Έντυπη Έκδοση

Ο ερωτισμός στον Κακογιάννη ήταν υπόθεση ψυχισμού και όχι σιλικόνης

Η αγωνία του Μιχάλη Κακογιάννη για το αν ο Χρήστος Σιάφκος, που επιμελήθηκε την αυτοβιογραφία του «Μιχάλης Κακογιάννης. Σε πρώτο πλάνο» («Ψυχογιός»), χώριζε παραγράφους και έβαζε υπογεγραμμένες, μαρτυρά κατ' αρχάς μια στενή σχέση με τον λόγο.

Ο Κακογιάννης ως ηθοποιός, δεκαετία του '40 στην Αγγλία, στην παράσταση «Μάγια» με τη Βίβιαν Μπένετ να γδύνεται μπροστά στον έκθαμβο συμπρωταγωνιστή της Ο Κακογιάννης ως ηθοποιός, δεκαετία του '40 στην Αγγλία, στην παράσταση «Μάγια» με τη Βίβιαν Μπένετ να γδύνεται μπροστά στον έκθαμβο συμπρωταγωνιστή της Προετοιμάζει ακόμη τον αναγνώστη για το τι θα φυλλομετρήσει: γύρω από ένα γερό πυρήνα μιας βιογραφίας που σε καλεί να τη ρουφήξεις μονομιάς, ακολουθώντας σελίδα σελίδα τα βήματα μιας μεγάλης καριέρας, είναι οι μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά. Σαν χρυσοβελονιές προσθέτουν πολύχρωμα τερτίπια σε ένα ούτως ή άλλως πολύτιμο υφαντό.

Ακόμη και αυτοί που γνωρίζουν καλά τον σκηνοθέτη, όπως η Τατιάνα Παπαμόσχου, η 13χρονη τότε «Ιφιγένειά» του, όπως εξομολογήθηκε χθες στην παρουσίαση που έγινε στο «Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης», βρέθηκαν μπροστά σε πολλές νέες πληροφορίες. Οπως ότι είχε το σθένος να μη δέχεται όλα όσα του ζητούσε η «FOX», ότι είχε διώξει τη Σιμόν Σινιορέ, γιατί προτίμησε τη Λίλα Κέντροβα για τον «Ζορμπά», ότι είχε γράψει τους στίχους του «Επτά τραγούδια θα σου πω», ότι όταν στραμπούληξε το πόδι του είχε δίπλα του τον Νουρέγεφ κ.ά.

Ο σκηνοθέτης απουσίαζε από την εκδήλωση, ακολουθώντας τη συμβουλή του γιατρού του. Εστειλε, όμως, ένα μήνυμα, όπου εξομολογήθηκε ότι μια βιογραφία δεν ήταν στα σχέδιά του. Του τα άλλαξε η εμφάνιση του δημοσιογράφου-συγγραφέα Χρήστου Σιάφκου, ο οποίος είχε ήδη την εμπειρία της βιογραφίας «Τάσος Ζωγράφος: Σκηνικό Ζωής» («Ελληνικά Γράμματα»).

Στη βεράντα του σπιτιού του σκηνοθέτη, στου Φιλοπάππου, συχνά με μεζέ τηγανητές πατάτες, πέρασε ο Χρήστος Σιάφκος έξι μήνες. Και είδε να περνάει μπροστά του καρέ-καρέ ολόκληρη η ζωή τού, όπως τον χαρακτηρίζει, πατέρα της διασημότερης Ελληνίδας, της «Στέλλας» και του διασημότερου Ελληνα, του «Ζορμπά». Για τις αρετές της βιογραφίας μίλησαν ειδικότεροι επί του θέματος.

