Έντυπη Έκδοση

«Στις «Μικρές Κυκλάδες» άκουσα τον λυρισμό»

Ο συνθέτης κι όχι ο αρχιμουσικός Δημήτρης Μητρόπουλος (1896 - 1960), με το έργο του «10 Inventions» (1927), σε ποίηση Κωνσταντίνου Π. Καβάφη, συναντάει τον λαϊκό και κλασικό Μίκη Θεοδωράκη. Το πρώτο έργο «Ερως και θάνατος» της θεοδωράκειας ενότητας, αφιερωμένο στη γυναίκα του Μυρτώ, προέρχεται από την τριετία 1945-48: σε ποιήματα δικά του και του Λορέντζου Μαβίλη.

«Η γοητεία του έγκειται κυρίως στην αντίθεση μεταξύ της αυστηρής δομής της σύνθεσης και του άκρατου ερωτικού, ηδονικού λόγου», εκτιμά η Λίλα Αδαμάκη για τις «10 Inventions» του Δημήτρη Μητρόπουλου «Η γοητεία του έγκειται κυρίως στην αντίθεση μεταξύ της αυστηρής δομής της σύνθεσης και του άκρατου ερωτικού, ηδονικού λόγου», εκτιμά η Λίλα Αδαμάκη για τις «10 Inventions» του Δημήτρη Μητρόπουλου Ο δεύτερος κύκλος τραγουδιών είναι οι πολυτραγουδισμένες «λαϊκές» «Μικρές Κυκλάδες» (1964) -σε ενορχήστρωση Τάσου Καρακατσάνη-, σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Το «Νανούρισμα» (1945), είναι αυτό που δηλώνει ο τίτλος του, σε στίχους του Φώτη Αγγουλέ. Η τελευταία συνεισφορά του Θεοδωράκη είναι «Ο κύκλος» (1957), έξι λαϊκές μελωδίες πάνω σε δημοτική ποίηση.

Ολα με τη φωνή της υψίφωνου Λίλας Αδαμάκη και με τον πιανίστα Γιάννη Παπαδόπουλο, στον δίσκο ακτίνας «Lila Adamaki sings Dimitri Mitropoulos - Mikis Theodorakis», που ηχογραφήθηκε το 1991 και κυκλοφόρησε από τη «Λύρα».

Ο Δημήτρης Μητρόπουλος, ο οποίος εκτός από αρχιμουσικός, έχει και σημαντικό συνθετικό έργο, γιατί δεν παίζεται και δεν ηχογραφείται τόσο συχνά;

«Το συνθετικό έργο του Δημήτρη Μητρόπουλου ανακαλύπτεται από όλο και περισσότερους εκτελεστές και ακροατές σ' όλο τον κόσμο, από τότε που ο δημιουργός τους εγκατέλειψε τη σύνθεση (1937), για ν' ασχοληθεί αποκλειστικά με τη διεύθυνση ορχήστρας και να γίνει ο επιφανής αρχιμουσικός. Είναι ο πρώτος Ελληνας συνθέτης που προχώρησε στην ατονικότητα και την εφαρμογή της δωδεκάφθογγης μεθόδου του Σένμπεργκ. Είναι γεγονός, πως μόλις τα τελευταία χρόνια έγινε ευρύτερα γνωστή η μουσική προσωπικότητα του Μητρόπουλου - συνθέτη και έχει παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί ένας αρκετά μεγάλος αριθμός έργων του.

»Στον δίσκο αυτό παρουσιάζεται ένα από τα ίσως σημαντικότερα έργα του, οι "10 Inventions". Είναι η μελοποίηση δέκα ερωτικών ποιημάτων του Κωνσταντίνου Καβάφη. Μια μεγαλόπνοη σύνθεση αντιστικτικής δομής και λεπτών αποχρώσεων, που παρακολουθεί την προσωδία του λόγου και τα χρώματα των συμφώνων και των συλλαβών. Η γοητεία του έγκειται κυρίως στην αντίθεση μεταξύ της αυστηρής δομής της σύνθεσης και του άκρατα ερωτικού, ηδονικού λόγου. Ακόμη, η εναλλαγή πάθους και ψυχρότητας, η διαδοχή αργού ρυθμού (μάτια, μνήμη, χωρισμός), από φρενήρεις ρυθμούς (γυμνά, αγαπημένα σώματα, ανδρείοι της ηδονής)».

