στο ΜοΜΑ και ελπίζω κάτι να γίνει. Τις βρήκα πολύ αβανγκάρντ. Θέλω να δω και τις μεγάλου μήκους που έχει κάνει».

- Υπάρχουν ελληνικές ταινίες στη μόνιμη συλλογή του μουσείου;

«Φυσικά. Του Αγγελόπουλου, του Βούλγαρη, του Κακογιάννη κ.ά. Είχαμε κάνει ένα αφιέρωμα στο ελληνικό σινεμά πριν από μερικά χρόνια».

- Το σινεμά νέων Ελλήνων σκηνοθετών το γνωρίζετε; Η νέα γενιά σκηνοθετών κάνει καλή πορεία στα διεθνή φεστιβάλ.

«Προβάλαμε στο μουσείο τον "Κυνόδοντα" του Γιώργου Λάνθιμου και το "Attenberg" της Αθηνάς - Ραχήλ Τσαγγάρη».

- Με ποιο σκεπτικό δημιουργήθηκε το κινηματογραφικό τμήμα του μουσείου;

«Είμαστε το πρώτο μουσείο στον κόσμο που αντιμετώπισε το σινεμά σαν τις άλλες τέχνες, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, από την ίδρυσή του το 1929. Το 1933 άρχισε να δημιουργείται η συλλογή, που ολοκληρώθηκε το 1939. Μία από τις απολαύσεις των κινηματογραφιστών που δίνουν το παρών στο ΜοΜΑ είναι ότι "συναναστρέφονται" την τέχνη του Πικάσο, του Ντεγκά, του Ματίς. Και ένας θεατής, καθώς κατευθύνεται σε μια προβολή, μπορεί να συναντήσει το έργο τέτοιων σπουδαίων καλλιτεχνών».

- Τι αναζητάτε κυρίως; Πειραματικές ταινίες που έχουν το στοιχείο της πρωτοπορίας και ανοίγουν νέους δρόμους στην τέχνη του κινηματογράφου;

«Ο κινηματογράφος είναι η πιο λαϊκή μορφή τέχνης. Ενώ έχουμε τις φιλμογραφίες σκηνοθετών όπως ο Αϊζενστάιν ή ο Φριτς Λανγκ, έχουμε συλλέξει και ταινίες όπου παίζουν οι αδερφοί Μαρξ ή η Μέι Γουέστ. Δεν αποκλείουμε την ιδέα ενός πιο δημοφιλούς κινηματογράφου. Στη συλλογή μας υπάρχουν ταινίες από όλη την ιστορία και την κουλτούρα αυτής της τέχνης. Αλλωστε είναι ακόμα μια πολύ "νέα" σε ηλικία τέχνη για να αποκλείεις τάσεις».

- Πώς βλέπετε το Χόλιγουντ; Σαν το αντίπαλο δέος σε ένα πιο καλλιτεχνικό σινεμά; Σαν μια βιομηχανία που «καταπίνει» τις ευρωπαϊκές δημιουργίες;

«Εχετε τόσους πολλούς σπουδαίους Ευρωπαίους σκηνοθέτες: Μπέλα Ταρ, Μίκαελ Χάνεκε, αδερφοί Νταρντέν, Στίβεν Φρίαρς, Στιβ Μακ Κουίν. Το θέμα είναι βέβαια ότι δεν έχουν τόσο μεγάλο κοινό στην Αμερική. Μπορείς όμως να βρεις αυτές τις ταινίες χάρη σε εναλλακτικούς τρόπους διανομής, αφού υπάρχουν όλο και λιγότεροι παραδοσιακοί κινηματογράφοι. Είναι αλήθεια ότι το Χόλιγουντ κυριαρχεί. Το ενδιαφέρον στο Χόλιγουντ είναι ότι τελικά οι ταινίες του δεν είναι τόσο αμερικανικές, είναι μια διεθνής βιομηχανία. Πολλοί σκηνοθέτες και τεχνικοί δεν είναι Αμερικανοί. Ακόμα και οι άνθρωποι των στούντιο δεν είναι απαραίτητα Αμερικανοί, προέρχονται, για παράδειγμα, από την Ιαπωνία. Είναι, βέβαια, γεγονός ότι πολλές ταινίες έχουν ένα "καρτουνίστικο" στοιχείο για να γίνονται εύκολα κατανοητές από πολύ κόσμο. Μπορεί οι τεχνικές να είναι εκλεπτυσμένες, αλλά όχι οι ιστορίες».

- Οταν μιλάτε για εναλλακτική διανομή του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, πέρα ας πούμε από τη δουλειά που κάνει το ΜοΜΑ, τι άλλο εννοείτε;

«Υπάρχει το "netflix", μια αμερικανική υπηρεσία με συνδρομή που παρέχει ταινίες τις οποίες δεν βρίσκεις εύκολα. Υπάρχουν επίσης και καλωδιακά συνδρομητικά κανάλια, όπως το IFC (κανάλι ανεξάρτητου κινηματογράφου) ή το Sundance Channel. Ως προς τους κινηματογράφους, πρέπει να σας πω ότι, παρά την οικονομική κρίση, υπήρχε αύξηση στην κίνηση των εισιτηρίων. Το σινεμά παραμένει μια φτηνή διασκέδαση. Παρατηρείται βέβαια το εξής παράδοξο: περισσότεροι άνθρωποι στο σινεμά, αλλά στην ίδια ταινία».

- Εχετε προτίμηση σε κάποιον Αμερικανό σκηνοθέτη που ανήκει περισσότερο στο καλλιτεχνικό σινεμά; Ο ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν σας αρέσει;

«Είναι πολύ καλός σκηνοθέτης. Σέβομαι απεριόριστα το σινεμά του. Ειδικά τις πρώτες του ταινίες, "Election" και "Πολίτης Ρουθ". Θα σας πω κάτι που ίσως σας φανεί παράξενο: θεωρώ σπουδαίο και ανεξάρτητο δημιουργό τον Κλιντ Ιστγουντ. Και η νέα του ταινία, "Εντγκαρ", με τον Λεονάρντο ντι Κάπριο, είναι ένα εξαιρετικό πορτρέτο ενός πολύ σκοτεινού ανθρώπου, του Χούβερ. Ενας άλλος αγαπημένος μου είναι ένας νεαρός αβανγκάρντ δημιουργός, ο Robby Bogawa. Κάνει ένα σινεμά στον αντίποδα του Ιστγουντ, με ελάχιστα χρήματα. Και μία γυναίκα δημιουργός, η Peggy Ahwesh, κάνει πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά. Ξέρετε, στο χώρο του ανεξάρτητου σινεμά, υπάρχουν αρκετές γυναίκες, κάτι που δεν ισχύει για την υπόλοιπη κινηματογραφική βιομηχανία. Μου αρέσουν πολύ και οι ταινίες της Κάθριν Μπίνγκελοου, η οποία έρχεται από το χώρο των εικαστικών τεχνών».

- Ανοιξε και το δρόμο προς τα Οσκαρ για τις γυναίκες δημιουργούς.

«Η ειρωνεία είναι ότι κάνει ταινίες με αντρικά θέματα».*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Σινεμά
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Βικτόρια Χίσλοπ
«Η Ελλάδα είναι για μένα πηγή έμπνευσης, είναι η μούσα μου»
Αρχαιολογία
Στρατιωτικός χαιρετισμός σε μινωικά ειδώλια
Κινηματογράφος
Η βία στο σελιλόιντ
Κριτική μουσικής
Ροκ ταξίδι στην έρημο
Νέες κυκλοφορίες
Τάνγκο στα ερείπια του Τείχους
Ερευνα
Τα στρατόπεδα της τέχνης αναδιατάσσονται
Συνέντευξη: Γιώργος Διαλεγμένος
«Συνιστώ στη Μέρκελ να ζητήσει και το γνήσιο της υπογραφής»
Συνέντευξη: Λόρενς Κάρντις
«Ο κινηματογράφος είναι η πιο λαϊκή μορφή τέχνης»
Μουσική
Ενα άλμπουμ, ένα live
Τα συγκροτήματα που έδωσαν το παράδειγμα
Κομικ(ς)οδρόμιο
Lucien: η συμμορία ενός αμετανόητου