Έντυπη Έκδοση

Ο Ιταλός φιλόσοφος Τζιόρτζιο Αγκάμπεν μίλησε στο «Εμπρός»

Τα καθεστώτα της κρίσης υπονομεύουν τη Δημοκρατία

Ο κορυφαίος εν ζωή Ιταλός φιλόσοφος Τζιόρτζιο Αγκάμπεν τη Δευτέρα το βράδυ βρέθηκε στο κοσμοπλημμυρισμένο ελεύθερο αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός», θέλοντας να δηλώσει τη θερμή υποστήριξή του στην έννοια του κοινού αγαθού που εκπροσωπεί.

Ο Τζιόρτζιο Αγκάμπεν σε μια όλο παλμό συζήτηση με το κοινό, που εμπεριείχε τα πάντα: από τη βία και την Επανάσταση, μέχρι τη Δημοκρατία και την Ελλάδα Ο Τζιόρτζιο Αγκάμπεν σε μια όλο παλμό συζήτηση με το κοινό, που εμπεριείχε τα πάντα: από τη βία και την Επανάσταση, μέχρι τη Δημοκρατία και την Ελλάδα «Οπως η γλώσσα, το σώμα ή το τοπίο, που όλοι χρησιμοποιούν χωρίς κανείς να μπορεί να κατέχει ως ιδιοκτήτης, πρέπει να σκεφτούμε το κοινό αγαθό που αποτελεί το "Εμ-πρός"», ανέφερε.

Αμεσος

Η σημαίνουσα, από ηθικής και πολιτικής άποψης, σημειολογία της παρουσίας του, είναι προφανής. Ο Αγκάμπεν βρέθηκε στο «Εμπρός» μετά τις δύο συλλήψεις, την ώρα που η Πολιτεία σκληραίνει τη στάση της απέναντι στις καταλήψεις.

Χαλαρός, άμεσος, προσηνής, αντί να βγάλει μια ομιλία απ' την έδρα (άλλωστε το είχε κάνει προσκεκλημένος του Ινστιτούτου Ν. Πουλαντζάς το Σάββατο), ζήτησε να του τεθούν ερωτήματα από την κατάμεστη πλατεία (στο κοινό βρίσκονταν πανεπιστημιακοί, καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, φοιτητές κ.ά.). Για να απαντήσει εγκατέλειπε διαδοχικά τη σκηνή προσεγγίζοντας τον κόσμο.

Και με βασική γλώσσα τα αγγλικά -μολονότι, όπως διευκρίνισε, του είναι εξαιρετικά δυσάρεστη η παντοκρατορία τους, ειδικά μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα-, μίλησε για τη βία, την επανάσταση, την εξουσία, την αναρχία, τον οίκο, τον α-δήμο (μη Δήμο), την τεχνολογία, την οικονομία, τη Δημοκρατία, την Ελλάδα.

Ηρθε στην Ελλάδα γιατί η περίπτωσή της τον ενδιαφέρει ιδιαιτέρως. «Θεωρώ ότι αυτό που συντελείται στην Ελλάδα σήμερα είναι καθοριστικό για ολόκληρη την Ευρώπη. Ενδεχομένως να μπορεί να αλλάξει την ίδια την ιδέα μας για την Ευρώπη».

Δύο μέρες νωρίτερα, στην πολιτική ομιλία του, είχε επισημάνει ότι «στην Ιταλία μάς κυβερνά μια μη νομιμοποιημένη εξουσία». Κάτι που, όπως είχε προσθέσει, αντιλαμβάνεται ότι συμβαίνει και στην Ελλάδα.

Μολονότι δεν ενδιαφέρεται για την προσωπική του εμπειρία, η επίσκεψή του στα αρχαιολογικά μας μουσεία όπου θαύμασε γλυπτά της κλασικής αρχαιότητας, επιβεβαίωσε μια σταθερή πίστη του.

«Ο μοναδικός τρόπος πρόσβασής μας στο παρόν είναι η αναγωγή μας στο παρελθόν, η αρχαιολογία», ανέφερε στο «Εμπρός». «Σε αυτή βρίσκονται οι απαρχές της πολιτικής μας παράδοσης, ίσως και το τέλος της...». Η αρχαιολογία δεν θεωρεί ότι άπτεται μόνο του πολιτισμού.

Επανάσταση

Κοσμοπλημμυρισμένο τη Δευτέρα το ελεύθερο αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός» Κοσμοπλημμυρισμένο τη Δευτέρα το ελεύθερο αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός» «Η αρχαιολογία είναι πολιτική», υπογράμμισε. «Εχει βαθύ πολιτικό μήνυμα. Η εξουσία όμως σήμερα προσπαθεί να ακυρώσει το παρελθόν και τη μετάβασή μας σε αυτό».

Ο λόγος του υπήρξε ενθαρρυντικός. Με τη μορφή που έχει, στην παρούσα συγκυρία, η Δημοκρατία είναι αναγκαίο, πρεσβεύει, να ξανασκεφτούμε την ιδέα της Επανάστασης.

