Έντυπη Έκδοση

Η δική μου Σανέλ

Η Οντρέ Τοτού ενσαρκώνει τη διάσημη σχεδιάστρια μόδας στα νεανικά της χρόνια

Πριν από μερικούς μήνες, στη μεγάλη οθόνη, η Κοκό Σανέλ είχε τη μορφή της Αννα Μουγκλαλίς. Τώρα όμως θα φέρνει λίγο σε... Αμελί. Κι αν η Οντρέ Τοτού, με το κοριτσίστικο λουκ της, φαντάζει κάπως αταίριαστη επιλογή για τη δυναμική σχεδιάστρια μόδας, πρέπει να διευκρινίσουμε πως η σκηνοθέτρια Αν Φοντέν, στη νέα της ταινία (στα σινεμά στις 3 Ιουνίου) την παρακολουθεί σε πολύ νεαρή ηλικία. Εξ ου και ο τίτλος: «Η Κοκό πριν τη Σανέλ».

Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του επιτυχημένου βιβλίου της Εντμόντ Σαρλ-Ρου με τίτλο «Η ατίθαση: Η Κοκό πριν τη Σανέλ» (1974) που σε μας κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Πάπυρος». Το βιβλίο καταγράφει τη μεταμόρφωσή της από φτωχό και αμόρφωτο κορίτσι σε ίνδαλμα. Το ίδιο και η ταινία, που παρακολουθεί την εξέλιξη της Σανέλ από το ορφανοτροφείο όπου μεγάλωσε, μέχρι την εποχή που τραγουδά σε καμπαρέ... Και από την περίοδο που είναι μια ντροπαλή μοδίστρα σε ένα επαρχιακό ραφείο, μέχρι τη σταδιακή εξέλιξή της σε μια «επαναστάτρια» που ντύνεται με τα πουκάμισα των εραστών της.

Πώς βλέπει όμως αυτόν της τον ρόλο η Οντρέ Τοτού; Για ρούχα πάντως δεν λέει ούτε λέξη...

«Η περίπτωση της Σανέλ με απασχολούσε χρόνια. Είχα μάλιστα αρκετές σχετικές προτάσεις, αλλά δεν με ενδιέφεραν διότι ήταν όλες τυπικές βιογραφίες - θα την παρακολουθούσαν από τη γέννηση μέχρι τον θάνατό της. Και σκεφτείτε, η Σανέλ έζησε μέχρι τα 87! Βαθιά μέσα μου ήλπιζα να μου κάνουν μία τέτοια πρόταση. Μου άρεσε που η Αν Φοντέν είχε αποφασίσει να εστιάσει στα πρώτα, μεταβατικά χρόνια της ζωής της. Συνήθως όταν ένας άνθρωπος γνωρίζει μεγάλη επιτυχία, όλοι λένε "Ημουν σίγουρη για την επιτυχία του". Ομως δεν είναι έτσι. Πριν από την "Αμελί", απολύτως τίποτε δεν προμήνυε την επιτυχία που έζησα».

- Σας προβλημάτισε το ότι έπρεπε να ενσαρκώσετε ένα υπαρκτό πρόσωπο;

«Δεν ήθελα να την μιμηθώ. Αλλα να δώσω μια δική μου ερμηνεία στον χαρακτήρα της. Η μεγάλη πρόκληση όμως ήταν να αποδώσω την αληθινή της φύση. Στην αρχή, στο Μουλέν, είναι λίγο χωριατοπούλα. Θέλει κάτι διαφορετικό, αλλά έχει αμφιβολίες. Κι ήμουν κι εγώ εξίσου αβέβαιη. Στην πορεία, καθώς αποκτούσε μεγαλύτερη σιγουριά, αποκτούσα κι εγώ μαζί της. Πάντως, έχοντας διαβάσει τις βιογραφίες της, νιώθω πως απέκρυπτε σε μεγάλο βαθμό την αλήθεια για το άτομό της. "Μασκάρευε" την πραγματικότητα. Γι' αυτό αποφάσισα να εστιάσω στις φωτογραφίες της και να αφήσω τη φαντασία μου ελεύθερη».

- Μικρή βίωσε την απόρριψη και την υποτίμηση από δύο άντρες της υψηλής κοινωνίας. Αυτό την επηρέασε;

«Υφίσταται αυτές τις προσβολές και τις ταπεινώσεις με έξυπνο τρόπο. Διότι γνωρίζει πως κάποια στιγμή θα είναι σε άλλη θέση. Ηταν μια γυναίκα με μια έμφυτη υπεροψία. "Κάποια μέρα θα δίνουν μάχη για να δειπνήσουν στο τραπέζι μας", λέει στην αδελφή της. Στην πραγματικότητα όμως δεν ήθελε να μεταμορφωθεί σε μια γυναικα της καλής κοινωνίας. Ηθελε να ζει σαν ένας άντρας. Με την ίδια ελευθερία».

- Στο φιλμ ερωτεύεται τρελά τον Μπόι Καπέλ. Εκείνος πίστεψε πολύ σ' αυτήν. Κι όμως η Σανέλ φοβόταν τέτοιου είδους αισθήματα. Ελεγε: «Μια ερωτευμένη γυναίκα είναι "τελειωμένη". Γίνεται ένα πιστό σκυλάκι, τίποτε άλλο».

«Δεν ήθελε να εξαρτάται από έναν άντρα. Είδε τη μητέρα της να υποφέρει πολύ εξαιτίας του πατέρα της που την εγκατέλειπε συνέχεια. Αν είχε παντρευτεί τον Καπέλ, η εξέλιξή της μπορεί να ήταν διαφορετική. Ομως τελικά ο σύντροφός της ήταν η μοναξιά. Εκεί "πάτησα" κι εγώ για να χτίσω τον ρόλο. Στην τελική σκηνή, στο απόγειο της καριέρας της, καθώς τα μοντέλα της παρελαύνουν καταχειροκροτούμενα, κάθεται μόνη στα σκαλοπάτια».

- Μοιράζεστε κοινά χαρακτηριστικά;

«Ισως την ίδια παρατηρητικότητα, την ίδια προσοχή για τον κόσμο που μας περιβάλλει. Την ικανότητα να "διαβάζουμε τις προθέσεις και την ψυχολογία του άλλου. Δεν ήταν άνθρωπος που εντυπωσιάζεται εύκολα. Ανίχνευε γρήγορα την υποκρισία και τη "ρηχότητα" των άλλων. Ελπίζω να είμαι σαν και αυτήν: ένας άνθρωπος ευθύς, που δεν πουλάει την ψυχή του...». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Οντρέ Τοτού
Η δική μου Σανέλ
Μουσική
Η ποιητική γεωγραφία του Μπομπ Ντίλαν
Ο παρτιζάνος της ντίσκο
Κοντσέρτο για σόλο φωνή
«Οσο στέκομαι, θα αντιστέκομαι»
Απ' τον Ψηλορείτη στο Ηρώδειο
Οταν έγραφα για την Β.Β.
Παραστάσεις & συναυλίες
Το buy or not to buy?
Θέατρο
Φεγγαράκι μου λαμπρό
Φεστιβάλ Αθηνών
Θέατρο στον πεζόδρομο
Συνέντευξη: Τακέσι Κιτάνο
«Θέλω να σας φέρω σε δύσκολη θέση»
Σαμπίνα Γκουτσάντι
«Ο Μπερλουσκόνι; Ενας εκμεταλλευτής»
Συνέντευξη: Κιμ Κατράλ
Sex and Samantha
Βιβλίο
Το γκουρμέ της Κατοχής
Φόνοι στην παραλία
Απαγορευμένες αναμνήσεις
Η ταπείνωση του Πυγμαλίωνα