Έντυπη Έκδοση

Βιβλία από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων βαδίζοντας στην πόλη

**Ζοζέ Σαραμάγκου

Κάιν

μτφρ: Αθηνά Ψυλλιά

εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 160, ευρώ 10,55

Η ιστορία του βιβλικού Κάιν, μέσα από τον παραμορφωτικό καθρέφτη του Ζοζέ Σαραμάγκου, είναι ένα ευφάνταστο, σφιχτοδεμένο μυθιστόρημα, με χιούμορ και ειρωνεία. Το κύκνειο άσμα του νομπελίστα συγγραφέα προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό, την αποδοκιμασία της Καθολικής Εκκλησίας και της εβραϊκής κοινότητας της Λισαβόνας.

Ο Κάιν, γιος του Αδάμ και της Εύας, φθονεί τον αδερφό του επειδή τον προτιμά ο Θεός και για τον λόγο αυτό τον σκοτώνει. Ο Κύριος (γραμμένος πάντα με μικρό «κ», όπως άλλωστε και όλα τα βιβλικά πρόσωπα) σημαδεύει τον Κάιν στο μέτωπο και τον στέλνει να περιπλανηθεί πάνω στην αφιλόξενη γη. Τότε, ξεκινά το ταξίδι του Κάιν μέσα στον χρόνο, κάνοντας στάσεις σε σημαντικά βιβλικά γεγονότα.

Συναντά τον Αβραάμ λίγο πριν θυσιάσει τον Ισαάκ για χάρη του «καλού» Θεού. Τον Λωτ και την (αθώα) μαρμαρωμένη γυναίκα του, τα κατεστραμμένα Σόδομα με τους χιλιάδες νεκρούς. Στη συνέχεια συναντά τον Μωυσή, που τιμωρεί τους Ισραηλίτες για το χρυσό μοσχάρι, παραβρίσκεται στη σφαγή της Ιεριχούς και στην καταστροφή του Νώε. Ολες οι εκδικητικές εκκαθαρίσεις του Θεού της Βίβλου σε πρώτο πλάνο. Τελικά, ο Θεός δεν μπορεί να είναι και τόσο καλός, αναρωτιέται ο Σαραμάγκου και βάζει τον Κάιν να λογομαχήσει μαζί του, παρουσιάζοντας επιχειρήματα με απολαυστικό τρόπο. «Η ιστορία των ανθρώπων είναι η ιστορία ασυνεννοησίας τους με τον Θεό», γράφει ο Σαραμάγκου.

Ο Κάιν είναι μια (βιβλική) ιστορία δοσμένη από τον Σαραμάγκου με μεγάλο κέφι. Ο συγγραφέας γνωρίζοντας πως αργά ή γρήγορα θα άφηνε τον μάταιο ετούτο κόσμο, ξεκαθαρίζει τελεσίδικα και με διάχυτη ειρωνεία τη θέση του σχετικά με το μεταφυσικό ζήτημα.

**Guillermo Arriaga

Ρετόρνο 201

μτφρ.: Ξένια Κακάκη, Ιρις Καραγιάννη, Μαρία Βερονίκη Μπούγαλη, Μυρσίνη Πάρσαλη, Εύη Στάθη

εκδόσεις Πάπυρος, σ. 240, ευρώ 13

Δεκατέσσερα διηγήματα που παρουσιάζουν τις ακραίες εκφάνσεις της ζωής σε μια γειτονιά του Μεξικού, γύρω από τον δρόμο Ρετόρνο. Διηγήματα με πρωταγωνιστές που θυμίζουν Βίκινγκς ή ποντίκια, με παιδιά που βιάζουν ένα κοριτσάκι με νοητική στέρηση. Σε κάποιο διήγημα ο πρωταγωνιστής είναι τυφλός και σ' ένα άλλο κάποιος δολοφονεί έναν κλέφτη που εισέβαλε στο σπίτι του. Ιστορίες που παίζουν με τη ζωή, τις περιπέτειές της και τον θάνατο. Ιστορίες μιας γειτονιάς που σφύζει από ζωή, γραμμένες με συναίσθημα, ένταση και ολοζώντανο, κινηματογραφικό ύφος. Και πώς μπορούσε να γίνει διαφορετικά, αφού ο Guillermo Arriaga είναι ο σεναριογράφος μεγάλων κινηματογραφικών επιτυχιών, όπως το Βαβέλ, Οι τρεις ταφές του Μελκιάδες Εστράδα και 21 γραμμάρια.

