Έντυπη Έκδοση

Η «Ε» ΜΠΗΚΕ ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» ΚΑΙ ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΒΗΜΑ ΒΗΜΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ

Το μαρτύριο της χαμένης βαλίτσας

Επιστρέψατε από το ταξίδι γεμάτοι εμπειρίες και με τις βαλίτσες γεμάτες παιχνίδια για τα παιδιά σας. Περιμένατε στον ιμάντα παραλαβής αποσκευών μισή ώρα παραπάνω από τους άλλους επιβάτες του αεροσκάφους. Μάταια. Πουθενά τα πράγματά σας. Ή μάλλον κάπου στην υφήλιο. Για όσους ταξιδεύουν με αεροπλάνο, η χαμένη βαλίτσα είναι ο μόνιμος εφιάλτης. Μην απελπίζεστε και μη νιώθετε μοναξιά. Υπάρχουν εκατομμύρια συμπάσχοντες... Η «Ε» μπήκε στα άδυτα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και κατέγραψε την «οδύσσεια» των αποσκευών από το check in μέχρι τα υπόγεια του αεροδρομίου και τις «κοιλιές» των αεροπλάνων.

Σαραντά δύο εκατομμύρια βαλίτσες χάθηκαν «προσωρινά» σε όλο τον κόσμο το 2007, σύμφωνα με το Συμβούλιο Αεροπορικών Μεταφορών (AUC), ενώ από αυτές 1,2 εκατ. δεν βρέθηκαν ποτέ. Το AUC προέβλεψε τον περασμένο Φεβρουάριο ότι το νούμερο αυτό θα εκτοξευθεί σε 70 εκατομμύρια την επόμενη δεκαετία (2019).

Τι κάνει η βαλίτσα σας όσο δεν είναι μαζί σας; Το σίγουρο είναι ότι σε κάθε αναχώρηση ταξιδεύει πολλά χιλιόμετρα παραπάνω από σας. Πηγαίνει σε μέρη που δεν θα δείτε ποτέ. Τη βλέπουν και την αγγίζουν άνθρωποι που δεν θα γνωρίσετε ποτέ και περνάει από δεκάδες μηχανήματα που δεν ξέρετε καν την εικόνα τους. Ιμάντες, ταινιόδρομοι, διαχωριστές, ταξινομητές, επίπεδα ελέγχου, αξονικοί τομογράφοι, είναι μερικά από τα σημεία στα οποία οι αποσκευές πάνε μόνες τους, χωρίς τον ιδιοκτήτη.

Η οικογένεια Μπρίκμαν, που ήρθε από τη Δανία, προσεγγίζει το γραφείο απολεσθέντων. Η οικογένεια Μπρίκμαν, που ήρθε από τη Δανία, προσεγγίζει το γραφείο απολεσθέντων. Πρόκειται για μια τεράστια έκταση που θυμίζει εργοστάσιο παραγωγής και στην οποία τα πάντα κινούνται συνεχώς. Οπως είπε χαρακτηριστικά ο «ξεναγός» της «Ε» στα υπόγεια του «Ελ. Βενιζέλος» Κώστας Μαρούδας - διευθυντής του Συστήματος Διαχείρισης Αποσκευών- το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει το πιο σύγχρονο σύστημα διαχείρισης αποσκευών (λογικό, αφού είναι το πιο καινούργιο αεροδρόμιο της Ευρώπης) και γι' αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να χαθούν. Το ποσοστό λάθους ανέρχεται σε μία βαλίτσα ανά 30.000 επιβάτες, με ετήσια διαχείριση 6.800.000 αποσκευές. Ο μέσος όρος ημέρας ανέρχεται σε 18.600.

Αφού λοιπόν τσεκάρουμε το εισιτήριο, η βαλίτσα παίρνει τον δικό της δρόμο. Πάνω της πλέον φέρει το tag, το γνωστό ασπροπράσινο αυτοκόλλητο καρτελάκι με το μαύρο barcode. Είναι η ταυτότητα της βαλίτσας, αντίγραφο της οποίας παίρνει πάντα ο επιβάτης. Εκεί ξεκινάει το... μοναχικό ταξίδι της βαλίτσας, η οποία θα διανύσει 6 χιλιόμετρα πάνω σε ταινιόδρομο μέχρι να μπει μαζί σας στο αεροπλάνο.

Οι ταινιόδρομοι αυτοί, που αποτελούνται από 30.000 κινητά μέρη, οδηγούν την αποσκευή στα δύο πρώτα επίπεδα ελέγχου ασφαλείας (screening). Κάθε βαλίτσα έχει το δικό της ανακλινόμενο «καρεκλάκι». Αν όλα πάνε καλά και τα μηχανήματα δεν εντοπίσουν κάτι περίεργο, η βαλίτσα πάει στον διαχωριστή προορισμών. Ειδικά λέιζερ τοποθετημένα σε διάφορα σημεία της διαδρομής «διαβάζουν» το tag και στέλνουν τη βαλίτσα στις αντίστοιχες στροφές, ανηφόρες, κατηφόρες και τουνελάκια.

Αν ανιχνευθεί κάτι ύποπτο, η εικόνα πάει στον αρμόδιο υπάλληλο, ο οποίος αποφασίζει αν θα περάσει τη βαλίτσα ή θα την οδηγήσει στο επίπεδο 3, που είναι ο αξονικός τομογράφος. Εκεί ανιχνεύονται ακόμα και πλαστικά εκρηκτικά πάχους μόλις ενός χιλιοστού.

Εάν η αποσκευή είναι «καθαρή», όπως την αποκαλούν ο κ. Μαρούδας και οι συνεργάτες του, θα τοποθετηθεί πάλι στο «καρεκλάκι» και θα βγει σε μία από τις «τσουλήθρες», από την οποία θα την πάρει ο υπάλληλος και θα τη φορτώσει στο όχημα που αντιστοιχεί στο αεροπλάνο.

O αξονικός τομογράφος O αξονικός τομογράφος Σε αντίθετη περίπτωση καλείται ο επιβάτης και η αστυνομία, ώστε ο πρώτος να ανοίξει τη βαλίτσα για να διαπιστωθεί το περιεχόμενο. «Πέρσι ένας τουρίστας είχε αγοράσει από το Μοναστηράκι μια ζώνη, όπου αντί για τη συνηθισμένη πόρπη είχε ένα ομοίωμα χειροβομβίδας. Καταλαβαίνετε τι έγινε...». Αν ο επιβάτης δεν βρεθεί, η βαλίτσα μπαίνει σε ένα ειδικά διαμορφωμένο δωμάτιο και η αντιτρομοκρατική φροντίζει για την... εξουδετέρωση της απειλής. Κοινώς, η βαλίτσα ανατινάσσεται. Αυτό είναι το πέμπτο και τελευταίο επίπεδο ασφάλειας αποσκευών.

Ολα αυτά λοιπόν γίνονται στη βαλίτσα σας όσο εσείς πίνετε καφέ και περιμένετε την ανακοίνωση για επιβίβαση. Πολύ μικρότερη είναι η διαδρομή της βαλίτσας από την προσγείωση μέχρι τον ιμάντα παραλαβής. Και εκεί αρχίζουν τα δύσκολα... Διότι όσο σύγχρονα και να είναι τα μηχανήματα ενός αεροδρομίου, δεν παύουν να είναι μηχανήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο η British Airways έχασε «προσωρινά» κατά μέσο όρο το 2006, 23 βαλίτσες ανά 1.000 επιβάτες.

Οπως εξήγησε στην «Ε» ο Μιχάλης Παναγούλιας, διευθυντής σταθμού Αθηνών της Goldair Handling (μία από τις τρεις εταιρείες που διαχειρίζονται τις αποσκευές στο «Ελ. Βενιζέλος»), το να χαθεί μια βαλίτσα και να καταλήξει σε άλλο προορισμό ή να μη φύγει καθόλου από το εκάστοτε αεροδρόμιο είναι πολύ συνηθισμένο. «Οταν χάνεται μια αποσκευή, τα χαρακτηριστικά της περνούν στο Παγκόσμιο Σύστημα Ανεύρεσης Αποσκευών (World Tracer). Το βασικότερο λοιπόν είναι η περιγραφή να είναι όσο το δυνατόν σαφέστερη, ώστε να βρεθεί εύκολα και γρήγορα. Εντοπίζεται, καταγράφεται και τη στέλνουν».