Ποια είναι η ιδιαιτερότητα των συγκεκριμένων κύκλων τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη; Ο λαϊκός συνθέτης Θεοδωράκης είναι ισάξιος του συμφωνιστή;

«Το έργο "Ερως και Θάνατος" του Μίκη Θεοδωράκη για ορχήστρα εγχόρδων, είναι μια σύνθεση νεανική και αυθεντική που επίσης αγαπώ πολύ και αποτελεί μέρος του ρεπερτορίου μου, όπως άλλωστε και ο "Κύκλος". Είναι και τα δύο έργα της πρώιμης συνθετικής περιόδου του Μίκη Θεοδωράκη, που μαζί με την "Πρώτη Συμφωνία", τις δύο "Σονατίνες για βιολί και πιάνο", τη "Σουίτα για πιάνο" αποτελούν ένα σημαντικό κεφάλαιο στο κλασικό έργο του συνθέτη.

»Τον κύκλο "Μικρές Κυκλάδες" μπορεί ο κόσμος να τον έχει γνωρίσει ως "λαϊκά" τραγούδια, εγώ, όμως, "άκουσα" τον λυρισμό τους και θέλησα να δώσω μία άλλη διάσταση. Σχετικά με το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, δεν νομίζω πως μπορούμε να μπούμε σε τέτοια διλήμματα, το έργο του Μίκη Θεοδωράκη κρίνεται συνολικά. Αλλωστε, πρόκειται για δύο διαφορετικά είδη μουσικής».

Οι δύο συνθέτες έχουν κάτι κοινό, για να συνυπάρχουν σ' έναν δίσκο;

«Σ' ένα πρόγραμμα ακρόασης, είτε είναι ζωντανή συναυλία, είτε πρόκειται για δίσκο, έχω την εντύπωση πως μπορούν κάλλιστα να συνυπάρχουν έργα διαφορετικού ύφους και τεχνοτροπίας. Είναι γοητευτικό και ενδιαφέρον και μπορεί να είναι και μία πρόκληση για τον καλλιτέχνη ν' αναδείξει τη διαφορετικότητά τους. Πόσω μάλλον, που εδώ έχουμε δύο Ελληνες συνθέτες με έργα του 20ού αιώνα».

Η πείρα σας στο τραγούδι τι σας έμαθε να αποφεύγετε; Ποιες συνθέσεις θα θέλατε να τραγουδήσετε και να ηχογραφήσετε και δεν το έχετε κάνει ακόμη;

«Προσπαθώ να αποφεύγω τις εύκολες λύσεις... Θα ήθελα να κάνω έναν δίσκο αποκλειστικά με συνθέσεις του Ούγκο Βολφ. Είναι και αυτός από τους αγαπημένους μου συνθέτες. Τον έχω μελετήσει πολύ και τον εντάσσω συχνά στα προγράμματα των ρεσιτάλ μου. Εχει κάτι το θεατρικό και το ονειρικό μαζί. Κάποιες από τις συνθέσεις του είναι μικρογραφίες όπερας για φωνή και πιάνο. Ακόμη, θα ήμουνα πρόθυμη να τραγουδήσω και Ελληνες συνθέτες της σύγχρονης μουσικής».

Η δική σας γενιά τραγουδιστριών σε ποια σημεία διαφοροποιείται από τη νεότερη γενιά;

«Υπάρχουν εξαιρετικοί λυρικοί τραγουδιστές στη νέα γενιά. Ισως διαφοροποιούμαστε ως προς την αισθητική μας και τις προσλαμβάνουσες παραστάσεις μας. Ενας καλός τραγουδιστής, όμως, νομίζω πως είναι διαχρονικός». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κίνημα "letsfree.org"
Η φτώχεια θέλει... διαδικτύωση
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ανάσα ανακούφισης για το Μουσείο
Υπουργείο Πολιτισμού
Συνωστισμός για τις επιχορηγήσεις
Ποιοτικό σινεμά εναντίον κρίσης
Μουσική
Συναυλία-φινάλε για τους Scorpions
Συνέντευξη: Λίλα Αδαμάκη
«Στις «Μικρές Κυκλάδες» άκουσα τον λυρισμό»
Συνέντευξη: Σόνια Νταράλα
«Είμαι κόρη του Λουκά Νταράλα»
Τηλεόραση
Καθηλωμένοι στη μικρή οθόνη
«Αυλαία» στη Σιέρα Λεόνε