Έντυπη Έκδοση

Ερως, ανίκατε γήρας

Σε γνώριμα εδάφη επιστρέφει ο Γούντι Αλεν: στην τεσσαρακοστή ταινία του μιλάει και πάλι για τον έρωτα ενός ηλικιωμένου άντρα και μιας (κατά σαράντα χρόνια) νεότερης γυναίκας. Μετά τα τελευταία, «σκοτεινά», φιλμ του, επέστρεψε στο ανάλαφρο, κωμικό, ολίγον νευρωτικό και άκρως υπαρξιακό στυλ του.

Το μαρτυρεί άλλωστε και ο τίτλος: «Κι αν σου κάτσει;» Αυτή τη φορά δεν επέλεξε την Ευρώπη για τα γυρίσματα. «Πάντα στη Ν. Υόρκη θέλω να γυρίζω» έχει δηλώσει. «Ομως το κόστος είναι πλέον δυσβάστακτο».

Παλιό σενάριο

Ηρωάς του τώρα είναι ο Μπόρις (Λάρι Ντέιβιντ), ένας πανέξυπνος αλλά γκρινιάρης και μισάνθρωπος πυρηνικός φυσικός, πρώην καθηγητής πανεπιστημίου. Κάποια στιγμή γνωρίζει τη νεαρή, χαζούλα, Μέλοντι (Ίβαν Ρέιτσελ Γουντ), που έχει φύγει από τον Μισισιπή και τον παρακαλεί να τη φιλοξενήσει προσωρινά στη Νέα Υόρκη. Ομως ουδέν μονιμότερον του προσωρινού: ο δύστροπος καθηγητής και η «ανεγκέφαλη» νεαρή, που δεν αντιλαμβάνεται καν τις προσβολές του, παντρεύονται. Οι επαρχιώτες γονείς της κοπέλας όμως έχουν σοβαρές αντιρρήσεις...

Η ταινία βασίστηκε σε ένα παλιό σενάριο του σκηνοθέτη, το οποίο έβγαλε και πάλι από το συρτάρι με την απεργία των σεναριογράφων. Τότε είχε βασίσει τον κεντρικό ήρωα στον Ζίρο Μόστελ, συμπρωταγωνιστή του Μπιλ Γουάιλντερ στους «Παραγωγούς» του Μελ Μπρουκς. Μετά τον θάνατο του Μόστελ, όμως, το εγκατέλειψε για να επιστρέψει σε αυτό τριάντα χρόνια αργότερα με τον Λάρι Ντέιβιντ για πρωταγωνιστή. Οταν του έκανε την πρόταση, ο ηθοποιός, συνηθισμένος σε δεύτερους ρόλους, εξεπλάγη. «Σκέφτηκα ότι μάλλον είχε αρχίσει να του στρίβει!»

«Μου παραπονιόταν διαρκώς ότι ήταν τεράστιο λάθος μου να τον πάρω για τον ρόλο» λέει ο Αλεν. «Κι όμως, οι ερμηνείες του ήταν φοβερές, συνήθως από το πρώτο κιόλας take».

Ο Γούντι Αλεν κινηματογραφούσε ολόκληρες σκηνές χωρίς διακοπή, σαν να επρόκειτο για θεατρικό έργο, και ενθάρρυνε τους ηθοποιούς του να αυτοσχεδιάσουν. «Το προσπάθησα», λέει ο πρωταγωνιστής του, «αλλά ο χαρακτήρας μου είναι τόσο πιο έξυπνος από μένα, που δεν του ταίριαζαν τα δικά μου λόγια».

Οι ατάκες του Μπόρις, του υπερόπτη μισάνθρωπου που υποτιμά το ανθρώπινο γένος, θυμίζουν αρκετές δηλώσεις του σκηνοθέτη. «Ας πούμε πως είναι μια ακραία έκφανση των συναισθημάτων μου» απαντά ο ίδιος. «Ομως ως ηθοποιός δεν θα μπορούσα να βγάλω αυτό το σαρκαστικό, βιτριολικό χιούμορ».

Στον έρωτα δεν υπάρχουν κανόνες, λέει εδώ. Για κάποιους αυτό ακούγεται λίγο σαν κλισέ, όμως ο Γούντι Αλεν, που ως γνωστόν είναι παντρεμένος με την κατά πολύ νεότερή του Σουν-Γι, καταφέρνει να δώσει και άλλες παραμέτρους στην ταινία του: για παράδειγμα, η συντηρητική μητέρα της πρωταγωνίστριας μετατρέπεται σε σεξουαλικά απελευθερωμένη καλλιτέχνιδα της Νέας Υόρκης, ενώ ο άντρας της, ο Τζον, παραδέχεται τελικά την ομοφυλοφιλία του.

Εδώ άλλωστε ο σκηνοθέτης εκφράζει και μια θεμελιώδη πεποίθησή του: «Κάθε μέρα πρέπει να καταβάλλεις τεράστια προσπάθεια για να επηρεάσεις θετικά τη ζωή σου, αλλά στην πραγματικότητα πολύ λίγα μπορείς να κάνεις. Ο κόσμος είναι ένας αδιάφορος, βίαιος τόπος χωρίς νόημα. Χρειάζεσαι και πολλή τύχη για να τα καταφέρεις...» *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Σχετικά θέματα: Κινηματογράφος
Απ' την Αμελί στους εμπόρους όπλων
Συναντώντας τον Κόπολα
Φάουστ αλά Τέρι Γκίλιαμ
Ταινία υπό παρακολούθηση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Παύλος Γερουλάνος
«Πολλά χρήματα ήταν σε λάθος χέρια»
Συνέντευξη: Φατίχ Ακίν
Ελλάς-Τουρκία συμμαχία
Κινηματογράφος
Απ' την Αμελί στους εμπόρους όπλων
Ερως, ανίκατε γήρας
Συναντώντας τον Κόπολα
Φάουστ αλά Τέρι Γκίλιαμ
Ταινία υπό παρακολούθηση
Θέατρο
Γράμματα και θάματα
Η σκοτεινή πλευρά της σκηνής
Φυλάνε τα χνότα τους
Εκθεση γλυπτικής
Το μπαλέτο του Ντεγκά
Αλυσίδες βιβλιοπωλείων
Οι μικροί, οι μεγάλοι και το βιβλίο
Βιβλίο
Μες στην υπόγεια την ταβέρνα
Γράφοντας στη σκιά του Τείχους
Εκθεση
Ενα «σπίτι» με ιστορία
Μουσική
Η Γκάλας τραγουδά Αγγελόπουλο
Θησαυροί από τη Σάμο
Μουσικό εξπρές
Το τραγούδι ταξιδεύει την Ελλάδα
Σγούρος με την Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων