Έντυπη Έκδοση

Φυλάνε τα χνότα τους

Μαύρα τα έχουν βάψει φέτος τα παιδικά θέατρα. Η απειλή της νέας γρίπης ματαίωσε ή ανέβαλε τις παραστάσεις δεκάδων παιδικών σκηνών, ενώ μείωσε δραματικά τα έσοδα όσων «τόλμησαν» να ανεβάσουν παράσταση. Κι όμως αρκετοί γονείς συνεχίζουν τις Κυριακές να πηγαίνουν με τα παιδιά τους στο θέατρο.

Οπως μας εξήγησε ο σκηνοθέτης Νίκος Δαφνής, μέλος του Διεθνούς Κέντρου Θεάτρου για το Παιδί και τους Νέους (ASSITEZ), «τα παιδικά θέατρα δεν περιμένουν τις παραστάσεις του Σαββάτου ή της Κυριακής για να επιβιώσουν. Ποντάρουν στις καθημερινές οργανωμένες παραστάσεις για τα σχολεία. Κι εδώ έγινε όλη η ζημιά».

Μια εγκύκλιος (27-8-2009) του υπουργείου που εστάλη στην αρχή της σχολικής χρονιάς στα σχολεία, συνέστηνε, μεταξύ άλλων μέτρων, να αποφεύγεται η επίσκεψη σε κλειστούς χώρους όπου συνωστίζονται τα παιδιά. «Ετσι, στην πράξη η ευθύνη μετατίθετο στα ίδια τα σχολεία. Επόμενο είναι λοιπόν από φόβο και συναίσθηση ευθύνης να είναι επιφυλακτικά και να μην κλείνουν παραστάσεις».

Πράγματι, τα περισσότερα σχολεία δεν πάνε θέατρο (στην καλύτερη περίπτωση κάποια ιδιωτικά φέρνουν παραστάσεις στον δικό τους χώρο), προτιμούν τα μεγάλα μουσεία ή ανοιχτούς χώρους και κρατούν στάση αναμονής για το νέο έτος. Κάποιοι άλλοι «κλείνουν» από τώρα παραστάσεις για μετά τον Γενάρη, φροντίζοντας όμως να εξασφαλίσουν όλο το θέατρο.

Ετσι, ενώ άλλες χρονιές ανεβαίνουν 120 παραστάσεις παιδικού θεάτρου, φέτος είναι γύρω στις 30. Πολλές που ήταν στα σκαριά δεν ανέβηκαν, και άλλες κνδυνεύουν να κατέβουν. «Είναι μεγάλο πλήγμα για το παιδικό θέατρο», επισημαίνει ο Ν. Δαφνής, που φέτος ανεβάζει «Δον Κιχώτη» στο «Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα». «Γύρω στους 600 ηθοποιούς έχουν χάσει τη δουλειά τους. Πώς να πληρώνει ένα άδειο θέατρο οκτώ συμβόλαια ηθοποιών;». Οπως μας ενημέρωσε, πριν από 2-3 εβδομάδες η νέα κυβέρνηση αποφάσισε να άρει την επιφύλαξη αυτή.

«Ομως η ζημιά έχει ήδη γίνει. Γι' αυτό και ζητήσαμε, τα 2.000 εργατικά εισιτήρια που δικαιούται ετησίως κάθε παιδική σκηνή, ειδικά φέτος να μας δοθούν ανεξάρτητα από την προσέλευση των θεατών».

Η Κάρμεν Ρουγγέρη φέτος ανεβάζει παιδικό τα Χριστούγεννα, με την Λυρική: την οπερέτα «Νυχτερίδα» στο «Ακροπόλ». Οσο για την Ξένια Καλογεροπούλου, ματαίωσε τα σχέδιά της να επαναλάβει την περσινή επιτυχημένη της παράσταση, και ετοιμάζει κι αυτή για αργότερα τη νέα της παραγωγή «Γκριμ και Γκριμ». «Στην Ευρώπη δεν συμβαίνουν αυτά τα πράγματα...», μας λένε όλοι.

Κατά τα άλλα, τα ελληνικά θέατρα δεν αντιμετωπίζουν κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα. Πλην των γνωστών δηλαδή... «Τα πράγματα είναι πεσμένα φέτος, αλλά λόγω κρίσης, όχι λόγω γρίπης», μας είπε η Μαρία Παπαλέξη από το Θέατρο του Ν. Κόσμου.

«Τσουλάμε. Ο κόσμος δεν γκρινιάζει για τον συνωστισμό ή για τον εξαερισμό, αλλά για τα λεφτά. Ετσι φέτος είναι η χαρά...της επανάληψης. Σκεφτείτε ότι για πρώτη φορά δεν βρήκαμε ούτε έναν να υποστηρίξει τις παιδικές παραστάσεις που δίνουμε στα νοσοκομεία. Ετσι αποφασίσαμε να δείχνουμε το παιδικό και στον χώρο μας τις Κυριακές, με ένα ελάχιστο εισιτήριο».

Μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν όμως και οι παιδικές ταινίες. «Στις οργανωμένες προβολές παιδικών ταινιών ή κινουμένων σχεδίων από σχολεία ή άλλους φορείς, η πτώση 100%», λέει ο Μάκης Διαμαντόπουλος, γενικός διευθυντής της ODEON.

«Είχαμε κάθε μέρα τέτοιες προβολές. Η χασούρα μας είναι τεράστια. Το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα Cinema Park στην ουσία δεν λειτουργεί. Και μιλάμε για ταινίες που προτείνονται από το ίδιο το υπουργείο Παιδείας».

«Εξω είναι όλα γεμάτα»

Και οι ίδιοι οι γονείς; «Εχουν μια επιφύλαξη. Η παιδική-οικογενειακή ταινία έχει επηρεαστεί. Οσο για το σινεμά γενικότερα, παρουσιάζει κάποια πτώση που όμως μόνο σε ένα βαθμό οφείλεται στη γρίπη. Σήμερα, τα κίνητρα του κόσμου πρέπει να είναι ισχυρά για να πάει σινεμά. Οι σινεφίλ ταινίες πάντα αντέχουν περισσότερο».

Την κρίση στις οργανωμένες παιδικές προβολές μάς επιβεβαίωσαν και άλλοι: ο Δημήτρης Σπύρου που έχει τον κινηματογράφο παιδικών ταινιών «Φιλίπ», αλλά και ο αιθουσάρχης Δ. Γάκας («Αθήναιον», Cineplex Γλυφάδας). Εκείνος πάντως πρόσεξε πως «οι γονείς φέρνουν κανονικότατα τα παιδιά στο σινεμά. Τα σχολεία λείπουν. Κι όμως, στο εξωτερικό όλοι είναι φουλ. Πήγα στο Λονδίνο και τα θέατρα είναι sold out μέχρι τον Δεκέμβριο!».

Οσο για τις μουσικές σκηνές δεν φαίνεται να έχουν επηρεαστεί. «Στο "Half Note Jazz Club" δεν είδαμε καμία διαφορά», μας είπε ο Τάκης Γεώργας, ενώ ο Πασχάλης Μουχταρίδης, που συνεργάζεται με τον Μιχάλη Χατζηγιάννη, δεν εισέπραξε καθόλου την αίσθηση φόβου μαζικής συνάθροισης. «Είναι μια δύσκολη χρονιά, αλλά δεν μοιάζει να είναι αυτός ο λόγος. Περισσότερο απασχολεί τον κόσμο πόσο κοστίζει η φιάλη ή αν θα βρει καλό τραπέζι. Ούτε και για το τσιγάρο μιλάνε: είτε κάνουν υπομονή και μπαινοβγαίνουν, είτε ανάβουν κανένα στα κρυφά...».*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Παιδί
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Γράμματα και θάματα
Η σκοτεινή πλευρά της σκηνής
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Παύλος Γερουλάνος
«Πολλά χρήματα ήταν σε λάθος χέρια»
Συνέντευξη: Φατίχ Ακίν
Ελλάς-Τουρκία συμμαχία
Κινηματογράφος
Απ' την Αμελί στους εμπόρους όπλων
Ερως, ανίκατε γήρας
Συναντώντας τον Κόπολα
Φάουστ αλά Τέρι Γκίλιαμ
Ταινία υπό παρακολούθηση
Θέατρο
Γράμματα και θάματα
Η σκοτεινή πλευρά της σκηνής
Φυλάνε τα χνότα τους
Εκθεση γλυπτικής
Το μπαλέτο του Ντεγκά
Αλυσίδες βιβλιοπωλείων
Οι μικροί, οι μεγάλοι και το βιβλίο
Βιβλίο
Μες στην υπόγεια την ταβέρνα
Γράφοντας στη σκιά του Τείχους
Εκθεση
Ενα «σπίτι» με ιστορία
Μουσική
Η Γκάλας τραγουδά Αγγελόπουλο
Θησαυροί από τη Σάμο
Μουσικό εξπρές
Το τραγούδι ταξιδεύει την Ελλάδα
Σγούρος με την Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων