Έντυπη Έκδοση

Μια αποδομητική ανάγνωση

Νίκος Κούνδουρος
Στο Μουσείο Μπενάκη, στις 23 Σεπτεμβρίου 2009, σ' ένα πάνελ (Ζουράρις, Γιανναράς, Βέλτσος) που παρέπεμπε στο «λυκόφως των ειδώλων» (από την αρχαιότητα έως τη νεο-ορθοδοξία - και πέραν), με την τόλμη που ο Μάνος Χατζιδάκις, στην ιστορική ομιλία του '49, καταξίωσε το ρεμπέτικο, καταξίωσα κι εγώ την αποδόμηση (το «πέραν»), μιλώντας για την αυτοβιογραφία του Κούνδουρου (Ικαρος, 2009), ενώπιον ενός «ιστορικού» ακροατηρίου, ανάμεσα σε σπασμένα αγάλματα και το περιπλανώμενο πνεύμα του στρατηγού Μακρυγιάννη.

Πλήρες θέμα...

  • Αλαίν Μπαντιού

    • ΑΛΑΙΝ ΜΠΑΝΤΙΟΥ Ο φιλόσοφος της αλήθειας και του συμβάντος
      Η υφαιρετικότητα της αλήθειας στον Α. Μπαντιού Ο Α. Μπαντιού αναγορεύει την Αλήθεια σε κεντρική κατηγορία της φιλοσοφίας, κεντροθετεί τη φιλοσοφική πράξη στην εγχειρηματικότητά της και διακηρύσσει ότι υπάρχουν αλήθειες. Ο απόηχος κλασικών λακανικών θέσεων είναι αισθητός, δεδηλωμένα ενσωματωμένος σ' αυτή τη διακήρυξη.
    • ΑΛΑΙΝ ΜΠΑΝΤΙΟΥ Η Ιδέα του κομμουνισμού
      Το κείμενο που ακολουθεί είναι ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Α. Μπαντιού. Η κομμουνιστική υπόθεση, που πρόκειται να κυκλοφορήσει προσεχώς από τις εκδόσεις Πατάκη, στη σειρά αληthεια.
    • ΑΛΑΙΝ ΜΠΑΝΤΙΟΥ Το συμβάν ως επέκεινα-του-είναι1
      Αν υποθέσουμε ότι τα Μαθηματικά είναι η σκέψη τού είναι ως είναι [...] τότε ποιο είναι το προσίδιον πεδίο της φιλοσοφίας;
    • ΑΛΑΙΝ ΜΠΑΝΤΙΟΥ Διεθνές συνέδριο
      Ο Alain Badiou και οι όροι της Φιλοσοφίας (Μαθηματικά, Τέχνη, Πολιτική, Ερωτας)

      Στις 20 και 21 Νοεμβρίου 2009, στο αμφιθέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτου.
  • Συνέντευξη: Γιώργος Ορφανός

    • Ο ηθοποιός Γιώργος Ορφανός και ο ιμπεριαλιστικός του λόγος
      Η Παξινού, η Αθήνα, το Παρίσι, ο Ελύτης, ο Τσαρούχης, ο Μπέκετ, ο Τζεφιρέλι, ο Παζολίνι, η Λαμπέτη, τα ρεμπέτικα, ο Καβάφης, η καθαρεύουσα, η δημοτική, οι άνθρωποι, η ζωή, η επιτυχία, αλλά πάνω απ' όλα, η, σχεδόν συνειδητή, επιλογή της αποτυχίας. Οι εμμονές και τα φαντάσματα με τα οποία είναι στοιχειωμένος ο κόσμος του ηθοποιού Γιώργου Ορφανού. Μια στάση ζωής μοναδική.
  • Δύο κριτικές και μία συνέντευξη για το ίδιο βιβλίο