**Νιλ Στίβενσον

Υδράργυρος, Κύκλος Μπαρόκ

τόμος Α' μτφρ.: Μαίρη Περαντάκου-Κουκ

εκδόσεις Κέδρος, σ. 1.128, ευρώ 33

Βραβευμένο ιστορικό μυθιστόρημα, στο οποίο κατά τόπους γίνεται χρήση τεχνικών μυθιστορήματος φαντασίας. Κεντρικός πυρήνας του βιβλίου είναι η γέννηση του Διαφωτισμού και η σταδιακή, αλλά εξαιρετικά δύσκολη κυριαρχία της επιστήμης, μέσα από τις περιπέτειες μιας σειράς προσώπων. Σε πρώτο πλάνο, ο Ντάνιελ Γουότερχαουζ, ένας θαρραλέος στοχαστής που συναντά τον Νεύτωνα κι έρχεται σε επαφή με τα ιδιαίτερα πειράματά του. Σε μια εποχή όπου οι αλχημιστές δρουν, οι δεισιδαιμονίες κυριαρχούν, οι αρχές κυνηγούν τις μάγισσες και οι επιστημονικές μέθοδοι εξελίσσονται και δίνουν τη μάχη στο μετερίζι του ορθολογισμού.

Στις σελίδες του μυθιστορήματος εμφανίζονται ακόμη ο Τζακ (ο βασιλιάς των Βαγαπόντηδων), η δαιμόνια Ελάιζα, την οποία έσωσε ο Τζακ από τουρκικό χαρέμι, αλλά και πρόσωπα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο την εποχή, όπως ο Λάιμπνιτς, ο Χουκ, ο Πέπις, ο Βενιαμίν Φραγκλίνος και ο Λουδοβίκος ο ΙΔ'. Ο Υδράργυρος είναι ένα επικό μυθιστόρημα (το πρώτο μέρος της τριλογίας Κύκλος Μπαρόκ), που περιγράφει τις περιπέτειες της επιστήμης με φόντο την Ευρώπη του 17ου αιώνα.

**Βάσω Νικολοπούλου

Βασιλική

εκδόσεις Πόλις, σ. 39, ευρώ 8

Ενας σύντομος μονόλογος με συναίσθημα και ρυθμό, από μια γυναίκα που βρίσκεται στα όρια της ψύχωσης. Το όνομά της, Βασιλική. Μια γυναίκα που «δεν επένδυσε το πάθος της στο πρωτόκολλο», στην ανιαρή δουλειά της, αλλά στη σχέση της μ' εκείνον. Κι όταν εκείνος την απάτησε, τρελάθηκε, της ήταν αδιανόητο να τον συχωρέσει, άρχισε να παραληρεί. Μόνον η φίλη της, η Δέσποινα, την καταλαβαίνει. Αλλά δεν αρκεί. «Χαϊδεύει μνήμες χάρτινες. Ανακατεύει θάλασσες και φλυαρεί με κουρασμένους». Θα πάρει φαρμάκι να δώσει ένα τέρμα. Οσο για εκείνον. Κανείς δεν άκουσε την τελευταία αγωνιώδη προτροπή του. Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση συγκλονίζει και πλημμυρίζει τις σελίδες του βιβλίου με λογοτεχνική εσωτερικότητα.

**Θανάσης Καρτερός

Ο σύντροφος Πολύφημος και η μισή αλήθεια

εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 167, ευρώ 8

Ο γνωστός δημοσιογράφος επιχειρεί μέσα από τις εμπειρίες του φανταστικού συντρόφου Πολύφημου να αποκαλύψει τις παθογένειες, τον δογματισμό, τα ιστορικά λάθη και τις στείρες τακτικές της Αριστεράς. Ο Πολύφημος, που συμπαθούσε τις μέλισσες για την αλληλεγγύη, την αυτοθυσία και τη συλλογικότητα, που δεν του άρεσε να του σπάνε το κεφάλι τα ΜΑΤ, θυμάται τα ιστορικά γεγονότα που τον συντάραξαν, αλλά και απλά περιστατικά από τον αγώνα, τη φυλακή. Χλευάζει την επιτροπή Ιδεών, αναστοχάζεται. Μπορεί ο Πολύφημος να είναι πρόσωπο φανταστικό, αλλά ο καθένας μπορεί να αναγνωρίσει δίπλα του έναν τέτοιο «σύντροφο». Ενα πλήθος από σύντομα αλληγορικά σφηνάκια κριτικής στην Αριστερά, που αποτελούν μια φανταστική βιογραφία με αρκετές δόσεις σαρκασμού.

**Naomi Klein

Το δόγμα του Σοκ

μτφρ.: Αγγελος Φιλιππάτος

εκδόσεις Λιβάνη, σ. 718, ευρώ 19,90

Η βραβευμένη συγγραφέας, δημοσιογράφος και κινηματογραφίστρια, που έγινε παγκοσμίως γνωστή με το βιβλίο της Νο logo, επιχειρεί να αναλύσει και να παρουσιάσει την ιστορία και τις προθέσεις του σύγχρονου καπιταλισμού που βασίζεται στο δόγμα Φρίντμαν. Η Κλάιν ξεκινά από τον Θατσερισμό, τη δημιουργία εχθρών και την τρομοκρατία, έπειτα περνά στο Ιράκ του πολέμου και των βασανιστηρίων, αλλά και στις τακτικές οικονομικής καταστροφής των κρατών. Η συγγραφέας αποκαλύπτει το παγκόσμιο πλιάτσικο του δημόσιου πλούτου από τα οργανωμένα συμφέροντα, που κάνουν χρήση πολεμικών και οικονομικών σοκ για να τιμωρήσουν ή να «συνετίσουν» τους λαούς. Να επιβάλουν τους δικούς του κανόνες σε μια κατ' επίφασιν δημοκρατία.

**Ρόμπερτ Ρόουλαντ Σμιθ

Πρωινό με τον Σωκράτη

μτφρ.: Χρήστος Καψάλης

εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 360, ευρώ 16,60

Ενα βιβλίο που επιχειρεί να συνδέσει τις καθημερινές μας ασχολίες με σπουδαίες φιλοσοφικές αρχές, αλλά και με την τέχνη, την ψυχολογία, την κοινωνιολογία και την πολιτική. Ο Μισέλ Φουκό εξηγεί γιατί το πρόγραμμα εκγύμνασης «αποτελεί μορφή κρατικού ελέγχου». Ο Καρλ Μαρξ σάς ψιθυρίζει στο αυτί πώς θα «πάψετε να είστε ένας έμμισθος σκλάβος». Ο Μακιαβέλι θα σας βοηθήσει να οργανώσετε το πάρτι σας. Ο Λακάν, ο Βούδας, ο Σωκράτης, ο Ντεκάρτ, ο Νίτσε και τόσοι άλλοι σπουδαίοι διανοητές σας συμβουλεύουν σχετικά με τα ψώνια, την επίσκεψη στον γιατρό, την κοπάνα, το σεξ και τόσες άλλες καθημερινές ασχολίες. Η φιλοσοφία προσγειωμένη στην καθημερινότητα.

**Catherine Cusset

Ενα λαμπρό μέλλον

μτφρ.: Ρίτα Κολαΐτη

εκδόσεις Πάπυρος, σ. 416, ευρώ 16

Κεντρικό πρόσωπο του μυθιστορήματος είναι μια Ρουμάνα, η οποία εγκαταλείπει την αυταρχική Ρουμανία του Τσαουσέσκου, περνά από το σπαρασσόμενο από διαμάχες Ισραήλ της δεκαετίας του '70 και καταλήγει μετανάστρια στις ΗΠΑ. Η αφήγηση μας πηγαίνει μπρος πίσω στον χρόνο, στις τρεις αυτές σημαντικές περιόδους της ζωής της. Κορυφώνεται στις ΗΠΑ και στη σύγκρουσή της με τη γυναίκα του γιου της. Ενα ευκολοδιάβαστο, βραβευμένο μυθιστόρημα.

