Έντυπη Έκδοση

Το χρονικό μιας ήττας

Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος δεν ήταν φίλος με τον Μάνο Χατζιδάκι. Ούτε στον ενικό τού απευθυνόταν ούτε στις μυθικές του παρέες συμμετείχε ούτε υπήρξε ποτέ του αποδέκτης σπουδαίων εκμυστηρεύσεων εκ μέρους του.

Ωστόσο, στα μέσα της δεκαετίας του '80, τότε που το ΠΑΣΟΚ βρισκόταν στα φόρτε του και ένας μυστηριώδης, αμερικανοθρεμμένος τύπος άπλωνε εδώ τα επιχειρηματικά του δίχτυα, είχε την τύχη να συνεργαστεί με τον συνθέτη, ως ο πρώτος διευθυντής σύνταξης του πολιτιστικού περιοδικού «Τέταρτο».

Γύρω από αυτή τη σύντομη περιπέτεια -τέσσερα τεύχη όλα κι όλα- στρέφεται το νέο του βιβλίο «Το τελευταίο Τέταρτο - Ενα ελληνικό χρονικό» («Πόλις»). Πρόκειται για το χρονικό μιας ήττας, όπως διευκρινίζει. Στο διάστημα που μεσολάβησε από την παράδοξη συνεύρεση δύο τόσο διαφορετικών ελληνικών «χαρακτήρων», του Κοσκωτά και του Χατζιδάκι, όλα όσα πολέμησε ο τελευταίος με τη δημόσια παρουσία του -το λαϊκισμό, τη μαγκιά, την άξεστη αμορφωσιά- είναι κανόνας στην Ελλάδα του 2012, σύμφωνα με τον Θεοδωρόπουλο.

Απ' ό,τι φαίνεται, ο Χατζιδάκις του «Τετάρτου» δεν διέφερε και πολύ από τον Χατζιδάκι του «Τρίτου». Πήγαινε γυρεύοντας για μπελάδες, οι δημόσιες συγκρούσεις τον έτρεφαν. Ηταν πάντα ονειροπόλος, παρορμητικός και αφελής - με την καλή έννοια. Τι και αν ο Κοσκωτάς είχε προειδοποιήσει πως ο Παπανδρέου και η οικογένειά του έπρεπε να μείνουν στο απυρόβλητο; Εκείνος, στο κύριο άρθρο του πρώτου κιόλας τεύχους, έγραφε για μια «σοσιαλιστική πέστροφα νεοελληνικής καταγωγής», που τραβούσε τη χώρα προς τα πίσω, μέσω μιας προοδευτικής, υποτίθεται, δημαγωγίας. Και όταν ο Ανδρέας διάλεξε αναπάντεχα τον Σαρτζετάκη για την Προεδρία της Δημοκρατίας, σήκωσε ουρανό και γη για να εντοπίσει ποιος από το καραμανλικό περιβάλλον έχει το πορτρέτο του Εθνάρχη απ' τον Πεντζίκη, και ας μην το δημοσίευσε τελικά στο εξώφυλλο.

Τάκης Θεοδωρόπουλος, «Το τελευταίο Τέταρτο» (εκδ. «Πόλις») Τάκης Θεοδωρόπουλος, «Το τελευταίο Τέταρτο» (εκδ. «Πόλις») Ο Χατζιδάκις δυσκολευόταν ν' αντιληφθεί πόση αμηχανία θα προκαλούσε στον Σαργκάνη, αν του ζητούσε την άποψή του περί ποδοσφαίρου και... αισθητικής. Και όταν το νεαρό αφεντικό του τον πίεζε να παραδίδει το σχόλιό του εγκαίρως, για να μη χάνονται λεφτά από τις καθυστερήσεις στο τυπογραφείο, εκείνος του μήνυε ότι τον ενοχλεί το... νέφος της Αθήνας και αδυνατεί να συγκεντρωθεί. Η αλήθεια πάντως είναι είναι πως οι σελίδες όπου πρωταγωνιστεί ο Χατζιδάκις με σάρκα και οστά είναι λίγες, ενώ εκείνες που ζωντανεύει ο Κοσκωτάς ακόμα λιγότερες.

Μεταξύ δοκιμίου και αυτοβιογραφίας, γραμμένο με ειρωνεία που τσακίζει και με κάποιες αναμενόμενες δόσεις ναρκισσισμού, το «Τελευταίο Τέταρτο» αποτυπώνει πάνω απ' όλα τις θέσεις του Θεοδωρόπουλου για τη νεοελληνική πραγματικότητα του τότε και του σήμερα. Μιλά για τους αντικομφορμιστές της εποχής, που αντιμετώπιζαν τη νεορθοδοξία «σαν την τελευταία εκδοχή του ροκ αναρχισμού», αντιπαραβάλλει τις χυδαιότητες της «Αυριανής» με την επιθυμία του συνθέτη να απευθύνεται σε λίγους και καλούς, στέκεται στους «κουλτουριάρηδες» που ήρθαν να αντικαταστήσουν στη συλλογική συνείδηση τους διανοουμένους. Παράλληλα δε, ο συγγραφέας αφηγείται εκτενώς τα πρώτα δημοσιογραφικά του βήματα, μεταξύ Παρισίων, Νέας Υόρκης και Αθήνας, και ανακαλεί τη γνωριμία του με προσωπικότητες όπως ο Νίκος Γκάτσος, ο Γιάννης Τσαρούχης ή ο Τάκης Λαμπρίας.

Ο ενθουσιασμός του Θεοδωρόπουλου για το «Τέταρτο», όπως ισχυρίζεται, άρχισε γρήγορα να ξεθυμαίνει και η απόλυσή του ήρθε την κατάλληλη στιγμή. «Ημουν τυχερός», ομολογεί. «Φεύγοντας από τη Γραμμή Α.Ε. πήρα μόνο τη νόμιμη αποζημίωση και ούτε δραχμή κάτω από το τραπέζι. Αλλιώς θα βρισκόμουν, όπως και πολλοί βρέθηκαν, σε κάποια από τις λίστες της Τράπεζας Κρήτης όπου αναγράφονταν τα ονόματα όσων είχαν πάρει μαύρο χρήμα από τον Κοσκωτά». Μέχρι πρότινος, επίσης, θεωρούσε ότι το «Τέταρτο» δεν ήταν καλό περιοδικό. Τώρα το αναγνωρίζει: ήταν ζωντανό, προκαλούσε το ενδιαφέρον, όσοι έγραφαν εκεί είχαν κάτι να πουν. Αυτό το «κάτι» που κανείς σήμερα δεν αναζητάει, όπως λέει, σε μια Ελλάδα γερασμένη, εξουθενωμένη, που διεκδικεί απλώς μερικές μέρες ζωής.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλίο
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Για όλα φταίει η γυναίκα...
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχιτεκτονική
Κάποτε στην Αθήνα
Εικαστικά
Όταν η τέχνη συναντά πολιτική και κοινωνία
«Τρέχοντα Παρελθόντα»
Δέκα χρόνια σε 100 φωτογραφίες
Κινηματογράφος
« Η θρησκεία δεν είναι η καλύτερη λύση »
Ο Λίνκολν κλείνει το μάτι στον Ομπάμα;
«Jurassic Park» σε 3D
Ο Γούντι Άλεν επιστρέφει με ταινία στη Νέα Υόρκη
Χαρούμενοι άνθρωποι στη Σιβηρία
Οι διώκτες του εγκλήματος
Εβραίοι στο Γκέτο
Ψάχνοντας τον Νέμο
Μικρού Μήκους
Κριτική βιβλίου
Για όλα φταίει η γυναίκα...
Το χρονικό μιας ήττας
Μουσική
Διακήρυξη ανεξαρτησίας με νότες
Ο Αrcandi Volondos στο Μέγαρο
Ο Κ. ΒΗΤΑ χωρίς την Εlectronica
Χατζής -Μαρινέλλα και πάλι μαζί
Αποθέωση του Swing με Gelato
Ψυχεδέλεια με τον Edgar Broughton
Υπουργείο Πολιτισμού
Tο Πολύπαθο Υπουργείο Πολιτισμού
Περιμένει τη σωτηρία του...
Φεστιβάλ
1.330 γραμμάρια φαιάς ουσίας
Άλλες ειδήσεις
Έρωτας στα χρόνια της φυματίωσης
Το παραμύθι σήμερα
DVD