Έντυπη Έκδοση

Διαβάζοντας μετά μουσικής

Το λεύκωμα συνοδεύει τα cd ή μήπως το αντίθετο; Ισως τελικά συμβαίνουν και τα δύο στις πρόσφατες εκδόσεις της FM Records, που φιλοδοξούν να δώσουν την πλήρη εικόνα του θέματος με το οποίο καταπιάνονται, είτε πρόκειται για το ρεμπέτικο τραγούδι, είτε για το λαϊκό γενικότερα, είτε για ολοκληρωμένες βιογραφίες, όπως π.χ. του Βασίλη Τσιτσάνη.

Η ιδέα είναι απλή: κάθε έκδοση με σκληρό εξώφυλλο, που λειτουργεί ως κασετίνα για τα τέσσερα cd που περιλαμβάνει, δίνει τις αναγκαίες πληροφορίες για τους καλλιτέχνες που χαρακτήρισαν μια εποχή, ένα είδος μουσικής, έναν γεωγραφικό προσδιορισμό (π.χ. Κωνσταντινούπολη, Κρήτη κ.λπ.). Παράλληλα, το εισαγωγικό κείμενο και το πλήθος των φωτογραφιών κάνουν το θέμα εύληπτο, ενώ το μεταφρασμένο στα αγγλικά κείμενο λειτουργεί και ως πρεσβευτής για το ξένο κοινό.

Με γενικό τίτλο της σειράς «Art Books» και σε κείμενα Πέτρου Ταμπούρη κυκλοφορούν ήδη το «Ρεμπέτικο Τραγούδι 1932-1941» και το «Λαϊκό Τραγούδι - Η αρχή 1946-1956».

Στην πρώτη περίπτωση, αφού γίνεται ο παραλληλισμός του είδους με τα αντίστοιχα λαϊκά μουσικά είδη των ΗΠΑ, Κούβας και Αργεντινής, γέννημα όλα των συνθηκών που οδήγησαν ολόκληρες κοινωνικές ομάδες στην ανέχεια και προσδιορίζεται η θεματολογία (έρωτας, θάνατος, φτώχεια κ.ά.), ο Ταμπούρης εξειδικεύει το θέμα του.

Τοποθετεί τις απαρχές του ρεμπέτικου στη σύνδεση με τα τραγούδια των φυλακών αλλά και στις πρώτες συγκεντρώσεις μεγάλων αστικών πληθυσμών στην Πόλη, τη Θεσσαλονίκη ή τη Σμύρνη. Αναφέρεται στη συνέχεια στα όργανα που συνδέθηκαν άμεσα μ' αυτό, ο κύριος όγκος των κειμένων ωστόσο αφορά τις λιτές βιογραφίες των ανθρώπων που συνδέθηκαν με το ρεμπέτικο και τη δισκογραφία τους. Κι έτσι δίνονται πληροφορίες για τον Βαμβακάρη, τη Ρίτα Αματζή, την Ιωάννα Γεωργακοπούλου, τον Μπαγιαντέρα, τον Μιχάλη Γενίτσαρη, τον Τούντα και πλήθος άλλων. Τα τέσσερα cd περιέχουν συνολικά ογδόντα τραγούδια, από πολύ γνωστά έως και σχετικά άγνωστα, που χαρακτηρίζουν το είδος.

Η ίδια γραμμή πλεύσεως ακολουθείται και στο «Λαϊκό τραγούδι», είδος που γεννιέται όταν το ρεμπέτικο σπάει το στενό του πλαίσιο, μετά την Κατοχή, με απήχηση σε όλο και μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού.

Πρωταγωνιστές πια είναι ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Μανώλης Χιώτης, ο Μητσάκης, ενώ ο Στράτος και ο Παπαϊωάννου, προερχόμενοι από το ρεμπέτικο, αναγκάζονται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες. Ο Καζαντζίδης, η Νίνου, ο Μπιθικώτσης, η Μαίρη Λίντα είναι ίσως οι σημαντικότεροι από τους αγωγούς μέσω των οποίων το λαϊκό τραγούδι περνάει στο ευρύτερο κοινό.

Και σ' αυτή την περίπτωση υπάρχουν τα βιογραφικά σημειώματα πολλών συνθετών, στιχουργών και ερμηνευτών, ενώ και πάλι τα τέσσερα cd περιλαμβάνουν ογδόντα τραγούδια.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Βιβλίο
Πολιτισμός στο παγκόσμιο χωριό
Ο δημοσιογραφικός κόσμος σε μια ματιά
Με φόντο την Ιστορία
Το βιβλίο των βιβλίων
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Ενα θέατρο ξαναγεννιέται
Εικαστικά
Ερωτικά εικονογραφημένα
Ζωγραφίζοντας για τη σκηνή
Πινό τέχνας κατεργάζεται
Επέτειος της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου
Γκρεμίζοντας το Τείχος ακόμα μια φορά
Θέατρο
Ο «Αμλετ» στον δρόμο
Κινηματογράφος
Προσεχώς φθινόπωρο
Η περιπέτεια μιας ταινίας
Αμερικανική απόβαση στη Βενετία
Λεύκωμα
Διαβάζοντας μετά μουσικής
Μουσική
Ενα συγκρότημα μεγαλώνει στο Μπρούκλιν
Η afroκρεμα του τραγουδιού
Συνέντευξη Αύρα Γεωργίου & Ερση Δάνου
Οι δικοί μας στο Χόλιγουντ
Συνέντευξη Λουθ Καζάλ
Επιστροφή με μπολέρο