**Μαίρη Γεωργίου

Νηπενθές

εκδόσεις Τετράγωνο, σ. 120, ευρώ 14,91

Ενας οργισμένος μονόλογος της 33χρονης συγγραφέως εναντίον της «αξιότιμης κυρίας Πολιτείας» για την όλο ρόδα ζωή που επιφύλαξε στους νέους ανθρώπους, τους οποίους θέλει προσκυνημένους και τους προτιμά «μαστούρια». Ενα ξέσπασμα γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο, με αφορμή τη φυγή του εραστή της. Η πικραμένη, χωρίς όνειρα, ζωή μιας ολόκληρης γενιάς. Ενα κατηγορώ για το παρόν και το μέλλον της. «Η διαδρομή ενός μυαλού προς την αυτοκτονία»;

**Γεράσιμος Δ. Καρέλος

Η φθινοπωρινή μελαγχολία των ονείρων

Εμπειρία Εκδοτική, σ. 264, ευρώ 14,9

Ο Κλέαρχος, ένας νεαρός φοιτητής Νομικής που μένει στη Γλυφάδα, ξεκινά να γίνει μοναχός στο Αγιον Ορος, μα τελικά βρίσκεται σ' ένα χωριό κοντά στη Βέροια. Εκεί γνωρίζει την όμορφη Κλειώ. Ποιος θα 'ναι αυτός «που θα λύσει τον γόρδιο δεσμό της καρδιάς της;» Ο Κλέαρχος, ένας ευγενικός στρατιώτης, κάποιος άλλος; Κι εκείνος που σαν τρελός την αγαπά και ετοιμάζει την τρομερή του εκδίκηση; Η φιλία, η αγάπη, ο έρωτας αναλαμβάνουν δράση και τότε «τα πιο όμορφα σχέδια γίνονται πραγματικότητα».

Β.Θ.Μ.

****************

**Trenton Lee Stewart

Η μυστηριώδης εταιρία Μπένεντικτ

μτφρ.: Μαρία Αγγελίδου

εικονογράφηση: Carson Ellis

εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί, σ. 440, ευρώ 17,90

Η σύγχρονη νεανική λογοτεχνία φαίνεται να έχει καπελωθεί από την Τζ. Κ. Ρόουλινγκ. Η σκιά τού Χάρι Πότερ καλύπτει μεγαλύτερη έκταση απ' όση της αναλογεί. Η 44χρονη συγγραφέας έχει ανεξάντλητη φαντασία και ξέρει ακριβώς τι θέλει το ματαιόδοξο κοινό. Κάτι εντυπωσιακό, λαμπερό και εύπεπτο. Τα ΜΜΕ έδωσαν πρόσθετη ώθηση και ο μύθος «γεννήθηκε». Τα βιβλία για εφήβους όμως δεν είναι μόνον αυτό. Τα μεγάλα παιδιά καταλαβαίνουν και θέλουν περισσότερα.

«Η μυστηριώδης εταιρία Μπένεντικτ» του Trenton Lee Stewart ενεργοποιεί τη σκέψη και βγάζει (για λίγο) από την ανεμελιά τα αγόρια και τα κορίτσια. Τους προετοιμάζει για την ενήλικη ζωή, που έχει (και) δυσκολίες. Και το κάνει με μια περιπέτεια, που όσο κι αν δεν είναι αληθινή φέρνει την πραγματικότητα στα μάτια του κάθε πιτσιρικά.

Ο συγγραφέας έχει δύο γιους και προφανώς γνωρίζει ότι το παιχνίδι αρέσει όσο τίποτα άλλο στην προ-εφηβική ζωή. Μ' αυτό ως βάση πλάθει την ιστορία και τη χρωματίζει με αθώα (αρχικά) πρόκληση. Μια παράξενη αγγελία δίνει το έναυσμα και τα μαθητούδια βγαίνουν στην αυλή για να παίξουν «κλέφτες και αστυνόμους». Ο Ρέινι, η Κέιτ, ο Στίκι και η Κονστάνς είναι οι καλύτεροι παίκτες και θεωρούν ότι πρόκειται για μια ανώδυνη δοκιμασία. Από τη στιγμή όμως που ξεχωρίζουν, ο κύριος Μπένεντικτ τους μεγαλώνει απότομα. Το παιχνίδι σοβαρεύει και γίνεται επικίνδυνο. Τώρα πλέον είναι αποστολή, και μάλιστα πολύ σημαντική.

Η παρέα πρέπει να παίξει σοβαρά τον ρόλο του αστυνομικού και να διαλύσει μια μυστική επιχείρηση, μια συνωμοσία που απειλεί μικρούς και μεγάλους. Οι μικροί πράκτορες με βασικό όπλο το μυαλό τους, τα καταφέρνουν. Η σκέψη τους δεν υποτάσσεται στον κακό κύριο Κέρτεν και σώζουν και τον υπόλοιπο κόσμο.