«Δεν είναι καθόλου εύκολο να ανιχνεύσεις τον ψυχισμό ενός παιδιού σε τόσο μακρινές αναμνήσεις. Και όμως. Εδώ αποκαλύπτεται ολοζώντανο μπροστά μας το καλομαθημένο Κυπριωτόπουλο της προπολεμικής Λεμεσού. Κι έπειτα, ο ανήσυχος νέος καλλιτέχνης στο μεταπολεμικό Λονδίνο και ο δυναμικός δημιουργός που ανακαλύπτει τον εαυτό του και κατακτά την τέχνη του στα πλατό και τις σκηνές όλου του κόσμου», είπε ο αρχισυντάκτης του «Επτά» της Κυριακάτικης «Ε», Φώτης Απέργης.

Και επισήμανε στη συνέχεια μια σημαντική αρετή του έργου του Κακογιάννη: «Σήμερα, που η σεξουαλικότητα φουσκώνει από σιλικόνη, θυμίζει ότι ο ερωτισμός στη ζωή αλλά και στο σινεμά είναι πάνω απ' όλα υπόθεση ψυχισμού. Αποκαλύπτεται στο σάρκινο γέλιο της Μελίνας Μερκούρη, στο αιθέριο χαμόγελο της Ελλης Λαμπέτη, στο κάρβουνο των ματιών της Ειρήνης Παππά». Ή, όπως το έθεσε και ο Απόστολος Βέτας, «την εποχή που η χώρα μας ονειρευόταν την αντιπαροχή και τη ρούμπα, ο Κακογιάννης συνέδεσε τη γυναικεία υπόσταση και ομορφιά με την πραγματική εικόνα της Ελλάδας». Για όσους υπήρξαν παράλληλοι συνοδοιπόροι του κινηματογράφου του Μιχάλη Κακογιάννη, κάθε ταινία του συνδέθηκε με στιγμές της προσωπικής τους βιογραφίας. Για τον Γιάννη Ξανθούλη, το «Κυριακάτικο Ξύπνημα» ανακαλεί την εποχή που είχε βγάλει τις αμυγδαλές και είχε εισπράξει την πληθωρική τρυφερότητα των γονιών στο άρρωστο παιδί τους. Το κομπινεζόν της «Στέλλας» έγινε γι' αυτόν συνώνυμο του «ρεαλισμού». Το «Κορίτσι με τα μαύρα» τον γέμιζε ευγνωμοσύνη, που δεν είχε μάνα την αδίστακτη κινηματογραφική μητέρα της Ελλης Λαμπέτη, Ελένη Ζαφειρίου.

Το έργο του Μιχάλη Κακογιάννη είναι ανάλογο της «θεόβαρης βιογραφίας του», όπως χαρακτήρισε το βιβλίο του Χρήστου Σιάφκου ο Γιάννης Ξανθούλης. «Δεν γίνεται αλλιώς. Ολοι εμείς του '50, '60, '70, '80 και '90 οι εκδρομείς, εισπράξαμε ασπρόμαυρη χρωματιστή γοητεία από τις ταινίες του». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Βιογραφία Κακογιάννη
Ο ερωτισμός στον Κακογιάννη ήταν υπόθεση ψυχισμού και όχι σιλικόνης
Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη
Οποιος έχει καεί στον χυλό φυσάει και το γιαούρτι
Θέατρο
Το σίριαλ ΕΚΕΘΕΧ συνεχίζεται
Μουσική
Μπαχ και υιοί με όργανα εποχής
Η Ελλάδα δεν θέλει να είσαι διαφορετικός
Εικαστικά
Οταν ο ήλιος πυρπολεί τα σώματα
Το ντιζάιν περπατά σε πιο ανεβασμένα μονοπάτια
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Η κωπηλάτιδα πόλη Ερέτρια αξίζει μια μεγάλη έκθεση
Θαλής + Φίλοι
Λέσχες Ανάγνωσης σε σχολεία μας, πρότυπο για τους Βρετανούς
Τηλεόραση
Συνεργασίες και διεργασίες
Κότσιρας αντί Καρβέλα
Το στίγμα των διακρίσεων
Νέες ξένες σειρές από το Star