Έντυπη Έκδοση

ΠΡΟΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

Ποιος είναι ο Γιώργος Β. Μακρής;

Χρήστος  Χρυσόπουλος

Ο βομβιστής του Παρθενώνα

νουβέλα

εκδόσεις Καστανιώτη

Λίγες ημέρες πριν από την κυκλοφορία του βιβλίου του Χρήστου Χρυσόπουλου Ο βομβιστής του Παρθενώνα, από τις εκδόσεις Καστανιώτη, η Σαββατιάτικη Ελευθεροτυπία, Βιβλιοθήκη-Καταφύγιο θηραμάτων, παρουσιάζει μερικά σύντομα αποσπάσματα.

****************

Ο ήρωας του βιβλίου δεν διαθέτει όνομα, παρά μόνο δύο αρχικά: Χ.Κ. Ακολουθεί τα χνάρια μιας συσκοτισμένης μορφής, που κρύβεται στις λιγότερο φωτεινές πτυχές της νεοελληνικής Ιστορίας. Ενός σκιώδους ποιητή και φιλοσόφου, που αποφάσισε να βάλει τέλος στη ζωή του την 31η Ιανουαρίου 1968, αφήνοντας πίσω ένα κάλεσμα σχεδόν τρομακτικό. Ο Χ.Κ. είναι κάπως επίμονος. Εχει ιδέες και ιδανικά. Εχει διαφορές με τον Παρθενώνα ...και κάποια μέρα αποφασίζει να τις λύσει.

1. Ενας πιθανός μονόλογος του δράστη Χ.Κ.

Οταν ξεκίνησα, δεν είχα ιδέα για το πώς έπρεπε να προχωρήσω. Δεν είχα σχέδιο. Δεν είχα κάποιο ιδανικό. Η αφετηρία ήταν ένα παρορμητικό κύμα που έτυχε να με σπρώξει προς τα εκεί. Θα μπορούσε κάλλιστα να με είχε πετάξει οπουδήποτε.

Δεν υπήρξε πρώτη μέρα. Δεν υπήρξε συγκεκριμένη αρχή. Δεν αναγνωρίζω κάποιου είδους έμπνευση, ούτε ακολούθησα κάποια εμπρόθετη επιδίωξη. Το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα -ή μάλλον όχι- το πρώτο πράγμα που φαντάστηκα ξεκάθαρα, ζωντανά, ήταν οι συνέπειες. Μόνον αυτές. Ο αντίκτυπος στις πρώτες σελίδες των εφημερίδων, στις πρώτες λέξεις των εκφωνητών, στις πρώτες εικόνες των δελτίων. Οι συνέπειες... Η πράξη που αιωρείται πάνω από την πόλη, σταλμένη με ωστικά κύματα πάνω από τις γειτονιές και τις λεωφόρους. Αναρτημένη στην οροφή τής πόλης. Καρφωμένη στα σύννεφα. Η πράξη που έγινε είδηση. Η πράξη στο στόμα όλων. Η πράξη που βρίσκεται κάθε στιγμή παντού. Η πράξη που έγινε κτήμα μας. Η ηδονή που προσφέρεται από την κρυφή αναγνώρισή της.

[...]

2. Μαρτυρίες της ίδιας μέρας

«Μένει μόνος και δεν τον βλέπουμε συχνά. Δεν κυκλοφορεί όπως όλος ο κόσμος. Σπανίως μιλά, και τότε, μόνον τα απολύτως απαραίτητα και με τα μάτια κατεβασμένα. Δεν ξέρουμε το όνομά του». Ζ.Φ., 18.30

«Ο άνθρωπος που ζητάτε δεν υπάρχει». Β.Δ., 10.10

«Πρόκειται για ευαίσθητο άτομο, με υψηλή νοημοσύνη. Δεν είναι πολύ κοινωνικός, μα είμαι σίγουρος πως είναι πολύ έξυπνος. Θα τον εμπιστευόμουν απόλυτα. Μοιάζει να ξέρει να ζυγίζει τους ανθρώπους». Χ.Σ., 20.27

3. Η είδηση

Είναι ορφανεμένη η κορυφή της πόλης. Απλοί άνθρωποι εξακολουθούν να συρρέουν εκεί, ενώ δεν λείπουν και οι δικαιολογημένες εκδηλώσεις οργής. Η φήμη που είχε κυκλοφορήσει διαψεύδοντας την καταστροφή, έχει πια ξεχαστεί...

