Έντυπη Έκδοση

Βιβλίο

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ

ΝΙΚΟΛΟ ΑΜΑΝΙΤΙ «Εγώ κι εσύ», μετ. Ανταίος Χρυσοστομίδης, (εκδ. Καστανιώτη)

ΕΝΑ ΑΓΟΡΙ που σε μια νύχτα γίνεται άνδρας, μια γλυκόπικρη ιστορία ενηλικίωσης που ξεδιπλώνεται μόλις σε 100 -αλλά καθηλωτικές- σελίδες είναι το νέο διαμαντάκι του Νικολό Αμανίτι.

Ηρωάς του είναι ο 14χρονος εσωστρεφής, νευρωτικός Λορέντζο, ο οποίος προσπαθεί να τα βρει με τον εαυτό του και να ισορροπήσει ανάμεσα στην υπερπροστατευτική μητέρα του και τον απόντα πατέρα του. Οταν αλλάζει σχολείο, καλείται να αναμετρηθεί και με τους συνομηλίκους του.

«Ο Λορέντζο είναι ένα βασανισμένο αγόρι, εξόριστο στον κόσμο του» σημειώνει ο 45χρονος ιταλός συγγραφέας, που θεωρείται από τους καλύτερους της γενιάς του. «Δεν έχει φίλους. Βιώνει την οικογένεια και το σχολείο ως στοιχεία ξένα σε αυτόν. Νιώθει όμως την παρόρμηση να αλλάξει: διότι διαισθάνεται ότι δεν υπάρχει μέλλον για όποιον διαφοροποιείται από τους άλλους. Και τότε αποφασίζει να ακολουθήσει μια στρατηγική που θα τον κάνει να μοιάζει με τους άλλους...»

Ετσι, αποφασίζει να μιμηθεί τους πιο «επικίνδυνους» από τους συμμαθητές του: «Φόρεσα τα ίδια πράγματα που φορούσαν οι άλλοι. Παπούτσια γυμναστικής Αντίντας, τζιν γεμάτα τρύπες, μαύρο φούτερ με κουκούλα. Σταμάτησα να κάνω χωρίστρα και μάκρυνα τα μαλλιά μου» αφηγείται. Γελάει με τις εξυπνάδες τον άλλων, κάνει ανόητα αστειάκια στα κορίτσια, απαντάει άσχημα στους καθηγητές, σε ένα διαγώνισμα δίνει λευκή κόλλα.

Ο Λορέντζο νομίζει πως μπορεί να ζήσει μόνος του και ένα αθώο ψέμα, ότι δηλαδή η Αλέσια, η πιο όμορφη κοπέλα του σχολείου, τον έχει καλέσει για χειμερινές διακοπές στην Κορτίνα, του δίνει την ευκαιρία να κλειστεί στην αποθήκη του σπιτιού του, μακριά από όλους τους ενοχλητικούς.

Ενα βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, κονσέρβες με αγκινάρες, μερικές συσκευασίες ψωμί του τοστ, κουτάκια αναψυκτικών, αποτελούν τα εφόδιά του σ' αυτό το ξεχασμένο βασίλειο με τα παλιά έπιπλα, τις σπασμένες πορσελάνες και τα φορέματα μιας πεθαμένης κόμισσας. Ακούγοντας μουσική από τα ακουστικά του ξεχνιέται, δεν απαντά στις κλήσεις της μητέρας του, που τον αναζητά, μέχρι που την απομόνωσή του διακόπτει μια «άγνωστη». Είναι η ετεροθαλής αδερφή του, η 23χρονη Ολίβια, την οποία έχει να τη δει δέκα χρόνια.

Ψηλή, όμορφη, αέρινη, η Ολίβια των παιδικών του αναμνήσεων που τώρα εισβάλλει στο κρησφύγετό του έχει καταντήσει ένα αξιοθρήνητο πλάσμα. Καπνίζει συνεχώς, κρυώνει, πονάει, κουλουριάζεται, χάνει την αναπνοή της. Ο Λορέντζο καταλαβαίνει σιγά σιγά την παράξενη αρρώστια της. Η αρχική οργή και αηδία για το πρεζόνι που έχει δίπλα του μετατρέπεται σε τρυφερότητα, συμπόνια και αλληλεγγύη. Οι δυο τους μοιράζονται μια τρομερή δοκιμασία, αποκαλύπτουν τα μυστικά τους. Η Ολίβια ξαναγίνεται μικρό κορίτσι και ο Λορέντζο γίνεται το αγόρι που μπορεί να αντικρίσει τον κόσμο κατάματα.

Ο Αμανίτι δηλώνει ότι δεν θέλει να παρηγορεί και να καλοπιάνει τους αναγνώστες με τις ιστορίες του. Κι εδώ δεν παρεκκλίνει του κανόνα. Το τέλος της αθωότητας έρχεται χωρίς χάπι εντ.

Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ Λ. ΚΥΡΚΟΥ

ΜΑΝΤΑΙΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΗΣ «Λεωνίδας Κύρκος - Η δύναμη της ανανέωσης» (εκδ. Καστανιώτη)

«Μ' ΟΛΗ την ειλικρίνεια που πρέπει να έχουμε απέναντι στα ιστορικά φαινόμενα, οφείλω να παρατηρήσω πως η συμβολή του Πολυτεχνείου στην πτώση της χούντας έχει μυθοποιηθεί. Προσοχή: όχι στην αντιδικτατορική διάθεση και τους αγώνες, αλλά στην πτώση της χούντας. Η χούντα ίσως να υπήρχε και σήμερα, μεταλλασσόμενη, αν δεν υπήρχε το Κυπριακό. Την χούντα την έριξε η Κύπρος: μόνο από το Πολυτεχνείο δεν θα έπεφτε»...

Τα λόγια ανήκουν στον αείμνηστο Λεωνίδα Κύρκο που τον περασμένο Αύγουστο αποχαιρέτησε οριστικά φίλους και συναγωνιστές, ήσυχος με τη συνείδησή του -«έβαλα το λιθαράκι μου στον αγώνα για το φως, το δίκαιο και την ανθρωπιά»- και απολύτως πεπεισμένος ότι «η βία και η μισαλλοδοξία δεν οδηγούν πουθενά». Κι είναι λόγια με αποδέκτη τον δημοσιογράφο και μεταφραστή Ανταίο Χρυσοστομίδη, στο πλαίσιο μιας σειράς συνομιλιών τους, πριν από έξι χρόνια περίπου, με αντικείμενο την ιστορία του ΚΚΕ Εσωτερικού.

Καρπός της μεγαλύτερης διάσπασης που πραγματοποιήθηκε σε κομμουνιστικό κόμμα της μεταπολεμικής Ευρώπης, το ΚΚΕ Εσ. δεν ήταν γραφτό να μακροημερεύσει. Ιδρύθηκε το 1968 και αυτοδιαλύθηκε το 1987, παραμονές των σαρωτικών αλλαγών που θα έφερνε η κατάρρευση του ανατολικού μπλοκ. Ωστόσο, η επίδρασή του στην ελληνική κοινωνία «ήταν αντιστρόφως ανάλογη» του σύντομου βίου του, με το ίδιο να παραμένει «ένα σταθερό συναισθηματικό και πολιτικό σημείο αναφοράς», ιδιαίτερα για «όσους από τη γενιά του Πολυτεχνείου έμαθαν τι σημαίνει δράση μέσα στις γραμμές του "Ρήγα Φεραίου", της νεολαιίστικης οργάνωσής του», όπως σημειώνει ο Χρυσοστομίδης.

Στο «Λεωνίδας Κύρκος - Η δύναμη της ανανέωσης», αποθησαυρίζονται οι απόψεις του Κύρκου για πρόσωπα και καταστάσεις της ανανεωτικής αριστεράς, αποτυπώνονται οι δυσκολίες που αντιμετώπισε το συγκεκριμένο κόμμα ήδη από τη στιγμή της γέννησής του, κι αναδεικνύεται παράλληλα ο δικός του αντιδογ-ματικός, ανθρωπιστικός και αυτοκριτικός τρόπος σκέψης. Το βιβλίο προλογίζει ο Φώτης Κουβέλης.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΓΚΙ

«Βάρενκα Ολέσοβα»

(μετ. Π. Σταθόγιαννης, εκδ. Ροές)

Ενας νεαρός επιστήμονας, βαθιά πεπεισμένος ότι η λογική αρκεί για να ερμηνεύσει τον κόσμο, έρχεται ξαφνικά αντιμέτωπος με το μυστήριο της φύσης, όπως αυτό ενσαρκώνεται στο πρόσωπο μιας προκλητικής γυναίκας, αδυσώπητης αλλά και σαγηνευτικής. Αφήγημα μεταφρασμένο από το πρωτότυπο, με το οποίο ο ρώσος κλασικός (1868-1936) παρουσιάζει την κόλαση και τον παράδεισο ως παράλληλες όψεις της ίδιας πραγματικότητας, κι όπου η δύναμη του έρωτα αποδεικνύεται καταλυτική.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ

«Φως εξ Ανατολών»

(εκδ. Κέδρος)

Μυθιστορηματική ανάπλαση της Μικρασιατικής Καταστροφής μέσα από τις περιπέτειες μιας ελληνικής οικογένειας της Σμύρνης, με τα δικά της καλά κρυμμένα μυστικά. Πώς η συμβίωση των εθνοτήτων μετατράπηκε σε αλληλοσπαραγμό; Τι ρόλο παίζουν τα αισθήματα σε μια εποχή που απαιτεί πράξεις εκδίκησης και μεγαλείου; Γιατρός στο επάγγελμα και γόνος μικρασιατιών προσφύγων, ο συγγραφέας ολοκληρώνει την τριλογία του «Επιστροφή στη Σμύρνη», αντλώντας το υλικό του από ιστορικά -ενίοτε ανέκδοτα- ντοκουμέντα και ζωντανεύοντας, πλάι στους επινοημένους ήρωες, από τον Βενιζέλο και τον Κεμάλ ώς τον διάσημο μαθηματικό κ. Καραθεοδωρή.

ΤΙΜΟΘΙ ΡΑΪΜΠΑΚ

«Η βιβλιοθήκη του Χίτλερ»

(μετ. Αλ. Κονταξάκη, εκδ. Πατάκη)

Από τις πλέον ανεξιχνίαστες προσωπικότητες της σύγχρονης ιστορίας, ο Χίτλερ είναι περισσότερο γνωστός ως άνθρωπος που έκαιγε παρά που συνέλεγε βιβλία. Κι όμως, είχε αποκτήσει τουλάχιστον 16.000 τόμους, καθώς διάβαζε ακατάπαυστα και με ζήλο, από την εποχή που υπηρετούσε ως δεκανέας στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο ως τις παραμονές της αυτοκτονίας του. Ιδρυτικό μέλος του Ιντιτούτου για την Ιστορική Δικαιοσύνη (Χάγη), ο Ράιμπακ επιχειρεί να διεισδύσει στο μυαλό του δικτάτορα, εξετάζοντας λεπτομερώς ό,τι διασώθηκε από τη βιβλιοθήκη του ως εν δυνάμει τεκμήρια των καταστροφικών του εμμονών.

ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΡΤΙΝΙΔΗΣ

«Χωρίς αποζημίωση»

(εκδ. Νεφέλη)

Δύο παλιότεροι ήρωες του θεσσαλονικιού πανεπιστημιακού, ο Δημήτρης Σκούρος από τους «Τέσσερις ακαδημαϊκούς φόνους» και ο Αλέξης Ολμέζογλου από την τριλογία «Θεατρικοί θάνατοι», ξανασυντώνται το καλοκαίρι του 2010 για να ξεδιαλύνουν έναν φονικό γρίφο, ενώ η Ελλάδα απειλείται με χρεοκοπία και στις πλατείες συρρέουν πλήθη αγανακτισμένων. Οπως σε πάμπολλα αστυνομικά, προειδοποιεί ο συγγραφέας, έτσι και σ' αυτό, κρύβεται μια μοιραία γυναίκα. Το ενδιαφέρον, όμως, εδώ δεν εντοπίζεται μόνο στη λύση του μυστηρίου αλλά και στο ποιος από τους δύο πρωταγωνιστές θα προλάβει να την προσδιορίσει με τη μεγαλύτερη ακρίβεια.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Ατζέντα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Χορός
Αλβιν Εϊλι, η νέα γενιά
Εικαστικά
Στο ΜΟΜΑ δυο, δυο
Κινηματογράφος
Οι Έλληνες στο επίκεντρο
Συνέντευξη: Σάρα Ντράιβερ
«Δεν υπάρχει σοβαρή κουλτούρα σήμερα»
Θέατρο
Διπλός Μπέκετ στο «Τόπος Αλλού»
Το κουαρτέτο των απελπισμένων
Μουσική
Η ιστορία ενός άλμπουμ
Βιβλίο
Ορκισμένος αμφισβητίας
Στην γκρίζα ζώνη του καπιταλισμού
Άλλες ειδήσεις
«Κοντινό» σε τέσσερα πρόσωπα