Έντυπη Έκδοση

Θερινό σινεμά η Ακρόπολη

Η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη και οι συνεργάτες της εμπνεύστηκαν και έστησαν τις προβολές που κάθε βράδυ, από την προηγούμενη Πέμπτη (9.15-00.15) μέχρι και αύριο, κάνουν Κόρες και Καρυάτιδες να αποτινάζουν τα χρόνια από το κεφάλι τους και να λύνουν τα μαλλιά τους

Κάθε βράδυ (έως και αύριο) την ώρα που πέφτει ο ήλιος οι Καρυάτιδες λύνουν τα μαλλιά τους, οι Κόρες χαμογελάνε, η ζωφόρος του Παρθενώνα και η πομπή των Παναθηναίων ζωντανεύουν καρέ καρέ μέσα από μια σειρά animations στο εξωτερικό κέλυφος του Μουσείου και στα γύρω κτίρια.

Το πλαϊνό μέρος του Μουσείου αξιοποιείται ως κινηματογραφική οθόνη. Το ίδιο και τα γύρω κτίρια Το πλαϊνό μέρος του Μουσείου αξιοποιείται ως κινηματογραφική οθόνη. Το ίδιο και τα γύρω κτίρια Εχει στηθεί ένα θερινό σινεμά πολλαπλών οθονών, όπου η γλυπτική συνδιαλέγεται με τον κινηματογράφο, από τη σκηνοθέτιδα Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη και τους συνεργάτες της.

Ανέλαβε το εγχείρημα μόλις πριν από 3 μήνες. Το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να εξοπλιστεί με... 30 βιβλία αρχαιολογίας και να πέσει στη μελέτη παρέα με τον συνεργάτη της, αρχαιολόγο Κυριάκο Καρσερά. Το Μουσείο ακόμα στηνόταν. Η ομάδα ξεκίνησε να φωτογραφίζει τα εκθέματα (Δέσποινα Σπύρου, Ηλίας Κοσίντας, Σίμος Σαρκετζής).

«Φαντάστηκα το θέαμα ως μια χειρονομία που θα πολλαπλασιάζει τους αντικατοπτρισμούς του βράχου και της πόλης πάνω στη γυάλινη όψη του Μουσείου. Σκέφτηκα να παίξω με τα γύρω κτίρια ως οθόνες. Να χρησιμοποιήσω υφές, ατέλειες και αρχιτεκτονικά τους στοιχεία. Να εμφανίζονται οι Καρυάτιδες στα παράθυρα, σαν κάτοικοι που βγαίνουν να μας χαιρετίσουν», εξηγεί.

Οταν, όμως, βρέθηκε μπροστά στον Γολγοθά του στησίματος των προβολών (16 προβολείς υπάρχουν στον χώρο), το πρώτο βήμα ήταν να σκεφτεί τι ήθελε να αποφύγει. «Δεν ήθελα να βγει κάτι ακαδημαϊκό. Ούτε να θυμίζει εκπαιδευτικό ντοκιμαντέρ, video art, δουλειά γκαλερί. Ηθελα να κινείται σε ένα συγκινησιακό και διαδραστικό επίπεδο, χωρίς να προσβάλλει το αρχαιολογικό βάρος των εκθεμάτων. Να είναι ένα προσιτό θέαμα, με αναφορές στο θέατρο σκιών», εξηγεί.

Η βασική ιδέα των προβολών συνοψίζεται, από την εμπνεύστριά τους, «στη στιγμή του πρωινού ξυπνήματος, που αγουροξυπνημένοι ερχόμαστε από τον κόσμο των ονείρων και ετοιμαζόμαστε να αντιμετωπίσουμε τον πραγματικό κόσμο».

Πίσω από το μαραθώνιο στήσιμο των προβολών κρύβεται μια δραστήρια ομάδα από animators, φωτογράφους, αρχαιολόγους, σκηνοθέτες και φυσικά την Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη (στο κέντρο) Πίσω από το μαραθώνιο στήσιμο των προβολών κρύβεται μια δραστήρια ομάδα από animators, φωτογράφους, αρχαιολόγους, σκηνοθέτες και φυσικά την Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη (στο κέντρο) Στη συνέχεια έπρεπε να βρεθούν οι πρωταγωνιστές. Αυτοί ήταν:

* Οι Αρχαϊκές Κόρες: «Μόλις τις είδαμε, τις ερωτευτήκαμε. Καθένας από την ομάδα είχε την αγαπημένη του», λέει η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη. Στις προβολές εμφανίζονται 8 σε πλήρη κίνηση: στρέφουν το κεφάλι, πεταρίζουν τα βλέφαρα, χαμογελούν... (Υπεύθυνοι: Ματ Τζόνσον, «Haos Film»).

* Οι Καρυάτιδες: «Μπαίνοντας στην αίθουσα η πρώτη εικόνα είναι η πίσω όψη τους. Βλέπεις τις κόμες και τις κοτσίδες, που είναι καθεμιά τους ένα έργο τέχνης. Ηθελα να αποτινάξουν τα χρόνια από το κεφάλι τους, να λύσουν τα μαλλιά τους».