Μας κάλεσε να ξανασκεφτούμε την έννοια του Δήμου στο πλαίσιο της σύγχρονης Δημοκρατίας. «Σε αυτό που αποκαλούμε Δημοκρατία ο Δήμος είναι απών», τόνισε, προσθέτοντας ότι η α-δημία στις εκπροσωπούμενες Δημοκρατίες είναι κάτι «παραμελημένο και κρυμμένο».

Και ο μεταμοντερνισμός ήλθε στο κέντρο της συζήτησης: «Η αντίληψή μας για την Ιστορία -μια γραμμική διαδικασία που οδηγεί σε ένα τέλος- επινοήθηκε από τους Χριστιανούς θεολόγους. Ο μεταμοντερνισμός θεωρεί ότι η Ιστορία σταματάει αλλά ξεκινάει πάλι ως μετα-Ιστορία».

Οταν αναφέρεται στον Οίκο, ο στοχαστής που απεχθάνεται τη διάκριση θεωρίας και πράξης, θεωρεί προϋπόθεση την καθαρή διαφοροποίηση του δημόσιου από το ιδιωτικό. «Σήμερα αυτή η αντίθεση έχει ακυρωθεί», διαπίστωσε. Ενας βασικός παράγων παραβίασης του ιδιωτικού είναι η τεχνολογία. Η σύγχρονη πολιτική ξεκινά από αυτή την αστάθεια της μη διαφοροποίησης, συνόψισε.

Ασφάλεια

Στην ομιλία του για το Ινστιτούτο Ν. Πουλαντζάς είχε εστιάσει στο ευαίσθητο ζήτημα της ασφάλειας, την οποία εκμεταλλεύονται τα καθεστώτα της κρίσης υπονομεύοντας τις ελευθερίες των πολιτών και τη Δημοκρατία. Και επιχείρησε μια γενεαλογία της ασφάλειας, ξεκινώντας απ' τη Γαλλική Επανάσταση.

Η δεύτερη θεματική που ανέπτυξε το Σάββατο είναι οι τρόποι αντίδρασης στην εξουσία που αφαιρεί δικαιώματα και λειτουργεί κατασταλτικά. Παράλληλα, εξέτασε τους τρόπους που κάθε προοδευτική, απελευθερωτική κίνηση θα αποφύγει να γίνει μια συντάσσουσα εξουσία.

Πώς, δηλαδή, τα προοδευτικά κινήματα θα διατηρήσουν τη ριζοσπαστική δυναμική τους, υπονομεύοντας την αυταρχικότητα, χωρίς να γίνουν ποτέ και τα ίδια εξουσιαστικά.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

1 σχόλιο

1 Ο/Η Vassia Karkayanni Karabelia, Paris. έγραψε: (πριν 6 έτη)
GIORGIO AGABEN a Athènes. J'ai eu la chance d’être là . Ce fut une extraordinaire expérience, dans le Théâtre autogérée - plein a craquer - de EMPROS, merveilleuse vieille batisse déjà mythique ( Psiri ):

''Notre seule moyen d’accès au présent, c'est notre recours au passé, l’archéologie'', a -t-il proclamé..
«Ο μοναδικός τρόπος πρόσβασής μας στο παρόν είναι η αναγωγή μας στο παρελθόν, η αρχαιολογία», ανέφερε στο «Εμπρός».

«Σε αυτή βρίσκονται οι απαρχές της πολιτικής μας παράδοσης, ίσως και το τέλος της...».
Η αρχαιολογία δεν θεωρεί ότι άπτεται μόνο του πολιτισμού.

«Η αρχαιολογία είναι πολιτική», υπογράμμισε.
''L’archéologie est politique'', a-t-il souligné.

«Εχει βαθύ πολιτικό μήνυμα. Η εξουσία όμως σήμερα προσπαθεί να ακυρώσει το παρελθόν και τη μετάβασή μας σε αυτό».
''Elle contient un message politique profond. Mais le pouvoir essaye actuellement de faire table rase du passé et d'y empêcher notre recours''.
(Je partage entièrement ses propos. V.K.)
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 1

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φιλοσοφία
Συνεντεύξεις
Συναντήσεις/Συμφωνίες/Συνομιλίες/Διαπραγματεύσεις
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Ερωτευμένη με τον Μίκη που της άλλαξε τη ζωή
«Αξιον Εστί» από την Καμεράτα
Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Πέντε ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε
Ενα αγόρι για τρεις γυναίκες
Φιλοσοφία
Τα καθεστώτα της κρίσης υπονομεύουν τη Δημοκρατία
Εικαστικά
«Η ομορφιά έχει ήθος»
Ο Μάρτιν και οι στημένες παγίδες της τέχνης
Κι αυτά
Πρωτοψάλτη και Αρβανιτάκη πάλι μαζί
Κι εκείνα
Πέθανε ο Π. Ουιντόνικ
Το καμαρίνι του Καλλέργη
TV & Media
Οι... τύψεις της EBU
Για το Ράδιο Αρβύλα
Στην ΕΣΗΕΑ για την κλιμάκωση του αγώνα