Έντυπη Έκδοση

Η σκοτεινή πλευρά της σκηνής

Εκείνος είναι «σερ». Ενας βετεράνος ηθοποιός του σεξπιρικού θεάτρου, δύστροπος και τυραννικός, που ετοιμάζεται να δώσει την 227η παράσταση του «Βασιλιά Λιρ». Ο Νόρμαν είναι ο αμπιγέρ του, αφοσιωμένος υπηρέτης του επί 16 χρόνια, έτοιμος πάντα να πραγματοποιήσει την κάθε του απαίτηση.

Τώρα ήρθε η στιγμή να προσφέρει στον κύριό του την ύψιστη βοήθεια: να τον στηρίξει, να τον εμψυχώσει, να τον σπρώξει κυριολεκτικά στη σκηνή όταν εκείνος έχει καταρρεύσει στο καμαρίνι του. Γιατί η παράσταση πρέπει να γίνει...

«Ο Αμπιγέρ» του Ρόναλντ Χάργουντ ανεβαίνει στο θέατρο «Κάππα» σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, με ένα πολύ ενδιαφέρον θεατρικό «ζευγάρι»: τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Χρήστο Στέργιογλου.

Είναι ένα έργο χαρακτήρων, αφιέρωμα στο επάγγελμα του ηθοποιού. «Θέατρο μέσα στο θέατρο» αφού η πίσω πλευρά -συχνά σκοτεινή- της σκηνής έρχεται για τον θεατή στο προσκήνιο. Ο Χάργουντ στα νιάτα του υπήρξε αμπιγέρ του δευτεροκλασάτου ηθοποιού Ντόναλντ Γούλφιτ, ειδικευμένου στην παρουσίαση συντομευμένων εκδοχών του σεξπιρικού ρεπερτορίου. Οταν ο Γούλφιτ γέρασε και η βασίλισσα τον έχρισε σερ, κάλεσε τον παλιό του αμπιγέρ να του υπαγορεύσει την αυτοβιογραφία του. Ορμώμενος από αυτή την εμπειρία, ο Χάργουντ έγραψε ένα έργο που βασίζεται σε ντοκουμέντα της ζωής του και σε μυθοπλαστικά στοιχεία:

Ενας σεξπιρικός θίασος περιοδεύει την εποχή του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. Ο θιασάρχης -του οποίου το όνομα δεν μαθαίνουμε ποτέ- θα ήθελε να έχει τον τίτλο του σερ. Το έργο αναδεικνύει τον εγωισμό, τη ματαιοδοξία, τη μοναξιά των ανθρώπων του θεάτρου.

Στο πρώτο μέρος παρακολουθούμε την προετοιμασία της «παράστασης» που ανεβάζει ο «σερ» - όπως του αρέσει να τον αποκαλούν. Και μόλις ανοίξει η αυλαία για τον «Βασιλιά Λιρ» γίνεται το διάλειμμα του «Αμπιγέρ». Στο δεύτερο μέρος ο «σερ» ερμηνεύει τον σεξπιρικό ήρωα ενώ, παράλληλα, βλέπουμε τα τεκταινόμενα εκτός σκηνής.

«Θα έλεγα ότι πρόκειται για μια ερωτική εξομολόγηση προς τον ηθοποιό», λέει ο Ν. Μαστοράκης. «Πώς το πανίσχυρο "εγώ" του ηθοποιού μέσω της προβολής του στη σκηνή τροφοδοτεί τη ματαιοδοξία, οξύνει τις σχέσεις, δημιουργεί αντιφατικά μεγέθη: απόλυτη μαγεία στην τέχνη, απόλυτη μικρότητα στην καθημερινή ζωή. Ο συγγραφέας στο έργο του προσπαθεί να συμπυκνώσει το απόλυτο της δουλειάς, το απόλυτο των ανθρώπων που έχουν δώσει τη ζωή τους στο θέατρο. Συχνά απουσιάζουν τα αισθήματα, επικρατεί η μοναξιά και καραδοκεί το τραγικό τέλος...»

Ο

ηθοποιός στη ζωή

Ο «σερ» συμπεριφέρεται παντού ως πρωταγωνιστής. Απόλυτος, δεσποτικός, χωρίς οικειότητες και αισθήματα. Μοναδικό του πάθος είναι το θέατρο.

«Παλαιότερα αυτοί οι άνθρωποι μετέφεραν το καλλιτεχνικό τους μέγεθος και στη ζωή», σχολιάζει ο σκηνοθέτης. «Απέπνεαν κύρος, κρατούσαν αποστάσεις. Σήμερα δεν υπάρχουν τέτοια μοντέλα. Βλέπεις σημαντικούς ηθοποιούς γειωμένους, άνετους. Ο ηθοποιός, υποκείμενο και αντικείμενο συγχρόνως, αφού συνιστά ο ίδιος το εργαλείο δουλειάς του, πρέπει να διατηρεί τον έλεγχο. Ενας έξυπνος θεατής καταλαβαίνει πολλά για την προσωπική ζωή του ηθοποιού βλέποντάς τον να παίζει.

Αυτή η έκθεση, η διαφάνεια, αποτελεί το "ανήθικο" μέρος του επαγγέλματος. Γι' αυτό ο σκηνοθέτης πρέπει να βρίσκει τρόπους να τον καλύπτει. Οι περισσότερες γυναίκες, για παράδειγμα, -οκτώ στις δέκα- θέλουν να φαίνονται ωραίες στη σκηνή ακόμα κι αν ο ρόλος είναι κόντρα. Ε, τότε πρέπει να ραδιουργήσεις ώστε να τις μετατρέψεις ούτε σε άσχημες, αλλά ούτε και σε θεές»... *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Γράμματα και θάματα
Φυλάνε τα χνότα τους
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Παύλος Γερουλάνος
«Πολλά χρήματα ήταν σε λάθος χέρια»
Συνέντευξη: Φατίχ Ακίν
Ελλάς-Τουρκία συμμαχία
Κινηματογράφος
Απ' την Αμελί στους εμπόρους όπλων
Ερως, ανίκατε γήρας
Συναντώντας τον Κόπολα
Φάουστ αλά Τέρι Γκίλιαμ
Ταινία υπό παρακολούθηση
Θέατρο
Γράμματα και θάματα
Η σκοτεινή πλευρά της σκηνής
Φυλάνε τα χνότα τους
Εκθεση γλυπτικής
Το μπαλέτο του Ντεγκά
Αλυσίδες βιβλιοπωλείων
Οι μικροί, οι μεγάλοι και το βιβλίο
Βιβλίο
Μες στην υπόγεια την ταβέρνα
Γράφοντας στη σκιά του Τείχους
Εκθεση
Ενα «σπίτι» με ιστορία
Μουσική
Η Γκάλας τραγουδά Αγγελόπουλο
Θησαυροί από τη Σάμο
Μουσικό εξπρές
Το τραγούδι ταξιδεύει την Ελλάδα
Σγούρος με την Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων