Έντυπη Έκδοση

Φθινοπωρινό καπέλο στα ξενοδοχεία παρά τα αυγουστιάτικα κεσάτια

Εχασε τη «μάχη του τουρισμού» τον Αύγουστο η Ελλάδα εξαιτίας της ακρίβειας,σκοντάφτει όμως σοβαρά ως φαίνεται και τον Σεπτέμβριο.

Την ώρα που οι περισσότεροι ξενοδόχοι της χώρας προσπαθούν να κάνουν τις τελευταίες «αρπαχτές» αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τις τιμές των δωματίων τους σε σχέση με εκείνες τον Αυγούστο, στη γειτονική Τουρκία οι ξενοδόχοι του Μαρμαρά και των παραλίων προσφέρουν «μπιρ-παρά» δωμάτια (3 αστέρων) σε Εγγλέζους και Ρώσους τουρίστες πρός 3 αγγλικές λίρες τη βραδιά!

Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό: οι κρατήσεις στο Μποντρούμ απογειώθηκαν σημειώνοντας αύξηση 27% και στο Daiaman 31%, ενώ συνολικά ο τουρισμός της Τουρκίας (βοηθούσης και της φτηνής τουρκικής λίρας και του ακριβού ευρώ) σημειώνει αύξηση κοντά στο 7% και υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει φέτος τα 23-25 εκατ. ξένων τουριστών.

Στην πολύ καλή αυτή επίδοση συντείνει και το γεγονός ότι η νεοφώτιστη στον τουρισμό Τουρκία (ξεκίνησε περίπου προ δεκαετίας με ρυθμό αφίξεων 3 εκατ. ξένων τουριστών το χρόνο) δαπάνησε φέτος περίπου 1 δισ. ευρώ για τη διαφημιστική εκστρατεία της, διοργανώνοντας παράλληλα μεγάλα συνέδρια και όλων των ειδών πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Παρόμοια πορεία, με ανάσχεση των τουριστικών απωλειών που είχαν στις αρχές του χρόνου και στη συνέχεια με πολύ καλή συγκομιδή επισκεπτών τον Αύγουστο αλλά και τον Σεπτέμβριο είχαν και οι Κροατία, Τυνησία και Αίγυπτος, που προέβησαν σε ελκυστικές προσφορές ξενοδοχειακών τιμών τον Αύγουστο συμπληρώντας το μενού με ακόμη ελκυστικότερες προσφορές τον Σεπτέμβριο.

...και οι Ελληνες το βιολί τους

Κόντρα στο ρεύμα των καιρών -και με αυτοκτονικές θα λέγαμε διαθέσεις και τακτικές- δείχνουν να κινούνται οι Ελληνες ξενοδόχοι και επιχειρηματίες.

Αντί να συνεχίσουν και να εντείνουν την πολιτική των εκπτώσεων και προσφορών που κάποιοι ξενοδόχοι ξεκίνησαν στις αρχές του καλοκαιριού -σε εξαιρετικά περιορισμένη κλίμακα και ως εκ τουτου αναποτελεσματικές αφού η κίνηση ξένων τουριστών «βούτηξε» τον Ιούλιο αλλά και τον Αύγουστο κατά 8%- προχώρησαν σε κύμα αυξήσεων και μέσα στον Αύγουστο αλλά και τον Σεπτέμβριο!

Συγκεκριμένα,σύμφωνα με τον κατάλογο του διεθνούς οργανισμού TRIVAGO που καταγράφει από μήνα σε μήνα τις τάσεις των ξενοδοχειακών τιμών:

- Μέσα στον Αύγουστο που οι ξενοδόχοι και επιχειρηματίες περίμεναν πώς και πώς πελάτες για να "ρεφάρουν" από τη λειψή κίνηση του Ιουλίου και Ιουνίου, οι τιμές στα μεγάλα ξενοδοχείου της Ρόδου αυξήθηκαν 30 ευρώ κατά μέσο όρο, στη Νάξο 40 ευρώ, ενώ στην κοσμοπολίτικη Μύκονο (όπου έκαναν πασαρέλα τηλεοπτικές περσόνες δίπλα σε υπουργούς) οι τιμές των ξενοδοχείων εκτινάσσονταν στα 238 ευρώ από 197 ευρώ που είχαν τον Ιούλιο.

Αντίθετα, μειώσεις καταγράφηκαν σε ξενοδοχεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Σε νησιά με διεθνή τουριστική ακτινοβολία όπως η Κως (προορισμός μαζικού τουρισμού) αλλά και η Σαντορίνη (με άφθονες διάσπαρτες μονάδες, που υποτίθεται ότι συγκεντρώνουν εκλεκτή πελατεία) οι τιμές έμειναν σταθερές και κυμάνθηκαν γύρω στα 180 ευρώ το δωμάτιο κατά μέσο όρο.

Το ελληνικό παράδοξο

Ετσι, καθώς η κυβέρνηση Καραμανλή τερματίζει ανώμαλα το βίο της και ο τουρισμός της χώρας καταμετρά ήδη σοβαρές απώλειες 8%-10% στην κίνηση ξένων επισκεπτών και πάνω από 20%-25% στα έσοδα των επιχειρήσεων, στελέχη και παράγοντες του διεθνούς τουριστικού κυκλώματος μιλούν για το «ελληνικό παράδοξο».

Για το πώς δηλαδή μια χώρα όπως η Ελλάδα, που επί πολλά χρόνια βρισκόταν σταθερά στην κορυφή των προτιμήσεων των Βορειοευρωπαίων τουριστών (Βρετανοί, Γερμανοί, Σουηδοί κ.ά.), δείχνει τώρα, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, ανίκανη να ανταγωνιστεί όχι μόνο τα παγκόσμια μεγαθήρια του τουρισμού, αλλά και τους σχετικά νέους τουριστικούς προορισμούς όπως οι Τουρκία, Κροατία, Τυνησία που κατά κοινή ομολογία δεν διαθέτουν τα φυσικά και πολιτιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας.

Οι απαντήσεις που οι ίδιοι παράγοντες δίνουν ως πρός τη συνεχώς υποβαθμιζόμενη θέση της Ελλάδας στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα έχει να κάνει τόσο με την αδυναμία προσαρμογής των τιμών της στα νέα οικονομικά δεδομένα όσο και στην εσωστρέφεια και έλλειψη οργανωτικότητας που αποτελούν χρόνια χαρακτηριστικά και αδυναμίες του ελληνικού τουρισμού.

Ενδεικτικά αναφέρουν ότι σε μια περίοδο κρίσης και έντασης του διεθνούς ανταγωνισμού δεν μπορεί η Ελλάδα να διατηρήσει (πολλώ δε μάλλον να αυξήσει) το μερίδιό της στην παγκόσμια τουριστική πίτα όταν:

* Η μέση τιμή δωματίου διαμορφώνεται στην Ελλάδα γύρω στα 132 ευρώ, ενώ

* στο Παρίσι η μέση τιμή τον Αύγουστο έπεσε στα 120 ευρώ (16% πιο φτηνά από πέρυσι).

* στη Μαδρίτη κόστιζε μόνο 77 ευρώ (39% χαμηλότερα από τον Αύγουστο του 2008).

Τώρα που ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις ξενοδόχων και τουρ οπερέιτορ για την επόμενη εξίσου δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό -όπως εκτιμάται- η Ελλάδα ή θα πρέπει να δώσει πειστικά δείγματα προσαρμογής στη νέα οικονομική πραγματικότητα ή θα κατρακυλήσει ακόμη χαμηλότερα στην κλίμακα των προτιμήσεων και του ανταγωνισμού...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Τουρισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Μείωση στο β' τρίμηνο
4,4% κάτω οι τιμές ακινήτων
Τουρισμός
Φθινοπωρινό καπέλο στα ξενοδοχεία παρά τα αυγουστιάτικα κεσάτια
Υπερχρεωμένα νοικοκυριά
Καυγάς (και) για τη «σεισάχθεια»
Ερχεται... ηθικός καπιταλισμός
Νερό στο κρασί των μπόνους από G20
Κοινοτικές επιδοτήσεις
Δεύτερη ευκαιρία για την ασφάλεια των δικτύων
Διαγραφή χρεών
Προκαταρκτική για τα χαρισμένα πρόστιμα
Δημόσιο χρέος
Πώς 7πλασίασε τις οφειλές η... ληξιπρόθεσμη κυβέρνηση