Σε όλα τα γραφεία απολεσθέντων αποσκευών των αεροδρομίων υπάρχουν ειδικά έντυπα με φωτογραφίες διάφορων τύπων αποσκευών, δειγματολόγιο χρωμάτων κ.λπ. Ο ταξιδιώτης καλείται να δώσει την περιγραφή, εάν δεν έχει εντοπιστεί η αποσκευή από το αντίγραφο του tag ή αυτό έχει χαθεί, κάτι που συμβαίνει πολύ συχνά.

Πολύ συνηθισμένο φαινόμενο να χαθεί μια βαλίτσα, μας λέει ο Μιχ. Παναγούλιας Πολύ συνηθισμένο φαινόμενο να χαθεί μια βαλίτσα, μας λέει ο Μιχ. Παναγούλιας «Εάν πρόκειται για εσωτερικό δρομολόγιο η βαλίτσα θα έρθει την ίδια ημέρα. Εάν είναι εξωτερικό έρχεται μέσα σε δύο μέρες το πολύ. Υπάρχουν και αποσκευές που δεν τις αναζητά κανείς για μια εβδομάδα (περίπου 5 τον μήνα), οπότε τις στέλνουμε στα κεντρικά της αεροπορικής εταιρείας.

Στην ερώτηση ποιοι εκνευρίζονται περισσότερο όταν χάνουν τις βαλίτσες τους, οι άντρες ή οι γυναίκες, η απάντηση είναι αφοπλιστική. «Οι Ελληνες. Εξοργίζονται τόσο που χάνουν τον έλεγχο. Εχουν σπάσει και οθόνη υπολογιστή από τα νεύρα τους... Πολλοί νομίζουν ότι τις κρατάμε και δεν τους τις δίνουμε. Ενώ οι ξένοι είναι ήρεμοι».

Η πενταμελής οικογένεια Μπρίνκμαν προσεγγίζει το γραφείο των απολεσθέντων. Ηρθαν από τη Δανία στην Αθήνα αλλά οι βαλίτσες τους παρέμειναν στην πατρίδα τους. «Δώσαμε την περιγραφή, είχαμε και τις ετικέτες και όλα πήγαν καλά. Το απόγευμα θα μας τις στείλουν στο ξενοδοχείο. Μας έχει ξανασυμβεί τρεις φορές. Γι' αυτό έχουμε πάντα μαζί μας τα απαραίτητα σε χειραποσκευές». Παρ' όλα αυτά, ο υπάλληλος τους δίνει από ένα ορθογώνιο τσαντάκι εκ μέρους της αεροπορικής εταιρείας. Περιέχει ένα καθαρό μακό μπλουζάκι και τα βασικά είδη υγιεινής σε μικρές συσκευασίες αν τα χρειαστούν μέχρι να παραλάβουν τις αποσκευές.

Τι γίνεται όμως αν τελικά δεν βρεθεί η βαλίτσα; Ολα εξαρτώνται από τη σοβαρότητα της αεροπορικής εταιρείας. Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε., ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση έως και 1.000 SDR (Ευρωπαϊκή Υπολογιστική Μονάδα), ήτοι 1.112 ευρώ, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πολύ μικρότερη και η υπόθεση παίρνει τη δικαστική οδό.

Το σίγουρο είναι ότι η απώλεια των αποσκευών, έστω και προσωρινά, είναι ταλαιπωρία. Ειδικά εάν οι καιρικές συνθήκες της χώρας που φτάνετε είναι εντελώς διαφορετικές από αυτές της αφετηρίας. Μην ξεχνάτε όμως ότι πρόκειται κάτι που συμβαίνει σε εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.

