Έντυπη Έκδοση

Στο ΜΟΜΑ δυο, δυο

ΕΧΕΙ ΚΑΙ τα θετικά της η παγκοσμιοποίηση. Δύο καλλιτέχνες με κυπριακή καταγωγή επιβεβαιώνουν τον όρο «διεθνής», καθώς εκθέτουν σε ένα από τα μεγαλύτερα αμερικανικά μουσεία, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης: η Χάρις Επαμεινώνδα, που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο, και ο Γιώργος Γεωργίου, που έχει ορμητήριο το Λονδίνο. Η ποιότητα της δουλειάς τους και η σημαντική πορεία τους αποτέλεσαν τα εχέγγυα για να λάβουν πρόσκληση από το ΜΟΜΑ.

Για να βάλουμε τα πράγματα σε τάξη, δεν εκθέτουν μαζί. Η Επαμεινώνδα έχει ατομική έκθεση στο πλαίσιο του προγράμματος Projects 96 που εδώ και χρόνια καθιέρωσε το μουσείο για να προωθήσει τη σύγχρονη τέχνη. Ο δε Γεωργίου συμμετέχει στην ομαδική έκθεση «Νέα φωτογραφία 2011» μαζί με άλλους πέντε φωτογράφους (Moyra Davey, Deana Lawson, Doug Rickard, Viviane Sassen), που προβάλλει τις διαφορετικές τάσεις και οπτικές της σύγχρονης φωτογραφίας.

* Γνωστή από τη συμμετοχή της στην 52η Μπιενάλε της Βενετίας, στην Μπιενάλε του Βερολίνου το 2008 αλλά και της Αθήνας το 2009, η Χάρις Επαμεινώνδα, που έχει εκθέσει και στην Tate Modern του Λονδίνου, ασχολείται με τη διαπερατότητα της μνήμης. Δημιουργεί φωτογραφικές συνθέσεις από παλιά περιοδικά και βιβλία της δεκαετίας του ,60 και βιντεο-κατασκευές με θέμα τις ελληνικές σαπουνόπερες που έβλεπε όταν ήταν μικρή.

Στο ΜΟΜΑ παρουσιάζει την τρικάναλη βιντεοεγκατάσταση με τίτλο «Tarahi ΙΙΙ, V, VI» (2007), που βασίζεται στη χρήση του αντίστροφου γυρίσματος, του μοντάζ, του κοψίματος, της επανάληψης μοτίβων καθώς χειρίζεται οικείες εικόνες από το παρελθόν. «Η ελλειπτικότητα, οι ρήξεις στην αφήγηση, τα κολάζ, ο πειραματισμός με τα έντονα χρώματα και οι διαφορετικές ταχύτητες του φιλμ δίνουν στο έργο της μια σουρεαλιστική διάσταση», σύμφωνα με την επιμελήτρια του ΜΟΜΑ Ροξάνα Μαρκόκι.

Μια γυναίκα παρατηρεί τις πτυχώσεις μιας κουρτίνας θεάτρου, ένα ζευγάρι βαδίζει ανάποδα σε ένα ηλιόλουστο μονοπάτι, ένας άντρας με μικρόφωνο κοιτάζει προς τον ουρανό όταν ένα πυροτέχνημα φωτίζει το πρόσωπό του... Αυτές είναι μερικές από τις απόκοσμες εικόνες της «Ταραχής». Ρωσική μουσική για πιάνο αποτελεί την ηχητική σύνδεση ανάμεσα στα βίντεο, ενώ γλυπτικές και αρχιτεκτονικές συνθέσεις -αγάλματα, αγγεία, βάθρα- ολοκληρώνουν την εγκατάσταση.

* Ο Γιώργος Γεωργίου ταξιδεύει και φωτογραφίζει στην Ανατολική Ευρώπη και την Τουρκία την τελευταία δεκαετία -άλλωστε έχει ζήσει στην Κωνσταντινούπολη πέντε χρόνια. Από εκεί προέκυψε και η σειρά «Fault Lines», που φιλοξενείται στο ΜΟΜΑ: μια προσωπική, διεισδυτική ματιά στη σύγχρονη Τουρκία. Οι φωτογραφίες του που είχαν εκτεθεί και στην Αθήνα (House of Phography) εστιάζουν σε πρόσωπα και τοπία, δρόμους και αρχιτεκτονική, αποκαλύπτοντας μια χώρα που προσπαθεί να διατηρήσει την παράδοση και την ιδιαιτερότητά της κόντρα στο κύμα της ανάπτυξης και της δυτικοποίησης.

Λαϊκισμός και ισλαμισμός, δημοκρατία και καταστολή είναι ορισμένα από τα δίπτυχα που προβάλλουν μέσα από τις εικόνες του Γεωργίου, ο οποίος έχει αποσπάσει δύο φορές το βραβείο World Press Photo. Ο φακός του μοιάζει να παρακολουθεί το πέρασμα της Τουρκίας στον 21ο αιώνα και στην αναζήτηση μιας σύγχρονης ταυτότητας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Χορός
Αλβιν Εϊλι, η νέα γενιά
Εικαστικά
Στο ΜΟΜΑ δυο, δυο
Κινηματογράφος
Οι Έλληνες στο επίκεντρο
Συνέντευξη: Σάρα Ντράιβερ
«Δεν υπάρχει σοβαρή κουλτούρα σήμερα»
Θέατρο
Διπλός Μπέκετ στο «Τόπος Αλλού»
Το κουαρτέτο των απελπισμένων
Μουσική
Η ιστορία ενός άλμπουμ
Βιβλίο
Ορκισμένος αμφισβητίας
Στην γκρίζα ζώνη του καπιταλισμού
Άλλες ειδήσεις
«Κοντινό» σε τέσσερα πρόσωπα