    • Το διήγημα στην ελληνική και στην παγκόσμια λογοτεχνία
      Το διήγημα ως συλλεκτικό αντικείμενο Προτού αναφερθώ στην ποιότητα του περιεχομένου, ας μου επιτραπεί να αναφερθώ στην ποιότητα του βιβλίου ως βιβλίου. Λέμε ότι το βιβλίο είναι πολιτιστικό αγαθό, όχι μόνον ως περιεχόμενο αλλά και ως περιέχον. Εκει κι αυτό την αισθητική αξία του, την ομορφιά του, τη γοητεία του, και γι' αυτό κυνηγιέται μετά μανίας ως συλλεκτικό αντικείμενο.
    • Οι άπειροι κόσμοι της μικρής φόρμας
      Μπορεί το μυθιστόρημα να σκαρφάλωσε κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας στις κορυφαίες θέσεις των πωλήσεων, διεκδικώντας ένα συχνά άγνωστης ή ασαφούς ταυτότητας κοινό, αλλά και το διήγημα από τη μεριά του δεν αποσύρθηκε ούτε κατ' ελάχιστον από το προσκήνιο.
    • Ελένη Πολίτου-Μαρμαρινού Ουσιαστική συμβολή στην ιστορία του ελληνικού διηγήματος
      Το ελληνικό διήγημα μπορεί κάλλιστα να αντλεί την υπόθεσή του «εξ απωτάτων χωρών και χρόνων» χωρίς να διακυβεύονται γι' αυτό ούτε η ελληνικότητα ούτε και η εθνική σημασία του.
  • Ποίηση

    • Αιφνίδιος έρωτας
      5 Λονδρέζοι ποιητές + 1 ανθολογία Οταν είδα την ταινία «Δε Ρίντερ» (The Reader) στο Κάμντεν Τάουν, ήμουν σίγουρη ότι είχα δει ταινία με Οσκαρ, ήμουν πεπεισμένη ότι οι καλύτεροι ποιητές είναι τελικά οι σκηνοθέτες, και γι' αυτό αγόρασα ελάχιστα βιβλία για τα βράδια μου στο Πρίμροουζ Χιλ (Primrose Hill) και δεν ξαναπήγα κινηματογράφο, γιατί είχα ήδη όλο το συγκινησιακό φορτίο που με συντρόφευε, έγκλειστο σ' ένα στούντιο τρίτου ορόφου με θέα το Ρέτζεντ κάναλ (Regent's canal).
  • IANOS

    • IANOS 25 χρόνια δεμένος με τον πολιτισμό
      Ξεπερνώντας τον ρεαλισμό και κάνοντας άλμα στη φαντασία, μπορούμε να αφήσουμε τη... χάρτινη υπόσταση του βιβλίου. Ο εύπλαστος χώρος που εγκιβωτίζει τις λέξεις και τις σκέψεις, γίνεται γήινος, ανθρώπινος, παιδικός. Τα βιβλία είναι σαν τα νεογέννητα που ψάχνουν κάποιον να τα προστατέψει, να τα φυλάξει και μετά να βρουν το σπίτι τους.
    • Νίκος Καρατζάς: «Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καταλυτικός»
      Ο άνθρωπος που μας γνώρισε και συνεχίζει να μας γνωρίζει τον ΙΑΝΟ, ο Νίκος Καρατζάς, μας μίλησε με αφορμή τα γενέθλια του «παιδιού» του.
  • Φαρενάιτ 451