Η μακρινή ματιά παρατηρεί μια απλή ιστορία. Οταν πλησιάσει όμως ο αναγνώστης, βλέπει τη διαφορά από βιβλία τύπου Χάρι Πότερ. Ο ήρωας δεν χρειάζεται μαγικά κόλπα, εκρήξεις, ξόρκια, δράκους κι άλλα εξωπραγματικά. Οι ανθρώπινες ικανότητες και η ευστροφία αρκούν. Παράλληλα, η φιλία έχει μεγαλύτερη σημασία, καθώς τα παιδιά είναι ορφανά. Το μεταξύ τους δέσιμο είναι πιο δυνατό. Υπάρχει όμως κι άλλο επίπεδο, που είναι και το πιο σημαντικό. Ο Stewart θέλει να τονίσει τον ύπουλο ρόλο των ΜΜΕ και το πώς ποδηγετούν έναν ολόκληρο κόσμο. Η αλληγορία που στήνει είναι απλή, αλλά κατανοητή, όχι μόνον από μεγάλους. Το τέλος είναι ευχάριστο (οι ήρωες βρίσκουν οικογένεια), αλλά το μήνυμα ένα: Για να πετύχει το παιχνίδι δεν χρειάζεται κανένα μαγικό ραβδάκι.

**Πέτρος Κυρ. Ντελόπουλος

Το μέγα βιβλίο της τουαλέτας

Γνώσεις της μιας καθισιάς

εκδόσεις Αγκυρα, σ. 308, ευρώ 15,80

Τα βιβλία είναι για να διαβάζονται. Γι' αυτό γράφονται κι αυτό περιμένουν.

Τη στιγμή που γυρνάει τη σελίδα ο αναγνώστης, βρίσκουν τον προορισμό τους. Υπάρχουν όμως περιορισμοί; Το περιβάλλον καθορίζει τι θα επιλέξουμε; Τα ερωτήματα αυτά βάζει «Το μέγα βιβλίο της τουαλέτας» του Πέτρου Ντελόπουλου.

Ο συγγραφέας θέλει να βγάλει για λίγο τον βαρύ μανδύα της σοβαρότητας, που ενδύεται κάθε πνευματική προσπάθεια. Τουλάχιστον αυτό επιδιώκει ο εκάστοτε δημιουργός. Για οτιδήποτε γράφει. Εδώ, λοιπόν, γίνεται ένα πείραμα για τον χαρακτήρα του βιβλίου.

Το πρώτο συμπέρασμα είναι πως μπορούμε να έχουμε την παρέα του ακόμη και στο μέρος που όλοι πάνε μόνοι τους. Η ανθρώπινη φύση έχει την ιδιαιτερότητα να κουβαλά τη μόνιμη, αλλά και σύντομη μοναξιά. Για λίγα λεπτά, είμαστε εμείς κι ο εαυτός μας. Επειδή όμως έχουμε μάθει να συντροφεύουμε την κάθε στιγμή, αυτομάτως θέλουμε και μια άλλη παρουσία. Συνήθως, είναι περιοδικά και εφημερίδες. Εντούτοις, μπορούμε να συναντήσουμε και τους συγγραφείς. Κανείς δεν μας εμποδίζει. Συνεπώς, δεν αποκλείεται το βιβλίο απ' αυτόν τον μικρό, κλειστό χώρο. Η ικανότητα της ανάγνωσης και της συγκέντρωσης δεν χάνεται. Το μυαλό είναι πολύ δυνατό και μπορεί να κρατήσει τα λογοτεχνικά πνεύματα, όπου κι αν είναι.

Το δεύτερο συμπέρασμα αφορά τον τόπο, που ασυνείδητα οδηγεί την επιλογή μας. Δεν θα έπρεπε, αλλά γίνεται, καθώς ζητάμε τον σεβασμό για τα βιβλία. Η απαραίτητη και αναπόφευκτη απομόνωση που βιώνουμε, απάδει του συγκεκριμένου σκοπού. Κατά κάποιον τρόπο, η σωματική απογύμνωση δεν αφήνει περιθώρια για πολλές σκέψεις. Ετσι, αποκλείονται μεγάλοι κλασικοί της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Είναι περίπου ανάρμοστο να ασχοληθείς βιαστικά με τον Ντίκενς ή τον Ντοστογιέφσκι κ.ά. Οι συνθήκες απαιτούν κάτι γρήγορο και εύληπτο. Δεν σημαίνει βέβαια πως αυτό που θα πάρουμε στα χέρια μας πρέπει να είναι και άχρηστο. Ενδέχεται, αλλά δεν είναι και κανόνας.

Η σκέψη του Ντελόπουλου σ' αυτή την κατεύθυνση κινείται. Το πρώτο του βιβλίο συνδυάζει τη γνώση με την ευκολία. Ο,τι πρέπει για την αντιμετώπιση του χώρου και του πιεσμένου χρόνου. Ταιριάζει απολύτως στους ασταμάτητους ρυθμούς της καθημερινότητας, αφού τα πάντα γίνονται σε γρήγορη κίνηση. Το Μέγα βιβλίο της τουαλέτας είναι άξιο αναφοράς, διότι γράφτηκε για να αποτελέσει το πιο ζεστό κομμάτι σ' ένα παγωμένο δωμάτιο. Είναι η απαραίτητη προσθήκη που δεν είχε προβλεφθεί. Παράλληλα, γίνεται ισχυρό επιχείρημα απέναντι σ' αυτούς που κατηγορούν ότι οι Ελληνες δεν διαβάζουν, ενώ μπορεί να βοηθήσει όσους θέλουν να ξεκινήσουν την αναζήτηση στον κόσμο του βιβλίου.

Η ανάγνωση του εν λόγω βιβλίου δεν είναι βαρετή. Αν και θα μπορούσε, μια και έχουμε μια μικρή εγκυκλοπαίδεια. Ωστόσο, δεν έχει τη μορφή και τη δομή της κλασικής. Αν την είχε, δεν θα προοριζόταν για στενούς, λιγοστών τετραγωνικών μέτρων, χώρους. Είναι σαν κατάλογος γνώσεων για πράγματα που ήδη ξέρουμε ή νομίζουμε πως ξέρουμε. Αφορά πράγματα που χρησιμοποιούμε, βλέπουμε, ακούμε. Γιατί οι σεισμοί υπολογίζονται σε Ρίχτερ; Γιατί ο αριθμός «7» έχει ξεχωριστή σημασία για την ανθρωπότητα; Πόσες είναι οι συμπτώσεις που αφορούν τη θητεία και τον θάνατο των Αβραάμ Λίνκολν και Τζον Κένεντι; Το βιβλίο βρίθει τέτοιων ιστοριών και σκερτσόζικων παροιμιών. Ευχάριστο, έξυπνο, χαλαρώνει και ψυχαγωγεί.

**Μαρία Β. Μαρκαντωνάτου

Το κράτος και το μονοπώλιο της βίας

Θεωρήσεις και μεταβολές

εκδόσεις Παπαζήση, σ. 356, ευρώ 19,09

Η βία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικο-πολιτικής εξελικτικής διαδικασίας. Ακόμη και σ' αυτό τον τομέα το κράτος έχει το πάνω χέρι. Και πώς να γίνει διαφορετικά, όταν τα μέσα και οι φορείς εξουσίας ανήκουν στους κυβερνώντες! Το κοινό καλό δεν πραγματώνεται και υπάρχει κατ' ευφημισμόν.

Η Μαρία Μαρκαντωνάτου εξετάζει ενδελεχώς το κρατικό μονοπώλιο της βίας. Παρουσιάζει τις θεωρήσεις και τις μεταβολές που έχει υποστεί το πιο ανθεκτικό και χρήσιμο υλικό στην άσκηση της κρατικής πολιτικής. Η καθηγήτρια Πολιτικής Κοινωνιολογίας στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου πραγματοποιεί μια συνολική θεώρηση αυτού του μονοπωλίου. Στο πρώτο κεφάλαιο ερευνώνται οι βασικότερες θεωρητικοποιήσεις της έννοιας του κρατικού μονοπωλίου. Στο δεύτερο παρουσιάζονται οι θεωρήσεις υποχώρησης και στο τρίτο οι αναδιαρθρώσεις του.

**Στο Μουντιάλ με τον Gummy Bear

Σειρά: Βιβλία δραστηριοτήτων

εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 16, ευρώ 4,40

Στο βιβλίο αυτό τα παιδιά, παρέα με τον Gummy Bear, τις μπογιές και τα ψαλίδια τους, θα χρωματίσουν και θα κολλήσουν τα αυτοκόλλητα που θα βρουν!

