Έντυπη Έκδοση

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ

Η Κίνα έρχεται στη Θεσσαλονίκη

Η Κίνα είναι μια μεγάλη χώρα. Αυτό έχουμε όλοι στο μυαλό μας. Η Κίνα παράγει τα πάντα: από διαστημόπλοια μέχρι καρφίτσες. Κι αυτό έχουμε όλοι στο μυαλό μας. Η Κίνα είναι μια μεγάλη χώρα που επέβαλε το φαγητό της σ' ολόκληρο τον πλανήτη. Οταν λέμε κινεζικό φαγητό, ο καθένας το αντιλαμβάνεται διαφορετικά. Οταν, όμως, ο δυτικός επισκεφτεί την Κίνα συνειδητοποιεί ότι εκεί τρώγονται τα πάντα που κινούνται.

Πλήρες θέμα...

  • Μουσική

    • Στο ντιβάνι του δισκαναλυτή
      ΝΙΚΟΣ ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ- ΓΚΟΛΕΜ Ο 35χρονος Κοζανίτης Νίκος Χαλβατζής εμφανίστηκε στη δισκογραφία το 2006 με το άλμπουμ Πλάνο εξόδου, σε παραγωγή του Σωκράτη Μάλαμα. Μια σειρά τραγουδιών ενδεχομένως δύσκολων για τον μέσο ακροατή, που παρ' όλα αυτά είχαν αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές. Το δεύτερο άλμπουμ του με τίτλο Γκόλεμ κυκλοφόρησε πρόσφατα, χωρίς καμία ηχηρή συμμετοχή αυτή τη φορά, αφού κράτησε ο ίδιος τον ρόλο του ερμηνευτή, του ενορχηστρωτή και του παραγωγού. Οταν τελείωσε η συγκεκριμένη δισκανάλυση, η Λένα Πλάτωνος είπε πως ο Νίκος Χαλβατζής τής θύμισε τον εαυτό της την εποχή που έγραφε τις Μάσκες Ηλίου.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • Ενα μουσικό ταξίδι στην Κίνα...
      Ο Μάρκο Πόλο δεν ήταν βέβαια ο πρώτος Ευρωπαίος που ταξίδεψε στην Κίνα (ο πατέρας του και ο θείος του είχαν ταξιδέψει εκεί πριν από αυτόν), ήταν όμως ο πρώτος που διηγήθηκε τις εμπειρίες από ένα ταξίδι που άρχισε από τη Βενετία και τελείωσε στη μακρινή Κίνα, κάνοντας γνωστά στον δυτικό κόσμο ήθη και έθιμα που μέχρι τότε ήταν εντελώς άγνωστα.
  • Αφιέρωμα στη λογοτεχνία και στην τέχνη της Κίνας

    • ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ Εμείς και η Κίνα (Σελίδες ημερολογίου)
      1Την άνοιξη του 1992, στη διάρκεια των επίσημων εργασιών του 14ου Συνεδρίου του Κομμουνιστικού Κόμματος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, ο οικονομικός σχεδιασμός της χώρας ονομάστηκε επισήμως «Σοσιαλιστική Οικονομία της Ελεύθερης Αγοράς». Κανείς δεν ξέρει έως σήμερα ποιος ακριβώς είναι ο πατέρας αυτού του σημαδιακού όρου.
    • Θεατές στην ακένωτη σοφία της σιωπής
      Ο κινεζικός πολιτισμός φαντάζει στη δυτικοευρωπαϊκή αντίληψη σαν μια υπόθεση «αποκρυφισμού», θελκτικό παραμύθι που τίθεται σε χρόνο άχρονο, αναρριχώμενος από τα έγκατα της Ιστορίας, ανεξάρτητος από καθετί γνώριμο και οικείο.
    • ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ Ο Λόγος στην Κίνα
      Μια μεγάλη χώρα με μακραίωνη πολιτισμική ιστορία, που κινδύνευσε να αλλοιωθεί -ή και να διακοπεί- κατά τη διάρκεια της «Πολιτιστικής Επανάστασης» του Μάο, ξαναβρίσκει, μέσα από τη φιλελευθεροποίηση, τον κομμένο μίτο της Αριάδνης, και αναζητεί την έξοδο από τον λαβύρινθο της παγκόσμιας πολιτισμικής και οικονομικής κρίσης, με όπλα της τον Λόγο και την Τέχνη.
  • Κριτική βιβλίου

    • Το μη ορατό, ισχυρότερο
      Το Τάο Τε Τσινγκ, μαζί με το Κόκκινο Βιβλιαράκι του Μάο και τα Ανάλεκτα του Κομφούκιου, είναι από τα τρία πιο πολυδιαβασμένα κείμενα στην αχανή Κίνα, και όχι μόνον εκεί. (Στην επιλογή βιβλιογραφίας αριθμούνται εννέα διαφορετικές αγγλόφωνες εκδόσεις από το 1992 μέχρι σήμερα).
    • Στα ψηλώματα του Ταΰγετου
      Σε μια αμερικανική ταινία, που κατά καιρούς προβάλλει η τηλεόραση, ένας άντρας λατρεύει τόσο πολύ τη σύζυγό του που, όταν πεθαίνει, αντί επιτέλους να αναπαυτεί από τα βάρη του έγγαμου βίου, το φάντασμά του παραμένει δίπλα της, εξακολουθώντας να τη φροντίζει. Επειδή, όμως, το σαρανταήμερο, που οι ψυχές περιφέρονται στον τόπο που έζησαν, έχει προ πολλού περάσει, νιώθει πολύ κουρασμένος.
    • Η ανάκληση του ίδιου
      Οι Βασιλική Λαλιώτη και Μαρία Παπαπαύλου, με την από κοινού συγγραφή αυτού του βιβλίου, επανέρχονται στο εθνογραφικό υλικό των επιτόπιων ερευνών τους στην Αθήνα και στην Ανδαλουσία και το αντιμετωπίζουν με μια κριτική και αναστοχαστική διάθεση. Πρόθεσή τους είναι να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι άνθρωποι (οι Gitanos από τη Jerez της Ανδαλουσίας και οι Ελληνες συντελεστές της παράστασης Λυσιστράτη του Εθνικού Θεάτρου) προσλαμβάνουν τον κόσμο μέσα από τον λόγο και τις επιτελέσεις του φλαμένκο και του αρχαίου δράματος, αντίστοιχα.
    • Η Κρήτη του Λόγου και της Τέχνης
      Γιατί η κίνηση είναι περιττή στα φυτά; Πώς κάνει σεξ και πώς αμύνεται ένας ακίνητος οργανισμός; Γιατί τα φυτά είναι ασύμμετρα και χωρίς σταθερό μέγεθος; Γιατί μερικά είναι πρακτικώς αθάνατα;
    • Σφάγιο σε εβραϊκή θυμέλη
      «Σε σπρώχνει με τον αγκώνα του ένας Εβραίος για να σε προσπεράσει στην ουρά έξω από τον κινηματογράφο κι εσύ τον σκουντάς λιγάκι προς τα πίσω, για να είναι εντάξει τα πράγματα, κι αμέσως αυτός αρχίζει να ωρύεται για τους έξι εκατομμύρια νεκρούς». Οπωσδήποτε υπάρχουν και χειρότερα. Να συλληφθεί, παραδείγματος χάριν, ένα Εβραιόπουλο που «σπρώχνει» μαριχουάνα και κατόπιν να αποκαλυφθεί πως το «παιδί έχει χάσει έναν θείο όγδοου βαθμού στο Ολοκαύτωμα».
    • Το Υπέρτατο Ον μέσα από τα μάτια του ψυχαναλυτή
      Το εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο του πατέρα Νικόλαου Λουδοβίκου Ψυχανάλυση και Ορθόδοξη Θεολογία διαβάσαμε αυτές τις μέρες. Το βιβλίο συνίσταται σε μια ενότητα τεσσάρων κειμένων - τα τρία από αυτά αποτελούν κείμενα από διαλέξεις που έχει δώσει ο συγγραφέας του βιβλίου - που στόχο τους έχουν να συσχετίσουν κάποιες κεντρικές θεολογικές έννοιες με συγγενικές προς αυτές, κατά τη γνώμη του συγγραφέα, προβληματικές της ψυχανάλυσης και να καταστεί δυνατόν, μέσα από μια επιχειρηματολογία, την οποία προσωπικά βρήκαμε άκρως ενδιαφέρουσα, ν' αποκατασταθεί ένας δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στους τόσο αφιστάμενους μεταξύ τους, φαινομενικά τουλάχιστον, χώρους της Θεολογίας και της Ψυχανάλυσης.
    • Η τραγωδία ενός γελοίου ανθρώπου
      Ο αφηγητής χαρακτηρίζεται από έντονο πάθος για την τέχνη του κυνηγιού· το βλέπει ως εξαγνιστική άσκηση, εστία καύσης αγωνιών και πλυντήριο συναισθημάτων, ακόμα και ως «μια γέφυρα που ενώνει τη ζωή με τον θάνατο», καθώς το άγγιγμα του θηράματος τον φέρνει σε επικοινωνία με τον άλλο κόσμο, συνεπώς και με τη γυναίκα και την κόρη του.
    • Πέφτοντας χωρίς ίλιγγο στο κενό
      Δεν έχει παρατηρηθεί τυχαία (για την ακρίβεια, έχει γραφεί κατά κόρον) πως η Κάρσον ΜακΚάλερς είναι μία από τις πιο επιδέξιες και εμπνευσμένες κληρονόμους της μυθιστορηματικής παράδοσης του αμερικανικού Νότου (στην οποία ανήκουν ο Μαρκ Τουέιν και ο Ουίλιαμ Φόκνερ), συνομιλώντας ευθέως και με το ρωσικό μυθιστόρημα του 19ου αιώνα (τον Τολστόι και τον Ντοστογιέφσκι).
    • Περιπτώσεις εξουσίας
      Η βία μετατρέπει σε πράγμα αυτόν που την υφίσταται, υποστηρίζει η Σιμόν Βέιλ. Το τρίτο κατά σειρά μυθιστόρημα της Καναδέζας Κιμ Εκλιν είναι κατ' ουσίαν πολιτικό, αφού διαπραγματεύεται τη βία που γεννά η άσκηση της εξουσίας μέσα στις κοινωνίες, όταν ένα σύστημα επιβάλλεται καταπατώντας τα ανθρώπινα δικαιώματα.
    • Νηφάλιες σκέψεις στο δράμα της Μ. Ανα τολής
      Ο Αλι Φαγιάντ είναι από τους σημαντικότερους διανοούμενους της Μέσης Ανατολής. Ακαδημαϊκός και πολιτικός ακτιβιστής ταυτόχρονα, διδάσκει Κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο της Βηρυτού, συμμετέχει στο ερευνητικό επιτελείο του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και διευθύνει το Συμβουλευτικό Κέντρο Μελέτης και Τεκμηρίωσης που εκπονεί ερευνητικά προγράμματα σχετικά με τις οικονομικές και κοινωνικές πολιτικές στον Λίβανο, ενώ ταυτόχρονα ασκεί καθήκοντα εκπροσώπου Τύπου της Χεζμπολάχ, με τον συνδυασμό της οποίας εξελέγη βουλευτής στις πρόσφατες εκλογές του 2009.
  • Συνέδριο για τη Θεοφαγία - ανθρωποφαγία

    • Ευχαριστήρια Επιστολή προς τον Αξιότιμο Κύριο Κανίβαλο
      3-10 Μαΐου το Συνέδριο για τη Θεοφαγία - ανθρωποφαγία στην Αθήνα Η θεοφαγία - ανθρωποφαγία ως θεμελιώδης διάσταση της ιστορικότητας του ανθρώπου ανθρωπολογικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, αλλά και της ίδιας του της ανθρώπινης υπόστασης, όπως τη συναντάμε αφ' ενός στη χεγκελιανή διαλεκτική ως μεταφορά, αφ' ετέρου, ως ανταλλαγή και απαγόρευση στην ύφανση του συμβολικού, συγκροτεί τον ιστό του κόσμου, των σχέσεων, της ζωής, του σώματος, του χρόνου. Συγκροτεί την ανθρώπινη μυθολογία και πραγματικότητα.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Η εκ γενετής παραίσθηση της συνείδησης
      Σιωπούν ακόμη και τα τζιτζίκια. Η βρύση έπαψε να στάζει μέσα στο παρατημένο κολονάτο ποτήρι. Ο άνεμος μέσα στην πόλη χάσκει. Η ζέστη κρέμεται απ' τις μαρκίζες, απ' τα σηκωμένα μανίκια, από τα πρωτοσέλιδα που μπαγιατεύουν μέσα στον καύσωνα ακόμη πιο γρήγορα. Οι σκύλοι βγάζουν γλώσσα. Κατακαλόκαιρο.