Έντυπη Έκδοση

Οταν έγραφα για την Β.Β.

Για έναν πιανίστα, ένα πρόβλημα στα χέρια μπορεί να είναι περιοριστικό. Αντιθέτως, όμως, για τον Γιάννη Σπανό έγινε αιτία για μια αξιοζήλευτη καριέρα στη Γαλλία, στα τέλη της δεκαετίας του '50.

Ο καταξιωμένος συνθέτης που γιορτάζει πενήντα χρόνια στο τραγούδι με μια μεγάλη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο, στις 31 Μαΐου, μας ταξιδεύει για λίγο στα παλιά στέκια της αριστερής όχθης του Σηκουάνα και μιλάει για τη συνεργασία του με τη Ζιλιέτ Γκρεκό, την Μπριζίτ Μπαρντό και άλλους γάλλους καλλιτέχνες:

«Την εποχή που σπούδαζα κλασικό πιάνο στο Ωδείο έπαθα υπερκόπωση από την εντατική προσπάθεια και οι γιατροί μού συνέστησαν αποχή από το πιάνο για έναν χρόνο. Ετσι, ο πατέρας μου αποφάσισε να κάνουμε ένα ταξίδι στη Γερμανία, την Ιταλία, την Αγγλία και τη Γαλλία. Με το Παρίσι ερωτεύτηκα κεραυνοβόλα, κατάλαβα πως μου ταίριαζε απόλυτα. Γύρισα στην Ελλάδα και μπήκα στη Νομική για να κάνω το χατίρι του πατέρα μου, όμως με την πρώτη ευκαιρία επέστρεψα στην Πόλη του Φωτός» λέει ο Γ. Σπανός.

Μελοποιώντας Ελιάρ

Η σχέση του με το Παρίσι κράτησε 15 ολόκληρα χρόνια. «Αμέσως άρχισα να κάνω οντισιόν και δούλεψα σε μπουάτ της αριστερής όχθης του Σηκουάνα, όπου εμφανίζονταν η Μπαρμπαρά, η Πία Κολόμπο, και άλλοι καλλιτέχνες που δεν είχαν σχέση με το εμπορικό τραγούδι. Πιάνο, φωνή, γαλλική ποίηση, μικρά θεατρικά μονόπρακτα... καταπληκτική ατμόσφαιρα».

Πριν ακόμα γράψει τις μεγάλες επιτυχίες του («Οδός Αριστοτέλους», «Θα με θυμηθείς», «Κάτω απ' τη μαρκίζα», «Πες πως μ' αντάμωσες», «Σαν με κοιτάς», «Ασπρα καράβια» κ.λπ.), ο Γ. Σπανός μελοποίησε γαλλικούς στίχους του Ελιάρ, του Βερλέν. «Για τη Ζιλιέτ Γκρεκό είχα γράψει 20 τραγούδια. Επί δύο χρόνια προσπαθούσα να της μιλήσω στο τηλέφωνο και συνέχεια κάποιος μου έλεγε ότι απουσιάζει. Ωσπου συμπτωματικά μια μέρα σήκωσε η ίδια το τηλέφωνο. Μου έδωσε ραντεβού στο σπίτι της όπου πήγα με έναν γάλλο παραγωγό. Οταν της έπαιξα τα τραγούδια, ενθουσιάστηκε. Κάναμε μαζί τον δίσκο "Complainte Amoureuse". Τελικά, έδιωξε τον πιανίστα της γιατί αυτός ήταν που με εμπόδιζε να την πλησιάσω».

Αξέχαστη του έχει μείνει και η συνεργασία του με την Μπριζίτ Μπαρντό. «Τότε είχε μεγάλη επιτυχία, ήταν το όνειρο κάθε Γάλλου και κάθε Γαλλίδας. Η φωνή της δεν ήταν σπουδαία, αλλά ήταν τόσο χαριτωμένη. Ούτε τουπέ είχε, το αντίθετο, όμως ήταν συνεχώς περιτριγυρισμένη από τους συνεργάτες της και δύσκολα την πλησίαζες».

Με δύο άλλες δόξες της εποχής, τη Φρανσουάζ Σαγκάν και τον Μισέλ Πικολί (ο οποίος τότε ήταν ζευγάρι με τη Γκρεκό), ο Γ. Σπανός βρέθηκε σε ένα ξεχωριστό γεύμα γνωριμίας: «Ημουν ανάμεσα σε διανοούμενους και καλλιτέχνες που τους έβλεπα πρώτη φορά. Και στο τραπέζι υπήρχαν τόσα μαχαιροπίρουνα, που μπερδεύτηκα. Οπότε περίμενα κάποιον να κάνει την πρώτη κίνηση και έκανα κι εγώ το ίδιο...»

Μέχρι σήμερα ο συνθέτης κρατάει «τη μεγαλοσύνη και τον επαγγελματισμό» των γάλλων καλλιτεχνών που συναναστράφηκε. «Κατάλαβα ότι πολιτισμός δεν είναι οι κραυγαλέες φωνές αλλά η δημιουργία» τονίζει. «Εκεί το ταλέντο βρίσκει τον δρόμο του αξιοκρατικά».

Στην αθηναϊκή συναυλία του Γ. Σπανού «Μουσική διαδρομή μιας ζωής» θα πάρουν μέρος πολλοί τραγουδιστές, από τον Σταμάτη Κόκοτα, την Καίτη Χωματά, τον Μανώλη Μητσιά μέχρι την Κατερίνα Κούκα, τον Κώστα Μακεδόνα, τη Μελίνα Ασλανίδου, κ.ά. Αφηγητής θα είναι ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, ενώ σημαντικό μέρος των εσόδων θα διατεθεί στον Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «Ελπίδα» (τιμή εισιτηρίου, 25 ευρώ). *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Σχετικά θέματα: Μουσική
Η ποιητική γεωγραφία του Μπομπ Ντίλαν
Ο παρτιζάνος της ντίσκο
Κοντσέρτο για σόλο φωνή
«Οσο στέκομαι, θα αντιστέκομαι»
Απ' τον Ψηλορείτη στο Ηρώδειο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Οντρέ Τοτού
Η δική μου Σανέλ
Μουσική
Η ποιητική γεωγραφία του Μπομπ Ντίλαν
Ο παρτιζάνος της ντίσκο
Κοντσέρτο για σόλο φωνή
«Οσο στέκομαι, θα αντιστέκομαι»
Απ' τον Ψηλορείτη στο Ηρώδειο
Οταν έγραφα για την Β.Β.
Παραστάσεις & συναυλίες
Το buy or not to buy?
Θέατρο
Φεγγαράκι μου λαμπρό
Φεστιβάλ Αθηνών
Θέατρο στον πεζόδρομο
Συνέντευξη: Τακέσι Κιτάνο
«Θέλω να σας φέρω σε δύσκολη θέση»
Σαμπίνα Γκουτσάντι
«Ο Μπερλουσκόνι; Ενας εκμεταλλευτής»
Συνέντευξη: Κιμ Κατράλ
Sex and Samantha
Βιβλίο
Το γκουρμέ της Κατοχής
Φόνοι στην παραλία
Απαγορευμένες αναμνήσεις
Η ταπείνωση του Πυγμαλίωνα