Έντυπη Έκδοση

Με τον συγγραφέα της βιογραφίας του Τζόναθαν Σουίφτ, Δημοσθένη Κορδοπάτη

Μεγαλοφυΐα ή παραφροσύνη;

Η βιογραφία του Τζόναθαν Σουίφτ (Τζόναθαν Σουίφτ, Ο βίος και η πολιτεία του, εκδόσεις Μελάνι, 2010), γραμμένη από τον επίτιμο σήμερα αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Δημοσθένη Κορδοπάτη, αποτελεί την πληρέστερη μέχρι τώρα παρουσίαση του μεγάλου εκπροσώπου του ευρωπαϊκού πνεύματος στο ελληνικό κοινό.

Συστηματικός μελετητής του έργου τού Σουίφτ (έχει ήδη εκδώσει επιλογή από το έργο του, εκδ. Στιγμή, 2004) ο συγγραφέας ανάγει την απόφασή του να καταπιαστεί με το συγκεκριμένο εγχείρημα στα παιδικά του χρόνια, όταν παιδί ακόμα εντυπωσιάστηκε από Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ.

ΝΕΝΑ ΚΟΚΚΙΝΑΚΗ: Κύριε Κορδοπάτη, παράλληλα με τη θητεία σας στον εισαγγελικό κλάδο, έχετε δημοσιεύσει ποίηση και πεζογραφία. Η ενασχόλησή σας, ωστόσο, με τη βιογραφία του Σουίφτ, που, εκτός από την καλοδουλεμένη γλώσσα, εντυπωσιάζει με την εξαιρετική δομή της, φαίνεται να είναι πολύχρονη και μάλλον κοπιαστική. Γιατί, όμως, ο Σουίφτ;

ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΡΔΟΠΑΤΗΣ: Οταν διάβαζα μικρός τα «Ταξίδια του Γκιούλιβερ», δεν μπορούσα, ασφαλώς, να συλλάβω την αλληγορία και τον συμβολισμό τους. Ενιωθα, όμως, ότι το συγκεκριμένο βιβλίο είχε κάτι ξεχωριστό. Ισως γιατί συνδύαζε την περιπέτεια του μυθιστορήματος με την υπερβολή και την ονειρικότητα του παραμυθιού - πάντα αγαπούσα τα παραμύθια. Αργότερα, στα φοιτητικά χρόνια, έπεσε στα χέρια μου το έργο του Τσεζάρε Λομπρόζο «Ο εγκληματίας άνθρωπος». Με έκπληξη ανακάλυψα, στο κεφάλαιο που είχε τίτλο «Μεγαλοφυΐα και παραφροσύνη», μερικές παραγράφους για τον Σουίφτ, τον οποίο ο συγγραφέας, χωρίς να ονομάζει εγκληματία, θεωρούσε ανισόρροπο και παράφρονα. Η ιδέα να ασχοληθώ κάποτε με τον Σουίφτ καρφώθηκε στο μυαλό μου από τότε. Χρειάστηκε να περιμένω σαράντα ολόκληρα χρόνια για την πραγματοποίησή της.

Ν.Κ.: Η επιτυχία των βιβλίων του Σουίφτ, που, αν και αγγλικής καταγωγής, κατατάσσεται στις λαμπρότερες μορφές της ιρλανδικής ιστορίας, οφείλεται, όπως εκτιμάται, στην αντίληψή του για τον άνθρωπο. Με το έργο του στηλίτευσε τους αρχιτέκτονες των αυτοκρατοριών στο αποκορύφωμα της δόξας τους. Με την οργισμένη του φωνή επισήμανε τη σύγκρουση ανάμεσα στους κοινούς ανθρώπους και τους κυβερνώντες, τους ιδιοκτήτες, τους καταπιεστές. Εχετε την άποψη ότι σήμερα είναι επίκαιρος;

Δ.Κ.: Δεν πιστεύω στη θεωρία περί ανακύκλησης της Ιστορίας, θεωρώ, επομένως, ματαιοπονία και εμμονή μια παρόμοια σύγκριση. Μοναδική διαχρονική ομοιότητα σε όλες τις εποχές αποτελεί το γεγονός ότι ένας έντιμος άνθρωπος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με ίσους όρους τους ισχυρούς και τους αδίστακτους. Χρειάζεται γενναιότητα και αυταπάρνηση να τα βάλει κανείς μαζί τους, κάτι που ο Σουίφτ διέθετε. Με τη σάτιρά του έγινε τόσο επίφοβος στους εχθρούς του, ώστε να συνασπιστούν αυτοί εναντίον του. Οπως άλλωστε γράφει ο ίδιος, «όταν μια αληθινή μεγαλοφυΐα εμφανίζεται στον κόσμο, μπορείτε να την αναγνωρίσετε από το σημάδι: όλοι οι ανόητοι συνασπίζονται εναντίον της».

Η Ιρλανδία της εποχής τού Σουίφτ, λόγω της φτώχειας της, υπήρξε μια επαρχία δευτέρας κατηγορίας για την Αγγλία, την οποία οι τότε Αγγλοι κυβερνώντες κακομεταχειρίστηκαν. Αν τώρα η Ελλάδα του 2010 έχει καταλήξει να είναι μια επαρχία δευτέρας κατηγορίας για την Ευρωπαϊκή Ενωση, ε, τότε, αυτό αποτελεί όντως ομοιότητα, την οποία, όμως, αφήνω στην κρίση σας. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Πάσχουσες ψυχές
Γελώντας στο λαρύγγι του θανάτου
Ο ειρωνικός και σατιρικός Ζορζ Μπρασένς
Ο φόβος και η ταπείνωση
Η ευτυχία βλάπτει...
Η φιλοσοφική στιγμή του '60 και η γενναιοδωρία της αγάπης
Η Μικρά Ασία δεν σταματά τα χωρατά στο πανηγύρι
Σε κυκλική και ατέρμονη πορεία
Το ξέφτισμα του κόσμου
Υπονοώντας τον δημιουργικό παλμό της ζωής
Ο ουγγρικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης Τζιμ Τζάρμους
Συνέντευξη: Νίκος Μαμαγκάκης
Ζώντας ανάμεσα στον ελληνικό λόγο, τον νέο και τον αρχαίο
Γιάννης Μηλιώκας
Ο Μαίανδρος και οι κινήσεις των αγαλμάτων
Συνέντευξη
Μεγαλοφυΐα ή παραφροσύνη;
"Καταθέτουν" πέντε Ελληνες μυθιστοριογράφοι
Οι 10 εντολές για το μυθιστόρημα
Αφανής αναγνώστης
Οι ήρωες του Μακρυγιάννη
Η τρίτη ανάγνωση
Ντάμα μπαστούνι
Από τις 4:00 στις 6:00
Στο κλαμπ των 70άρηδων
Άλλες ειδήσεις
Ακουσες για τον καιρό;
Μπράβο μας!
Ο σαιξπηρικός Αμλετ και οι προϋποθέσεις μιας δύσκολης επιλογής
Περί λογοτεχνίας, θανάτου και άλλων πραγματικών