* Ζώα από αγγεία και όστρακα: Η ομάδα τρύπωσε στο εργαστήριο των συντηρητών και έβγαλε φωτογραφίες. Παραστάσεις ζώων από 4 διαφορετικούς αιώνες κάνουν αγώνες δρόμου. (Υπεύθυνοι: Ζίνα Παπαδοπούλου και Πέτρος Παπαδόπουλος, «Oval Image»).

* Η ζωφόρος: Για να στηθεί η σεκάνς από την πομπή χρησιμοποιήθηκαν φωτογραφίες του Βασίλη Μαυρομμάτη, που έχει υλικό από Βρετανικό Μουσείο και Λούβρο. «Ετσι ενώθηκε το παζλ και ζωντανεύει η πομπή στα μεταλλικά πανέλα της πλαϊνής πλευράς του κτιρίου. Την ίδια στιγμή στον τελευταίο όροφο βλέπεις φωτισμένη την πραγματική ζωοφόρο». («Nomint Motion Design»).

* Τα σφονδύλια (τα χρησιμοποιούσαν στη ρόκα για να γνέθουν): Τα βρήκαν σε ένα κουτί και αμέσως τους ήρθε η ιδέα του μιούζικαλ. Ετσι εγένετο ο χορός των σφονδυλίων (μοιάζουν με μικρές σβούρες) με τη συνεισφορά του Σταύρου Γασπαράτου. Είναι ένα κλείσιμο ματιού στην ταινία «2001, η Οδύσσεια του Διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. «Η κίνηση είναι εμπνευσμένη από τη σκηνή του στροβιλισμού των πλανητών με το διαστημόπλοιο υπό το βαλς του Στράους». («Antidot», Χριστόφορος Μπρέλλης).

Δεν είναι η μόνη σινεφίλ αναφορά. Η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη εμπνεύστηκε από τον φωτογράφο Εντουαρτ Μάιμπριτζ (ο πρώτος που έστησε κινούμενες εικόνες με πολλαπλές φωτογραφίες), τους αδερφούς Λιμιέρ, ταινίες του Κοκτό, τη «Φαντασία» του Ντίσνεϊ, τα μιούζικαλ της Εστερ Γουίλιαμς. «Με λίγα λόγια, είναι ένα μίγμα από διαφορετικά είδη σινεμά του 20ού αιώνα. Από επιστημονική φαντασία μέχρι πρωτόλειες τεχνικές κινηματογράφου», λέει.

Οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν είναι: stop motion, κινούμενο σχέδιο, cut outs. Ενα από τα στοιχήματα ήταν οι λεπτομέρειες της ένθεσης της εικόνας πάνω στις επιφάνειες-οθόνες. «Το παιχνίδι με τα παράθυρα, τις πόρτες και τα μπαλκόνια απαιτούσε φοβερή ακρίβεια. Οπως επίσης και η δράση από το ένα κτίριο στο άλλο, που χτίστηκε με τη λογική ενός αδιάκοπου καλειδοσκόπιου», λέει. Γι' αυτό έγινε εξαρχής χαρτογράφηση 3d των επιφανειών των κτιρίων από τον Χριστόφορο Μπρέλλη και πάνω σε αυτή δούλεψαν οι animators. Σε όλη τη διαδικασία η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη βρισκόταν σε στενή συνεργασία με τον πρόεδρο του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή. Ηταν «μέντορας, εμπνευστής και εμψυχωτής», μας λέει.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Σχετικά θέματα: Μουσείο Ακρόπολης
Ανοίξαμε και τα περιμένουμε
Οι κομμώσεις από τις Καρυάτιδες θα γίνουν μόδα
Και ομήρους να μας πιάνατε, δεν θα επέστρεφαν τα Μάρμαρα
Να γίνει ιδεατό παράρτημα του Βρετανικού
«Οι Βρετανοί ξέρουν ότι η μάχη είναι χαμένη»
Παγίδα για το Βρετανικό Μουσείο
Απουσίες με νόημα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσείο Ακρόπολης
Ανοίξαμε και τα περιμένουμε
Οι κομμώσεις από τις Καρυάτιδες θα γίνουν μόδα
Και ομήρους να μας πιάνατε, δεν θα επέστρεφαν τα Μάρμαρα
Να γίνει ιδεατό παράρτημα του Βρετανικού
«Οι Βρετανοί ξέρουν ότι η μάχη είναι χαμένη»
Παγίδα για το Βρετανικό Μουσείο
Απουσίες με νόημα
Θερινό σινεμά η Ακρόπολη
Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Αθήνας
Χορευτική έκρηξη μεγάλης ενέργειας
Εικαστικά
Νέα έργα σε μια παλιά διαδρομή
Συνέντευξη Αλέξ Ολέ
Τσετσένοι αυτονομιστές εισβάλλουν στην Πειραιώς 260
Τηλεόραση
«Εκανα λάθος με την Μπόιλ»
Μετανάστες και τρομοκράτες
Ψηφίζουμε περιοχή