Έντυπη Έκδοση

Σε δημόσια διαβούλευση από τις 25 Φεβρουαρίου το ελληνικό πλαίσιο προσόντων

Τι βαθμό θα παίρνουν πτυχία- απολυτήρια

Με ένα κείμενο που θα προσδιορίσει το πλαίσιο οργάνωσης της διά βίου μάθησης στη χώρα μας και παράλληλα θα αναδιαμορφώσει τον ελληνικό χάρτη εκπαίδευσης και κατάρτισης, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παρουσιάζει μετά πολλών τιμών, την ερχόμενη εβδομάδα, την πρότασή της για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.

Το πλαίσιο, δηλαδή, στο οποίο βασικό κριτήριο αναγνώρισης δεν είναι ούτε ο φορέας-ίδρυμα όπου έχει φοιτήσει κάποιος ούτε η διάρκεια των σπουδών αλλά τα αποτελέσματα της συνολικής του μάθησης, εντός και εκτός πλαισίου επίσημης εκπαίδευσης. Τα λένε και «μαθησιακά αποτελέσματα». Ο νέος όρος που θα προσδιορίσει και τη νέα γλώσσα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Με παρόντες αξιωματούχους της Ε.Ε., εμπειρογνώμονες αλλά και εκπροσώπους χωρών που έχουν να επιδείξουν ολοκληρωμένα πλαίσια προσόντων, όπως της Ιρλανδίας και της Μάλτας, την ερχόμενη Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου, η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου και οι δύο υφυπουργοί, Εύη Χριστοφιλοπούλου και Γιάννης Πανάρετος, θα σημάνουν την εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Θα καταθέσουν προτάσεις που θα τεθούν σε σύντομη διαβούλευση ώστε μέχρι ή λίγο μετά το Πάσχα να είναι έτοιμο το σχετικό σχέδιο νόμου. Σκοπός, το ελληνικό Πλαίσιο Προσόντων, εντός του 2011, να είναι έτοιμο για τον «συσχετισμό» του με τα άλλα εθνικά συστήματα των χωρών της Ε.Ε. και μέσα στο 2012 να συνδεθεί με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων. Αυτό τουλάχιστον υπαγορεύουν οι φιλόδοξοι στόχοι της Ε.Ε. οι οποίοι θα συζητηθούν στη σύνοδο των Ευρωπαίων υπουργών Παιδείας, τον επόμενο μήνα, οπότε και η κ. Διαμαντοπούλου θα κληθεί να επιδείξει στοιχεία προόδου.

Ο οδηγός

Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΕΠ) είναι ο οδηγός για τις όποιες αλλαγές και κυρίως για την κατάταξη των φορέων εκπαίδευσης και κατάρτισης (από τα Δημοτικά έως τα Πανεπιστήμια) στην περιβόητη κλίμακα των επιπέδων πιστοποίησης. Το ΕΠΕΠ περικλείει τη γενική εκπαίδευση και την εκπαίδευση ενηλίκων, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση καθώς και την ανώτατη. Χρησιμοποιεί οχτώ επίπεδα αναφοράς που βασίζονται σε μαθησιακά αποτελέσματα, τα οποία καθορίζονται με βάση τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες. Παράλληλα, μετατοπίζει το βάρος από τις εισροές (διάρκεια μαθησιακής εμπειρίας, τύπος ιδρύματος) στο τι γνωρίζει και μπορεί να κάνει ένα άτομο που κατέχει ένα συγκεκριμένο επαγγελματικό προσόν.

Οπως αναφέρεται στα ευρωπαϊκά κείμενα, η μετατόπιση του βάρους στα μαθησιακά αποτελέσματα:

**Υποστηρίζει την καλύτερη αντιστοίχηση ανάμεσα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και την παροχή εκπαίδευσης και κατάρτισης.

**Διευκολύνει την επικύρωση της ανεπίσημης και άτυπης μάθησης.

**Διευκολύνει τη μεταφορά και χρήση των προσόντων σε διαφορετικές χώρες και συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.

**Αναγνωρίζει επίσης ότι άλλες συγκρίσεις μεταξύ των διαφορετικών εκπαιδευτικών συστημάτων, όπως αυτές που βασίζονται στις εισροές (π.χ. διάρκεια σπουδών), είναι ανεφάρμοστες.

Πώς θα εναρμοστεί η Ελλάδα με τα νέα αυτά δεδομένα; Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας καλείται να αντιμετωπίσει τις εξής βασικές προκλήσεις:

1 Διαμόρφωση του περιεχομένου και των ορίων των τριών μορφών εκπαίδευσης, της τυπικής, της μη τυπικής και της άτυπης. Στην πρώτη ανήκει η οργανωμένη εκπαίδευση, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια. Στη δεύτερη, όλοι οι μεταδευτεροβάθμιοι φορείς που παρέχουν όχι ίδιας ποιότητας εκπαίδευση (από τα εργαστήρια ελευθέρων σπουδών έως τα κολέγια). Στην τρίτη εντάσσονται όλες οι μορφές κατάρτισης ή αλλιώς «επαγγελματικής εμπειρίας» (από ΚΕΚ έως σχολές ΟΑΕΔ κ.ά.).

