Έντυπη Έκδοση

Η αφανής καθημερινότητα

Μια λοξή περιπλάνηση στους δρόμους της αθηναϊκής μητρόπολης του 21ου αιώνα, που διακρίνει πίσω από τη μακάρια ρουτίνα την ανεπαίσθητη ρωγμή. Θανάσης Θ. Νιάρχος «Ημερολόγιο χωρίς ημερομηνίες».

Ξέρουμε όλοι καλά πως η καθημερινότητα προσφέρει ένα υλικό ανεξάντλητου σχολιασμού, ο οποίος μπορεί να ανασύρει διαμάντια στην επιφάνεια, υπό τον όρο ότι δεν θα πέσει στη μικρολογία και την κοινοτοπία.

Στο βιβλίο του «Ημερολόγιο χωρίς ημερομηνίες» (πρόλογος Σταμάτης Φασουλής, με δύο έργα του Παναγιώτη Τέτση, εκδόσεις Καστανιώτη), ο Θανάσης Θ. Νιάρχος δείχνει πως η καθημερινότητα είναι δυνατόν να μετατραπεί σε πεδίο μιας ώριμης ποιητικής όρασης, ικανής να βγάλει από το φαινομενικώς ασήμαντο και τετριμμένο έναν εξαιρετικά ευπαθή και συνάμα βαθιά ευαίσθητο κόσμο, ο οποίος ξεκινάει από τις μελαγχολικές εικόνες της ελληνικής επαρχίας της δεκαετίας του 1950 και φτάνει μέχρι τις σπαραχτικές μορφές ή καταστάσεις που συναντάμε παντού τριγύρω μας στην αθηναϊκή μητρόπολη των αρχών του 21ου αιώνα.

Τα κομμάτια του Νιάρχου δεν ξεπερνούν ποτέ τη μισή ή τη μία σελίδα και κινούνται ανάμεσα στο δοκίμιο, την ημερολογιακή εγγραφή, την ονειρική αποδελτίωση, τον αφορισμό και το κινηματογραφικό στιγμιότυπο, συνταιριάζοντας τις μακρινές αναμνήσεις με την τρέχουσα πραγματικότητα στο ίδιο οπτικό πεδίο, σ' έναν λόγο ο οποίος έχει αποβάλει προγραμματικά από το εσωτερικό του την οποιαδήποτε μεταφυσική πίστη ή κοσμική βεβαιότητα.

Μιλώντας για τους μετανάστες ή τους κοινωνικά απόβλητους, αλλά και για τα σουσούμια της λογοτεχνικής πιάτσας, που συνδυάζονται με μια διαρκή αναρώτηση περί χρόνου και θανάτου, ο Νιάρχος δεν σκοπεύει ούτε να ηθικολογήσει ούτε να φιλοσοφήσει. Η δική του δουλειά είναι η δουλειά του νηφάλιου, αλλά όχι τυχαίου περιπατητή: του αποστασιοποιημένου παρατηρητή, που θα διακρίνει πίσω από την κανονικότητα την απόκλιση και πίσω από τη μακάρια ρουτίνα την ανεπαίσθητη ρωγμή ή το αδιόρατο ρήγμα.

Μακριά από τον ναρκισσισμό του καλλιτέχνη ο οποίος προσαρμόζει το σύμπαν στο εγώ του, πιστεύοντας πως το εγώ του είναι προορισμένο για την αιωνιότητα, ο Νιάρχος αναζητεί τους ήρωες της καθημερινής του περιπλάνησης ανάμεσα στους ποικιλοτρόπως παρεμποδισμένους και παραγκωνισμένους: ανάμεσα όχι μόνο σε όσους έχουν διαγραφεί από την κοινωνική μνήμη, αλλά και σ' εκείνους οι οποίοι δεν κατάφεραν να αποτυπώσουν τον εαυτό τους ακόμη και σε ένα φιλικό ή αδελφικό βλέμμα. Κι όλα αυτά μέσα σε μια μονίμως χαμηλόφωνη και συνομιλητική ατμόσφαιρα, σ' ένα λεκτικό πλέγμα το οποίο θυμίζει ψιθυριστό κουβεντολόι, με μια δυνατή αστραπή στο βάθος, που κόβει ξαφνικά στα δυο το πνιγηρό σκοτάδι.

Γνωριμία με την ποίηση της Αν Κάρσον

Αφιερωμένο στην καλλιτεχνική προσωπικότητα και την ποίηση της Αν Κάρσον είναι το καλοκαιρινό τεύχος του περιοδικού «Ποιητική», το οποίο διευθύνει ο Χάρης Βλαβιανός και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Η Κάρσον γεννήθηκε το 1950 στο Τορόντο του Καναδά και διαθέτει όχι μόνο ποιητικό, αλλά και δοκιμιακό και μεταφραστικό έργο. Ως ποιήτρια συνομιλεί απευθείας με την αρχαία λυρική ποίηση (ειδικότερα με τη Σαπφώ και τον Στησίχορο), παίζοντας εκ παραλλήλου με τον Κιτς και τις τραγωδίες του Ευριπίδη. Το πνεύμα της είναι το πνεύμα ενός ανήσυχου και ιδιαιτέρως πρωτότυπου μεταμοντερνισμού, που χρησιμοποιεί ανατρεπτικά την παράδοση προκειμένου να φτιάξει όχι ένα ακόμη πολύχρωμο κειμενικό υφαντό, αλλά να οδηγήσει σ' έναν στοχαστικό και συγκινησιακά αιχμηρό λόγο, ο οποίος χτυπά στο κέντρο του σύγχρονου ποιητικού αισθήματος.

Στο αφιέρωμα της «Ποιητικής» ο Βασίλης Αμανατίδης μεταφράζει αποσπάσματα από το μυθιστόρημα της Κάρσον «Η αυτοβιογραφία του Κόκκινου», ενώ τις ποιητικές της συνθέσεις «Δοκίμιο σχετικά με το τι σκέφτομαι περισσότερο» και «Αχμάτοβα» μεταφράζουν αντιστοίχως ο Βλαβιανός και η Δέσποινα Ρισσάκη. Μαζί με τα ποιήματά της, προτείνω ενθέρμως τη μελέτη «Το φύλο του ήχου» (μετάφραση Νίνα Μπούρη), που αποτελεί μιαν ανθρωπολογική εξιστόρηση της απαξίωσης της χροιάς και του τόνου της γυναικείας φωνής και διαβάζεται κυριολεκτικά σαν μυθιστόρημα.

Νέες εκδόσεις

«Ο δρόμος της συνάντησης»

Φύλλα πορείας ΙΙ.

ΧΟΡΧΕ ΜΠΟΥΚΑΪ

Μετάφραση: Κωνσταντίνα Επισκοποπούλου.

Εκδόσεις «Opera (Animus)».

Ο διάσημος αργεντινός ψυχίατρος Χόρχε Μπουκάι δίνει οδηγίες για το πού μπορεί να συναντηθεί ο δρόμος μας με τον δρόμο του άλλου. Απαραίτητη προϋπόθεση για μια τέτοια συνάντηση, να ξέρουμε πού ακριβώς βρίσκεται ο εαυτός μας.

«Η ανάσα τους πίσω μας»

ΠΕΡΙΧΑΝ ΜΑΓΚΝΤΕΝ

Μυθιστόρημα. Μετάφραση: Ιώ Τσοκώνα.

Εκδόσεις «Μελάνι».

Δύο γυναίκες διασχίζουν την υδρόγειο προκειμένου να διαγράψουν το παρελθόν τους και να αναζητήσουν καταφύγιο σε μια καινούρια και πιο ασφαλή ζωή. Ενα μυθιστόρημα αστραπιαίας δράσης και θεαματικών μεταβολών από την τουρκάλα ακτιβίστρια Περιχάν Μαγκντέν.

«Γυναίκες»

Παλεύοντας με τα κοινωνικά στερεότυπα.

Συμβουλευτική γυναικών». Με ανάλυση

πραγματικών περιπτώσεων.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ. Εκδόσεις Σαββάλας.

Ο γάμος, τα παιδιά, οι παράνομες ερωτικές σχέσεις, η γήρανση, αλλά και η υποταγή ή η αντίσταση στα στερεότυπα της κοινωνίας για τους ρόλους και τα καθήκοντα των φύλων. Ενα βιβλίο για τη θέση των γυναικών σε μιαν εποχή η οποία προβάλλει επάνω τους τις πιο αντιφατικές απαιτήσεις.

«Ο τεκτονισμός.

Στην ελληνική κοινωνία και γραμματεία του 18ου αιώνα. Οι γερμανόφωνες μαρτυρίες».

ΙΛΙΑ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗ-SANGMEISTER

Εκδόσεις «Περίπλους».

Η ιστορία του ελληνικού τεκτονισμού κατά τη διάρκεια του Διαφωτισμού με βάση το υλικό που προσφέρουν γερμανικά, αυστριακά και ελληνικά αρχεία. Ο τεκτονισμός ως κανάλι επαφής της τουρκοκρατούμενης Ελλάδας με τις ιδέες και τις αξίες των ευρωπαϊκών αστικών τάξεων.

«Ιστορίες ανδρών δολοφόνων στην Τουρκία».

ΑΙΣΕ ΟΝΑΛ

Μετάφραση: Αλέξης Καλοφωλιάς.

Εκδόσεις «Νάρκισσος».

Αποκαλυπτικές συνεντεύξεις με κρατουμένους των τουρκικών φυλακών οι οποίοι έχουν καταδικαστεί για τον φόνο της μητέρας, της αδελφής ή της κόρης τους, που καταπάτησαν έναν άκρως αναχρονιστικό κώδικα τιμής. Ενα βιβλίο για τον φανατισμό και την κοινωνική ακαμψία της Τουρκίας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φεστιβάλ Εδιμβούργου
Θέατρο σε τηλεφωνικό θάλαμο
Κινηματογραφικά φεστιβάλ
Δύο μήνες γεμάτοι ταινίες
Forza Greci!
Παλιές ιταλικές κωμωδίες στο πανί της Μόστρας
Προσφορά της «Κ.Ε.»
Το γεράκι που συναρπάζει
Όπερα
Οπερα με πολιτική αιχμή
Έκθεση
Ο ήχος του ωκεανού
Πρόσωπα
Ηταν το καλοκαίρι τους
Συνέντευξη: Θόδωρος Τερζόπουλος
«Η αριστερά; Μια ανήθικη παράσταση»
Βιβλίο
Ταξίδι χωρίς διαβατήριο
Η κρίση θεριεύει, η γραφή αντέχει
Η εξίσωση μιας σχέσης