5. Περί της προκήρυξης του Γιώργου Β. Μακρή

Μαρτυρία του Γιάννη Ρηγόπουλου.

Ξαφνικά, ο Μακρής αλλάζει. Γίνεται δύσπιστος. Μιλάει για σκευωρία που έχει χαλκευτεί εναντίον του. Γίνεται σκυθρωπός. Παραμελεί τελείως τον εαυτό του. Το '66 κάνει δύο απόπειρες αυτοκτονίας. Τον Μάρτη του '67 άλλη μία. Κλείνεται σε νευρολογική κλινική. Βγαίνει τον Μάη του '67, με φαινομενική βελτίωση της υγείας του. Η πνευματική διαύγεια έχει όμως διαταραχθεί.

6. Σύντομη εξομολόγηση ενός φύλακα

Τι να πω; Τα 'χω χαμένα. Τόσα χρόνια... Ημουν ο πρώτος άνθρωπος που τον έβλεπε κάθε πρωί. Ερχόμουν πάντα πριν ξημερώσει για τα καλά, έλεγχα όλες τις πόρτες και άνοιγα το Δελτίο Επισκεπτών. Κάθε μέρα περνούσαν κάμποσοι επισκέπτες. Ηταν καλοκαίρι, κατακλυσμένος ο τόπος από ανθρώπους. Κόσμος που όλο ανέβαινε, διαρκώς, χωρίς σταματημό.

Επίλογος

«Η βεβήλωση του αβεβήλωτου είναι το πολιτικό καθήκον της γενιάς που έρχεται».

[Τζόρτζιο Αγκάμπεν, Βεβηλώσεις]

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Προδημοσίευση
Πουλάμε τη ζωή xρεώνουμε τον θάνατο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Προδημοσίευση
Πουλάμε τη ζωή xρεώνουμε τον θάνατο
Ποιος είναι ο Γιώργος Β. Μακρής;
Κριτική βιβλίου
Τ' άμοιρο, το σκοτεινό τρυγόνι
Ω Θεών και ανθρώπων τύραννε...
Ο Θεός υπάρχει στην αμφιβολία
Ενας σημαντικός βιογράφος του Ροΐδη
Στη σκιά των γιγάντων με τα φώτα της ζωής τους
Η δημιουργία της μνήμης
Μελωδίες παραμυθιών με σύμβολα που αφυπνίζουν
Υβρεις προς θάνατον
Η αβάσταχτη μοναξιά μιας γυναίκας
Αυτοκράτορες σε μάχες χωρίς φιλίες και με τα παραμύθια της θάλασσας
Γυμνά πρόσωπα και προσωπεία
Θλίψεις σωμάτων σε άδεια δωμάτια
Οψεις ανάγνωσης
Η εικόνα δεν είναι σωστό να υπερισχύει του κειμένου
Συνέντευξη: Καίτη Κασιμάτη-Μυριβήλη
Στο Μουσικό Δωμάτιο με τέχνη και με λόγο
Συνέντευξη: Μάνια Καραϊτίδη
Αφθαρτη, νέα Εστία 125 χρόνων
Από τις 4:00 στις 6:00
Τραγούδια με χρόνια στην πλάτη τους...
Ο βασιλιάς του μπλουζ
Συνέντευξη: Κώστας Σπυριούνης
Οταν στα γραμματόσημα τιμούν τους θρύλους του ελληνικού τραγουδιού
Λογοτεχνία
Πορτρέτα ξένων συγγραφέων / Τζορτζ Ελιοτ
Άλλες ειδήσεις
Μεταφραστικό εργαστήριο ποίησης
Ο φιλαράκος («Μπελ αμί»)
Οι τελευταίες ημέρες του Εντγκαρ Αλαν Πόε / Η Μαρία Φακίνου, λέει
Οι βλαβερές συνέπειες του καπνού