Έντυπη Έκδοση

Αιφνίδιος έρωτας

5 Λονδρέζοι ποιητές + 1 ανθολογία

Οταν είδα την ταινία «Δε Ρίντερ» (The Reader) στο Κάμντεν Τάουν, ήμουν σίγουρη ότι είχα δει ταινία με Οσκαρ, ήμουν πεπεισμένη ότι οι καλύτεροι ποιητές είναι τελικά οι σκηνοθέτες, και γι' αυτό αγόρασα ελάχιστα βιβλία για τα βράδια μου στο Πρίμροουζ Χιλ (Primrose Hill) και δεν ξαναπήγα κινηματογράφο, γιατί είχα ήδη όλο το συγκινησιακό φορτίο που με συντρόφευε, έγκλειστο σ' ένα στούντιο τρίτου ορόφου με θέα το Ρέτζεντ κάναλ (Regent's canal).

Μέχρι χτες το βράδυ ορκιζόμουν ότι δεν ήξερα, αλλά τώρα πια γνωρίζω.

Το 2008 οι αγγλικές εκδόσεις τολ-λαϊτχάουζ (tall-lighthouse) τύπωσαν το βιβλίο της νεαρής ποιήτριας Ράιαν Εντουαρντς (Rhian Edwards) Η παρέλαση του παραμυθιού (Parade the fib), η οποία κατάγεται από το Bridgend της Νότιας Ουαλίας και τώρα ζει στο Λονδίνο. Το εξώφυλλο από την ποιητική σύνθεση είναι του Ματ Ρέντβερς (Mat Redvers). Η γραφή της Ράιαν Εντουαρντς καταγράφει με εικονοπλασία την πλάνη και την αναγκαία ευκρίνεια ανάμεσα στο παραμύθι και στο ψέμα, που εισέρχεται στη ζωή μας άλλοτε σε μικρές και άλλοτε σε ισχυρές δόσεις. Δεν συμφέρει κανέναν δημιουργό να καταπιάνεται με την υστεροφημία του από το πρώτο του βιβλίο. Συμπλεγματικός καταλήγει ή ιδιοφυΐα.

Οι νέοι ποιητές, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Αγγλία, βαδίζουν καθιστώντας την έννοια «δική μου κουλτούρα» ως διαφορά και έναυσμα μιας ολόκληρης γενιάς να εκφραστεί με ακρίβεια στα σημαινόμενα παγκόσμια. Και αυτό είναι και το αίτιο της τεχνικής στην ποιητική τέχνη, είναι εντέλει ένας κώδικας στο χάος που έφερε η παγκοσμιοποίηση και η καταργημένη εντύπωση ότι επιβιώνεις καλύτερα πλέον πρωτόγονα μέσα από μια πολεμική άμυνας. Αλλά ένα γερό μυαλό μπορεί και μέσα από τα φλασάκια να αλλάξει τον Κόσμο. Που αυτό σημαίνει με τα βιβλία που βρίσκονται εκεί. Οπως οι ποιητές αλλάζουν τις σελίδες τους και καταγράφουν πάντοτε τη ζωή ως προφήτες. Ή έστω κατέχουν ένα όραμα, όπως έλεγε και ο Ελύτης. Μιλούν την ίδια γλώσσα. Ζώντας σε διαφορετικές πόλεις αλλά και με την ίδια αγωνία έκφρασης. Η ποιότητα έγκειται απλώς στο πόσο έτοιμοι ήμασταν και το πού μπορεί να φτάσει κανείς ξεχωριστά με την ποίησή του αλλά και μαζί. Για να σεβαστεί ο άνθρωπος την πηγή του και τον ίδιο του τον εαυτό. Σίγουρα μόνο με αλήθειες και με τη Λέξη ως αντανακλαστικό μέσον.

Η Ράιαν Εντουαρντς γράφει σαρκαστικά και με σαφήνεια για το τοπίο της ζωής της. Οπως ακριβώς μεγαλώσαμε. Η λεκτική απεικόνιση της εμπειρίας έχει μουσικότητα και είναι ακριβώς η συνομιλία μας με τον σερβιτόρο (Τζόε) ενός στούντιο (The Poetry Place) παίζοντας σκάκι.

Μια αξιόπιστη ανθολογία από τις εκδόσεις Δε Σαφλ (The Shuffle Press London, 2007 - 2008) με 40 ποιητές-τριες κυκλοφορεί αριθμημένη σε 125 αντίτυπα και με το εσωτερικό της χαρτί γκρίζο, όπως ο λονδρέζικος ουρανός, υγρός και φρικτός τα Σαββατοκύριακα, εξαιρείται. Την επιμελήθηκαν οι Εϊμι Κι (Amy Key), Γκέιλ Μπερνς (Gale Burns) και Ζακλίν Σάφρα (Zacqueline Saphra). (www. theshuffle.co.uk )

Το να πει κανείς «ανήκω κάπου», με το σύνολο του έργου του, είναι αρτίστικη κατάκτηση. Το να πει πάλι κάποιος «δεν ανήκω πουθενά» συμφωνεί ότι «ανήκει» κάπου, για παράδειγμα στον εαυτό του, αλλά με το χλιαρό «είμαι με όλους και με όλα» διαπιστώνεται τότε ότι απλώς δεν γράφει ποίηση, καταστρέφει την ποιητική τέχνη και κατ' εξακολούθηση κάνει δημόσιες σχέσεις στα ποιήματα που το ίδιο το αναγνωστικό κοινό απορρίπτει και δεν αγοράζει. Γι' αυτό έχουμε φτάσει στο σημείο οι συγγραφείς να πληρώνουν τα πρώτα τους βιβλία. Και επιπλέον, να είμαστε άσχετοι με την ανακύκλωση χαρτιού.

Ο Αϊρα Λάιτμαν (Ira Lightman) είναι οπτικός ποιητής (visual poet). Ζει στη νοτιοανατολική Αγγλία. Το ποίημά του το Οικογενειακό δέντρο (The Family Tree Forest) δημιούργησε έκπληξη σε δημόσιο χώρο (public art). Εμφαση έδωσε στο ραδιόφωνο Radio 3's με το ποίημα Το ρήμα (The Verb) γράφοντας μνημονικά Πι (Pi), με τυφλά διαστήματα και μιλτονικές στροφές, κι ένα ποίημα-εμμονή στο διπλό γράμμα Λ (L) εκτός χορικού πρότασης και λέξης, σε συνεργασία με τον Πίτερ Φινς (Peter Finch). Το τελευταίο του βιβλίο κυκλοφόρησε με τον τίτλο Διπλό κ.λπ. (Duetcetera) πρόσφατα από τις εκδόσεις Σίαρς Μαν (Shearsman Books Ltd.), το 2008, στο Εξετερ (Exeter). (www. shearsman.com)

Δύο φίλοι από τις εκδόσεις Salt (www.saltpublishing.com ): ο Αντονι Τζόσεφ (Anthony Joseph) και η Σάσχα Αουρόρα Ακχτάρ (Sascha Aurora Akhtar) έγραψαν ο καθένας ποίηση εκ του πραγματικού «ειδέναι» και έβαλαν τον πήχυ ψηλότερα για την επόμενη κατάθεση. Σίγουρα το Λονδίνο είναι στο μέσον των πραγμάτων και το θαύμα επίκειται. Τους συνάντησα στο αγγλικό Στούντιο της κοινωνίας των Ποιητών (Poetry Society).

Εχω στα χέρια μου ένα συλλεκτικό ανάτυπο του Ντίγκμπι Χάουαρντ (Digby Howard), που κυκλοφόρησε 31 Ιανουαρίου του 2009 στο Ποιητικό Καφενείο (The Poetry Cafe) στο Κόβεντ Γκάρντεν, υπογεγραμμένο. Αλλος ένας λάτρης του Κ. Π. Καβάφη, με τη συνήθεια των ανατύπων από τις γνωστές εκδόσεις Δε Σάφλ (The Shuffle).

Καθώς οι παύσεις στην εσωτερική σου ζωή είναι εκκωφαντικές, η γλωσσική σιωπή κυριαρχεί ακόμη και όταν μόνον διαβάζεις -εκ του αποτελέσματος- το υποκείμενο στην τέχνη. Επειδή διαρκεί στο Διαδίκτυο η παγκόσμια σκέψη οτιδήποτε θα φαινόταν απομονωμένο, τώρα χρησιμοποιείται χάριν της γνώσης των μικρών ιστοριών (storytelling) ωφέλιμα στον ανθρώπινο νου. Ετσι και με τα βιβλία ποίησης πραγματώνεται η εξέλιξη και η διατύπωση του Λόγου, γιατί γεννηθήκαμε έχοντας τον Ομηρο και τον Σαίξπηρ ήδη στις βιβλιοθήκες μας, την αρχαία εντύπωση των γεγονότων από τη Βίβλο και όλες τις ισχυρές θεωρίες και θρησκείες στα βιβλιοπωλεία και με την ευχέρεια κατανόησης του Κόσμου στο υπεραισθητό. Στον άνθρωπο η ιδιοσυγκρασία του ρήματος «διαβάζω» είναι και «γνωρίζω». Μια επιστήμη για όλες τις τάξεις της κοινωνίας μας είναι η Ποίηση. Και το βιβλίο. Αλλωστε οι συγγραφείς είναι ένα ανοιχτό βιβλίο και τα βιβλία, ένα βήμα για τη γνώση του βαθύτερου αιτίου στη συμπεριφορά όχι μόνον των συγγραφέων αλλά και των γύρω τους.