**Λόρεν Κέιτ

Αγγελοι

Βιβλίο 1, μτφρ.: Φωτεινή Μοσχή

εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 408, ευρώ 15,49

Θανάσιμα επικίνδυνο και βαθιά ρομαντικό, οι Αγγελοι είναι η απόλυτη ιστορία αγάπης. «Η γοτθική ατμόσφαιρα έχει αποδοθεί τόσο δεξιοτεχνικά, που οι αναγνώστες εύκολα φαντάζονται την ηρωίδα να περιπλανιέται στον βάλτο και ανάμεσα στα παλιά κτήρια», Kirkus Reviews.

Α.Π.Σ.

**Kevin Danaher

10 λόγοι για να καταργήσουμε το ΔΝΤ και την Παγκόσμια Τράπεζα. Δημιουργώντας το κίνημα για μια δημοκρατική παγκόσμια οικονομία

σκίτσα: Σπύρος Ορνεράκης και οι μαθητές του Κωνσταντίνος Ξύγκας, Γρηγόρης Περίκο, μτφρ.: Αποστολία Δημητρά

εκδόσεις Νίκας, σ. 144, ευρώ 12

Η καθημερινότητα του παγκόσμιου πολίτη έχει αλλάξει. Η οικονομική κρίση που δημιουργήθηκε από λίγους, βασανίζει τους πολλούς. Το κυρίαρχο καπιταλιστικό σύστημα ανασυντάσσεται και αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού. Προς το συμφέρον του φυσικά. Ο Kevin Danaher καταδεικνύει τη σκληρότητα και την αδικία της καλυμμένης τυραννίας. Στο βιβλίο του αποκαλύπτει πως οι μέθοδοι δανεισμού τού Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας δεν παρέχουν καμία αναπτυξιακή βοήθεια στις χώρες, αλλά λειτουργούν επιθετικά και αντιδημοκρατικά, προωθώντας ένα είδος νεοφιλελεύθερης κεφαλαιοκρατίας. Αυτή είναι η κυρίαρχη οικονομική τάση που έχει επιβληθεί. Το ΔΝΤ και η Π.Τ. είναι όργανα εξουσίας, που εξαναγκάζουν τις χώρες να περικόψουν τις αμοιβές και τις συντάξεις, να απολύσουν εργαζομένους, να εκποιήσουν τον εθνικό τους πλούτο. Η περιγραφή και η ανάλυση του Danaher είναι σωστές. Η λύση που προτείνει στα πολλά θύματα αυτής της νοσηρής κατάστασης είναι απλή: «Κοιτάξτε και πέρα από τον εαυτό σας». Βασικός σκοπός, να γεννηθεί ένα κίνημα-ομπρέλα, όπου πολλά διαφορετικά είδη ανθρώπων θα νιώθουν σαν στο σπίτι τους. Η δράση των λίγων πρέπει να συναντήσει την αντίδραση των πολλών.

Α. Π. Σ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Στη στήλη
Από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Κοινός τόπος, ο φόβος
Η μαρτυρία ενός ραγδαία μεταβαλλόμενου κόσμου
Με τη μοναδική πένα του Στυλιανού Αλεξίου
Οι παραδοσιακές αξίες και ο οξυδερκής κύριος Ντε Σαντ σήμερα
Σκιές νοσηρών παιχνιδιών
Πώς να ερμηνεύσουμε τη λογοτεχνία;
Το φύλο και οι ανακατασκευές του
Τα αθέατα ζώα και ερπετά «μιλούν» για τη συμμετοχή τους στα παραμύθια
Η δασκάλα του πιάνου στο παλάτι του Χαμίτ
Η τρίτη ανάγνωση
Η μάσκα του κόκκινου θανάτου
Εκδόσεις Χάρη Πάτση
75 χρόνια εκδοτικής παρουσίας
Από τις 4:00 στις 6:00
Η φαντασία βοηθάει σημαντικά το τραγούδι
Μία αναγνωρίσιμη φωνή
Μουσική
Τα μαχαίρια στα ρεμπέτικα
Άλλες ειδήσεις
Το παγκόσμιο Ιράκ εδώ και τώρα
Οταν ο Σαμπάχ σαμπάχ έγινε με το τσιγάρο φίλος
Ακόμα και το τίποτα χρειάζεται κάποια αβάντα
Στο επόμενο φύλλο της Βιβλιοθήκης, αφιέρωμα στον Νίκο Καββαδία