    • Μεστές μινιατούρες
      Από μικροί είχαμε μιαν έντονη προτίμηση στα πολυσέλιδα, ογκώδη βιβλία. Χανόμασταν, απανωτά εικοσιτετράωρα, στους μαγικούς τους κόσμους, στις περιπέτειες που μας δώριζε ο Νόρμαν Μέιλερ στο Για μια φωτιά στο φεγγάρι, στους ιλίγγους που τάραζαν τον ψυχισμό και τις πράξεις των Αδελφών Καραμαζόφ, και όλων των ηρώων του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, στα νωθρά απόβραδα αλλά και τις εμπρηστικές συνομιλίες του Νάφτα και του Σετεμπρίνι στο Μαγικό βουνό του Τόμας Μαν.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • Τα τρένα που ...μεταφέρουν τραγούδια
      Ταξίδι με τρένο, μια απόλαυση με πολλά πλεονεκτήματα για όσους λατρεύουν να γνωρίζουν νέους τόπους και να απολαμβάνουν τη φύση, ταξιδεύοντας με ένα από τα ασφαλέστερα μέσα μεταφοράς, σύμφωνα με τις στατιστικές.
    • Μονάχα μια ενοχή
      Ερχεται ένα εφήμερο απόβροχο καθώς σκέφτομαι ό,τι πιο φιλικό: τον ποιητή. Το τέρμα του ποιητή που είναι ένα σπερματικό καταφύγιο - αφότου έχει από τις στοές των ορυχείων της αιματικής του συνδρομής αναδυθεί.
    • Η αύρα - φήμη
      Στην τέχνη όλοι προσερχόμαστε με ένα πρόσημο. Ο,τι έχει προηγηθεί ως προσωπικό έργο μάς ακολουθεί, επηρεάζοντας τον περιώνυμο ορίζοντα προσδοκιών, τόσο με την έννοια της μελλοντικής πρόσληψης όσο και ως μία πιθανότητα νέας μορφής του έργου τέχνης.
    • PAUL SIMON Ξεκίνησε μαζί τον Presley και συνεχίζει...
      Η παρουσία καλλιτεχνών που είναι ηλικιακά γύρω στα 70 και κινούνται στον χώρο της μουσικής στα καθημερινά μας δρώμενα, πραγματικά είναι παραπάνω από εντυπωσιακή.
  • Κριτική βιβλίου

    • Στα χνάρια του μαύρου γάτου
      Ο Εντγκαρ Αλαν Πόε είναι ο μοναδικός που έκανε τόσο καλή «παρέα» με την άλλη πλευρά της καθημερινότητας. Είναι αυτός που κατάφερε να δει τη λεπτή, σχεδόν αόρατη, κλωστή. Αυτή που χωρίζει τη λογική από την τρέλα και ορίζει τη λοξή και μη αναστρέψιμη πορεία.
    • Συναισθηματική παλάντζα
      Με ευαισθησία και ευθυκρισία η Κατερίνα Ζαρόκωστα σκύβει πάνω από τις περιπέτειες των ηρώων της στα έξι εκτενή διηγήματα τα οποία απαρτίζουν τη συλλογή.
    • Ο μονόλογος της κυρίας Ρένας
      Εφέτος φαίνεται να είναι η χρονιά των γυναικείων μονολόγων. Τα ανεβάσματά τους επί σκηνής προκαλούν το ενδιαφέρον του θεατρόφιλου κοινού και τα βιβλία, που συνήθως ακολουθούν, συζητιούνται πολύ περισσότερο από όσο θα αντιστοιχούσε σε ολιγοσέλιδα πεζογραφήματα.
    • Αρωμα κλεισούρας που κάποτε ήταν ζωή
      Η ιδιότυπη ποιητική που κυριαρχεί στον πεζό λόγο του Γιάννη Ευσταθιάδη αποκρυσταλλώνεται εδώ στη διαυγέστερη εκδοχή της, με 44 ακουαρέλες λέξεων που θάλλουν μέσα στη μοναξιά της πορσελάνης, σαν μικρά μουράνο στη βιτρίνα μιας υποφωτισμένης αίθουσας.
    • Πριγκίππισες με άρωμα μαστίχας σε ταξίδια με λουλούδια, αρχαιότητες και τον Περικλή στην κλασική Αθήνα
    • Εργα του 21ου αιώνα που θα αφήσουν εποχή Η δυστοπία ως «πέρασμα» για τη μελλοντική ουτοπία
      Ο Τυφλός δολοφόνος κυκλοφόρησε στο γύρισμα του αιώνα, απέσπασε το βραβείο Μπούκερ το 2000 και αποτελεί έργο-σταθμό, τόσο για την πορεία της καναδής συγγραφέως όσο και για τη σύγχρονη μυθιστοριογραφία. Πρόκειται για το τελευταίο έργο της Ατγουντ πριν από την ολική μεταστροφή της στην αμιγή επιστημονική φαντασία.
    • Από τους Φαίακες στα Στούκας του '43!
      Δύο διεισδυτικές ματιές στο νησί της Κέρκυρας