Έντυπη Έκδοση

Απ' την Αμελί στους εμπόρους όπλων

Οι περισσότεροι τον γνωρίζουν από τη μεγάλη του επιτυχία «Αμελί» με την Οντρέ Τοτού. Ομως ο Ζαν-Πιέρ Ζενέ εδώ και περίπου μία εικοσαετία, από το «Ντελικατέσεν» και την «Πόλη των χαμένων παιδιών» μέχρι τους «Ατέλειωτους αρραβώνες», συνεχίζει να δημιουργεί παραμυθένιες ταινίες με ποιητικό χιούμορ και ήρωες αντισυμβατικούς, και ταυτόχρονα γοητευτικούς. Κάπου ανάμεσα, πρόλαβε να γυρίσει και ένα «Αλιεν» στο Χόλιγουντ...

Εχοντας απορρίψει την πρόταση να σκηνοθετήσει τον πέμπτο Χάρι Πότερ, επιστρέφει με μια γαλλική κωμωδία δράσης, το «Micmacs-Μικροαπατεώνες στα δύσκολα». Εδώ, έχει στο στόχαστρο τις βιομηχανίες όπλων: Ενας άντρας (Ντάνι Μπουν) αναγκασμένος να ζει διά βίου με μια σφαίρα στο κεφάλι, βρίσκει καταφύγιο στο λημέρι μιας ομάδας ετερόκλητων παλιατζήδων που θυμίζει τη σπηλιά του Αλή Μπαμπά. Μαζί καταστρώνουν ένα ιδιόρρυθμο σχέδιο, με στόχο να καταστρέψουν δύο ισχυρούς κατασκευαστές όπλων.

«Η ιδέα των εμπόρων όπλων», εξηγεί ο Ζενέ, «στριφογυρνούσε για χρόνια στο μυαλό μου. Οταν μοντάραμε την "Πόλη των χαμένων παιδιών"στο Σεν Κλου, κοντά στα εργοστάσια Dassault, συχνά τρώγαμε σε ένα εστιατόριο όπου έτρωγαν και οι μηχανικοί τους. Ηταν κάτι "σιδερωμένοι" τύποι με τις γραβάτες τους, τα κοστούμια τους, με ωραία πρόσωπα, αλλά βλέποντάς τους δεν μπορούσα να ξεχάσω πως δημιουργούσαν όπλα που μπορούν να αφανίσουν άλλους ανθρώπους. Είχα σοκαριστεί. Από την άλλη, δεν ήθελα να κάνω ένα διανοουμενίστικο πράγμα, ήθελα να γυρίσω μια κωμωδία».

Κι εδώ μπαίνουν οι παλιατζήδες: «Ηθελα οι άνθρωποι αυτοί που έρχονται αντιμέτωποι με αυτούς τους μπίζνεσμεν του θανάτου να μοιάζουν με τους ήρωες του "Toy story": εκκεντρικοί εκδικητές, ατζαμήδες, κάποτε ποιητικοί, πάντοτε ενωμένοι, και κυρίως βαθύτατα ανθρώπινοι. Μια άλλη μου επιρροή ήταν οι "Επικίνδυνες αποστολές": στην κατασκευή της πλοκής, τις διάφορες ανατροπές. Είμαι φαν της σειράς».

Ο 54χρονος Ζενέ και ο μόνιμος συνεργάτης του, ο σεναριογράφος Γκιγιόμ Λοράν, έκαναν έρευνα πριν γράψουν το σενάριο:

«Δεν θέλαμε να παρουσιάσουμε τους εμπόρους όπλων σαν καρικατούρες. Ετσι, πήραμε συνεντεύξεις από ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της βιομηχανίας όπλων που είχε συνταξιοδοτηθεί, από έναν πρώην μυστικό πράκτορα και από έναν μηχανικό. Επίσης, επισκεφθήκαμε ένα εργοστάσιο κατασκευής όπλων στο Βέλγιο -διότι- στη Γαλλία απαγορεύεται.

Πραγματικά καλοί άνθρωποι, τεχνικοί, που μιλούν με τόσο πάθος για το εργοστάσιό τους ώστε θα μπορούσαν κάλλιστα να αναφέρονται σε κάποια σοκολατοποιία. Και τους ακούς να λένε: "Δεν δουλεύουμε για το Τμήμα Επίθεσης αλλά για το Τμήμα Αμυνας". Φοβερός τρόπος για να έχεις τη συνείδησή σου ήσυχη...». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Σχετικά θέματα: Κινηματογράφος
Ερως, ανίκατε γήρας
Συναντώντας τον Κόπολα
Φάουστ αλά Τέρι Γκίλιαμ
Ταινία υπό παρακολούθηση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Παύλος Γερουλάνος
«Πολλά χρήματα ήταν σε λάθος χέρια»
Συνέντευξη: Φατίχ Ακίν
Ελλάς-Τουρκία συμμαχία
Κινηματογράφος
Απ' την Αμελί στους εμπόρους όπλων
Ερως, ανίκατε γήρας
Συναντώντας τον Κόπολα
Φάουστ αλά Τέρι Γκίλιαμ
Ταινία υπό παρακολούθηση
Θέατρο
Γράμματα και θάματα
Η σκοτεινή πλευρά της σκηνής
Φυλάνε τα χνότα τους
Εκθεση γλυπτικής
Το μπαλέτο του Ντεγκά
Αλυσίδες βιβλιοπωλείων
Οι μικροί, οι μεγάλοι και το βιβλίο
Βιβλίο
Μες στην υπόγεια την ταβέρνα
Γράφοντας στη σκιά του Τείχους
Εκθεση
Ενα «σπίτι» με ιστορία
Μουσική
Η Γκάλας τραγουδά Αγγελόπουλο
Θησαυροί από τη Σάμο
Μουσικό εξπρές
Το τραγούδι ταξιδεύει την Ελλάδα
Σγούρος με την Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων