Έντυπη Έκδοση

Ερωτευμένη με τον Μίκη που της άλλαξε τη ζωή

Η Φινλανδή τραγουδίστρια Αρια Σαϊονμάα αφηγείται τη γνωριμία της με τον Μ. Θεοδωράκη

Ενα πρωινό του 2004, αγναντεύοντας την Ακρόπολη από την ταράτσα του κι έχοντας μόλις ανάψει ένα παχύ πούρο Αβάνας, ο Μίκης Θεοδωράκης άκουσε με καθυστέρηση δεκαετιών, σιωπηλός, την παρακάτω εξομολόγηση: «Ξέρεις ότι στην περιοδεία μας στον κόσμο, συγκεκριμένα από τότε που συναντηθήκαμε, ήμουν πολύ ερωτευμένη μαζί σου; Πολύ έντονα.

»Μου ήταν εμπόδιο. Δεν άντεχα, γιατί φοβόμουν ότι θα γινόταν αντιληπτό. Ενιωθα ότι ήθελες επαφή μαζί μου, αλλά τα κρατούσα όλα μέσα μου και τα πράγματα γίνονταν όλο και χειρότερα... Είχα πάντα για σένα πολύ δυνατά συναισθήματα. Ολα τα είδη των συναισθημάτων, ακόμη και αρνητικά.

»Είχαν γίνει όλα ένα μέσα στο νεανικό εαυτό μου, τα όνειρα, ο ιδεαλισμός, η μουσική, η έντονη δύναμη του ρυθμού, ο πολιτικός ασυμβίβαστος αγώνας σου ως καλλιτέχνη. Μίκη, ήσουν και είσαι ο πιο σημαντικός καλλιτεχνικός μέντορας».

«Η Αυστραλία ήταν για μένα δοκιμασία. Ημουν η συνοδός του Μίκη σε μια σειρά γιορτές. Στεκόμουν αμίλητη και λυπημένη» «Η Αυστραλία ήταν για μένα δοκιμασία. Ημουν η συνοδός του Μίκη σε μια σειρά γιορτές. Στεκόμουν αμίλητη και λυπημένη» Μαρτυρία

Τα λόγια ειπώθηκαν από την Αρια Σαϊονμάα, μία από τις πιο γνωστές τραγουδίστριες και πολιτικές ακτιβίστριες της Φινλανδίας, και παρατίθενται σήμερα στο αυτοβιογραφικό της αφήγημα «Μια νέα γυναίκα αποκαλύπτεται» (μετ. Α. Κονιδάρη, εκδ. Ιανός).

Ενα χορταστικό βιβλίο, σφραγισμένο από το βίο, τη μουσική και την πληθωρική προσωπικότητα του μέντορά της, όπου η ίδια, με τα μάτια της κοπέλας που υπήρξε, ανασυστήνει την πολιτικοποιημένη ατμόσφαιρα των χρόνων του '70, μεταφέρει στιγμιότυπα του αντιδικτατορικού αγώνα εκτός συνόρων και μας ταξιδεύει από το Ελσίνκι στη Μεσόγειο και από την Αυστραλία ώς τη Λατινική Αμερική.

Μία μαρτυρία από την οποία αναδύονται σημαντικές σελίδες της νεότερης ελληνικής ιστορίας, στίχοι του Ρίτσου, του Σεφέρη, του Ελύτη, του Αναγνωστάκη, σπαρταριστά πορτρέτα των μουσικών συνεργατών του Μίκη, οι φιγούρες της Μελίνας, του Κακογιάννη, του Πάμπλο Νερούδα, της Μερσέντες Σόσα, καθώς κι ένας αγνώριστος Θόδωρος Πάγκαλος, ως υπεύθυνος διεθνών σχέσεων του ΠΑΜ, με το κύρος του πανεπιστημιακού καθηγητή στο Παρίσι και τη συμπεριφορά λατίνου εραστή.

Η Αρια Σαϊονμάα γνώρισε τον Θεοδωράκη ως συνθέτη στα 23 της, ενώ σπούδαζε πιάνο στην Ακαδημία Sibelius, ερμηνεύοντας τραγούδια του στην παράσταση «Καμπαρέ και δημοκρατία» που είχε ανεβάσει το 1968 η θεατρική ομάδα της Φοιτητικής Εστίας του Ελσίνκι με αφορμή την πολιτική κατάσταση στη χώρα μας.

Ελληνική κουλτούρα

Αυτή ακριβώς η εμπειρία έμελλε να γίνει το διαβατήριό της για να τον γνωρίσει με σάρκα και οστά, όταν εκείνος, άρτι απελευθερωμένος από τη χούντα χάρη στη συνδρομή του Γάλλου εκδότη Ζαν-Ζακ Σερβάν-Σερμπέρ, ξεκινούσε από τη Φινλαδία τις επαφές του με τους σημαντικότερους Ευρωπαίους ηγέτες ζητώντας βοήθεια για το ελληνικό ζήτημα.

Στη διάρκεια μιας τιμητικής γι' αυτόν βραδιάς, τον Νοέμβριο του 1970, με το που άρχισε η Σαϊονμάα να τραγουδάει το πρώτο τραγούδι της «Ρωμιοσύνης», είδε τον Μίκη να σηκώνεται από τη θέση του, να διασχίζει το κατάμεστο αμφιθέατρο, να κάθεται στο πιάνο για να τη συνοδεύσει και ν' ανακοινώνει από το μικρόφωνο «η Αρια θα με ακολουθήσει σε παγκόσμια περιοδεία».