Χρήσιμες συμβουλές για ταξιδιώτες

Με όλα αυτά που συμβαίνουν στα αεροδρόμια της υφηλίου και με το Συμβούλιο Αεροπορικών Μεταφορών (AUC) να προβλέπει 70 εκατομμύρια χαμένες αποσκευές τα προσεχή χρόνια, καλό είναι να λάβετε τα μέτρα σας, ώστε η αποσκευή σας να περιλαμβάνεται στις προσωρινά χαμένες και όχι σ' αυτές που θα «εξαφανιστούν».

Το Unclaimed Baggage Center (Κέντρο Χαμένων Αποσκευών) συμβουλεύει:

1) Τα εξωτερικά αυτοκόλλητα ταμπελάκια με τα στοιχεία σας που παρέχονται στο check in είναι σαφώς χρήσιμα, αλλά πολλές φορές σκίζονται ή χάνονται. Καλό είναι να τοποθετήσετε στη λαβή της βαλίτσας σας μόνιμη «ταυτότητα».

2) Βάλτε τα πλήρη στοιχεία σας και μέσα στη βαλίτσα.

3) Μαρκάρετε τη βαλίτσα σας. Πάρτε μια κορδέλα ή μια αυτοκόλλητη ταινία σε έντονο «φλούο» χρώμα και τοποθετήστε τη στη λαβή της βαλίτσας. Καθώς οι περισσότερες βαλίτσες μοιάζουν μεταξύ τους, η κίνηση αυτή θα βοηθήσει στο να μην πάρει την αποσκευή σας άλλος επιβάτης. Επίσης εάν χαθεί, η εταιρεία θα την εντοπίσει ευκολότερα.

4) Είναι λίγο τραβηγμένο, αλλά καλό θα ήταν να έχετε στο κινητό σας μια φωτογραφία της βαλίτσας. Η περιγραφή της θα είναι σαφέστερη και θα βρεθεί γρηγορότερα.

5) Μη βάζετε μέσα στη βαλίτσα ταξιδιωτικά έγγραφα, χρήματα, κοσμήματα και αναντικατάστατα αντικείμενα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Αερομεταφορές και ασφάλεια πτήσεων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Μετανάστες
Απτόητοι οι δουλέμποροι
Βολές και από τη Διεθνή Αμνηστία για τις μπουλντόζες στην Πάτρα και το άσυλο
27 λαθρομετανάστες κάθε μέρα στα νησιά μας
Μετρό
Επέκταση μετ' εμποδίων
e - επιχειρείν
Διαδικτυακά... μαγαζιά με μεράκι
Αμμοληψίες της ΚΕΡΚΕΤΕΥΣ ΑΤΕ
Γαλάζια συνηγορία στις μπουλντόζες του Τρομπούκη
Συμβούλιο Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής
«Σπρώχνουν πυρηνικά από την πίσω πόρτα»
Διαχείριση αποσκευών
Το μαρτύριο της χαμένης βαλίτσας
Κυβερνητική πολιτική για τους μετανάστες
«Παράνομες οι Αρχές όχι οι μετανάστες»
Εκκληση μητέρας
«Βοηθήστε με να βρω το παιδί μου»
Απόρρητο επικοινωνιών
Διώξεις σε ακόμη 4 εταιρείες τηλεφωνίας
Αστυνομικό ρεπορτάζ
Κι άλλος... δάγκωσε αστυνομικό
Συζυγοκτόνος από... ζήλεια
Πυρ σε δημοτικά αυτοκίνητα
Ποινική δίωξη στη «μαύρη χήρα» και τα παιδιά
Νέα γρίπη
ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΠΕΙΡΑΙΑ: «Ανύπαρκτος σχεδιασμός και ενημέρωση για τη γρίπη»
ΧΥΤΑ Γραμματικού
Το Γραμματικό πάει ΣτΕ για να «διώξει» τον ΧΥΤΑ
Άλλες ειδήσεις
Μύδροι κατά ΥΠΕΧΩΔΕ από τον Α. Κακλαμάνη
Δήμος Ελευσίνας κατά Νομαρχίας για τα ΕΛΠΕ
«Κρύβουν» τις χωματερές καθώς έρχονται πρόστιμα
Στοπ στη ΔΕΗ, «ναι» σε πράσινο και σχολείο
Απλήρωτοι για 3ο μήνα
Τα Κέντρα Κράτησης στο μικροσκόπιο