Έντυπη Έκδοση

Ακηλίδωτη γραφή

Τίτσα Διαμαντοπούλου

Λερωμένο φουστάνι

εκδόσεις Γαβριηλίδη, σ. 121, 8,50 ευρώ

Αξίζει να προσέξουμε τα σύντομα, σχεδόν μιας ανάσας, διηγήματα της Τίτσας Διαμαντοπούλου. Από το «αυτί» του βιβλίου μαθαίνουμε πως το Λερωμένο φουστάνι είναι η πρώτη συλλογή διηγημάτων της συγγραφέως, πλην όμως η διευκρίνιση ότι έχει δημοσιεύσει ποιήματα και ποιητικές πρόζες μετριάζει την αρχική έκπληξή μας για τη μεστότητα της γραφής.

Τα θέματα των διηγημάτων ποικίλλουν: κάποια αφορούν την παιδική ηλικία, την ενηλικίωση, την επιστροφή στην πατρίδα, τα εσωτερικά άγχη. Μερικά είναι «ήσυχες» αφηγηματικά ιστορίες, ενώ άλλα σε ξαφνιάζουν με το γρήγορο τέμπο τους και τη γοητεία της έκπληξης. Σχεδόν όλα ωστόσο είναι γραμμένα με αδρή αφηγηματική δεινότητα, η οποία ξεχωρίζει τόσο στις ρεαλιστικές νοσταλγικές αναπολήσεις που βρίθουν στοχασμών όσο και στις φανταστικές ή και ψευδοαστυνομικές ιστορίες που αποκαλύπτουν εύγλωττα κάποιους από τους αρχέγονους φόβους μας.

Σαγηνεύουν, για διαφορετικούς λόγους, τα διηγήματα: «Ο βυθός», «Πιστόλι στον κρόταφο» και «Η επίσκεψη», αποτυπώνοντας το εύρος των δυνατοτήτων της συγγραφέως. Στο πρώτο, μέσα από την πρωτοπρόσωπη αφήγηση ενός δεκατετράχρονου, καθρεφτίζεται το άγχος της εφηβείας, αυτής της «δυσλεξίας των αισθημάτων» που γεννά φόβους. Η εμπειρία του αποτυπώνεται μέσα από υπερρεαλιστικές εικόνες ποιητικής υφής, που γεννούν πολλαπλές ερμηνείες για την αδημονία του, την έκπληξή του και τον φόβο του για τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα. Στο «Πιστόλι στον κρόταφο», μια συναρπαστική φανταστική ιστορία, ένας νέος υπάλληλος έρχεται αντιμέτωπος με τις εμμονές του και τον φόβο του για το καινούριο περιβάλλον. Ο φόνος του προϊσταμένου του, πραγματικός ή φανταστικός, καταδεικνύει ότι ο φόβος του ίδιου για τον δολοφόνο μπορεί να δημιουργήσει τον «σωσία του», οδηγεί σε έναν εαυτό ανοίκειο που μπορεί να μετατρέψει εύκολα το θύμα σε θύτη. Η «Επίσκεψη» πάλι είναι μια πιο ρεαλιστική τριτοπρόσωπη αφήγηση, με έντονο το στοιχείο της έκπληξης. Ενας μετανάστης στην Αυστραλία επιστρέφει στον γενέθλιο τόπο και επισκέπτεται τις δύο γηραιές ξαδέλφες του. Μια φαινομενικά άσχετη συζήτηση μαζί τους, η έντονη παρουσία -μέσω της φωτογραφίας της- της τρίτης ξαδέλφης που έχει πεθάνει, η συσχέτιση των όσων του αφηγούνται με τα δικά του μύχια συναισθήματα συντελούν στη δημιουργία ενός ασφυκτικού αισθήματος που οδηγεί στο μοιραίο.

Τα περισσότερα διηγήματα κινούνται σε αντίστοιχες θεματικές και αφηγηματικές οδούς. Η παιδική ηλικία, η εφηβεία και οι πρώτοι έρωτες, μολονότι η ανάμνησή τους συχνά προκαλεί πόνο, γίνονται αφορμές για μια νοσταλγική περιδιάβαση των ηρώων στο παρελθόν τους. Ακόμη πιο έντονα αποτυπώνεται η νοσταλγία για τον γενέθλιο τόπο, ιδιαίτερα στο «Η πόλη δεν θέλει να πεθάνει», αλλά και για τα παλιά σπίτια, τις παρελθούσες γειτονιές, τις μικρές επαρχιακές πόλεις. Η ερωτική ματαίωση και το άγχος του θανάτου είναι δύο ακόμη από τα θέματα που απασχολούν τη συγγραφέα σε μια καθ' όλα αξιοπρόσεκτη συλλογή που διακρίνεται για τον στοχασμό, το παραξένισμα και την αμφισημία των νοημάτων. Πιθανώς ο διαχωρισμός των διηγημάτων σε τρεις ενότητες που να αντιστοιχούν στη θεματολογία, να έδινε μια πιο ολοκληρωμένη άποψη της συλλογής.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Το φάντασμα του Καμύ
Ενα συναρπαστικό μυθιστόρημα
Ουαλός έφηβος ψάχνει
Ενας απαραίτητος πλήρης οδηγός για το αρχαίο θέατρο
Περί της ηγερίας του μοντερνισμού
Ενας Μέγας Αλέξανδρος που «εποφθαλμιούσε το πετρέλαιο»!
Ενόραση στην καθημερινότητα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Το φάντασμα του Καμύ
Ενα συναρπαστικό μυθιστόρημα
Ουαλός έφηβος ψάχνει
Ενας απαραίτητος πλήρης οδηγός για το αρχαίο θέατρο
Περί της ηγερίας του μοντερνισμού
Ακηλίδωτη γραφή
Ενας Μέγας Αλέξανδρος που «εποφθαλμιούσε το πετρέλαιο»!
Ενόραση στην καθημερινότητα
Συνέντευξη
Αυτή η τέχνη δεν τελειώνει ποτέ
Ρούλα Πατεράκη διαδονούμενη
Από τις 4:00 στις 6:00
Οι κυρίες προηγούνται και στα τραγούδια...
Η σφραγίδα ΒΟΒ DYLAN
Άλλες ειδήσεις
Συνταγές μαγειρικής για γυναίκες συγγραφείς
Ο ανατόμος της σύγχρονης πραγματικότητας
Γραφή στα όρια του μεταξιού