Ετσι κι έγινε. Από τη μια μέρα στην άλλη, η νεαρή Φινλανδή άλλαξε ζωή. Ακολουθώντας επί δυο χρόνια τον «ήρωά» της κατά πόδας, μυήθηκε στην ελληνική κουλτούρα, ήρθε αντιμέτωπη με τα ανατολίτικα αντρικά κλισέ, ένιωσε και τυχερή και προδομένη, βίωσε ώς το μεδούλι αυτή την αλλόκοτη περιπέτεια στην οποία χρωστάει την ουσιαστική της ενηλικίωση.

«Καισάρεια, Ισραήλ, σε ένα αμφιθέατρο κοντά στη θάλασσα. Ο αέρας ήταν καυτός, αισθησιακός. Εδώ κάνουμε πρόβα πριν τη συναυλία. Από δεξιά, ο Μίκης, η Μαρία, εγώ και ο Πέτρος. Αυτή ήταν η εικόνα μας όταν τραγουδούσαμε και οι τέσσερις μαζί» «Καισάρεια, Ισραήλ, σε ένα αμφιθέατρο κοντά στη θάλασσα. Ο αέρας ήταν καυτός, αισθησιακός. Εδώ κάνουμε πρόβα πριν τη συναυλία. Από δεξιά, ο Μίκης, η Μαρία, εγώ και ο Πέτρος. Αυτή ήταν η εικόνα μας όταν τραγουδούσαμε και οι τέσσερις μαζί» «Αληθινή ιέρεια»

Οπως αναφέρει ο Θεοδωράκης προλογίζοντας το βιβλίο της, «η Αρια αποδείχτηκε εφάμιλλη των μεγαλύτερων τραγουδιστών του έργου μου, πλάι στη Φαραντούρη, τον Καλογιάννη, τον Πέτρο Πανδή.

»Επιπλέον, η ευρύτερη μόρφωσή της, το ήθος της και η ψυχική και διανοητική της ανάγκη ν' αγωνίζεται για ελευθερία και δικαιοσύνη, την έδεναν σφιχτά με τους στόχους της καλλιτεχνικής μας ομάδας».

Η μεταξύ τους συνεργασία, θυμίζει, δεν εξαντλήθηκε στα χρόνια της δικτατορίας, αλλά συνεχίστηκε ώς τη δεκαετία του '90, με την παρουσίαση του «Κάντο Χενεράλ» στην Κολομβία και τη Χιλή, καθώς και με ακόμη μία περιοδεία στον ευρωπαϊκό Βορρά.

Το σημαντικότερο όμως είναι πως η Σαϊονμάα εξελίχθηκε σε «αληθινή ιέρεια» της μουσικής του, καθώς μετέφρασε τα τραγούδια του στα φινλαδικά και τα σουηδικά, ερμηνεύοντάς τα με δικά της μουσικά σύνολα, για πολλά χρόνια και σε εκατοντάδες συναυλίες - ανάμεσά τους και εκείνη που έδωσε στο Ζάππειο, με αφορμή την έναρξη της φινλανδικής προεδρίας της Ε.Ε. το 1999.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

4 σχόλια

1 Ο/Η ΣΤΕΛΙΟΣ έγραψε: (πριν 6 έτη)
ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΤΥΡΑΝΟΠΑΤΗΜΕΝΗ ΧΩΡΑ...
ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΠΟΛΕΜΑ ΤΑ ΑΞΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ..
ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΕΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥΣ ΜΕΤΡΙΟΥΣ ...
2 Ο/Η Ανώνυμος έγραψε: (πριν 6 έτη)
πανδης οχι βανδης
3 Ο/Η TAΛΑΓΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ έγραψε: (πριν 6 έτη)
Η Αρια Σαγιονμάα θεικής ομορφιας παρουσία πού κόσμησε τή νεότητα μας στήν αλησμόνητη Παρισινή μας εποχή. ΑΡΙΑ όπου και να εισαι σού εύχομαι να είσαι πάντα καλά καί να μήν μας ξεχνάς !!!!!!!!!
4 Ο/Η Κενό Δίκτυο έγραψε: (πριν 6 έτη)
ΟΧΙ άλλο Μίκη Θεοδωράκη...ΕΛΕΟΣ!
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 4

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Συνθέτες/Στιχουργοί
Μουσική
Σχετικά θέματα: Μουσική
«Αξιον Εστί» από την Καμεράτα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Ερωτευμένη με τον Μίκη που της άλλαξε τη ζωή
«Αξιον Εστί» από την Καμεράτα
Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Πέντε ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε
Ενα αγόρι για τρεις γυναίκες
Φιλοσοφία
Τα καθεστώτα της κρίσης υπονομεύουν τη Δημοκρατία
Εικαστικά
«Η ομορφιά έχει ήθος»
Ο Μάρτιν και οι στημένες παγίδες της τέχνης
Κι αυτά
Πρωτοψάλτη και Αρβανιτάκη πάλι μαζί
Κι εκείνα
Πέθανε ο Π. Ουιντόνικ
Το καμαρίνι του Καλλέργη
TV & Media
Οι... τύψεις της EBU
Για το Ράδιο Αρβύλα
Στην ΕΣΗΕΑ για την κλιμάκωση του αγώνα