Σε δεύτερη έκδοση (από το 2005) βρίσκεται ο οδηγός «Λονδίνο - Το στυλ της Πόλης» από τις εκδόσεις Τέιμς εντ Χάντσον (Thames & Hudson). Και για να ζεις, μαθαίνοντας.

Το κέντρο του Λονδίνου και η αργή κίνηση των αυτοκινήτων σε αφήνει ήρεμο να ταξιδέψεις με το βλέμμα σου και να έχεις μόνιμα στην τσάντα σου ένα βιβλίο και τις καραμελίτσες από τα καφέ Νέρο. Ανοίγεις τα μάτια και μετά. Τρυφερά χέρια δεν τολμούν να περάσουν απέναντι, και δεν ενδιαφέρεσαι παρά μονάχα να πιαστεί κατά λάθος το δικό σου πια κασκόλ, και να αρχίζει να ξηλώνεται από το πόμολο της πόρτας, χωρίς να καταστρέφεται παρά μονάχα στα όνειρά σου, ώστε ως άλλος μίτος της Αριάδνης να σε οδηγήσει έξω από τον λαβύρινθό σου και να εμπνευστείς ξανά επέκεινα από αυτή τη δαιδαλώδη συμπεριφορά και ταυτόχρονα αυτοκρατορική ιδιοσυστασία της αγγλοσαξονικής εκπαίδευσης και νοοτροπίας. Ποιος είπε ότι δεν υπάρχει γοητεία στον ψυχρό ρομαντισμό. Και γιατί όλα πλέον στην Αγγλία κινούνται ως γυρίσματα ταινίας και μιας ιστορίας που δεν έχασε την ποίησή της, αλλά πιάστηκε μέσα βαθιά στον φλεβόκομβο της καρδιάς σου για πάντοτε.

Τα πιο φτηνά ξενοδοχεία, καθαρά και ασφαλή, είναι πλέον τα Γιουθ Χοστέλς (Youth Hostels) και στο Λονδίνο μπορεί κανείς να μείνει σε τρίκλινο με την παρέα του μόνο με περίπου είκοσι λίρες το άτομο. Στο κεντρικό Σόχο, για παράδειγμα, μιας και οι κρατήσεις γίνονται τηλεφωνικά (+441629592700) ή μέσω Διαδικτύου (www.yha.org.uk ).

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Αλαίν Μπαντιού
Ο φιλόσοφος της αλήθειας και του συμβάντος
Η Ιδέα του κομμουνισμού
Το συμβάν ως επέκεινα-του-είναι1
Διεθνές συνέδριο
Συνέντευξη: Γιώργος Ορφανός
Ο ηθοποιός Γιώργος Ορφανός και ο ιμπεριαλιστικός του λόγος
Δύο κριτικές και μία συνέντευξη για το ίδιο βιβλίο
Το διήγημα στην ελληνική και στην παγκόσμια λογοτεχνία
Οι άπειροι κόσμοι της μικρής φόρμας
Ουσιαστική συμβολή στην ιστορία του ελληνικού διηγήματος
Ποίηση
Αιφνίδιος έρωτας
IANOS
25 χρόνια δεμένος με τον πολιτισμό
Νίκος Καρατζάς: «Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καταλυτικός»
Φαρενάιτ 451
Μεστές μινιατούρες
Από τις 4:00 στις 6:00
Τα τρένα που ...μεταφέρουν τραγούδια
Μονάχα μια ενοχή
Η αύρα - φήμη
Ξεκίνησε μαζί τον Presley και συνεχίζει...
Κριτική βιβλίου
Μια αποδομητική ανάγνωση
Στα χνάρια του μαύρου γάτου
Συναισθηματική παλάντζα
Ο μονόλογος της κυρίας Ρένας
Αρωμα κλεισούρας που κάποτε ήταν ζωή
Πριγκίππισες με άρωμα μαστίχας σε ταξίδια με λουλούδια, αρχαιότητες και τον Περικλή στην κλασική Αθήνα
Η δυστοπία ως «πέρασμα» για τη μελλοντική ουτοπία
Από τους Φαίακες στα Στούκας του '43!