Έντυπη Έκδοση

Η γυναικεία ερωτική επιθυμία

Οι πατριαρχικές κοινωνίες, όπως ήταν πριν από κάποια χρόνια και η νεοελληνική, αρνούνται τη γυναικεία επιθυμία, κυρίως με το να την αποσιωπούν.

Μόνο οι πόρνες και οι νυμφομανείς κατέχουν σε μια ανδροκρατική κοινωνία το αξιοζήλευτο αυτό προνόμιο. Τα πράγματα αλλάζουν στον φεμινιστικό, ή μάλλον μεταφεμινιστικό, σημερινό δυτικό κόσμο. Και η Ελλάδα, παρά τις κάποτε χαώδεις διαφορές της με τη μητροπολιτική Δύση, και την αγκύλωσή της σε αρχαϊκά ανδροκρατικά κατάλοιπα, δεν παύει να έχει εκσυγχρονιστεί και ως προς αυτό, δεν παύει να είναι πια μια χώρα λίγο ή πολύ μεταφεμινιστική. Τουλάχιστον τα δυναμικά της στρώματα, αυτά που δίνουν στα πράγματα τον τόνο.

Οι φεμινίστριες της σύγχρονης εποχής διαφέρουν απ' τις συναδέλφους τους της πρώιμης, της απλώς φεμινιστικής φάσης. Τότε ήταν μειοψηφία και κυριολεκτικά υπό διωγμόν, κι ας είχαν με το μέρος τους το μέλλον, την αύρα και την αίγλη του ανατρεπτικού και του επερχόμενου. Τώρα έχουν τα χαρακτηριστικά του κυρίαρχου ρεύματος: εξουσία ιδεολογική, ρόλο διώκτη και εφησυχασμό, με την έννοια της διανοητικής οκνηρίας, του «δεν μ' ενδιαφέρει να εξελιχθούν τα πράγματα παρά μόνο σύμφωνα με τις προγραμματικές μου κατευθύνσεις» ένα είδος ακινησίας και συντηρητισμού.

Στην εμπροσθοφυλακή τους δεν ανήκουν πια μόνο όσες γυναίκες σατίριζε η φαλλοκρατική προπαγάνδα του παρελθόντος, δηλαδή οι άσχημες-και-ανέραστες. Κατά τη διάρκεια της πρώιμης, της σκέτα φεμινιστικής περιόδου, όντας πολύ περισσότερο εν αμύνη, οι επικεφαλής του κινήματος της γυναικείας χειραφέτησης έκαναν συχνά το λάθος να ταυτίζουν τη σεξουαλική ελευθερία με την ανδροκρατική σεξιστική νοοτροπία (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπήρχαν και σουφραζέτες που γλεντούσαν με την ψυχή τους τον έρωτα, ακριβώς το αντίθετο). Σήμερα, όμως, οι φεμινίστριες που κυριαρχούν, αυτές που οργώνουν το προσκήνιο, δεν εμφανίζονται μόνο ως σεξουαλικά ελεύθερα πλάσματα. Επιπλέον, έχουν υιοθετήσει και τη συμπεριφορά των κάποτε κυρίαρχων αρσενικών, τους έχουν σχεδόν υποκαταστήσει στον ρόλο του κυνηγού της ερωτικής λείας, σχεδόν έχουν μεταμορφωθεί, εάν όχι μεταβληθεί, σε άντρες.

Αργά ή γρήγορα, το εκκρεμές θα έρθει και στην άλλη πλευρά, δεν μπορεί παρά να επέλθει μια διόρθωση. Αν οι γυναίκες μεταβληθούν οριστικά σε κυνηγούς και οι άντρες σε θηράματα, εκείνες είναι που θα μένουν όλο και πιο ανικανοποίητες, όλο και πιο μόνες, σαν Αμαζόνες. Ιδού η αναδυόμενη τάση στις μέρες μας και πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί τους νεότερους, και ακόμα πιο πολύ τις μελλοντικές γενιές. Η συνεισφορά της δικής μου γενιάς αρχίζει πια να εξαντλείται σε τέτοιου είδους σχόλια και επισημάνσεις.

Θα μπορούσα να εμπλουτίσω αυτό το κείμενο με ονόματα συγγραφέων, ηθοποιών και άλλων καλλιτεχνίδων που κάνουν θραύση. Μαζί τους θα έβαζα και άφθονες δημοσιογράφους απ' τον έντυπο στίβο, τα ερτζιανά, και κυρίως απ' το χαμαιτυπείο της τηλεόρασης. Είναι τόσο πολλά τα παραδείγματα των «διαμορφωτριών της κοινής γνώμης», τόσο βρίθει απ' αυτές και μυρμηγκιάζει ο τόπος, κι είναι τόσο γνωστές και περίβλεπτες, ώστε τα ονόματα περιττεύουν. Στόχος μου, εξάλλου, δεν είναι να καταγγείλω, απλώς αναρωτιέμαι σε ποιο βαθμό επηρεάζουν ή και εκφράζουν τα σημερινά κορίτσια (και τις αυριανές γυναίκες).

Η γυναικεία ερωτική επιθυμία, πάντως, είναι πάντα εδώ, και είναι ίσως μεγαλύτερη απ' την αντρική, βαθιά σαν τη θάλασσα και γοητευτική σαν νύχτα με ή χωρίς φεγγάρι, υγρή σαν τη βροχή, σκληρή σαν βράχος και εύθραυστη σαν κλωστή. Εχει τόσες όψεις, τόσες εκφάνσεις, ώστε ακόμα και οι Αμαζόνες έχουν την ερωτική ζωή που τους αρμόζει. Τόση μοναξιά, όμως, και μάλιστα οικειοθελής, καταντάει αναπηρία, παράδειγμα όχι προς μίμηση, αλλά προς αποφυγή. Τι κάνει την ερωτική επιθυμία τους αθεράπευτα λειψή; Μα η μανία τους να είναι διαρκώς ετοιμοπόλεμες. Το μυθικό σημείο-τραύμα τους, ο κομμένος δεξιός μαστός, ώστε να διευκολύνονται στο χειρισμό του τόξου, όταν κυνηγούν ή πολεμάνε. Χειραφέτηση που οδηγεί σε αυτοευνουχισμό είναι σκλαβιά.

Ο ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ είναι πεζογράφος.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Καπναπαγόρευση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Μαέστρο, πέρασα τα μπλόκα
Beats ανταλλάξαμε βαριά
Θεοδωράκης πανηγυρικός
Ξαρχάκος με Μάνο και Μίκη
Χορός
Μόμιξ κατά της μελαγχολίας
Κινηματογράφος
Το ακραίο ως φυσικό
Τι κερδίζει, τι χάνει το σινεμά
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το φεστιβάλ της μετάβασης
Τηλεόραση
Ενα «Νησί» στη σούπα τους
Ανεργοι στα πλατό
Εικαστικά
Κουνέλλης ξανά στην Αθήνα
Εικονική καθημερινότητα
Οταν η μόδα συνάντησε την πολιτική
Έκθεση
Τα GPS του Μεσαίωνα
Συνέντευξη: Μίμης Ανδρουλάκης
Ο Αισχύλος στο ΔΝΤ
Βιβλίο
Εγκλημα στα οδοφράγματα
Στην Αθήνα του ,50
Συνέντευξη: Μένης Κουμανταρέας
«Περισσότερο με απωθούν τα βόρεια προάστια»
Από το Έψιλον της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας
Low Budget Festival