Έντυπη Έκδοση

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ

Εγκλήματα σε μια ήσυχη γωνιά της Σουηδίας

Καμίλα Λάκμπεργκ

Η παγωμένη πριγκίπισσα

μτφρ.: Γρηγόρης Κονδύλης, εκδόσεις Μεταίχμιο

Η Καμίλα Λάκμπεργκ έγραψε την Παγωμένη πριγκίπισσα το 2002, όταν ήταν μόλις 29 ετών, και έκτοτε εκδίδει σχεδόν κάθε χρόνο κι από ένα μυθιστόρημά της. Το στοίχημα που έβαλε με τον εαυτό της σε πολύ νεαρή ηλικία το κέρδισε, μιας και διαβάζοντας όλο το έργο της Αγκάθα Κρίστι αποφάσισε να γίνει συγγραφέας. Το σεμινάριο δημιουργικής γραφής που παρακολούθησε στη Στοκχόλμη την ώθησε να αφήσει το επάγγελμα της οικονομολόγου και να στραφεί στη συγγραφή αστυνομικών μυθιστορημάτων. Δεν αρκούν όμως τα μαθήματα δημιουργικής γραφής για να γίνει κάποιος καλός συγγραφέας, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αποτελέσματα του εργαστηρίου υστερούν και ως προς την έμπνευση, αλλά και την πρωτοτυπία. Το τυποποιημένο προϊόν δεν πείθει. Εν τοιαύτη περιπτώσει, η Λάκμπεργκ δεν ανήκει σ' αυτήν την κατηγορία, πόσω μάλλον που Η παγωμένη πριγκίπισσα δεν έχει τα μειονεκτήματα του πρωτόλειου κι αυτό γιατί η συγγραφέας από το πρώτο της κιόλας βιβλίο αποδεικνύει ότι γνωρίζει πολύ καλά πώς να αναπτύσσει μια καλή ιστορία μέσα σ' ένα καλοστημένο περίγραμμα. Συμπαγής δομή, χαρακτήρες, ατμόσφαιρα, εναλλαγές τόπων και τοπίων, πολλοί ύποπτοι, ένταση, ανατροπές, έξυπνοι διάλογοι είναι οι αρετές του μυθιστορήματος, συστατικά ενός καλού αστυνομικού.

Η συγγραφέας Ερίκα Φαλκ αφήνει τη Στοκχόλμη και επιστρέφει στον τόπο καταγωγής της, το ψαροχώρι Φιελμπάκα, μετά το θανατηφόρο δυστύχημα των γονιών της. Εκεί πηγαίνει με τον υπολογιστή της για να γράψει τη βιογραφία της μεγάλης συγγραφέως Σέλμα Λάγκερλεφ, μόνο που την περιμένουν πολλές εκπλήξεις, οι οποίες την αναστατώνουν ακόμα πιο πολύ, με αποτέλεσμα να μην έχει χρόνο να γράψει. Βρίσκει νεκρή την παιδική της φίλη Αλεξ στην μπανιέρα του σπιτιού της και από εκείνη τη στιγμή διαδραματίζονται πολλά γεγονότα τα οποία θα ρίξουν φως στο παρελθόν το δικό της, αλλά και της φίλης της. Οικογενειακά μυστικά καλά κρυμμένα για πολλές δεκαετίες έρχονται στο φως, ενώ η αναζήτηση του άλλου, της συντροφικότητας, φέρνει εκπλήξεις. Ο αστυνομικός, ο Πάτρικ, ένας παρατηρητικός και ήρεμος νέος άντρας, γίνεται το alter ego της Ερίκα, την συμπληρώνει, αλλά και την ξεπερνάει χωρίς ανταγωνισμούς και αντιπαλότητες.

Τα πρόσωπα είναι πολλά, αλλά ακόμα και οι δευτερεύοντες χαρακτήρες δεν παραμένουν στη σκιά, αντιθέτως προσθέτουν και διευρύνουν παράλληλα με τον κατάλογο των υπόπτων και μια σειρά από διαφορετικούς τρόπους ζωής, ανθρώπινους χαρακτήρες που ζουν κάτω από σκληρές συνθήκες και δοκιμάζονται. Οι αντοχές φτάνουν στα όριά τους, γάμοι περνούν κρίση, η γυναίκα γίνεται πότε το θύμα και πότε ο θύτης. Σύγχρονα και παλιά προβλήματα, όπως ο αλκοολισμός, η κακοποίηση της γυναίκας από τον σύζυγο, η μοναξιά στις μεγαλουπόλεις, ανύπαντρες μητέρες, συναντούν παλιότερες συνήθειες και προκαταλήψεις, συστατικά τα οποία δημιουργούν ένα σιωπηλό, αλλά παράλληλα έτοιμο να εκραγεί τοπίο.

Η Ερίκα είναι δυναμική αλλά και ευαίσθητη, παραδοσιακή αλλά και ανεξάρτητη. Πολεμάει τις εσωτερικές σκιές της, τις ανασφάλειές της για να βρει την ισορροπία της, να ξεκαθαρίσει με τις εκκρεμότητες του παρελθόντος για να μπορέσει να προχωρήσει. Η ζεστασιά του σπιτιού, η παρουσία του αγαπημένου, το καλό φαγητό δημιουργούν την αντίστιξη στην υποκρισία, τον κίνδυνο, τη νοσηρότητα που εκδηλώνεται με πολλές μορφές, ακόμα και με το φόνο. Δεν έχουμε συνηθίσει να διαβάζουμε αστυνομικά μυθιστορήματα είτε αγγλοσαξονικά είτε από την κεντρική και βόρειο Ευρώπη, τα οποία να διαθέτουν λαχταριστές, έστω πρωτότυπες, συνταγές μαγειρικής, κάτι που κάνουν ο Καμιλέρι και ο Μονταλμπάν σχεδόν σε όλα τους τα έργα. Ωστόσο, η Λάκμπεργκ αποτελεί εξαίρεση και μας προσφέρει, όπως είναι φυσικό, συνταγές με κύριο υλικό τα ψάρια: το αβοκάντο με γέμιση γαρίδας ίσως να φαντάζει κάπως εξωτικό.

Η γοητευτική ρέουσα γραφή της Σουηδέζας συγγραφέως σε παρασύρει σ' ένα περιβάλλον ψυχρό, παγωμένο, στον στενό, αλλά και ευρύ κόσμο της ηρωίδας, της «παγωμένης πριγκίπισσας», ο οποίος είναι όμως τόσο ζωντανός και φλογερός που σε κάνει να τον σκέφτεσαι ακόμα και όταν έχεις γυρίσει την τελευταία σελίδα κι έχεις κλείσει το βιβλίο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Ευάλωτες και φασματικές παρουσίες
Με ενιαία σύνθεση
Στην απλότητα η σοφία
Ο εν μέρει πλατωνιστής
Για τον Νίτσε και για το δυτικό υποκείμενο
Τα αδέσποτα, ο Μέγας Αλέξανδρος...
Αλήθειες χωρίς μάσκες
Με σκέψη και ψυχή
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Ευάλωτες και φασματικές παρουσίες
Με ενιαία σύνθεση
Στην απλότητα η σοφία
Εγκλήματα σε μια ήσυχη γωνιά της Σουηδίας
Ο εν μέρει πλατωνιστής
Για τον Νίτσε και για το δυτικό υποκείμενο
Τα αδέσποτα, ο Μέγας Αλέξανδρος...
Αλήθειες χωρίς μάσκες
Με σκέψη και ψυχή
Εικαστικά
Η νέα έκθεση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στο Σπίτι της Κύπρου και σε βιβλίο
Μηνύματα στο κινητό από τη Σιγκαπούρη
Το αρχιτεκτονικό ομίλημα
Λογοτεχνία
Με τον Παπαδιαμάντη και τον Βιζυηνό μεγάλωσα
Λογοτεχνία μετά μουσικής
Βιβλίο
Η Ελλάδα του Κάρολου Κουν
Ιστορία
Ξαναγράφεται η ιστορία για το «λιοντάρι της Ηπείρου»!
Η τρίτη ανάγνωση
Μουσική και λόγος
Από τις 4:00 στις 6:00
Λύκοι, λυκάνθρωποι και μουσική
Ο κιθαρίστας των κιθαριστών
Άλλες ειδήσεις
Η ανθρώπινη σβούρα
Από μια εξαίσια μέρα που δεν άκουσες τι είπα
Επιστολή
Ψυχοπομποί, σαμάνοι, τα ζώα των ψυχών