Έντυπη Έκδοση

Πινό τέχνας κατεργάζεται

Ο νέος εκθεσιακός χώρος του πολυεκατομμυριούχου Φρανσουά Πινό στη Βενετία

Μπορεί να έχουν κατά καιρούς ακουστεί πολλές γκρίνιες για τον Φρανσουά Πινό και τον τρόπο με τον οποίο ανεβάζει την αξία της συλλογής του, κανείς ωστόσο δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως το νέο εκθεσιακό του κέντρο αποτελεί το γεγονός του καλοκαιριού στον χώρο της σύγχρονης τέχνης.

Δεύτερη «στέγη» για τη συλλογή του γάλλου εκατομμυριούχου μετά το Palazzo Grassi, το Punta della Dogana άνοιξε επίσημα τις πόρτες του στο κοινό τον Ιούνιο, «κλέβοντας» την παράσταση από τα εγκαίνια της Μπιενάλε της Βενετίας.

Ο λόγος είναι πρώτα από όλα η ίδια η «στρατηγική» θέση του ιστορικού τριγωνικού κτιρίου του 17ου αιώνα, ανάμεσα στο Γκραν Κανάλ και την Τζουντέκα, αλλά και η ανάθεση της αναμόρφωσής του στον Ταντάο Αντο.

Ο στενός συνεργάτης του Πινό (έχει αναλάβει και την ανακαίνιση του Palazzo Grassi) διαμόρφωσε με φαντασία και διακριτικότητα τα 5.000 τ.μ. του παλιού τελωνείου σε έναν από τους πλέον εντυπωσιακούς χώρους που έχουμε δει: συνδυασμός παραδοσιακών και μοντέρνων στοιχείων, χώροι «καθαροί», εμφανής στέγη και πέτρα στους τοίχους, συνεχής «διάλογος» με τον εξωτερικό χώρο, εύκολη επικοινωνία των διαφόρων επιπέδων μεταξύ τους.

Η πρώτη έκθεση της συλλογής Πινό στην Punta della Dogana έχει ως τίτλο «Χαρτογραφώντας το στούντιο» και αποτελεί έναν φόρο τιμής στη δουλειά του αμερικανού καλλιτέχνη Μπρους Νάουμαν (από τις κυρίαρχες παρουσίες της φετινής Μπιενάλε). Χωρίς να «υπηρετούν» πάντα τη γενική θεματική της έκθεσης, οι δύο επιμελητές της, Αλισον Τζιντζέρας (επί πολλά χρόνια επιμελήτρια στο παρισινό Πομπιντού) και Φραντσέσκο Μπονάμι έστησαν μια εντυπωσιακή πρώτη αίθουσα με πρόσφατα έργα, μεταξύ άλλων, του Μαουρίτσιο Κατελάν (η γνωστή εγκατάσταση με το ακέφαλο άλογο από το 2007), του Ρίτσαρντ Πρινς και του Λικ Τίμανς.

Για να μπούμε στην αίθουσα παραμερίζουμε την «κουρτίνα» από κόκκινες και άσπρες λευκές χάντρες του Φέλιξ Γκονζάλεθ-Τόρες από το 1992 που οι επιμελητές έχουν στήσει έξυπνα στην είσοδο, δημιουργώντας μια αίσθηση οικειότητας με τον χώρο. Στην καρδιά του κτιρίου συναντάμε έναν «λευκό κύβο», τον μοναδικό στην πραγματικότητα αυτόνομο χώρο, όπου σήμερα παρουσιάζονται τα ασπρόμαυρα έργα του Ρούντολφ Στίνγκελ.

Βιτρίνες σαν σβάστικα

Στις πιο επιτυχημένες ενότητες της έκθεσης ανήκει εκείνη που αφιερώνεται στον Σίγκμαρ Πόλκε, έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους γερμανούς καλλιτέχνες, που εκπροσωπείται εδώ με οκτώ πίνακες από τη σειρά «Axial Age» (2005-07), καθώς και στους Βρετανούς Τζέικ και Ντίνο Τσάπμαν.

Οι αδερφοί Τσάπμαν παρουσιάζουν την εντυπωσιακή τους εγκατάσταση με τίτλο «Fucking Hell», που έφτιαξαν από την αρχή έπειτα από την καταστροφή της, το 2004, στη φωτιά που εξαφάνισε το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής Σάατσι στο Λονδίνο.

Πρόκειται για εννέα βιτρίνες σε διάταξη σβάστικας, που παρουσιάζουν σε μικρογραφία έναν εφιαλτικό κόσμο όπου οι ναζί μετατρέπονται από θύτες σε θύματα βασανιζόμενοι από σκελετούς. Το εντυπωσιακό στις λεπτομέρειές του έργο, που συνδυάζει σκηνές πέρα από την ιστορία του 20ού αιώνα, τη Βίβλο και τη μυθολογία, «σκηνοθετώντας» 30.000 συνολικά φιγούρες, έρχεται να μας θυμίσει πως η καλλιτεχνική μορφή που κυριαρχεί τόσο στη συλλογή Πινό όσο και στην Μπιενάλε είναι η εγκατάσταση. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Σχετικά θέματα: Εικαστικά
Ερωτικά εικονογραφημένα
Ζωγραφίζοντας για τη σκηνή
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Βιβλίο
Πολιτισμός στο παγκόσμιο χωριό
Ο δημοσιογραφικός κόσμος σε μια ματιά
Με φόντο την Ιστορία
Το βιβλίο των βιβλίων
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Ενα θέατρο ξαναγεννιέται
Εικαστικά
Ερωτικά εικονογραφημένα
Ζωγραφίζοντας για τη σκηνή
Πινό τέχνας κατεργάζεται
Επέτειος της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου
Γκρεμίζοντας το Τείχος ακόμα μια φορά
Θέατρο
Ο «Αμλετ» στον δρόμο
Κινηματογράφος
Προσεχώς φθινόπωρο
Η περιπέτεια μιας ταινίας
Αμερικανική απόβαση στη Βενετία
Λεύκωμα
Διαβάζοντας μετά μουσικής
Μουσική
Ενα συγκρότημα μεγαλώνει στο Μπρούκλιν
Η afroκρεμα του τραγουδιού
Συνέντευξη Αύρα Γεωργίου & Ερση Δάνου
Οι δικοί μας στο Χόλιγουντ
Συνέντευξη Λουθ Καζάλ
Επιστροφή με μπολέρο