2 Εύρεση «χώρου» και τρόπου προσαρμογής της λεγόμενης άτυπης μάθησης στο ενιαίο αυτό σύστημα με δεδομένη τη δυσκολία που προκαλεί η προηγούμενη ανύπαρκτη εμπειρία. Κρίσιμο ζήτημα, η διαμόρφωση μηχανισμών πιστοποίησης.

3 Κατάταξη ΤΕΙ-ΑΕΙ. Τα πρώτα διεκδικούν θέση ισότιμη με τα δεύτερα, τα δεύτερα θεωρούν το επίπεδό τους ανώτερο. Εκτιμάται ότι θα επιδιωχθεί η εξεύρεση της χρυσής τομής, με την ύπαρξη -ενδεχομένως- μιας διαβάθμισης (συνδεόμενης με τα επαγγελματικά δικαιώματα) εντός του ίδιου επιπέδου στην περιβόητη κλίμακα του πλαισίου προσόντων (λ.χ. ΤΕΙ και ΑΕΙ στο 6ο επίπεδο με μια διάκριση αντίστοιχη αυτής στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο που αναφέρεται ξεχωριστά σε Πανεπιστήμια και τα Ανώτατα Τεχνολογικά Ιδρύματα).

4 Πιέσεις των Πολυτεχνικών Σχολών για ισοτίμηση των πτυχίων των πενταετών σπουδών τους με μάστερ. Υπενθυμίζεται ότι η διακήρυξη της Μπολόνια υπαγόρευε τρεις κύκλους σπουδών, 3ετών-5ετών-8ετών, με τους εξής αντίστοιχους τίτλους bachelor- master-διδακτορικό. Βέβαια, δεν έτυχε ανάλογης ανταπόκρισης ούτε από τις πιο συνεπείς στις επιταγές της χώρες-μέλη της Ε.Ε.

5 Οργανωτικά και διοικητικά προβλήματα ειδικά ως προς τον διαχωρισμό πιστοποίησης και κατάρτισης που, σύμφωνα με πληροφορίες, αποτελεί σαφή πρόθεση. Αλλος φορέας θα παρέχει την κατάρτιση και άλλος θα την πιστοποιεί, λένε υψηλά στελέχη του υπουργείου. Ωστόσο, εκλείπουν οι υποδομές. Πώς, για παράδειγμα, το ΕΚΕΠΙΣ με το ελάχιστο προσωπικό θα αναβαθμιστεί σε επιτελικό φορέα πιστοποίησης; Σε τι και πώς θα μετεξελιχθεί ο ΟΕΕΚ το προσωπικό του οποίου (περί τα 700-800 άτομα) δεν είναι παρά αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί; *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Προμήθειες & εξοπλισμοί
Ελλάδα, ο καλύτερος πελάτης της Γερμανίας
Ελληνοτουρκικές σχέσεις
Τα «δικαιώματα σε Αιγαίο και Α. Μεσόγειο» προασπίζει η Τουρκία
Υπουργείο Υγείας
Ευθύνες για Διοίκηση και εταιρεία σεκιούριτι
Δικαστικό ρεπορτάζ
Κατηγορηματικός ο ιατροδικαστής για Κορκονέα
«Ληστέψαμε, αλλά όχι από το κελί»
Αστυνομικό ρεπορτάζ
Μπιλιά 600.000 € σήκωσαν οι ληστές
Φάκελος: Παρακοικονομία
Πληγή αγιάτρευτη
Ακτοπλοΐα
Κύματα περικοπών στα δρομολόγια
Αλιεία
Προς ευρω-απαγόρευση του εμπορίου κόκκινου τόνου
Μετρό Θεσσαλονίκης
Βούλιαξαν στα λασπόνερα
Υπερχείλιση
Καστοριά: ανάσα μέσω... Αλιάκμονα
40 χρόνια ασυντήρητο
Ονοματοδοσία οδών
Πρωταθλητής των δρόμων ο Βενιζέλος
Εκπαίδευση
Τι βαθμό θα παίρνουν πτυχία- απολυτήρια
Χανιά
«Χάνονται μαθητές σε τροχαία»
Κάπνισμα
Προαιώνιες «λύσεις» κατά του καπνίσματος
Εκθεση φωτογραφίας
Διασημότητες από τα καρέ μιας ζωής
Άλλες ειδήσεις
Εφυγε ο αγωνιστής Χασάν
ΥΠΑ: Φρένο στον διαγωνισμό για την αερο-εξυπηρέτηση
Στέλνουν υπολογιστές σε ακριτικά νησιά
Οστεοπόρωση: Το μυστικό σε 130 ψαράδες;